ازفتح قلعه خیبر امام علی (ع) تا فتح خیبر امام مهدی (عج)
ازفتح قلعه خیبر امام علی (ع) تا فتح خیبر امام مهدی (عج)

دراین نوشتار سیر اجمالی از ازفتح قلعه خیبر امام علی (ع) ، فتح جزایر مجنون درعملیات خیبر درعهد امام خمینی ، فتح قلعه رژیم صهیونیستی درعهد امام خامنه ای و فتح خیبر امام مهدی (عج) تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ،

 

  • واقعه اول : فتح قلعه خیبر توسط امام علی (ع)

یهودیان خیبر در فتنه های قبلی مشرکان، به آن‌ها کمک کرده بودند، و در جنگ احزاب نیز با کمک‌های مالی یهود ، مشرکان را جمع کرده بودند، لذا پیامبر اسلام (ص)تصمیم گرفتند که این کانون فتنه را بر چینند.وقتی رسول خدا(ص) از حدیبیه به مدینه آمدند، بیست روز در مدینه ماندند ، سپس برای جنگ خیبر خیمه زدند.  [۱]

حضرت علی (ع) از سوی پیامبر (ص)مأمور شد که دژهای وطیح و سلالم را بگشاید ، لذا زره محکمی بر تن کرد و شمشیر مخصوص خود ذوالفقار را حمایل فرمود. سپس با شهامت به سوی دژ حرکت کرد و پرچم اسلام را که پیامبر به دست او داده بود در نزدیکی خیبر بر زمین نصب کردند.در این لحظه در خیبر باز شد و دلاوران یهود از آن بیرون ریختند. نخست برادر مرحب که « حارث » نام داشت جلو آمد. نعره او چنان مهیب بود که سربازانی که پشت سر امام بودند بی اختیار عقب رفتند، ولی امام مانند کوه پا بر جای ماند. لحظه ای نگذشت که جسد حارث به روی خاک افتاد و جان سپرد.ومابقی نیز چنین شدند.
امام ماجرای کندن در خیبر را چنین نقل می کند: من در خیبر را از جا کندم و به جای سپر از آن استفاده کردم. پس از پایان نبرد آن را به عنوان پل به روی خندقی که یهودیان کنده بودند قرار دادم. سپس آن را میان خندق پرتاب کردم.

طبرسی می گوید: بعد از فتح خیبر رسول خدا(ص)مرتب سایرقلعه ها را یکی پس از دیگری فتح کرد و اموال را حیازت نمود، تا آنکه رسیدند به قلعه”وطیح”و قلعه”سلالم”که آخرین قلعه های خیبر بودند آن قلعه ها را هم فتح نمود و ده روز و اندی محاصره شان کرد [۲].

  • واقعه دوم : فتح جزایر مجنون درعملیات خیبر درعهد امام خمینی

در ساعت ۲۱:۳۰سوم اسفند ۱۳۶۲ عملیات خیبر با رمز یا رسول الله آغاز شد. ورزمندگان اسلام موفق شدند، جزایر مجنون و مجموعا ۱۱۸۰ کیلو متر مربع از منطقه عملیاتی را ازاد کنند. که شامل ۱۰۰۰کیلو متر مربع هور و۱۴۰ کیلو متر مربع جزایر و۴۰ کیلو متر مربع از منطقه طلائیه می شد. همچنین دسترسی به چاه های نفت منطقه میسر شد.

  • واقعه سوم : فتح قلعه رژیم صهیونیستی درعهد امام خامنه ای

پیش بینی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در خصوص نابودی اسرائیل : مسئله آزادسازی فلسطین و بیت المقدس از دست اشغالگران صهیونیستی از ابتدای قیام امام خمینی جایگاه برجسته و ویژه ای داشته است ، امام با نامگذاری روز جهانی قدس ، طرح ایده نابودی اسرائیل و محو آن از نقشه جهان و طرح آروزی فتح بیت المقدس ، عملاً یکی از بزرگترین پیش بینی های خود مبنی بر نابودی اسرائیل و آزادی قدس شریف را پایه گذاری کرده و آن را به آرمان درخشان و دست یافتنی ملتهای مسلمان تبدیل کرده است و اکنون جهانیان به صحت پیش بینی امام راحل بیشترپی برده و به صدق بیانات آن امام بصیر ایمان آورده اند :

“ان شاء اللَّه فلسطین آزاد بشود و بیت المقدس، آنکه مسجد همه مسلمین است به حال اول برگردد. و آنهایى که به مسلمین ظلم و ستم مى‏کنند ان شاء اللَّه خداوند دفع شرّ آنها را بکند .. ” [۳] وجنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت،… [۴] و آرزوى ما آن است که سرزمین فلسطین و مسجداقصى از صهیونیسم تطهیر شود و مردم فلسطین به سرزمین خویش باز گردند.[۵] وباید همه بپا خیزیم و اسرائیل را نابود کنیم، و ملت قهرمان فلسطین را جایگزین آن گردانیم‏.[۶]

نابودی غده سرطانی یهودیان صهیونیست در عهد امام خامنه ای : مهم‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین جمله‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۹۴ این جمله می باشد : “ان شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.” و “رژیم صهیونیستی هم‌چنان که قبلاً گفته‌ایم به شرط مبارزه‌ی همگانی و متحد فلسطینی‌ها و مسلمانان با صهیونیست‌ها در ۲۵ سال آینده وجود خارجی نخواهد داشت.” “صهیونیسم در مقابل موج نسلهاى رو به ازدیاد فلسطینى طاقت نخواهد آورد” [۷]“نباید شک کرد که شجره‌ى خبیثه‌یى اسرائیل که «اجتثت من فوق الارض ما لها من قرار»، هیچ پایه و پایگاه و استمرارى نخواهد داشت و بى‌شک نابود خواهد شد” . [۸] ” قدرت استکبارى امریکا هم از بین خواهد رفت، او هم متلاشى خواهد شد، این قدرت جهنمى ماندنى نیست، اسرائیل هم ماندنى نیست” . [۹]

 

  • واقعه چهارم : فتح قلعه جهانی توسط امام مهدی (عج)

قیام امام مهدی(عج)  به‌ منظور برپایی عدل در جهان انجام می‌شود. زمان دقیق قیام امام زمان(ع) معلوم نیست. براساس روایات، قیام وی، از مسجد الحرام در مکه آغاز می‌شود و هشت ماه طول می‌کشد. محل اصلی آن عراق است و امام زمان(ع) سفیانی را در این منطقه شکست می‌دهد.

حضرت مهدی(عج) رهبری گروه حقّ و حزب الله را در دست می‌گیرد و با نیروی الهی به جنگ نهایی با جبهه کفر و باطل و جنود شیطان می‌پردازد . در «عصر ظهور»، قدرت و شوکت ظاهری و باطل تمامی قدرتهای شیطانی  از هم فرو خواهد پاشید. و آن حضرت در تحقق وعده‌های حتمی الهی، پیروز می‌شود. و جهان به شکوهمند ترین فرجام خود می‌رسد. و با برپایی حکومتی جهانی، عدالت و صلح را در جهان برقرار می‌سازد.   [۱۰]

براساس تطبیق شواهد ، مصادق آن شکست سازمان ناتوی کشورهای غربی با محوریت دجال زمان ( امریکا، شیطان بزرگ وام الفساد) به مثابه درب قلعه خیبر بوده و با ورود به شورای امنیت سازمان ملل ، فروپاشی قلعه خیبر نظام سلطه را بهمراه داشته.و نهایتا استقرار حکومت جهانی مهدوی را بهمراه خواهد داشت.

 

  • سخن پایانی

بجز ادله فلسفی و عقلی ، شواهد قرآنی و احادیث ، بیانگر پیروزی نهایی حقّ بر باطل در عصر مهدی موعود (عج) است. و نقطه اوج تاریخ ، پیروزی امام زمان (عج) بر سپاه «کفر و ظالم » و «تحقق حاکمیت حقّ بر باطل » می باشد.

این وعده الهی ، تخلف ناپذیر بوده  و حقّ با تمام توان و شکوه به پیروزی رسیده و محقق خواهد شد. از مجموع آیات و روایات چنین بر می اید که قیام موعود مهدی (عج) آخرین مرحله از مبارزات حقّ طلبانه در برابر جبهه باطل ( کفر و شرک و نفاق ) است. و امام همه آرمان‌ها و خواسته‌‌های پیامبران و اولیای الهی را جامه عمل خواهد پوشاند.

نقش ما در دوران جمهوری اسلامی ،  زمینه سازی و بستر سازی شرایط ظهور مهدوی است . بر اساس وعده الهی فتح خیبر توسط سید علی نزدیک است. آنگونه که بیانات رهبر انقلاب اسلامی چنین آمده است :” دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمیتوان شنید….. عزیزان! … شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. ……” ( عبارت هشتم درآغاز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ )

 

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، پژوهشگر و مولف کتاب نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی – ایرانی ( برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی )

 

[۱] مجمع البیان، ج ۹، ص ۱۱۹

[۲] مجمع البیان، ج ۹، ص ۱۲۱٫

[۳] صحیفه نور ج ۱۴

[۴] صحیفه نور ج۲۱ ص ۲۸۳

[۵] صحیفه نور جلد ۳ صفحه ۲۵۶

[۶] صحیفه نور جلد۱۲ ص۱۴۸

[۷] بیانات امام خامنه ای در تاریخ  ۱۳۷۷/۰۴/ ۲۱

[۸] بیانات امام خامنه ای در تاریخ  ۱۳۷۰/۰۸/۱۵

[۹] بیانات امام خامنه ای در تاریخ  ۱۳۷۰/۰۵/۳۰

[۱۰]  سلیمیان، فرهنگ‌نامه مهدویت، ص۱۸۴ و ۱۹۹- ۲۰۲.