شفیق فکه،شبکه ایثار طرحی نو و گامی دیگر در راستای زنده نگه داشتن و پاسداری از فرهنگ ایثار و ایثارگری
شفیق فکه،شبکه ایثار طرحی نو و گامی دیگر در راستای زنده نگه داشتن و پاسداری از فرهنگ ایثار و ایثارگری

دست اندرکاران راه اندازی پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه امیدوارند که تلاششان ، درگاهی باشد برای ورود نسلهای مختلف ایران به دانشگاه حماسه ، ایثار، جهاد و شهادت … با احساسی سرشار از نیاز و سئوالی که بودن ما از نبودن کیست؟ و معرف آنانی باشند که لحظه هایشان آسمانی بود، بوی عشق می داد و در قنوتشان همصدا با ملائک ربنای وصال را زمزمه می کردند تا اخلاص بر بلندای جایگاه خویش استوار گردد و

حمد و سپاس خداوند را كه راه خدمت به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی و پاسداری از خون مطهر شهدا و راه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه، و حراست از دستاوردهای آنان و پیروی از ولایت فقیه و رهبر انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای را بر ما هموار گردانید و ما را لایق آن دانست تا این مسؤلیت بس سنگین را به طریقی دیگر راه گشا شویم و با استعانت از ذوات مقدسه چهارده معصوم علیه السلام خاصه وجود مبارك بقیة الله الاعظم ارواحناله الفدا، برآن شدیم تا فعالیتی را در زمینه مسایل فرهنگی و اجتماعی با اولویت دفاع مقدس و شهدا آغاز نموده و در این رابطه اقدام به راه اندازی “پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه” در فضای مجازی نماییم.

پایگاه فرهنگی و اجتماعی شفیق فکه با محوریت و پرداختن به موضوع مهم “مطالبات شهدا” و جهت انجام امور خاص فرهنگی و اجتماعی در مسیر روشن و تابناک ترویج فرهنگ دفاع مقدس و معرفی فرهنگ ایثار و شهادت و میثاق با شهدای انقلاب اسلامی ایران و سال های دفاع مقدس با نیت انجام وظیفه و براساس طرحی مفصل شکل گرفت و راه اندازی گردید. فعالان و خادمان شفیق فکه همواره به دنبال تحقق آرمان های حضرت امام و اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب و با انگیزه جمع آوری و نشر اسناد دفاع مقدس و معرفی فرهنگ ایثار و شهادت، ایجاد بانك اطلاعات ایثارگران و اختصاص صفحه و نشانی اینترنتی به منظور درج سوابق برای هر ایثارگر به تفكیك وضعیت شهید، جاویدالاثر، آزاده، جانباز، رزمنده، معرفی و بررسی و تحلیل سال های دفاع مقدس،پاسخ دادن به نیازهای جامعه هدف در شبکه جهانی اینترنت و دیگر اهدافی که در ادامه می خوانید پا به عرصه فعالیت نهادند و بعد از چند سال فعالیت خاموش، به دست مبارک حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج محمود دهقانی  نماینده محترم ولی فقیه در لشکر ۲۷ محمدرسول الله صلوات الله علیه، اقدام به افتتاح رسمی پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه نموده و هم اکنون بیش از بیست و دو سال فعالیت پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته اند.

سال هایی پر از پیروزی ها و کارهای نیمه تمام و تمام شده، شکست ها و پیروزی ها، بی مهری ها و محبت ها و اتفاقاتی که بیان آنها می تواند شیرین وهم دردآور باشد ولی انگیزه و اشتیاق رفع نیاز و پاسخ به سئوال های جامعه نسل سومی با دغدغه های ذهنی آنان نسبت به اتفاقات افتاده شده در زمان وقوع انقلاب اسلامی و ایام سال های دفاع مقدس بر همه چیز غلبه کرد و ما را بر آن داشت تا هرگز پا فرا نکشیم و قد خم نکنیم و هر چه جلو تر می رفتیم نور امیدی تازه می درخشید.

از طرفی هم به این مهم دست یافتیم که شهدا و خانواده آنان نیستند که منتظر خدمتی و خدماتی از جانب ما یا هیچ کس دیگری باشند بلکه ماییم که محتاج ایشانیم و اگر برایشان کاری نکنیم این ما هستیم که محروم مانده ایم نه آنان. آری شهدا به هیچ چیز محتاج نیستند و ما خاکیان برای همه چیزمان به آنان محتاجیم و اگر روشنی راه خودشان و عشق دیدار سنگ مزارشان را حتی از ما بگیرند دیگر هیچ نداریم. پس خواستیم که شهدا بخواهندمان و بدهندمان توفیق خدمتی و اجازه مصاحبتی.

ما برگرفته از کلام مقام معظم رهبری که می فرمایند –  یادآوری ایام جنگ و دفاع مقدس یک ضرورت است – معتقدیم با اتمام جنگ و انقلاب نباید فداکاری شهداء و ایثارگران فراموش شود. جوانان و نسل های آینده با خاطرات این عزیزان حماسه ساز روبروست و می خواهند با شهداء ، ایثارگران و فرهنگی كه به آن پایبند بودند آشنا شوند تا ارزش و اهمیت كار آنها را در جامعه بخوبی پیاده کنند. جامعه ای كه بتواند آرمان شهداء و ایثارگران و جانبازان خود را بخوبی درك و ترویج نماید ، از كاركردهای مثبت آن كه همانا گسترش معنویت در جامعه ، كاهش فساد و ناهنجاری و به تبع آن شكل گیری یك محیط انسانی سالم و الهی است بهره خواهد برد و هیچ عامل دیگری حتی پول و ثروت هم نخواهد توانست با آن رقابت نماید همه این راه کارها در – فرهنگ ایثار و شهادت – متجلی است كه ازآن می توان به عنوان نگهبان حقیقی برای دژ محكم دین و اسلام نام برد. وجود فرهنگ ایثار و شهادت است كه به زندگی انسان ها معنا می دهد و از رخوت و بیگانگی خارج می نماید و به آنها هویت دینی بخشیده و در مسیر الهی مقاوم و پایدار می سازد و در نهایت رفاه ، آسایش و امنیت را برای تداوم بخشی به زندگی همنوعان در ابعاد گوناگون به ارمغان می آورد چرا كه ایستادگی و پایداری در برابر هجوم دشمن خارجی و قیام های مردمی علیه حکومت های فاسد و ستمگر داخلی از افتخارات ملت های مقاوم و آگاه در طول تاریخ به شمار می آید.

در چند دهه اخیر تاریخ کشورمان، دو اتفاق مهم با فاصله اندکی از یکدیگر به وقوع پیوست یکی وقوع انقلاب اسلامی و دیگری خلق حماسه دفاع مقدس دربرابر جنگ تحمیلی که نظام استکبار جهت خنثی نمودن اثر انقلاب اسلامی ایران و به شکست کشاندن آن توسط صدام ملعون و رژیم بعث عراق به راه انداخت.

مردم دلیر ما در هر دو صحنه پیروز و افتخارآفرین ظاهر شدند و به همین دلیل باید یاد و خاطره این اتفاق های عظیم را زنده نگاه داریم و ایثارها و جانبازی هایی که نسل جوان دیروز برای دفاع از عقیده و سرزمین خود به نمایش گذاشت، رابرای نسل جدید و نسلهای بعد، شرح دهیم تا همگان بدانند برای حفظ دین و انقلاب و ایران اسلامی، چه تلاش های ارزشمند و بزرگی شده است وچه خون هایی بر زمین ریخته است.

وقوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و رشادت ها و دلیر مردی های مردم انقلابی کشور جمهوری اسلامی ایران نیز حماسه هایی است که در ذهن مردمان قرن حاضر جای گرفته است و باید ارزش های آن به گونه ای هنرمندانه در تاریخ جاودانه شود.

دفاع مقدس تنها یک رویداد نظامی نبود. مقابله با جنگ تحمیلی که از آن به عنوان دفاع مقدس یاد می شود حاوی ارزش هایی است که دیگران نیز می خواهند از آن بهره ببرند. ارزش های نوجوانانی کم سن و سال که به عشق دین اسلام و سرزمین و دفاع از نوامیس مردم به یاری رهبر خود در دفاع مقدس حضور یافتند و بسیاری از آنان عزیزترین هستی یعنی جان خود را نثار نموده و اکنون به الگویی برای جوانان اسلامی تبدیل شده اند.

بنابر این حماسه، دلاوری ها و ایثارها باید ثبت شود و علاوه بر نوشتن این رویدادهای بزرگ در صفحات تاریخ، باید آنچه را که رخ داده است با همه عظمتش و با همه تلخی ها و شیرینی هایش به گونه ها و شیوه های مختلف دیگری معرفی و جاودانه کرد.

یکی از این شیوه ها، بازگویی و بازآفرینی و تحلیل و بررسی رخدادها و افتخارات تاریخی  سال های دفاع مقدس است. گفتگو و یادآوری رخدادها و افتخارات تاریخی سال های دفاع مقدس ازجایگاه ویژه ای برخوردار است و اهداف دفاع مقدس را تبیین نموده و تأثیر گذاری بالایی دارد.  گفتگو در باره دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت، اقدام و عملی است که با احساس  و شور و هیجان و غرور درهم می آمیزد و به همین دلیل ارزشمند و ماندگار است و می تواند واقعیت های دیروز و امروز را به روشنی و با بیانی شیوا و زیبا، به نسل های بعد منتقل کند.

امروز کسانی که از دفاع مقدس حرف می زنند و به اتفاقات دوران دفاع مقدس می پردازند، همرزمان و همسنگران همان رزمندگان، شهدا و ایثارگرانی هستند که در سنگرهای دفاع از اسلام و ایران اسلحه به دست گرفتند و با دشمن بعثی و تا بن دندان مسلح که از همه گونه حمایت های استعمار گران برخوردار بود جنگیدند و امروز نیز درسنگر باقی مانده اند با این تفاوت که  بجای سلاح، ابزار گفتگو را به دست گرفته اند و با زبان خود هدف مقدس رزمندگان را ترسیم و تبیین می کنند و راه و وظیفه دشوار اما مقدس آنان را به نسل امروز یادآوری نموده و انتقال می دهند و همانطور که حسین گونه راه دفاع از دین را برگزیدند، با پایان گرفتن جنگ مستقیم در جبهه ها، رسالتی زینب گونه را بر دوش می کشند و پیام جبهه ها را منتقل می کنند.

غرب با تهاجم وحشتناک فرهنگی می خواست پایه های ارزشی جوانان ما را سست کند ولی رشادت های رزمندگان الگویی مناسب برای این عزیزان گردید لذا نشرآثار دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک شاخص و تکلیف خود را نمایان کرد و ما را به این باور رساند که جوانان ما حق دارند بدانند و باید اتفاقات سال های دفاع مقدس برای آنها و کسانی که آن رشادت ها را ندیده اند تعریف شود. شاید جنگ خاتمه یافته باشد اما مبارزه هرگز پایان نخواهد یافت و زنهار این غفلتی كه من و تو را در خود گرفته است ظلمات قیامت است. شهید سید مرتضی آوینی

می خواهیم از دفاع مقدس و از رشادت های بچه های رزمنده و ایثارگر و شهدا بگوئیم و به تعریف آدم هایی بپردازیم که جانانه در برابر زیاده خواهی و گستاخی صدام و رژیم سرسپرده بعث عراق که با هجومی وحشتناک و غافلگیر کننده و با حمایتی همه جانبه از سوی حداقل چهل کشور جهان می خواست پایه های ارزشی آنها را سست کند ایستادند واز دین و میهن و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محافظت کردند و در این راه خون خود را نثار اسلام و قرآن نمودند. ما آمده ایم تا، پایگاهی برای بیان حقیقت برپا کنیم و از صداقت و صفای انسان هایی بگوئیم که در این عصر آزادانه زیستند.

مصمم هستیم از استقامت مردم عزیز این مملکت بگوییم. ملتی که در مقابله با تهاجم همه جانبه دشمن بعثی همه داشته های خود را در طبق اخلاص گذاشته و به میدان مبارزه آوردند و از خط مقدم جبهه تا دورترین نقاط از مملکت اسلامی، جانانه به نبرد و دفاع و پشتیبانی مشغول بودند. از بدنهای پاره پاره، از بدنهای بی سر ، از ارزش انسان از پرواز ملکوتی، رشادت ها و…

از طرفی خود ما هم حرف داریم، حرف هایی که بر دلمان انباشته شده و چه بسیارند کسانی که میخواهند بشنوند ولی سکوت ما آنان را از این حق محروم کرده است. ما می خواهیم از رزمندگان وایثارگران بگوئیم، وازکسانی بگوئیم  که با شهادت رفتند و کاری حسینی کردند و از ما می خواهند که زینب گونه عمل نماییم.

و امروز که پیشرفت تکنولوژی ارتباطات و استفاده فراگیراز اینترنت بر عرصه جهانی سیطره انداخته است  ما نیز برآن شدیم تا در عصر اطلاعات و ارتباطات جهانی وارد این فضا شویم و می خواهیم دراین عرصه، صدای ارزش ها و خاطرات و رشادت ها و قهرمانی های رزمندگان و شهدای خود را به گوش همه برسانیم تا شاید بتوانیم اندکی از دین خود را به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت ادا کنیم و با کمال افتخار به آنها بگوئیم ما این ارزش ها را داشتیم و داریم.

این کاری است که به مدد همرزمان، ایثارگران و خانواده های معظم شهدا امکانپذیر است. امیدواریم که تا با مدد به یکدیگر و در سایه الطاف خداوندی همگام با هم به نشر و ترویج افکار و ارزش های انقلابی ایثارگرانمان بپردازیم.

لذا پایگاه فرهنگی اجتماعی “شفیق فکه” با امید به یاری خداوند متعال و با عنایت چهارده معصوم علیه السلام و با در دست داشتن ابزار و آگاهی و تخصص لازم در این زمینه راه اندازی گردید و تا کنون علیرغم همه مشکلات بکار خود ادامه داده است و در حال حاضر نیز آمادگی دارد تا با استفاده از تجربه های آموخته شده در طی پانزده سال فعالیت گام های جدیدی بردارد و با حمایت های بی دریغ شما یادگاران دفاع مقدس، در راستای اهداف بلند مرتبه انقلاب اسلامی ایران به ترویج ارزش ها و فرهنگ ایثار و شهادت بپردازد.

پیرو همین تفکر و احساس ضرورت است که می بایست پس از شناسائی راه كارهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، تبیین و تفسیر عمده ترین موانع اشاعه ی این فرهنگ ، به معرفی اهم راهكارهای عملیاتی جهت فراگیر نمودن این فرهنگ در اینترنت که یکی از مهمترین وسایل ارتباط جمعی و رسانه ای است پرداخت و به همین دلیل پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه بعد از آماده سازی زیرساخت ها و سایت های مورد نیاز، اقدام به راه اندازی شبکه ایثار –  سیستم مدیریت محتوای ایثار و حماسه و شبکه ملی ایثارگران  انقلاب اسلامی ایران – در فضای مجازی نموده و مصمم است در مسیر این  اهداف  فعالیت خود را گسترش و ادامه دهد.

بنابراین توجه ویژه به گفتگو و ثبت هنرمندانه رویداد مهم و تاریخی مقاومت و حماسه دفاع مقدس مردم ایران در برابر تهاجم دشمنان خارجی حرکتی است به سمت آفرینش و این اقدام بستر و زمینه مناسب فرهنگی را برای جوانان عزیز فراهم می کند و آنان را به سمت و سویی سوق می دهد که با حماسه ها و دلاوری هایی که نسل گذشته آنان برای حفظ دین و میهن از خود نشان داده است آشنا شوند.

در نتیجه اینکه پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه ، شبکه ایثار در قالب یك برنامه مشخص و منسجم پس از تبیین ضرورت و اهداف پژوهش و تشریح مفهوم ایثار و شهادت که برگرفته از همان مطالبات شهدا می باشد به  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت  در فضای مجازی پرداخته است.

دست اندرکاران راه اندازی پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه امیدوارند که تلاششان ، درگاهی باشد برای ورود نسلهای مختلف ایران به دانشگاه حماسه ، ایثار، جهاد و شهادت … با احساسی سرشار از نیاز و  سئوالی که بودن ما از نبودن کیست؟ و معرف آنانی باشند  که لحظه هایشان آسمانی بود، بوی عشق می داد و در قنوتشان همصدا با ملائک ربنای وصال را زمزمه می کردند تا اخلاص بر بلندای جایگاه خویش استوار گردد و …

اکنون این پایگاه و زیر مجموعه های وسیع آن با سه نام “شفیق فکه” ، “شبکه ایثار” و “میثاق، قرارگاه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت” در فضای مجازی قابل روئیت و بهره برداری می باشد.

پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار

میثاق، قرارگاه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

ادامه مطلب


پایگاه فرهنگی اجتماعی شفیق فکه، شبکه ایثار و میثاق، قرارگاه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به منظور زنده نگه داشتن ارزشها و پاسداری از فرهنگ ایثار و شهادت راه اندازی شده است و به هیچ نهاد، گروه و سازمان وابسته نیست و به صورت کاملا مردم نهاد اداره می شود.

  • نویسنده : شفیق فکه، شبکه ایثار
  • منبع خبر : ایثارپرس