با اصلاح سبک زندگی در همه حوزه ها ، میزان تحقق شعار سال ، ارتقای تصاعدی خواهد یافت و ما مکلف به فرهنگ سازی زمینه های بستر ساز آن هستیم !
با اصلاح سبک زندگی در همه حوزه ها ، میزان تحقق شعار سال ، ارتقای تصاعدی خواهد یافت و ما مکلف به فرهنگ سازی زمینه های بستر ساز آن هستیم !

نشست جمعیت ترویج سبک زندگی اسلامی در عصر روز دوشنبه ، ۲۸  فروردین ۱۴۰۲ با حضور اعضای جمعیت و دبیری دکتراسماعیل فدایی تشکیل گردید . سخنران این نشست ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، با موضوع « نقش مردم در مهار تورم و رشد تولید » بود.

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن گرامیداشت ایام پایانی ماه مبارک رمضان درخصوص عنوان شعار سال ۱۴۰۲ بیان داشت : رهبر انقلاب از سال ۱۳۸۸ شعار کلیدی سال را با موضوعات اقتصادی ، اصلاح الگوی مصرف و جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و تولید و…. اعلام نموده اند و امسال اوج اثر گذاری شعار سال را که مهار تورم و رشد تولید می باشد ، بعنوان دو راهبرد مکمل را شاهد هستیم . عنوان شعار سالی که تشریفاتی و تزیینی نبوده و براساس مطالعه ونظریات کارشناسی و نیاز روز بوده و بسیار ضروری برای مردم وجامعه می باشد و مانند تابلوی شرکت و ساختمان که معرف هویت فعالیت ان هست ؛ بایستی عمل کنیم .

* ایشان در خصوص اهمیت رشد تولید اظهار داشت :  اقتصاد موتور محرک جامعه و تولید ماده محترقه این موتور است و بنا بر بند نخست توصیه سوم، بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد یک نقطه کلیدی تعیین‌کننده است… اقتصاد البته هدف جامعه اسلامی نیست، اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید. تأکید بر تقویت اقتصاد مستقل کشور که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیت و توزیع عدالت محور و مصرف به‌اندازه و بی اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه است» و رشد تولید در حوزه های مختلف ، نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی و بعد اقتصاد خانوارها را بهمراه خواهد داشت .

* وی در خصوص مهار تورم گفت : شعار سال ۱۴۰۲ شامل دو بخش می باشد، بخش اول مهارتورم و بخش دوم رشد تولید می باشد .تورم به معنای افزایش مداوم قیمت کالاها و خدمات برای یک دوره زمانی معین است. تورم باعث می‌شود قدرت خرید خانوارها کاهش یابد که این کاهش قدرت خرید در کالاهای مختلف متفاوت خواهد بود . سه دلیل عمده برای بوجود آمدن تورم وجود دارد ،کم بودن عرضه کالاها و خدمات نسبت به تقاضا ، افزایش تقاضای خرید کالاها و خدمات (تقاضای واقعی و یا کاذب) ، نسبت به عرضه کالا و رشد عرضه پول مازاد بر رشد اقتصادی یا بعبارتی رشد نقدینگی می باشد . و مهار یعنی زمام را بدست گرفتن به مفهوم کنترل کردن، در اختیار گرفتن امور می باشد .لذا مهار تورم یعنی کنترل تورم و مهار سه علت فوق و در تعادل نگه داشتن آن تلقی می شود .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص رشد تولید بیان داشت : تولید در نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ یعنی تولید داخلی به مفهوم مونتاژ داخلی نیست، بلکه به مفهوم بومی بودن تولید است به‌گونه‌ای که وابستگی به خارج کاهش یابد؛ این بدان معناست که تولیدات نیازهای ضروری باید در داخل کشور صورت گیرد تا نیازهای جامعه بدون تکانه های اقتصادی تولید و تأمین شود. رشد  به معنی رویش، نشو، نمو بوده و رشد تولید به مفهوم افزایش کمی محصولات تولیدی داخلی کشور ( در حوزه های کشاورزی ، غذایی ، دامی ، بهداشتی و درمانی ، ساختمانی و بخصوص مسکن، لوازم خانگی ، حمل و نقل ، صنعتی ، علمی ، فناوری ، دفاعی ، خدماتی و غیره ) می باشد .

* وی در خصوص راههای مهار تورم توسط مردم  اظهار داشت : برطرف کردن اسراف در حوزه های مختلف ، اصلاح الگوی مصرف خانگی ، اصلاح پذیرایی مهمان در منازل ، اصلاح مراسم عروسی و وفات ، اصلاح مصرف ادارات ، خروج از مسابقه تجمل گرایی در جامعه ، تعصب در خرید تولیدات داخلی، تولیدات خانمها در نیازهای خود ، ایجادکارگاههای کوچک خانگی، سبزی کاری محدود در خانه ها ، نظارت مردمی ، سنت قرض الحسنه از فعالیتهای تولیدی کوچک ، اعتراض به گران کردنهای بی رویه ، پرهیز از دلالی و یا نگهداری  ارز ، کاهش سفرهای خارجی غیر ضروری ، پرهیز از شایعه و عملیات روانی گرانی و…. از راههای پیشنهادی برای مهار تورم می باشد ، که لازم است مردم در ان ایفای نقش داشته باشند .

* ایشان در خصوص راههای مهار تورم توسط ادارت و سازمانها گفت : غیر از مسایلی که مجلس و دولت در سطح کلان بایستی دنبال کنند ، ادارات و سازمانها بایستی با حمایت از کارگران به‌عنوان نیروی کار ، فرهنگ سازی مبنی بر تلاش مردم به افزایش تولید، تسهیل فضای کسب و کار  ، برچسب دار شدن کالاها ، توقف مهاجرت به شهرها ، حمایت از دانش‌بنیان کردن تولید ، مشاوره به جوانان جویای کار ، ترویج فرهنگ قناعت و صرفه جویی ، اطلاع رسانی عمومی برای دانستن مردم در ایفای نقش خویش ، حمایت و تقویت سبک زندگی اسلامی ،مبارزه با سبک غربی ( مصرف زدگی و رفاه طلبی و … ) ، موظف بودن به امید آفرینی در مردم ؛تبلیغات مصرف گرا منع شود ، کاشت درختان مثمر در شهرها و حیاط ها ، زیباسازیهای غیر ضرور در شهرداریها و دهیاریها ، حذف برنامه های بی محتوای فرهنگی شهرداریها  و…. از راههای پیشنهادی برای مهار تورم می باشد ، که ضرورت دارد ادارات و سازمانها و شهرداریها انرا در برنامه های کاری خود قرار دهند.

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : تمام موارد فوق با اصلاح سبک زندگی فردی و اجتماعی قابل بوده و با توجه به مشکلات گرانی و تورم و افزایش هزینه های خانوارها و مشکلات معیشتی باقیمانده از دولت تنبل سیزدهم ، ضرورت دارد  هرکس هر کاری را که می تواند برای مهار تورم و رشد تولید در حیطه کاری و محیط زندگی خویش تلاش کند. با اصلاح سبک زندگی در همه حوزه ها ، میزان تحقق شعار سال ، ارتقای تصاعدی خواهد یافت و ما مکلف به فرهنگ سازی زمینه های بستر ساز آن هستیم !