رسالت اصحاب اربعین ، مبارزه با دشمنان زمانه امام حسین (ع)
رسالت اصحاب اربعین ، مبارزه با دشمنان زمانه امام حسین (ع)

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی :   اربعین حسینی برابر با بیستم ماه صفر ؛ چهلمین روز شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و اصحاب وی یاد آور حکایت دلخراش در جریان نهضت عاشورا وواقعه غمناک و سخت کربلا می باشد. احادیث زیادی زیارت امام (ع) در این روز سفارش شده است؛ که طبق حدیث امام حسن […]

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی :

 

اربعین حسینی برابر با بیستم ماه صفر ؛ چهلمین روز شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و اصحاب وی یاد آور حکایت دلخراش در جریان نهضت عاشورا وواقعه غمناک و سخت کربلا می باشد. احادیث زیادی زیارت امام (ع) در این روز سفارش شده است؛ که طبق حدیث امام حسن عسکری(ع)، “زیارت اربعین” به عنوان یکی از علائم پنج گانه مؤمن شمرده شده است.

این زیارت نامه دارای معارف عمیقی از ویزگی های شخصیتی امام (ع) و نهضت وی و حاوی سلام ها ودرود های مختلف به امام و لعن و نفرین بر دشمنان امام می باشد . خداوند را ده بار گواهی و شاهد میگیریم و سپس عهد خویش را بیان می کنیم . عهد یاری دوستداران امام و دشمنی با دشمنان امام (ع) می باشد .

دوستی با دوستان امام حسین (ع)  و دشمنی و مبارزه با دشمنان امام حسین (ع) می باشد.  پس از سلام ودرود دادن به امام و لعن کردن ظالمان حیات طیبه امام،  و شناخت معارف امام (ع) ، در ده جای زیارت نامه ، خدا را گواه و شاهد گرفته و قسم داده و نهایتا بیان می کنیم که من دوستم با دوستان امام و دشمنم با دشمنان امام حسین (ع) .

بیان شخصیت امام و مصایب وی و نصحیت و یاداوری حقایق روشنگری برای مردم و اگاه شدن از امور و فجایع وانحطاط و جهالت موجود در دوران امامت امام حسین و جهالت مردم در انتخاب جبهه حق در واقعه عاشورا میشوند. و همچنین عبرت اموزی و جلوگیری از سقوط انسانها از مسیر حق ودعا و درخواست از امام مبنی فوز عظیم برای پیروان و نفرین بر دشمنان میباشد .

نکته مهم بعد از تبیین وضعیت طرفین صحنه عاشورای سال ۶۱ هجری در زیارت نامه اربعین ، شیعه امام بایستی بینش لازم برای شناخت دوستان و دشمنان امام حسین (ع) در زمان حاضر داشته باشد ، آنگاه با دوستان هم وطن ، دوستان منطقه و دوستان جهانی دوست و یار باشیم و با دشمنان امام (ع) در لباس هم وطن یا منطقه و یا جهان دشمنی کنیم . دوستان امام ، افراد با زی حسینی ؛ هیاتی ها ؛ نیروهای محور مقاومت و تمام مسلمانان طرفدار امام در جهان و همه پیروان راه امام (ع) بوده و دشمنان امام (ع) ، منحرفین داخلی ، وهابیت ، یهود ، گروههای تکفیری در منطقه ، اسراییل و امریکا و اروپا می باشد . وما بایستی مصداق زمانه این شعار هیهات من الذله امام در برابر نظام سلطه جهانی باشیم .

تکلیف شیعه امام در شرایط حاضر دوستی زبانی و اقدام عملی نسبت به دوستان امام (ع) از صدر اسلام تا افراد فعلی و دشمنی با دشمنان امام از صدر اسلام تا دشمنان فعلی بوده و همچنین امادگی برای یاری منادیان اسلامی که امام حسین ( ع) برای حفظ ان از انحراف جانش را فدا کرد، در زمان خویش می باشیم . مستند این نوشتار ، این بخش از زیارت نامه اربعین می باشد :

  • من به یقین مؤمن به شمایم،       أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ
  • و به بازگشتتان یقین دارم،          وَ بِإِیَابِکُمْ
  • براساس قوانین دینم،                مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی
  • و عواقب عملم،                        وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی
  • و قلبم با قلبتان در در صلح،        وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ
  • و کارم پیرو کارتان،                   وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ
  • و یاری ام برای شما آماده است،  وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ
  • تا خدا به شما اجازه دهد،          حَتَّی یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ
  • پس با شمایم نه با دشمنانتان،    فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ
  • که من دوستم با آنان که او را دوست دارند،أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاهُ
  • و دشمن با آنان که با او دشمنند،   وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ