جهاد تا رفع فتنه از عالم و زمینه سازی ظهور/حج مقبول یعنی جانفشانی برای اسلام و انقلاب
جهاد تا رفع فتنه از عالم و زمینه سازی ظهور/حج مقبول یعنی جانفشانی برای اسلام و انقلاب

حج و جهاد ( جبهه) هر دو از ارکان دین مبین اسلام بوده و دارای اجر و اثار و دستاوردهای زیادی می باشند. همچنین در موارد زیادی شبیه به هم نیز هستند

مراسم هیات شهدای گردان مقداد درحسینیه شهدای گردان مقداد در ۴ تیر ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ برگزار شد ، سخنران این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع ” مقایسه تطبیقی حج و دفاع مقدس ” بود. سپس مداحان اهل بیت حاج مرتضی ابراهیمی و حاج حمید حسین زاده و حاج حسن بیگی مداحی نمودند .

جهاد تا رفع فتنه از عالم و زمینه سازی ظهور حضرت حجت (عج) ادامه دارد. حج مقبول ، حجی است که مهیای جانفشانی و قربانی جان خود فدای اسلام و انقلاب اسلامی شود !

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تسلیت سالروز امام باقر مظلوم بقیع درخصوص دو رکن دین مبین اسلام  بیان داشت : حج و جهاد دو رکن مهم دین مبین اسلام  می باشد . از اعتقادات بنیادین دین مبین اسلام ، بعد از اصول دین ، فُروع دین که احکام عملی اسلام می باشد و شرط مسلمانی عمل به آن بوده و از ارکان دین بوده و ترک آن از گناهان کبیره می باشد . که شامل نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تَوَلّی و تَبَرّی می باشد .

* ایشان در خصوص شرایط وجوب حج اظهار داشت : براساس رساله عملیه عقل و بلوغ  یعنی کامل بودن انسان ، حرّ بودن و استطاعت یعنی داشتن توانایی مالی؛ قدرت بدنی؛ و باز بودن راه و امنیت مسیر؛ و وسعت وقت و کافی بودن آن برای حج و براساس فتوای امام کفایت مخارج نیز می باشد .

* وی در خصوص مناسک ۱۳‌گانه حج گفت : آغاز اعمال حج با احرام بستن در مکه در روز نهم ذیحجه شروع می شود ، سپس وقوف در عَرَفات و خواندن دعا ، وقوف در مشعرالحرام(مُزدلفه) از طلوع فجر عید قربان است تا طلوع خورشید، رمی یعنی سنگ زدن جمره عقبه ، قربانی  یک گوسفند ، حلق یا تقصیر یعنی چیدن مقدارى از مو و ناخن ، بیتوته در مِنا(ماندن ۲ در شب) ، رمى جمرات سه گانه ، طـواف حج و نماز طواف حج ، سعى بین صفا و مروه و نهایتا طواف نساء و نماز طواف نساء می باشد .

* ایشان در خصوص شباهتهای حج و جهاد بیان داشت : حج و جهاد هردومقدس ، هر دو از ارکان  دین و واجب بر هرمسلمان مکلف می باشد و ترک آن معصیت بوده ، در هردو به قصد قربت و ادای تکلیف صورت میگیرد . در هردو لباس دنیا کنده و لباس یکدست می پوشند ، در حج سفید احرام و در جهاد لباس رزم ، هردو جا به جایی و کوچ و و حرکت دسته جمعی که در کمتر عبادتی (جز در حج و جهاد) مشاهده می‌شود ؛ در هردو تحرک هست و ایستا نبودن است ، هردو وقوف و اقامت دارند ، درحج در عرفات و مشعرو منا  ، درجهاد در پادگان و اردوگاهها ،هر پر زحمت و هردو اجر زیاد ، هر دو عزت مایه اسلامند . و احتمالا موارد دیگر .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص تفاوتها در حکم و فلسفه حج و جهاد دفاعی اظهار داشت : حج واجب برحسب استطاعت می باشد ولی جهاد دفاع مقدس واجب کفایی بر مردان بالغ بود ، مناسک حج از شعائر الهی است ( من شعایر الله ) ولی جهاد مایه قوام دین الهی است ، ثمره حج تزکیه درونی است ولی ثمره جهاد دفع فساد و فتنه بیرونی است . حج مقبول به کسب مرتبۀ تقوا که میوۀ ایمان منتهی میشود و سپس به یقین که میوۀ تقوا است. جهاد اوج تقرب و یقین هست و جهاد مقبول ، منتهی به مجاهد فی سبیل الله میشود . لذا حج رونده به مقام حاجی نیل پیدا میکند ولی کسی که به جهاد رفته ، مقام مجاهد و جانباز و یا شهید را کسب میکند . حج پیوند با نبوت و امامت می باشد ، بعد از طواف ، نماز طواف باید براساس این ایه و اتخذوا من مقام ابراهیم مصلی؛یعنی، نماز طواف باید پشت مقام حضرت ابراهیم خوانده شود. و درجهاد عملی شدن این اعتقاد صورت میگیرد . حج محل به دست آوردن تقوا و تقرّب به خداوند بوده ولی جهاد وقت عمل به تقوای مکتبسه و ملاقات خداست و دیدن امدادهای الهی است . در حج قربانی نماد مبارزه با تعلّقات نفسانی و دنیاطلبی و ذبح نفس اماره صورت می گیرد. سرسخت‌ترین کار ؛ اجرای دستور خداوند به حضرت ابراهیم(ع) در مورد ذبح حُبّ فرزندش حضرت اسماعیل(ع) بوده است و نهایتا به ذبح گوسفند تقلیل یافته است ولی در جهاد ، فرد آماده تقدیم جان بوده و مشتاق شهادت در راه خداست . در حج براساس آیه ۹۷ سوره مائده ، جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ یعنی خداوند، كعبه‌ى بيت‌الحرام را وسيله‌ى سامان‌بخشى و قوام مردم قرار داده ، ولی در جهاد ، جهادا فی سبیل الله ، جهاد با مال و جان در برابر دشمنان بوده و امر شده که وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ‌ و «اِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَاَنَّهُم بُنْیَانٌ مَّرْصُوصٌ؛ یعنی  همانا خداوند کسانی را دوست دارد که صف بسته در راه او پیکار می‌کنند، چنان‌که گویی بنای بسیار مستحکم سُربی هستند». درحج در صحرای عرفات ، حاجی با دعای عرفه بدنبال سخن با امام زمان بوده ولی در جهاد امام زمان به کمک رزمنده خویش می باشد . حج غیر از ثواب تبلیغ دین اسلام در جهان است و جهاد تحکیم اسلام در برابر تهدیدات دشمن هست و……

* ایشان در خصوص تفاوتها در مناسک حج و مناسک جهاد دفاعی گفت : در هر دو کندن لباس و یکدست شدن هست ، در حج احرام با لباس سفید در مکه بسته میشود و در جهاد لباس خاکی در پادگان اعزام کننده برتن میشود . درحج وقوف در عَرَفات بایستی صورت گیرد ، در جهاد وقوف در پادگان و اردوگاه صورت میگیرد . در عرفات ، تدبر در شناخت و معرفه صورت میگیرد ولی درحج رزمنده با بصیرت وارد میدان عمل شده است . اگر در عرفات استمداد سربازی امام زمان صورت میگیرد ، در جهاد استمداد برای صحنه رزم صورت میگرد . وقوف در مشعرالحرام از ارکان حج است و در جهاد وقوف در پشت نقطه رهایی از الزامات حمله به دشمن هست . در حج  رمی جمره یا سنگ زدن به نماد شیطان صورت میگیرد ولی در جهاد شلیک به مغز خود دشمن عملی میشود . درحج باید گوسفند قربانی کرد ولی در جهاد اماده قربانی کردن جان خویش هستیم . در حج حلق یا تقصیر صورت میگیرد ولی در حج حنابندان توسط حاج بخشی ها صورت میگرفت ؛ در حج طـواف دور خانه خدا صورت میگیرد .در جهاد طواف و محو الی الله هست . نماز طواف حج بدون هیچ کفشی پشت مقام صورت میگیرد . ولی درجهاد برحسب اضطرار حتی نماز با پوتین و در حال رفتن صورت میگیرد . در حج سعى بین صفا و مروه ودقیقا ۷ بار براساس مادر حضرت اسماعیل برای یاری دوید ، می باشد ولی در جهاد دویدن هایی که برای الحاق گردان در صحنه رزم صورت میگرفت . در حج مسافت بین رجا و خوف است ولی در جهاد یاری خداوند قطعی است .در حج طواف نساء و نماز طواف نساء صورت میگیرد ولی در جهاد ترک خانواده صورت میگیرد . بیتوته در مِنا(ماندن ۲ در شب) از الزامات حج است ؛ در جهاد بیتوته در پاتکهای سنگین دشمن صورت میگیرد . در حج رمى جمرات سه گانه بعنوان مبارزه با شیطان درون است چنانکه امام صادق(ع) فرموده اند «در رمی جمرات، شهوات و پستی‌ها و صفات نکوهیده را از خود دور کن آنها را با تیر سنگ خویش هدف قرار ده». و آیت الله جوادی آملی بیان کرده اند « در حقیقت دیو درون و بیرون را رمی کردن و شیطان انس و جن را راندن است؛ تا انسان فرشته نشود، شیطان از حریم او بیرون نمی‌رود. اگر فرشته خوی شد، آن گاه است که از گزند شیطنت مصون می‌ماند. و بعبارتی تمرین عملی هدفدار و سازنده برای زنده نگه داشتن روح مبارزه و مجاهدت می باشد ، اما در جهاد ، میدان عمل مجاهدت با روحیه مبارزه ، با شیطان بیرونی به نبرد می پردازد .

* وی در خصوص حج و جهاد مقبول چنین تبیین کرد : حج و جهاد ( جبهه) در هردو از ارکان دین مبین اسلام بوده و هر دو دارای اجر و اثار ودستاوردهای زیادی هست و در موارد زیادی شبیه هم هستند ، منتها جهاد در مراتب بالاتری قرار دارد . بسیاری از حج گزاران جرات ورود به جهاد را ندارند . جهاد مقبول ، جهادی است که فی سبیل الله بوده و رزمنده بقای بر راه جهاد و مقاومت باشد . حج مقبول نیز حجی است که ضمن اینکه فرد مناسک را به درستی عمل کرده باشد ، حاجی متحول شده واثار معنوی حج درطول عمر خویش جاری باشد . حج مقبول ، حجی که مقام یقین را بدست اورده و مهیای جانفشانی قربانی جان خود فدای اسلام و انقلاب اسلامی شود .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : مناسک حج در روز سیزده ذیحجه پایان می یابد و در سال بعد قابلیت عمل دارد ولی جهاد ودفاع در برابر تهدیدات گسترده دشمنان در شقوق مختلف ، جهاد اقتصادی ، علمی ، فرهنگی ، جهاد تبیین و…. ادامه دارد . امروز دفاع در برابر تهاجم دشمنان نیاز به هزینه لسانی و نیاز به ابرو افشانی و جانفشانی در جبهه نرم  در برابر شبیخون فرهنگی و جنگ روایتها دارد . جهاد در قامت سربازی تا رفع فتنه از عالم و زمینه سازی ظهور قیام حضرت حجت (عج) ادامه دارد .

 هیات شهدای گردان مقداد ل ۲۷ ، ۴ تیر ۱۴۰۲ ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

  • نویسنده : با شهید
  • منبع خبر : ایثارپرس