آداب ازدواج و سبک زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) الگوی برتر
آداب ازدواج و سبک زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) الگوی برتر

مولفه هایی از سبک ازدواج و زندگی این دومعصوم (س) برای سعادتمند بودن و ضامن خوشبختی دنیوی و اخروی ضروری بوده و می تواند همه مشکلات جاری مردم را رفع نماید ، مانند ازدواج بهنگام و به موقع

نماز جمعه پرشکوه شهر شهریار در روز جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی درحال ساخت در مجاور مسجد جامع شهریار با حضور نمازگزاران این شهر برگزار شد . پیش از ایراد خطبه ها و نمازسیاسی عبادی جمعه توسط حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا سید حسین حسینی نوری بود. ایشان بین دو نماز  ، احکام نمازجمعه را بیان نمودند . سخنران این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « ازدواج و سبک زندگی در گام دوم انقلاب اسلامی »  بود.

آداب ازدواج و سبک زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) الگوی برتر و بهینه ترین گزینه حل مشکلات جوانان و تضمین بخشی خوشبختی در عصر حاضر درگام دوم انقلاب اسلامی است !

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و روز ازدواج و خانواده درخصوص ماهیت وجودی روز ازدواج و خانواده بیان داشت : اول ذیحجه ، روز پیوند دو نور الهی ، دو دریای وجود ، دو لؤلؤ و مرجان بی نظیر ، مصداق مرج البحرین یلتقیان ، دو مولود پاک ، و ثمره ۵ میوه هایی بی نظیر و بنیان نسل امامت و ولایت امام عصر (عج) ، که تمام دوران زندگی و ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) الگویی است برای کسانی که می خواهند در دنیا و آخرت سعادتمند شوند .

* ایشان در خصوص جایگاه خانواده در پیش از انقلاب  اظهار داشت : اساس دوران شاهنشاهی بر ترویج الگوهای خانواده و زن روز غربی در نشریات و صدا وسیما و مراسم رسمی و  تخریب بنیانهای هویتی غنی دینی خانواده قرار داشت ، که باوقوع انقلاب اسلامی متحول و معکوس گشت ، که یکی از جلوه های آن قرار گیری روز ازدواج و خانواده با الگویی ازدواج و زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) است .

* وی در خصوص مشکلات ازدواج و فرزند آوری در بعد از انقلاب  گفت : به برکت وزش طوفان انقلاب اسلامی ، ملت مسلمان ایران متحول شدند و بسیاری از احکام اسلام و بخصوص معنویت و اخلاق در جامعه گسترش یافت ، بخصوص در اوایل انقلاب و دفاع مقدس رویکرد بسیار مناسبی در تسهیل ازدواج و فرزند اوری صورت گرفت و حتی مراسم ازدواج برخی از افراد در مساجد برگزار شد ، که بسیار معنویت بخش بود . لکن در دهه های بعدی بدلیل افزایش سطح رفاه و تحصیل و دانش و بالا رفتن سطح انتظار ، همچنین اجرای سیاست غلط رفاه زدگی و کاهش فرزند بهمراه گرانی مخارج و بخصوص تامین مسکن ، بهمراه القائات غرب گرایانه سبب به تأخیر افتادن ازدواج این مهمترین تحول زندگی جوانان وکاهش فرزند در خانوارشده  و پیامدهای پیری جمعیت و کاهش جمعیت بهمراهه آورده است ، که بسیار نگران کننده بوده و بایستی تمهیدات لازم برای رفع این معضل صورت گیرد .

* ایشان در خصوص مولفه های سبک زندگی بیان داشت : سبک زندگی شامل یک مجموعه از مولفه‌ها و عوامل است که روند زندگی فرد را شکل می‌دهند. و سبک زندگی اسلامی مبتنی بر آرمان‌ها، اصول و احکام دین مبین اسلام است .این مولفه‌ها می‌توانند به صورت فردی و جمعی، آگاهانه و ناخودآگاه تأثیر گذار باشند. این مولفه های شامل ارزش‌ها و باورهای اعتقادی، که سنجه‌های رفتاری را شکل می دهند . سبک اخلاق در جلوه گری مصادیق راستی، امانتداری، عدل، بردباری، بخشش و… ، فعالیت‌ها و سرگرمی‌های فرد ، روابط اجتماعی در ارتباطات خانوادگی ، قوم و خویشی ، همسایگی و سایرین ، سبک محله و سبک خانه محل سکونت و لوازم خانگی مورد استفاده ، سبک پوشاک و کسف و کفش ، سبک تغذیه در نوع غذا و چگونگی غذا خوردن ، سبک کار در نوع شغل و کیفیت و راندمان کاری ، سبک تفریح و اوقات فراغت ، سبک عبادت فردی و اجتماعی و کم وکیف آن ، سبک ازدواج و آداب و رسوم آن ، سبک برگزاری کم و کیف مراسم ترحیم نزدیکان ، سبک ورزش در نوع و محیط ورزشی و حواشی آن ، مدیریت عنصر زمان بعنوان وقت طلا بودن ، استراحت و خواب در زمان و مدت و شرایط خوابیدن ، ارتباط محیط زیست و رعایت حقوق طبیعت ، مدیریت اضطراب درفشارهای زندگی و… می باشد .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص سبک زندگی امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) بهترین الگو برای زوج‌های جوان اظهار داشت : مولفه هایی از سبک ازدواج و زندگی این دومعصوم (س) برای سعادتمند بودن و ضامن خوشبختی دنیوی و اخروی ضروری بوده و می تواند همه مشکلات جاری مردم را رفع نماید ، مانند ازدواج بهنگام و به موقع ، نقش پررنگ پدر عروس بعنوان هادی مراحل ازدواج و زندگی ، معیار هم کفو و همتا بودن و یا بعبارتی هم شأنی عروس و داماد ( دو لولو ومرجان خلقت ) ، سبک بودن مهریه  با یک صداق حداقلی ، بی تکلفی در زمان و سرعت در برگزاری مراسم و بعبارتی سهولت در آداب خواستگاری ، جهیزیه به اندازه‌ی نیاز و بعبارتی تشکل خانواده با لوازم حداقل ضروری ، ازدواج آسان و تسهیل گری خانواده برای پاگیری ازدواج ، جشن عروسی ساده ، چنانچه در عروسی فرزندان رهبر انقلاب نیز یک نوع غذا و میوه وجود داشت ، مراسم عروسی بدون فعل گناه ، ساده زیستی و قناعت و پرهیز از زندگی تجملاتی و تشریفاتی ، الگوی عفاف و پاکدامنی در طرفین ، تقسیم کار بین زوجین با پیشنهاد پیامبر (ص) که کارهای بیرون با مرد و کارهای درون خانه با زن ، همسرداری و احترام متقابل ، فرزندآوری به موقع و افزایش فرزندان ، نام نیک گذاری بر فرزندان ، تربیت فرزندان صالح ، انسان‌پرور بودن محیط خانه‌ ، دوری از تکاثر، تفاخر، تبرّج، تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری ، ولایت پذیری و دفاع از ولایت در هنگام ضرورت ، همانند خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) در دفاع ولایت امام علی (ع) و غیره می باشد . که قابل تعمیم برای شرایط امروزی و بلکه ضرورت دارد . تمام دوران زندگی این مولود پاک و ازدواج مبارک حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) الگویی بی نظیری است برای کسانی که می خواهند در دنیا و آخرت سعادتمند شوند .

* ایشان در خصوص برخی سیاستهای تشویقی برای تسهیل گری ازدواج گفت : تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج؛ تبلیغات و ترویج فرهنگ ازدواج آسان را ، آگاه نمودن خانواده ها از مسائل مورد نیاز فرزندان؛ تشکیل شورای ازدواج در نهادها و مساجد کشور؛ فراهم نمودن زمینه های ازدواج آسان برای جوانان و نهادینه کردن آن با مشارکت خانواده ها و نهادها و خط شکنی از سوی خانواده‌های مقید ، کاستن از هزینه‌هایی مانند تالارهای گران و آرایشگاه‌ها و فیلمبرداری های آنچنانی و جهیزیه‌های اشرافی ، کاهش نمایش تجملات در فیلم ها و تابلوهای تبلیغاتی و مجلات ، تهیه فیلم با زندگی های ساده ولی شیرین ، ایجاد خیّران خانه‌ سازبرای تازه ازدواج کرده‌ها ، افزایش تسهیلات و ساخت مسکن انبوهِ ارزان‌قیمت برای مزدوجین ، و…. ازسیاستها و برنامه های تشویقی برای تسهیل گری ازدواج می باشد ، که نیاز به اهتمام سازمان ها و خیرین و مردم و جوانان میباشد .

* ایشان در خصوص سبک زندگی اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت : هدف کلان گام دوم انقلاب اسلامی ، ایجاد تمدن نوین اسلامی و راهبرد هفتم آن ملاک قراردادن سبک زندگی اسلامی است ، که ادارات و نهادهای مرتبط و صاحبان نظران بایستی نسبت به ترویج سبک زندگی اسلامی در تمام ابعاد آن اهتمام داشته و همچنین معضلات سبک زندگی غربی و راه های برون رفت از آن را بیان کرده و مقابله عملی داشته باشند.

* وی در خصوص جهاد در ترویج و فرهنگ سازی سبک زندگی اسلامی بیان داشت : دفاع در جنگ سخت علیه کشور در گام اول انقلاب با دشمنی که مشخص بود وجود داشت ، لکن امروز دامنه جنگ همه جانبه شده است و جهاد در ترویج سبک زندگی اسلامی (ازدواج و فرزند آوری و تربیت فرزندان و….) مهمترین سلاح دفاعی در برابر تهاجم نرم دشمنان بوده و آداب ازدواج و سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) الگوی برتر و بهینه ترین گزینه حل مشکل جوانان و تضمین بخشی خوشبختی در شرایط عصر حاضر است . و نمازجمعه بعنوان قرارگاه فرهنگی می تواند با محوریت امام جمعه و جماعت در سطح شهر موثرین مکان اثر گذار در حوزه فرهنگ ازدواج و خانواده واقع گردد .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان درخصوص بستر سازی ظهور را چنین تبیین کرد : امروز ما وارث نهضت امام خمینی و متنعم به نعمت حکومت اسلامی هستیم و این توفیق و بلکه این دین بر عهده ما هست که هم حکومت اسلامی را صیانت کرده و هم به جهان معرفی کرده  و هم برای ظهور تلاش کنیم و جز منتظران عملی آن باشیم . امروزوظیفه ما درگام دوم انقلاب اسلامی این است که ظهور را نزدیک نماییم و ترویج سبک زندگی اسلامی و فرهنگ مهدویت بوده ، که جامعه ساز بوده و زمینه ساز ظهور و نزدیک میکند و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را بستر سازی میکند .

*****

شهرستان شهریار در استان تهران با مرکزیت شهر شهریار می‌باشد. این شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۷۴۴٬۲۱۰ نفر دوازدهمین شهرستان پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. ومتشکل از دو بخش، ۷ شهر، ۶ دهستان، و حدود ۵۰ روستا و شهرک مسکونی است.

محصولات شهریار ، این شهرستان به نگین سرسبز غرب تهران مشهوربوده که در آن انواع میوه‌ها و خشکبار (گوجه سبز، زردآلو، هلو، گلابی، آلو. ) کشت می‌شود.

اماکن زیارتی شهریار ، ۳۲ گلزار شهدای والامقام دفاع مقدس و مدافعان حرم ، از جمله مزار ۱۲۸ شهید در امامزاده اسماعیل و نیز چندین مقبره الشهدای گلنام ، از جمله مقبره الشهدا در میدان مقابل امامزاده اسماعیل ، امامزاده اسماعیل(ع) و … می باشد .

اماکن تاریخی و سیاحتی شهریار ، قره تپه شهریار در روستای قره تبه در جنوب شرقی شهریار ، قلعه دهشاد شهریار ، پل آبرسان ورامینک ، تخت کیکاووس بر روی تپه مربوط به دوران ساسانیان ، تپه بالکین با قدمت عصر آهن  می باشد .

شهرشهریار مرکز شهرستان بوده و در حدود۳۰ کیلومتری غرب شهر تهران واقع بوده و جمعیت آن ۵۰۹.۶۸۹ نفر در سال ۱۳۹۵ بوده است .

قلب تپنده فرهنگی شهر ، مصلی امام خمینی شهریار ، با حضور پرشورنمازگزاران هفتگی جمعه و برگزاری نماز سیاسی عبادی جمعه به امامت امام جمعه شهریار می باشد .

  • نویسنده : با شهید
  • منبع خبر : ایثارپرس