شهادت آقا اباعبدالله الحسین در روز عاشورا، هم برای عبرت و هم برای عَبره!
شهادت آقا اباعبدالله الحسین در روز عاشورا، هم برای عبرت و هم برای عَبره!

کمال در این است که عبرت با عَبره همراه باشد، عَبره یعنی عبور، یعنی اشک ریختن به قدری که تمام صورت را پر کند.

بسمه تعالی
عبرت و اشک در کلام علماء
«انا قتیل العَبَرات».در این عبارت : بایدمیان عبرت و عَبره تمایز قائل شد. برخی تصور می‌کنند عاشورا برای عبرت است نه برای عَبره. اما امام حسین علیه السلام فرمود من برای دو چیز شهید شدم؛ هم برای عبرت و هم برای عَبره! عبرت گرفتن به آن عزاداری می‌گویند که، پویا باشد، از جهالت به هدایت، عبور کند، این را می‌گویند «عبرت»، عبرت یعنی عبور.
اگر چند روز که از عاشورا سپری شد برای او دیگر اثری ندارد چون او عبرت نگرفت و عبور نکرد و تنها تماشا کرد. لذا درمفاهیم قرآنی سخن گفته شده که اصرار قرآن کریم بر این است که «فَاعْتَبِرُوا»؛ آیات فراوانی است که خدا فرمود عبرت بگیرید،قُلْ سيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ مِنْ قَبْلُ كانَ أَكْثَرُهُمْ مُشْرِكين
بگو در زمین سیر کنید تا ببینید چگونه بود عاقبت کسانی که قبلا [در زمین ساکن] بودند؛ اکثرشان مشرک بودند.
امیرالمومنین (ع) در فرازی از خطبه قاصعه می‌فرمایند:
فَاعْتَبِرُوا بِمَا أَصَابَ الْأُمَمَ الْمُسْتَكْبِرِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنْ بَأْسِ اللَّهِ وَ …
نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۲
پس عبرت گيريد از آنچه به مستكبران پيش از شما رسيد، از عذاب خدا و … آدم ایستا که اهل عبرت نیست! آن که عبور کرد از رذیلت به فضیلت و فرشته‌خوی شد او عبرت گرفته است.
اما علاوه بر عبرت گیری، در آن تعبیر عنوان می‌کند که انا قتیل العبرات. من آن قدر اشک را دوست دارم که کلّ صفحه صورت را پر کند. این اشک خاصیتش چیست؟ که مروارید چشم وگواه صادق قلب است، آن وارستگی خاصیتش روشن است، اما این اشک خاصیتش چیست؟ پس آن‌که می‌گوید عاشورا برای عبرت است سخنی گفته است ولی ناقص است نه کامل، کمال در این است که عبرت با عَبره همراه باشد، عَبره یعنی عبور، یعنی اشک ریختن به قدری که تمام صورت را پر کند.
قرآن کریم فرمود تنها ، مبارزه و حماسه کافی نیست، این برای برون مرزی است این اشک، حفظ درون مرزی است. بنگرید آن هشت سال دفاع مقدس را داشتیم و کارمان به لطف الهی در دفاع مقدس انجام شد، ما خیال می‌کنیم این اشک فقط برای بهشت رفتن است، البته برای بهشت هم هست، اما ما را رحیم می‌کند، هرگز به ما اجازه احتکار نمی‌دهد که ما داشته باشیم و کسی گرسنه باشد، جامعهٴ حسینی هرگز اهل رذائل( احتکار،خیانت…) نیست.

اعظم الله اجورکم ، نشانی از جامعیت دین ، شناسایی مرگ و حیات واقعی
اعظم الله اجورکم ، یکی دیگر از عباراتی که در ایام محرم بر سر زبانهاست «اعظم الله اجورنا [و اجورکم] بمصابنا بالحسین (ع) و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره (علیه الصلاه و علیه السلام)» است. سالروز عاشورا بر شما ولایت مداران صادق تسلیت باد

من الله التوفیق

دکتر گرجی

  • نویسنده : شفیق فکه، شبکه ایثار
  • منبع خبر : ایثارپرس