مساجد کانون جوشان نهضت امام خمینی و موتور پیشران انقلاب جهانی در گام دوم انقلاب اسلامی
مساجد کانون جوشان نهضت امام خمینی و موتور پیشران انقلاب جهانی در گام دوم انقلاب اسلامی

مساجد کانون جوشان نهضت امام خمینی ، هسته های پیروزی انقلاب ، و سنگر های مقاومت در چله اول انقلاب بوده و موتور پیشران انقلاب جهانی در گام دوم انقلاب اسلامی خواهند بود

مراسم سالگرد امام خمینی در  شامگاه جمعه  ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ۱ ، پس از نماز مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام والمسلمین انصاری در مسجد انصارالمهدی نیروی هوایی تهران ، با سخنرانی دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « تاثیر متقابل نهضت امام خمینی و مساجد» برگزار شد .

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز درخصوص وضعیت مساجد در قبل از انقلاب بیان داشت : برای اینکه بتوانیم تاثیر نهضت امام خمینی بر مساجد را بعتر درک کنیم ، لازم است وضعیت مساجد را در پیش از انقلاب وقوف یابیم . شاه علیرغم ادعای مسلمانی و حضور تشریفاتی در مسجد سپهسالار ، عملا نه تنها اعتقادی به اسلام نداشت ، بلکه در صدد اسلام زدایی بود . دلیل آن اینکه در هیچ بیانی از شاه در حمایت از مساجد نمی یابید و در سیاستها و قوانین اثرو حمایتی از مساجد وجود ندارد . بلکه مساجد در محدودیت و تحت تحت فشار ساواک قرار داشتند و ساواک برای مساجد پروانه تشکیل داده و زیر کمنرل قرار داده بود . رژیم پهلوی همچنین بشدت در حال سکولاریزه شدن وکلیسایی شدن مساجد در تلاش بودند ، تا کارکرد اصلی مساجد را عقیم سازند . مساجد مورد بی مهری و بی توجهی به نیازهای مساجد و سیاست  خلوت شدن  وکم رونق شدن مساجد دنبال میشد .و مساجد در مهجوریت و مظلومیت شدید قرار داشتند . پیش نمازهای مبارز را  ممنوع المنبرکرده بودند و نهایتا نیز در مساجد کرمان و …. همان پدرش که کشتار در مسجد گوهرشاد درپرونده سیاهش ضب است ، عمل کرد .

* ایشان در خصوص نقش مساجد در پیش از انقلاب اظهار داشت : شیغع سازش پذیر نبوده و به رسالت خویش عمل میکند ، لذا عاشورای سال ۴۲، نقطه مرکزی در شروع نهضت با کانون ثقل مساجد و محوریت روحانیت بود . امام خمینی قبل از واقعه ۱۵ خرداد ، در محرم سال ۴۲ اعلامیه مهم دادند و از سخنرانان و مداحان مجالس وعظ و سخنرانی می خواهد که به تهدید های دستگاه های امنیتی توجه نکنند و همچنان به سخنرانی های خود در باره ظلمی که بر مردم می شود ادامه دهند . و  از سخنرانان و مداحان می خواهد به افشاء خطر اسرائیل و عمال آنها در داخل کشور از جمله فرقه ضاله بهایی ادامه دهند. امام با تاکید بر نصرت الهی هرگونه سکوت در برابر دستگاه جبار را جایز ندانسته و سکوت را تائید ظالمان و کمک به جباران می دانند . بدنبال این در روز ۱۳ خرداد مصادف با عاشورای حسینی، یک راهپیمایی بزرگ در تهران ترتیب داده شد و مردم ضمن عزاداری، در انتقاد از عملکرد رژیم پهلوی شعار دسته‌های عزاداری «یا مرگ یا خمینی» سردادند . با تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی ولایتی ( حذف قید اسلام و سوگند به قرآن) ۱۴ مهر ۱۳۴۱،و با  تصویب لایحه کاپیتولاسیون ( مصونیت امریکاییها ) و امام خمینی (ره) سخنرانی شدیداللحن در ۴ آبان ۱۳۴۳ اعلام عزای عمومی نمودند . و مساجدکانون شکل گیری و نقطه تاثیر گذار نهضت اسلامی در جامعه شدند و اوج این حرکت در تاسوعا و عاشورای ۵۷  بوقوع می پیوندد ، که مساجد و هیات ها با هیبت عزاداری در راهپیمایی بزرگ در تهران حاضر میشوند و دامنه آن گسترده میشود ، و در ۲۱ بهمن مساجد مبدل به سنگر شده و خیابانها را مسدود کرده و نهایتا جوانان انقلابی اهل مساجد به مراکز رژیم سابق حمله ور شده و نظام ضد مردمی را ساقط و نظامی دینی استقرار می یابد .

* وی در خصوص جدال با شاه با محوریت مساجد گفت :  در نبرد شاه ضد اسلام و مسجد و امام متکی بر اسلام ناب و مساجد ، پیروز میدان با اهل مسجد بودند . نهضت امام خمینی بر پایه مساجد شکل گرفت و بین مساجد و سیاست پیوندی بنیادین خورده و مساجد پایگاه روشنگری مردم شدند و پهلوی، بازنده ستیز با اسلام و مساجد شد .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص وضعیت مساجد در بعد از انقلاب اسلامی بیان داشت : با نهضت امام خمینی و بخصوص پیروزی انقلاب اسلامی ، مساجد از محدودیت شاهنشاهی آزاد شدند و احیا و زنده شدند . در عصرجمهوری اسلامی مساجد کارکردهای صدر اسلام بازیافتند . امام خمینی فرمود «اینها از مسجد می‌ترسند، من تکلیفم را باید ادا کنم به شما بگویم … مساجد را بروید پر کنید، سنگر هست اینجا، سنگرها را باید پر کرد» و «مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، » . نهاد رسیدگی به امور مساجد در زیر مجموعه ولی فقیه تشکیل شد . سیاست محورشدن مساجد در برنامه قرار گرفت .نهادهای مختلف به مساجد تسهیلات  داده و مورد حمایت قراردادند . مساجد برنامه های متنوع مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی را برگزار کرده و صدا وسیما پوشش رسانه ای از مراسم داشته و همچنین برنامه های ویژه برای معرفی مساجد داشته و نیز همایش های مختلف مساجد برگزار گردیده است . و همچنین شهدای جنگ تحمیلی پرورش یافته مساجد بودند . مسجد کانون جوشان بوده و انقلاب اسلامی احیاگر مساجد در عصر حاضر بوده است! بعبارتی می توان گفت انقلاب اسلامی احیا گر مساجد بود و متقابلا مساجد مقوم اهداف انقلاب اسلامی شده اند و به همین دلیل بایستی این دو محفوظ و مصون باشند .

* وی در خصوص نقش تاریخی  مساجد در ۴ ونیم دهه اظهار داشت : مساجد در مبارزات سالهای ۵۶ و ۵۷ و در پیروزی انقلاب ، در جنگ  تحمیلی ، در بحرانهای سیل و زلزله ، در بحران ویروس منحوس کرونا نقش مهمی را ایفا کردند . در انتخابات های مختلف پایگاه صندوق رای و نیز پایگاه مقاومت در مساجد شکل گرفته است .

* ایشان در خصوص اسیب ها و انحرافات گفت : البته بعضی از مساجد بایستی از برخی ضعفها بیرون آمده و همچنین بایستی توجه داشته باشیم که اگر مسجدی فقط به امور مذهبی بپردازد ، از اسلام ناب بدور بوده و اگر مسجد فقط پیروی خط امام باشد ، درواقع مسجد ضرار بوده و بایستی متردود شود .

* وی در خصوص مساجد تراز گام دوم انقلاب گفت : رسالت اهل مسجد بایستی با عنایت به اینکه ” مسجد طـراز اسلامی مسجدی است که پایگاه همه‌ی کارهای خیر باشد . ” لذا حوزه شمول انما یعمرو مساجد به این است که مسجد سنگر تمام جبهه های فکری و اجتماعی باشد . و شعاع حوزه اثر مسجد بایستی موثر بر سطح محله باشد . مسجد گام دوم انقلاب بایستی علاوه بر حفظ نظام که از اوجب واجبات است ، باید پرورش دهنده نوجوان و جوان مومن انقلابی باشد و همانطور که شهدا پرورش یافته مساجد بوده اند و مساجد تراز گام دوم انقلاب بایستی سرباز گام دوم انقلاب و سرباز منتظر پا به رکاب امام زمان پرورش داده و آینده انقلاب را تضمین بخشی کنند .

* ایشان در خصوص محوریت امام جماعت مسجد بیان داشت : امروز برخی از احکام اجتماعی مانند امر به معروف  و نهی از منکر و جهادتبیین کهرتکلیف اهل ایمان و مسجد هست ، نیاز به برنامه ریزی با محوریت مساجد دارد . فرمانده صحنه میدانی جهاد تبیین ، امام جماعت فرمانده محله بوده و مسجدی انقلابی باید با محوریت امام جماعت مجاهده کنند .

 دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان در خصوص مسجد زمینه ساز ظهور گفتامام راحل با این سرورده ” سالها می‌گذرد ، حادثه‌ها می‌آید‏ – ‏‏انتظار فرج ، از نیمه خرداد کشم‏ ” از نیمه خرداد ۴۲ که شروع نهضت اسلامی است ، در انتظار فرج بوده و انقلاب اسلامی را مقدمه ظهور می دانسته است و  رهبر انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب ؛ گام دوم انقلاب زمینه ساز ظهور مقام عظمای ولایت اعلام کرده اند و ان شالله این مساجد سربازان زمینه ساز ظهور پرورش خواهند داد .ومساجد تراز گام دوم انقلاب اسلامی موتور پیشران طرح رهبری برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و زمینه سازان ظهور مقام عظمای ولایت خواهند بود !

 

  • نویسنده : با شهید
  • منبع خبر : ایثارپرس