جوشش انقلاب اسلامی در قیام پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ مردم پیشوا / امتداد این قیام تا ظهور مهدوی (عج) در گام دوم انقلاب اسلامی
جوشش انقلاب اسلامی در قیام پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ مردم پیشوا / امتداد این قیام تا ظهور مهدوی (عج) در گام دوم انقلاب اسلامی

قیام ۱۵ خرداد و خون شهدای مظلوم این روز سبب شعله ور شدن قیام گردید و باعث بجوش آمدن غیرت و شجاعت مردم مسلمان ایران گردید و غیر از علما ، سایر اقشار مانند دانشگاهیان و غیره نیز به ماهیت پلید رژیم شاهنشاهی پی برده و با نهضت امام خمینی همراه شدند

نماز جمعه پرشکوه شهر پیشوا در شصتمین سالروز شهادت شهدای پیشوا در قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ در جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در مصلی پیشوا واقع در امامزاده جعفر(ع) ، پس از ایراد خطبه های سیاسی عبادی نماز جمعه توسط حجه الاسلام والمسلمین روح الله باقری امام جمعه محترم شهر پیشوا با حضور نمازگزاران این شهر برگزار شد. در این مراسم همچنین از مدیران فعال در امر کنگره ملی شصتمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد تجلیل بعمل آمد.

سخنران پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه شهر پیشوا دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : «  پیشگامی پیشوا در قیام ۱۵ خرداد و رسالت وارثان قیام در گام دوم انقلاب » بود.

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در تحلیل اثربخشی قیام ۱۵ خرداد مردم پیشوا گفت،  این قیام مبدا جوشان انقلاب اسلامی بوده و مقصدش زمینه سازی ظهور مهدوی (عج) درگام دوم انقلاب اسلامی است !  

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز درخصوص شصتمین سالروز شهادت شهدای پیشوا در قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ بیان داشت : شهیدانی كه ۶۰  سال پیش در همین مکان وقتی خبر دستگیری امام و جنایات شاه بگوششان رسید ، کفن پوش راه افتادند و در بین راه جمعی از مومنین در ورامین نیز به آنان پیوستند و پیاده عازم تهران شدند ، وقتی خبر بگوش شاه میرسد ، دستور سرکوب آنان را می دهد ، لذا دژخیمان پهلوی انان را در پل باقراباد وحشیانه و مظلومانه به شهادت رسانده، و در غروب ۱۵ خرداد ۴۲ خونشان پل باقرآباد را رنگین كرد . ابعاد این حادثه بسیار سخت بود و از میان دهها نفری که گمنام ماندند ، تنها اسامی هفت نفر از شهدا مشخص شده است . راهپیمایی مسالمت آمیزی که وحشیانه به خون کشیده شد . و به باور دژخیمان پهلوی ، اعتراض مردم  به ظاهر سرکوب شد و احساس خلاصی برای دربار پهلوی داشت ولی ثمره خون پاکشان کاخهای ظلم آنان را به لرزه انداخت و در ۲۲ بهمن سال ۵۷ به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شود .

* ایشان در خصوص دستاوردهای کوتاه مدت قیام ۱۵ خرداد ۴۲ اظهار داشت : این حرکت کفن پوشان پیشوایی و شهدای قیام ۱۵ خرداد دارای دستاوردهایی مهمی بود ،  نقش عمق ایمان در معنویت‌خواهی و دین‌گرایی، و اوج تجلی ایمان در عصر حاضر را بروز داد . چهره‌ ریاکارانه شاه که تظاهر مسلمان بودن می کرد را  فرو ریخت  و ماهیت پلید وی را افشا کرد و همچنین ماهیت سفاکی رژیم پهلوی برای مردم روشن شد . و پس از این نامشروع بودن حكومت شاهنشاهی علنی شد و مردم مشكلات کشور را به خود شاه منتسب كردند و شاه كه تا آن زمان به باور خیلی ها غيرقابل انتقاد به شمار می‌رفت ، فلش انتقاد امام و سایرین به سمت شاه رفت . حوزه‌های علميه که به دليل ديكتاتوری پهلوی در سكوت و نااميدی بودند ، از سکوت خارج شده و به مبارزه با رژیم پهلوی وارد شدند . مرجعیت و رهبری امام خمینی با تأیید علما و حمایت مردم علنی و تثبیت شد و عملا رهبری حركت سياسی عليه رژيم پهلوی ، كاملا در اختيار رهبران مذهبی قرار گرفت . در حالیکه در مبارزات گذشته مانند جریان ملی شدن صنعت نفت و همچنین قيام ۳۰ تير سال ۳۱، علاوه بر نيروهای مذهبی، ملی‌گراها و گروهکهای چپی نيز حضور داشتند . ولی در این نهضت ، میدان دار صرفا علمای دینی بودند . واساساگروهکهای لیبرال جرات و جسارت به میزان ورود امام علیه شاه را پیدا نکردند و عیار ناخالصی ماهیت گروه‌های لیبرال روشن شد و بعبارتی جاذبه گروهکهای سیاسی غیر‌مذهبی بشدت کاسته و محوشد . همچنین در این جنایت به دلیل عدم موضع گیری دولت‌ها و رسانه‌های خارجی اثبات شد که ازادیخواه و طرفدار مظلوم نبوده و غیر قابل اعتمادند .

* وی در خصوص دستاوردهای بلند مدت قیام ۱۵ خرداد ۴۲ گفت : قیام ۱۵ خرداد و خون شهدای مظلوم این روز سبب شعله ور شدن قیام گردید و باعث بجوش آمدن غیرت و شجاعت مردم مسلمان ایران گردید و غیر از علما ، سایر اقشار مانند دانشگاهیان و غیره نیز به ماهیت پلید رژیم شاهنشاهی پی برده و با نهضت امام خمینی همراه شوند ، نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه امام خمینی به عنوان نظام حکومتی جایگزین رژیم شاه در اذهان شکل گرفته و نهایتا خون شهدای قیام در بهمن ۵۷ به رهبری امام به ثمر نشسته و حکومت شاهنشاهی را ساقط کرده و نظام دینی متکی بر ارای مردم جایگزین شد .

* ایشان در خصوص آموزه های قیام ۱۵ خرداد ۴۲ بیان داشت : از درسهای این قیام ، الگو قرار گرفتن مذهب و نقش باورهای دینی و مقاومت برای مبارزه ، ایستادگی در برابر دیکتاتورها و جانفشانی در راه ارزش‌ها و ثمر بخشی آن تا نیل به پیروزی می باشد ، که ملل دیگر به باور آن رسیده اند .

* وی در خصوص رسالت وارثان قیام ۱۵ خرداد اظهار داشت : همانگونه در قیام ۱۵ خرداد مردم تا پای جان در راه نهضت بودند ، امروز نیز وارثان این قیام براساس دینی که از شهدا و امام خمینی که بنیانگذار این قیام و نظام بوده ، بر گردن خویش دارند ، و بایستی از نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی ، و دستاوردهای آن یعنی جمهوری اسلامی ، ولایت فقیه ، حراست و صیانت کرده و از خطر تحریف ، انحراف و تضعیف مصون داشته شود .  و اینکه براساس جهاد تبیین ، که تکلیف و فریضه می باشد ، عمل کرده و جامعه را در برابر تهدیدات دشمن مصون سازیم .

* ایشان در خصوص مدیریت کشور گفت : ۱۵ خرداد ۴۲ مبدا خروش ایمان درونی مردم مسلمان ایران برعلیه نظام ستم شاهی بود و سبب شعله ور شدن قیام و نهضت خمینی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و جایگاه ولایت فقیه ثمره خون صدها هزار شهید بوده و نخواهیم گذاشت منحرفان ، این دستاوردهای ارزشمند و درخشان را به انحراف بکشانند و نخواهیم گذاشت مدیران غافل ، با کاهلی و با سو مدیریتشان سبب وهن نظام شوند . این نهضت باید سرافزانه و پویا اهداف گام دوم انقلاب را محقق سازد . و قطعا با مقاومت ملت ایران و تدابیر دولت انقلابی ، افق درخشان کشور ایران ، فتح قلل جهانی و ایجاد تمدن نوین اسلامی خواهد بود .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان درخصوص بستر سازی ظهور را چنین تبیین کرد : امروز ما وارث حکومت اسلامی ، ثمره قیام ۱۵ خرداد و نهضت امام خمینی هستیم و این توفیق و بلکه این دین بر عهده ما هست که هم حکومت اسلامی را صیانت کرده و هم به جهان معرفی کرده  و هم برای ظهور تلاش کنیم و جز منتظران عملی آن باشیم . امروز براساس این سروده امام خمینی ” سالها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید‏ / ‏‏انتظار فرج از نیمه خرداد کشم‏” وظیفه ما درگام دوم انقلاب اسلامی این است که ظهور را نزدیک و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را محقق کنیم .

*****

پیشوا یکی از شهرهای استان تهران است که در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تهران و ۱۰ کیلومتری شهر ورامین قرار داشته و نزدیک به ۵ هزار سال قدمت دارد و نام پیشین آن امامزاده جعفر بوده است .

در سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان پیشوا ۸۶۶۰۱ نفر و طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت پیشوا ۴۷٬۲۵۳ نفر بوده که شامل ۱۳٬۳۵۲ خانواده می باشد . پیشوا ۳۳۵ شهید تقدیم انقلاب  اسلامی نموده ، ۳۰ شهید ، مدافع حرم و همچنین  تعدادی نیز در ۱۵ خرداد ۴۲ به شهادت رسیده اند .

واقعه ۱۵ خرداد را مبدأ تحولات انقلاب اسلامی و مبدأ قیام ۱۵ خرداد یا مهد انقلاب ایران بوده و رهبر انقلاب ، این شهر را «مرکز شهادت» نامیده اند. همچنین لقب «مهد انقلاب ایران» و «نگین سبز استان تهران» نام نیزگرفته است . پس از سخنرانی امام خمینی در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در قم به مناسبت عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه مردم تهران دست به تظاهرات مهمی زدند. صبح روز پانزده خرداد امام خمینی بازداشت و به تهران برده شد. در ۱۵ خرداد سال ۴۲ مصادف با دوازدهم محرم جمعی از مردم پیشوا در اعتراض به شاه از آرامگاه امامزاده جعفر کفن پوشان به سمت تهران حرکت کردند، در میان راه مردم ورامین نیز به کفن پوشان پیوستند. وقتی به پل باقرآباد رسیدند مورد هجوم دژخیم نیروهای رژیم پهلوی قرار گرفتند و تعدادی کشته و به مکان نامعلومی بردند و چندین نفر نیز زخمی شدند.

شهدای قیام ۱۵ خرداد پیشوا و ورامین: عاشورای کفن پوشان ورامین و پیشوا که اولین فصل خونین مبارزه با طاغوت را در سال ۴۲ رارقم زدند : شهید حسن خانی، شهید هوشنگ معصومشاهی، شهید ابوالقاسم اردستانی، شهید مصیب مهابادی، شهید سید مرتضی طباطبایی رفیعی، شهید عزت الله رجبی و شهید جعفر عرب مقصودی می باشند.

قلب تپنده فرهنگی شهر ، مصلی پیشوا ، واقع در شبستان امامزاده جعفر (ع) با حضور پرشورنمازگزاران هفتگی جمعه و برگزاری نماز سیاسی عبادی جمعه به امامت امام جمعه پیشوا می باشد .

اماکن زیارتی پیشوا ، مزار گلستان شهدا ، مزار شهدای گلنام ؛ امامزاده جعفر بن موسی الکاظم ، امامزاده موسی و اسحاق کهنک ، بقعه یوسف رضا ، امامزاده ابراهیم (بهشت ابراهیم) ، امامزاده عبدالله و قبر شیخ جنید رازی می باشد .

آثار باستانی پیشوا ؛ قلعه ایرج ، تپه سفالین ، تپه شغالی (شاه قلی) ؛ تخت فریدون ، چاله خونی ، چاله مورت ، تپه غیاث آباد می باشد .

مکان‌های تاریخی پیشوا ، خانه تاریخی ارباب رازی ، خانه تاریخی ملامحمدتقی انصاری ، خانه تاریخی حاج میرزایعقوب جنیدی ، خانه تاریخی دکتر محمدخان مجرب ، آسیاب بالا (طاحونه زبر) ، آب انبار چاله خشتی ، یخچال طبیعی طارند می باشد .

مکان‌های تفریحی پیشوا ، تپه سلام ، پارک جنگلی پیشوا ، شهربازی پیشوا ، باغ گل بهشت جعفر ، باغ زیتون ، باغچه گیاهان دارویی زواره محمد آباد عربها ، قله طلا ، قله کوه گچ و… می باشد .

  • نویسنده : با شهید
  • منبع خبر : ایثارپرس