نبرد اشغال تا آزادی خرمشهر ، بسیار متمایز و بی بدیل بود / تاثیر معنوی دهه کرامت باید جامعه را متحول سازد
نبرد اشغال تا آزادی خرمشهر ، بسیار متمایز و بی بدیل بود / تاثیر معنوی دهه کرامت باید جامعه را متحول سازد

مراسم گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر در شامگاه سوم خرداد ماه ۱۴۰۲ ، در مسجد جامع ۱۴ معصوم (ع) رسالت بعد از نماز مغرب و عشا برگزار شد ، سخنران این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوعات آزادی خرمشهر و دهه کرامت بود .

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک آزادی خرمشهر بیان داشت : این پیروزی در شکستن استحکامات عراق بنحوی معجزه گونه بود ، که امام فرمودند ، خدا خرمشهر را ازاد کرد .   قطعا هم چنین بود .

* ایشان در خصوص تصرف ناجوانمردانه خرمشهر اظهار داشت : در حالیکه کشورمان در بحران داخلی ناشی از نابسامانی برجامانده از رژیم پهلوی و آشوبهای ضد انقلاب و فتنه های بنی صدر گرفتار بود ، صدام بعثی با حمایت غرب و شرق به یکباره با ۱۲ لشکر در اول مهر ۱۳۵۹ به خوزستان حمله ور شد و خرمشهر بی دفاع در معرض تهاجمات دشمن قرار گرفت ولی تا ۴ آبان سال ۱۳۵۹ دفاع تن در برابر تانک داشته و پس از ۳۴ روز مقاومت ، خرمشهر خاموش و اشغال شد .

* وی در خصوص خرمشهر در دوره زمانی اشغال گفت : بعد از تصرف خرمشهر توسط بعث عراق ، ۱۹ ماه یعنی معادل ۵۷۸ روز در اشغال ارتش بعث عراق بود و در این مدت هم شهر را با خاک یکسان کرد تا بتواند از آن دفاع کند و هم استحکامات زیادی ایجاد کرد و درلبه خط زیر تمام خانه های مردم را تونل کنده و بکیدگر راه داده و سنگرهای زیر زمینی ایجاد کرد و با موانع گسترده ای که ایجاد کرده بود ، شهر به یک دز نفوذ ناپذیر مبدل شده بود ، تا برای همیشه در تصرف داشته باشند و صدام با غرور تمام اعلام کرد ، اگر ایران بتواند خرمشهر را بگیرد ، من ملید بصره را میدهم . که به قول خودش نیز عمل نکرد .

* ایشان در خصوص عملیات الی بیت‌المقدس بیان داشت : در این عملیات بزرگ که از ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ شروع شد طی ۲۴ روز ، ۵۰۳۸ کیلومتر مربع از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز- خرمشهر ازاد شد و ۱۹ هزار اسیر و بالغ بر ۱۶ هزار نفر از بعثی ها  نیز کشته یا زخمی شدند و عنایم زیادی بدست ایران افتاد .

* وی در خصوص عملیات آزاد سازی خرمشهر اظهار داشت : در سه مرحله عملیات مناطق زیادی ازاد شد ، وخرمشهر در مرحله چهارم عملیات یعنی از روز ۱ خرداد ۱۳۶۱ تا سوم خرداد صورت گرفت :ه منجر به آزادی خرمشهر گردید . یعنی ضریب سرعت عمل رزمندگان ما  ۱۱ برابر  ( ۳ روز – ۳۴ روز ) عملیات بعث عراق بود ، آنهم در حالیکه آنها به شهر بی دفاع حمله کردند و رزمندگان ما به دژ مستحکم حمله ور شدند . واین همانا دست خدا بود که بر سررزمندگان اسلام قرار گرفت و معجزه شد ، لذا جمله امام که خرمشهر را خدا ازاد کرد ، یک حرف زبانی نبود ، تحقق یک وعده الهی بود .

* ایشان در خصوص پیامدهای عملیات خرمشهر گفت : در ۱۵/۰۲/۶۱ حمله هوایی عراق  به چند شهر کشورمان ، صدور قطعنامه سازمان ملل پس از ۱۸ماه از گذشت جنگ در ۲۱/۰۲/۶۱ ، اعلام پرداخت قسمتی از غرامت جنگ توسط برخی کشور های عربی ، توطئه تجاوز اسراییل غاصب به لبنان و سپس اعزام رزمندگان بدون اذن امام توسط هاشمی و محسن رضایی به لبنان ، که بسیار پرخسارت بود .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص خسارت هاشمی و رضایی به کشور چنین تبیین کرد : اعزام خودسرانه انها به لبنان ، سبب گردید ، اولا با طرح از پیش تهیه شده ، حاج احمد متوسلیان ، فرمانده دلاور لشکر ۲۷ و سه نفر دیگر را اسرائیلیها بربایند و لشکر برای عملیات های اینده ، تضعیف بشود و ثانیا صدام فرصت پیدا کرد ، تا خط مرزی جدیدی که بدون موانع بود ، بشدت استحکامات ایجاد کرده و لذا عملیاتهای بعدی سخت شد .

* ایشان در خصوص دستاوردهای عملیات آزادی خرمشهر اظهار داشت : غیر از آزاد سازیها و غنایم نظامی زیاد ، این پیروزی ، عظمت قدرت ملت و اسلام را به رخ جهانیان کشاند و بازدارندگی تجاوز های احتمالی اینده را تضمین کرد و یک تجربه دفاعی موفقی برای کشور بهمراه داشت ، که توانستیم ضعفهای قدرت هوایی ، زمینی و دریایی خویش را بشناسیم و توانمند کرده و به انتقال خدمات دفاعی به ملل مظلوم ازجمله عراق و سوریه و یمن و لبنان و…. شود و یکبار دیگر کارامدی خط ولایت در  برابر خط سازش لیبرالی را اثبات کرد ، لذا محتمل بودن خرمشهرهای دیگر را به ذهن متبادر می سازد .

* وی ضمن تبریک دهه کرامت در خصوص رسالت ما در قبال موالید مبارک بیان داشت : دهه کرامتی که بین میلاد دو نور الهی بوده و متبرک هست ، علاوه جشن وسرور بایستی به ترویج معارف منقول از آنان در جامعه پرداخت ، احادیث انان زیر بنای سبک زندگی اسلامی را تشکیل میدهد ، که بایستی در همه شوون زندگی بدان عمل کرده و پیاده ساخت .

* ایشان در خصوص دختر مومن انقلابی گفت : برعکس پیش از انقلاب ، که دختران ناشایسته را بعنوان دختر شایسته معرفی میکردند و پهلوی به ترویج بی بند باری می پرداخت ، بعد از انقلاب روز میلاد حضرت معصومه (س) بعنوان روز دختر نام نهاده شده و بایستی علاوه تکریم دختران در این روز ، نسبت به پرورش دختر مومن انقلابی در گام دوم انقلاب اهتمام داشت و مدارس بایستی مکلف باشند که دختر مومن انقلابی تحویل جامعه دهند . و دانشگاهها نیز جوان متخصص انقلابی تربیت کرده و نیاز اینده انقلاب را تامین نمایند .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : دفاع مقدس نیز در معرض انحراف و تحریف دشمن و خودیها قرار دارد و بایستی علاوه بر پاسداشت آن ، نسبت به تعمیم فرهنگ ایثار و مقاومت در جامعه اهتمام داشته ، تا کشور را در برابر تهدیدات بیمه و تضمین کند .

  • نویسنده : با شهید
  • منبع خبر : ایثارپرس