اقدام ناشایست شهرداری شاهرود نسبت به تصویر یک شهید و پیامدهای آن
اقدام ناشایست شهرداری شاهرود نسبت به تصویر یک شهید و پیامدهای آن

در این نوشتار رویداد کندن تصویر شهید بر دیوار شهرداری شاهرود و پیامدهای اجتماعی آن و اعتراضات صورت گرفته نسبت به آن و همچنین برخی سوابق ماقبل مرتبط با شهردار تدوین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در یک تحلیل جامع نسبت به وقایع روی داده در شاهرود واکنش نشان داد. متن کامل تحلیل ایشان را با هم می خوانیم:

با توجه به نحوه اقدام نابخردانه در هتک حرمت به تصویر یک شهید والامقام در دیوار شهرداری شاهرود و پیامدهای خسارت بار معنوی و پیامدهای اجتماعی آن ، که علیرغم گذشت چندین روز از ان اقدام شایسته ای در پاسخ به درخواستهای مردمی وشخصیتهای شهر صورت نگرفته و به یک بحران خفته مبدل شده است ، لذا جهت کمک به مشخص شدن ابعاد آن و نیز التفات مسولین شهری و استانی جهت رسیدگی فوری ، پیش از تداوم پیامدهای آن ، متن زیر در دو بخش جمع آوری و تدوین شده است :

الف ) رویدادها نسبت به اهانت به شهید باباحجیان و پایین کشیدن تصویر ایشان از دیوار شهرداری شاهرود

در خصوص رویداد مذکور و پیامدهای آن ، بدون دخل و تصرف ، عینا به ترتیب تاریخ ، با ذکر منبع بدین قرار می باشد :شهرداری شاهرود در اتفاقی عجیب تصویر شهید غلامرضا باباحجیان را از دیوار شهرداری پایین کشیده و برای خانواده ایشان ارسال می‌دارد. ( خبرگزاری مهر ، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

نامه سر گشاده ی جمعی از خانواده های شهدای شاهرود در محکومیت جریانات دیروز شهرداری این شهر/ امروز اگر به دلیل این توهین و تحقیر ما خانواده‏های شهدا دق کنیم و بمیریم، کم است. / با کمال تأسف به عرض می‏رساند شهردار فعلی شاهرود، صرفاً به دلیل عداوت با یک فرزند شهید، عکس پدرش را از دیوار شهرداری به زیر کشیده و برای فرزند شهید فرستاده است. این درحالیست که نصب این عکس نه توسط فرزند شهید غلامرضا باباحجیان بلکه به وسیله خود شهرداری بر روی دیوار نصب شده بود. ( متن نامه منتشر شده در کانال خورشید| فرهنگی و اجتماعی )

نامه‌ی سرگشاده خانواده‌ی شهیدان و جانبازان سیدرضایی به شهردار شاهرود / اولا شایسته بود شهردار محترم، به جای تکذیب خبر و قلم فرسایی، به نحوی که موجد ابهامات و نگرانی‌های بعدی است، به عنوان مدیری که مسوولیت فعل و ترک فعل همه‌ی ارکان سازمان، متوجه اوست، در صدد جبران این پیش‌آمد ناگوار باشد تا وجاهت تقدیرنامه‌ی استاندار محترم، به باور بنشیند! / تقدیرنامه‌ی آقای استاندار، با به زیر کشیدن عکس شهید در مجموعه‌ی تحت مدیریت جناب‌عالی و ارسال آن برای فرزند شهید و سپس بیانیه‌ی محل تامل روابط عمومی تحت امر آن‌جناب، جامع‌ الاضداد است؛ آقای شهردار! / تهدید نمودن آنها که با دست خود، شهیدانشان را به خاک وطن سپرده، تداعی‌کننده‌ی افسانه‌ی خرگوشی است که با تیرکمانش، خورشید را هدف گرفته بود. ( خانواده‌ی شهیدان و جانبازان سیدرضایی ، کانال شبکه‌ی نظارت مردم بر دولت مردمی در ایتا ، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

بیانیه شهرداری شاهرود در مورد جریانات دیروز : روز گذشته فردی معلوم الحال با نیات مغرضانه منتشر شده که این اداره انرا قویا تکذیب می کند و… درخواست میشود به رفتار غیر حرفه ای این افراد معلوم الحال توجه نداشته وصحت و سقم اخبار را از این اداره دنبال نمایندـمدیریت شهری شاهرود، حق قانونی در برابر جوسازی های افرادی که خط فکری یا رویکرد و شیوه معاندین وضدانقلاب را دنبال میکنند، را برای خود محفوظ می داند . ( تصویر منتشر شده با نام روابط عمومی شهرداری شاهرود ،کانال خورشید| فرهنگی و اجتماعی )

روابط عمومی شهرداری و مشخصا” شهردار محترم شاهرود که در واکنش به بیانیه‌ی جمعی از خانواده‌ی شهیدان، آنان را با سیاه‌واژگانی همچون معاندان انقلاب اسلامی و گستاخ، خطاب کرده و با تکیه بر لوح تقدیر استاندار محترم، در ادامه و به بهانه‌ی تکذیب خبر مندرج در یک رسانه، خواسته یا ناخواسته و دانسته یا ندانسته، همزمان صاحب رسانه و جمعی از خانواده‌های شهدای معترض را به عنوان ضدانقلاب معرفی و تهدید می‌کند . ( بیانیه خانواده‌ی شهیدان و جانبازان سیدرضایی ، کانال شبکه‌ی نظارت مردم بر دولت مردمی در ایتا ، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

امام جمعه و فرماندار شاهرود با حضور بر سر مزار شهدا از خانواده این شهید گرانقدر دلجویی کردند. ( خبرگزاری مهر ، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

امام جمعه شاهرود به همراه جانشین فرماندهی سپاه این شهرستان، فرماندار و رئیس بنیاد شهید، برای دلجویی از خانواده شهید پاسدار غلامرضا باباحجیان، بر سر مزار این شهید بزرگوار حاضر شدند./امام جمعه شاهرود در این دیدار ، بر اهتمام مسئولین شهرستان در بررسی اهانت صورت گرفته در شهرداری شاهرود تاکید کرد و قول داد با عامل این هتک حیثیت به شدت برخورد شود. ( فیلم منتشر شده در کانال خورشید| فرهنگی و اجتماعی )

سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر شاهرود، ضمن انتقاد از جسارتی که در شهرداری شاهرود نسبت به شهید بزرگوار باباحجیان صورت گرفته است، خواهان برگزاری جلسه ی فوق العاده شورای  این شهر شدند./ در دو روز  گذشته شاهد اتفاقی بودیم که تا بحال در شهرداری رخ نداده بود و این چنین رفتار غیر تصور می باشد ،که با پایان دوره خدمت یک همکار(آقای باباحجیان ، فرزند شهید)،دوره ماندگاری تصویر ارزشمند یک پدر شهید هم تمام شود و به فرزند شهید تحویل داده شود. موضوع در روز گذشته در شورا مطرح شد و پیگیریهایی صورت پذیرفت. امروز طی تماس و پیامک با ریاست محترم شورا سرکار خانم محبی تقاضای جلسه فوق العاده شد وسپس نامه ای با امضاء سه نفر این تقاضا کتبا به شورا تحویل داده شد و منتظر اقدام ریاست شورا هستیم. البته ایشان گفتن که حتما اقدامی خواهد شد.ومجدد شنبه پیگیر می‌شویم.و در ادامه موارد به اطلاع همشهریان خواهد رسید.سرکارخانم موسوی،آقای میرزایی و سید جواد بیطرف ( کانال شخصی ایتای سید جواد بیطرف ؛ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

خانواده شهدا خواستار برخورد شدند / اهانت شهرداری شاهرود به ساحت مقدس یک شهید ( سایت شهدای ایران ، صاحبان خبر، شاهوار فردا ، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

یادداشت اعتراضی مبنی پی اقدام توهین آمیز شهرداری شاهرود نسبت به شهدا (شاهوار فردا ، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

درب منزل خانواده شهید بر روی مسئولان استان و شهرستان تا زمان برخورد با عامل هتک حیثیت شهید بسته شد / ️بیت شهید از این پس به روی هیچ مسئولی گشوده نخواهد بود و تنها خواهان شنیدن خبر رسیدگی به جرم مسئول نامبرده و تنبیه مطابق با عدالت و انصاف است. ( بیانیه ی خانواده ی پاسدار شهید غلامرضا باباحجیان ، کانال خورشید| فرهنگی و اجتماعی )

گلایه امام جمعه شاهرود در خطبه نمازجمعه اگر کسی به مرام شهید مکتب شهید و عکس شهید جسارت کند حتی اگر مسئول باشد، می‌بایست، مورد رسیدگی قرار گیرد. امینی با بیان اینکه خواهش ما از مسئولان امر این است که اگر مسئله‌ای در خصوص هتک حرمت شهدا رخ داده حتماً باید پیگیری شود چرا که مردم ما دلواپس هستند و حق هم دارند، بیان کرد: مردم اجازه نمی‌دهند به مقام شامخ شهدا و خانواده معظم ایشان بی‌احترامی شود.اگر سو تفاهمی نیز بوده باید با عذرخواهی حل و فصل شود چرا که چنین مسائلی در شهر شهید پرور شاهرود نبوده و نخواهد بود.( خبرگزاری مهر ، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

در پی اهانت شهرداری شاهرود به ساحت شهید باباحجیان، با ارسال تصویر بدون قاب و نام شهید برای فرزندش که تا چندی پیش حراست شهرداری شاهرود را برعهده داشت، جمع هایی از خانواده های شهدا طی نامه ها و بیانیه های جداگانه ای خواستار برخورد با مسبب اصلی این حادثه شدند. ( شاهوار فردا ، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

شهردار شاهرود در مراسم مجموعه ورزشی ولیعصر (عج) : مسیر خدمت همیشه با فرازونشیب‌های بسیار زیادی همراه بود که متأسفانه سعی بر تحریف‌های حقایق و تشویش اذهان عمومی می‌گردد که اینجانب از تمامی شهروندان فهیم شاهرودی استدعا دارم با تحلیل و تبیین درست ما را در مسیر خدمت یاری رسانند. ( پایگاه اطاع رسانی شهرداری شاهرود ، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

اعتراض شدید خانواده یک شهید به امام جمعه شاهرود ، نسبت به رفتار شهردار شاهرود ( تیتر کوتاه ، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲)

انتشار یادداشت اعتراضی هنرمند سرشناس شاهرودی / در وقایع اخیر مقصر کسانی هستند که با سیاست بازی شهرداری را که شورای پنجم قانونا عزلش کرده بود را دوباره برای تصدی شهرداری معرفی کردند و از مسائل پرشمار، سهل انگارانه، چشم پوشی کردند. / جناب آقای هاشمی استاندار محترم و خواهران و برادران محترم  شورای اسلامی شاهرود!!!  جسارت صورت گرفته به شهدا و خانواده معزز آنها،  هرگز بخشودنی نیست. باید خون گریست. سکوت در مقابل سیاست تزویر و مدیرانی که به مبانی انقلاب و شهدا اهانت و جسارت میکنند؛ شایسته نیست. ( رضا نوری ، مطلب منتشر شده در کانال خورشید| فرهنگی و اجتماعی ، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲)

شهردار شاهرود؛در صحن علنی شورای اسلامی شهر : طی اتفاقات اخیر دشمن و تیم فکری آنها خوب توانست بلوا و التهاب را در شهر ایجاد نمایند و برای مقاصد سیاسی از هر تلاشی دریغ نورزند، ابراز داشت: … تقاضا مندیم در راستای مقابله با آنها و تشویش اذهان عمومی و همچنین اطلاع‌رسانی در راستای دستاوردهای مسئولان در نظام انقلاب اسلامی به مردم، دستگاه‌های قضایی وارد عمل شده و با این قشر از جامعه برخورد جدی نمایند. / وی با اشاره به اینکه اگر دشمنان با نشر اخبار دروغ و توهین و تهمت به خانواده بزرگ مدیریت شهری موضوع را ساخته، پرداخته و نشر دادند و از آب گل‌آلود در راستای اهداف شوم‌شان خواستند ماهی بگیرند و دل‌های بازماندگان شهدا را به درد آوردن من شخصاً از خانواده عزیز شهدا و مردم عذر خواهی می‌کنم. ( پایگاه اطاع رسانی شهرداری شاهرود ، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

نامه سر گشاده یکی از روایت گران دفاع مقدس، خطاب به مسئولینی که برای حفظ صندلی خود به دنبال ماستمالی کردن هتک حیثیت شهید در شهرداری شاهرود هستند . ( متن منتشر شده در گروهه ایتای شاهرود )

طبق روال هر هفته،امروز ساعت۱۷ جلسه رسمی شورا برگزار شد با محوریت لوایح.(جلسه فوق العاده مورد درخواست ما انجام نشد) ابتدای جلسه سرکارخانم محبی توضیحاتی در رابطه با موضوعات اخیر(تصویر شهید باباحجیان) به شورا ارائه دادند ودر ادامه تمام اعضای شورا و شهردار هم مواردی را عنوان نمودند. اما دلایل قانع کننده ای بابت تاخیر۵روزه شورا و شهردار در عدم اقدامی موثر و مناسب با موضوع ،توسط ریس وهیات ریسه وشهردار ارائه نشد. در نهایت پیشنهاد دادیم، تا شهردار از خانواده محترم شهید دلجویی نکند و جبران نکند(هر چند که قابل جبران نخواهد بود)در جلسه شورا حاضر نخواهیم شد.و به نشانه اعتراض در خصوص رفتار غیر عرف شورا وشهرداری جلسه را ترک کردیم. فعلا قصد ندارم از ریز موارد مطرح شده در جلسه مطلبی را عنوان کنم ومنتظر اقدام مناسب شورا و شهردار هستیم. ( مطلب منتشر شده در کانال شخصی  سید جواد بیطرف عضو شورای اسلامی شهر شاهرود ؛ خورشید| فرهنگی و اجتماعی )

سه عضو سادات شورای اسلامی شهر شاهرود، در اعتراض به اقدام شهردار جلسه شورا را ترک کردند( مطلب منتشر شده در کانال خورشید| فرهنگی و اجتماعی )
و…..

ب ) پیشینه ای از موارد پیرامون شهرداری شاهرود

:شهردار معزول شاهرود ( شهردار فعلی در دوره قبلش ) که بدلیل تخلف انتخاباتی از سمت خود در زمان انتخابات و بخاطر سایر تخلفات از شهرداری عزل شد و با قرار لازم الاجرا در گرگان و پرونده های مفتوح در شاهرود روبروست از جمله توهین در فضای مجازی به مدیر مسئول ایرانیان فردا و هک هاست ،دامین و محتوی آن که این اقدام مورد شکایت اینجانب قرار گرفته و به پلیس فتا ارجاع گردیده است. ( ایران فردا ، ۱۷ تیر ۱۳۹۹ ) منهای تایید و تکذیب ان ، این خبر وجود دارد .
انتخابات پیرامون انتخاب شهردار جدید شاهرود پس از بارها لغو جلسه و چالش‌ های فراوان، سرانجام با ورود فرماندار شاهرود به صحن شورای شهر و رای شهردار فعلی به خودش ، نتیجا یک رای بیشتر ۵۰ درصد ، شهردار شاهرود شد . ( صفحه اقتصاد ، ۸ مهر ۱۴۰۰ )
ویدئو کلیپ منتشر شده از آنچه حضور شهردار شاهرود با بادیگارد در محافل عمومی عنوان شده با واکنش های منفی کاربران در شبکه های اجتماعی مواجه شده است. در این ویدئو کلیپ که در شبکه های اجتماعی فراگیر شده ، برخی منابع در فضای مجازی مدعی هستند که شهردار شاهرود با چند بادیگارد در محافل عمومی و جلسات شرکت می کند! ( سایت شعار سال ، ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ )

در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ گذشته کلمه ی حجاب از تابلوی بوستان کنده شد و با مواد آتش زا به آن جسارت شد.قریب یک سال از آن گذشت و شهرداری تلاشی برای ترمیم آن انجام نداد . ( مطلب منتشر شده در کانال خورشید| فرهنگی و اجتماعی )

تعویض تابلوی بوستان از نام حجاب و تغییر آن به پارک بانوان و درج نشان شهرداری شاهرود در کنار آن ( دقیقا همان که دستگاه های امنیتی هشدار می دادند فتنه سال ۱۴۰۱ ، علیه حجاب است. ) ( مطلب منتشر شده در کانال خورشید| فرهنگی و اجتماعی )

سخن پایانی :

جایگاه شهدا و خانواده محترم شهدا ، مقام والایی است ، که نبایستی حتی در مقام شائبه بی احترامی قرار گیرد . و استفاده از ادبیات تهدید آمیز و انتصاب دلسوزان انقلاب به معاندین و…. کار پسندیده ای نبوده و ضرورت دارد ، به نحو شایسته ، قصور صورت گرفته جبران شود .

شورای شهر شاهرود ضرورت دارد که با ورود جدی و فوری به حل مشکل پیش آمده ، کارگروهی را موظف به رسیدگی منصفانه و گزارش از زمینه های شکل گیری ، عامل یا عوامل ایجاد آن تهیه نموده و رسما با مقصرین آن برخورد نماید. و درصورت صحت قصور شهردار ، وی را ضمن ملزم به عذرخواهی رسمی نموده و سپس عزل نماید .

فرماندار محترم بایستی ، پیش از گسترده تر شدن پیامدهای این اقدام شهردار ، اقدامات لازم را صورت دهند .

استاندار محترم همانگونه که به شهردار لوح تقدیر عطا کرده اند ، برای فروکش کردن اعتراضات مردمی و خانواده شهدا ، تا مشخص شدن دقیق ماوقع وی را از حضور در محل کار منع نماید و درصورت صحت قصور شهردار فورا وی را تعلیق و نسبت به عزل وی اقدام نمایند.