ضرورت رعایت سبک زندگی اسلامی در همه سطوح و فرهنگ سازی آن / زمینه سازی تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
ضرورت رعایت سبک زندگی اسلامی در همه سطوح و فرهنگ سازی آن / زمینه سازی تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب

سبک زندگی اسلامی ، یعنی روش زندگی کردن بر مبنای احکام اسلامی ، ایات و احادیث زیادی روش صحیح زندگی پذیرفته شده اسلام را بیان می‌کند و از سبک زندگی ایده‌آل اسلامی با عنوان حیات طیبه یاد می‌کند

نشست جمعیت ترویج سبک زندگی اسلامی در عصر روز پنج شنبه ، ۱۱ خرداد  ۱۴۰۲ با حضور اعضای جمعیت و دبیری دکتراسماعیل فدایی تشکیل گردید . سخنران این نشست ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، با موضوع « ابعاد سبک زندگی اسلامی » بود.  دکتر فشارکی معتقد است ضرورت دارد سبک زندگی اسلامی در همه سطوح حکمرانی و شهری و بخشها و در همه حوزه ها فرهنگ سازی و رعایت گردد ؛ تا زمینه ساز تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب باشد !

با دکتر فشارکی به گفتگو نشستیم و نظرش را در رابطه با سبک زندگی در همه سطوح حکمرانی و شهری و بخشها جویا شدیم. با هم می خوانیم

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک هفته وحدت درخصوص ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی بیان داشت : سبک زندگی درتمام شوون زندگی موضوعیت داشته و اهمیت دارد و ضرورت دارد در ایجاد و ارتقای معرفت و شناخت ابعاد سبک زندگی اسلامی و سبک غیر اسلامی ، نسبت به ترویج سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف در سطح جامعه در جهت اصلاح و تعالی بخشی آن اهتمام صورت گیرد و همچنین نسبت به سبک زندگی غربی بعنوان سم مهلک جامعه بایستی مقابله صورت گیرد .

* ایشان در خصوص تبیین و تشریح سبک زندگی اظهار داشت : سبک به معنی طرز، شیوه، روش بوده و زندگی ، به مفهوم زندگی کردن در ابعاد وجودی فعالیت های فردی و اجتماعی انسان ، که همه عرصه های فعالیتهای انسان را در بر میگیرد . و صفت اسلامی ، یعنی عمل کردن براساس احکام اسلامی ، و به مفهوم اسلامی بودن سبک زندگی می باشد . سبک زندگی ترکیبی از صورت (سبک) و معنا (زندگی) است. رفتاری که برآمده از باورها و پسندها بوده ، که بصورت اگاهانه و یا نیمه خودآگاه صورت میگیرد .

*  وی در خصوص سبک زندگی اسلامی گفت : سبک زندگی اسلامی ، یعنی روش زندگی کردن بر مبنای احکام اسلامی ، ایات و احادیث زیادی روش صحیح زندگی پذیرفته شده اسلام را بیان می‌کند و از سبک زندگی ایده‌آل اسلامی با عنوان حیات طیبه یاد می‌کند که با عمل بدان می توان به قله های سعادت و خوشبختی دست یافت . که رهبر انقلاب در راهبرد هفتم بیانیه گام دوم انقلاب  ، رعایت سبک زندگی اسلامی را تکلیف کرده اند .

*  ایشان همچنین در خصوص سبک زندگی غیر اسلامی گفت : سبک زندگی غیر اسلامی یعنی روش زندگی کردن بر مبنای مغایراحکام اسلامی ، قرآن‌کریم در آیات متعدد سبک زندگی غیرالهی را مورد مذمت و تخطئه قرار می‌دهد. و در شرایط امروزی نیز سبک زندگی غربی بدترین روش زندگی بوده ، که رهبر انقلاب در راهبرد هفتم بیانیه گام دوم انقلاب مبارزه با آن را تکلیف کرده اند .

*  دکتر هاشمی فشارکی در خصوص سبک زندگی اسلامی در سطح حکمرانی و شهری بیان داشت: سبک زندگی اسلامی در سطح حکمرانی در سطوح مختلف مدیریت جامعه ، شیوه مدیریت و اخلاق مدیریتی بایستی مدون و ملاک عمل کارگزاران قرار گیرد . همچنین سبک زندگی در شهر و روستا و محله ، در زیر ساختها و سیمای شهری و مدیریت شهری و مدیریت محله بایستی رعایت شود . در سبک شهر سازی و معماری شاهد سه رویکرد هستیم ، هویت غربی ، بی هویتی و هویت اسلامی ، که دو رویکرد اول بشدت مخرب روح و رفتار بوده و تکلیف ما رعایت هویت اسلامی درسبک زندگی شهری می باشد .

* ایشان در خصوص سبک زندگی اسلامی مسکن و خانواده بیان داشت : سبک زندگی اسلامی در مسکن و خانواده محوری ترین موضوع اثر گذار می باشد ، در واحد مسکونی بعنوان سلول شهری و روستایی ، معماری داخلی ، لوازم و وسایل منزل و در بعد خانواده بعنوان سلول واحد اجتماعی در روابط خانوادگی و اجتماعی ، در پوشاک ، پوشش ، ارایش ، خوراک و … را شامل میشود ، که بشدت در معرض تهاجم فرهنگ غربی قرار دارد و بایستی از جامعه زدوده شوند .

* وی با ذکر مثالهایی در خصوص سبک زندگی اسلامی در سایر موارد اظهار داشت : در سایر موارد نیز سبک زندگی اسلامی موضوعیت داشته و ضرورت دارد دنبال شود ، در ادارات دولتی ، در کارخانجات و خدماتی ، در بازار اسلامی ، در خرید و فروش نوع کالا ها ، وضعیت ظاهری ، اشکال و تصاویر مندرج در آن ، در پوشاک ، لوازم التحریر ، کیف و کفش و لوازم ارایشی ، خوراک و….  ودرروابط کسب و کار ( علم مکاسب ) ، درمجتمع های تجاری ( بخصوص مال ها ) و فروشگاههای بزرگ و کوچک ، در دست فروشی ها ، بخصوص توزیع کننده های موارد غیر مجاز که ازادانه مشغولند ، در آداب ازدواج و طلاق و تولد فرزند و فوت و…. ، در مکان تالارپذیرایی و مراسم ختم و در آداب خرید لوازم تشکیل زندگی و….. ، در آرایشگاههای مردانه و زنانه ، در غذاخوریها و چایخانه ها و اغذیه فروشیها ، در بوستانهای شهری و پارکهای جنگلی بعنوان پاتق ، درمکانهای ورزشی و بدن سازی ، در وسایل نقلیه عمومی ( مترو ، اتوبوس و تاکسی و….) و خودروی شخصی ، در دانشگاهها و مراکز اموزشی ، در مدارس ، در مهدکودکها ، در لوازم بازی بچه ها ، مانند عروسک ، کتابچه داستان و نقاشی ، در تبلیغات در سطح شهر ؛ تابلوهای تبلیغاتی ، پیمانکارهای و سفارش گیری و درامد زایی ، در تالیف و نشر و مطالعه کتب و مجلات ، در کافی نتها ، در تلویزیون و سینما و تاتر ، نوع فیلم نامه ؛ ارایش هنرپیشه ها ، فیلم برداری و تبلیغات ان و…. ، درسایتهای خبری و تحلیلی و…. ، در شبکه های فضای مجازی ، حتی در فروشگاههای حجاب و…. در همه این موارد بایستی تمهدیات لازم صورت گیرد . چرا که هم جامعه نیاز به اگاهی دارند و هم در معرض بمباران شدید شبیخون فرهنگی قرار دارند و تمام تاروپود جامعه را در بر گرفته و بایستی سالم سازی شوند  .

* ایشان در خصوص قرارگاه فرهنگی سبک زندگی گفت : با توجه به هجمه گسترده دشمن در جامعه ، نیاز به قرارگاه فرهنگی است ، که مسایل را رصد کرده و دنبال نماید و بهترین مکان ستاد نمازجمعه شهر بوده و مساجد نیز بعنوان بازوان آن ایفای نقش داشته باشند ، تا هم سبک زندگی صحیح را ترویج دهند و هم مصادیق غربی را بزدایند .

* وی افزود : همه افراد متعهد ودردمند بایستی ؛ درخصوص اصلاح سبک زندگی در جامعه را ضمن رعایت توسط خویش ، اولویت را مطالبه گری از نهادهای مسول و اتحادیه ها و…. مربوطه داشته باشند .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : از انجا که بیانیه گام دوم انقلاب ، هدفش ایجاد تمدن نوین اسلامی است ، لذا بایستی جامعه اسلامی نیز براساس سبک اسلامی شکل گرفته ، زمینه ساز تمدن نوین اسلامی واقع گردد .