احیای قدر ، اوج ارتباط مخلوق با خالق در بهره مندی از ابواب رحمت الهی در شب قدر بوده و بهترین فرصت در توشه اندوزی یک شبه برابر با توشه یک عمر می باشد  !
احیای قدر ، اوج ارتباط مخلوق با خالق در بهره مندی از ابواب رحمت الهی در شب قدر بوده و بهترین فرصت در توشه اندوزی یک شبه برابر با توشه یک عمر می باشد  !

مراسم سومین شب احیای مسجد جامع جعفریه تهران نو در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۲برگزار شد ، سخنران این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع ماه مبارک رمضان و شب قدر بود .

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن آرزوی قبولی عبادات درخصوص قرآن بر سرگرفتن و زندگی قرآنی بیان داشت : شب قدر شبی است که از هزار ماه ؛ یعنی معادل یک عمر انسان برتر بوده و با نزول قران ، دربهای رحمت الهی برروی بندگان برای بهره مندی باز می باشد و خداوند می خواهد به انسان های علاقمند جایزه های بزرگ که همانا سرنوشت نیکوست بدهد و با احیا و تهجد و قران بر سرگرفتن ، سرمان زیر تابش انوارکلام الهی قرار گرفته و قران بر دلمان نشسته و با تدبر و عمل به کلام الهی آنچه در سر داشته قرانی شده و بر زبان و رفتارمان جاری و سبک زندگی مان قرانی شود . قرآن بر سرگرفتن در شب احیا ، زیر تابش انوارکلام الهی قرار گرفتن ، قرآن بر دل نشستن ، و سرزندگی در ارتقای زندگی قرآنی پناه گیرنده را بهمراه خواهد داشت !

* ایشان در خصوص ویژگی‌های ماه رمضان بیان داشت : ماه خود سازی، کارگاه تقوای الهی خداوند حکمت و فلسفه روزه و روزه‌داری را دست‌یابی به تقوا می‌داند.دشمن نفسانی که به بدی می کند و ابلیس قسم خورده و شیطانهای زمینی پیروی ابلیس و در این ماه محصور است . این ماه فضیلت بسیاری دارد ، پیامبر(ص) می‌فرماید: «ای مردم! ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خدا برترین ماه‌هاست و روزهایش برترین روزها، شب‌هایش برترین شب‌ها و ساعاتش برترین ساعات است.» ، و ماه مهمانی و ضیافت الهی: است آنجا که پیامبر )ص) فرموده است :«ماهی است که در آن به مهمانی خدا دعوت شده‌اید و از شایستگان کرامت الهی قرار داده شده‌اید.» لذا خداوند پاداش‌های استثنایی برای این ماه در نظر گرفته است بگونه ای که در این ماه حتی برای اعمال غیراختیاری و غیرارادی روزه‌داران چون نفس کشیدن و خوابیدن و مانند آن ثواب و پاداش قرار داده و اعمال خوب و صالح در آن مقبول است و دعاها مورد اجابت قرار می‌گیرد . بنابراین می توان گفت ماه رمضان یک فرصت استثنایی برای بازسازی و بازگشت به سوی حق و راستی و درستی و توبه به درگاه خداوندی است.

* ایشان در خصوص تکلیف حداقلی برای این ماه اظهار داشت : کمترین تکلیف اینست که  غیر از سایر فرایض واجب دینی ، روزه داری درخوردن و اشامیدن و رعایت محرمات روزه داری است . که قطعا برای هر مسلمی که دارای مشکلات هست ، نیاز به بهره مندی بیشتر از فیوضات این ماه می باشد .

* وی در خصوص تکالیف و برکات  حضور در مهمانی خدا  بیان داشت : برای بهره مندی حداکثری ، نیت خالص و درخواست توفیق از آمرزش الهی ، ورع و پرهیز از حرام‌های الهی بعنوان برترین کارها در این ماه ، معنابخشی به کارها با یاد قیامت که با گرسنگی و تشنگی ، چشم و گوش و زبان را نگه داشتن میسر میشود . تصفیه باطن با توبه و دعا که پاکسازی دل و فکر از الودگی ها را بهمراه خواهد داشت . تلات حداکثری قرآن بهمراه تدبر در آن که این ماه ؛ بهار قرآن است . دعا در شرایی که شیاطین در اسارتندو اینکه بر انسان باز نگردند ، اعمال عبادی بویژه نماز مستحبی در این ماه بسیار ارزشمند دانسته شده است . از دیگر اعمال بسیار مستحب در ماه رمضان، صلوات است. خداوند و فرشتگان بر پیامبر(ص) صلوات می‌فرستند و انجام این عمل در این ماه به شخص کمک می‌کند تا تحت ولایت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) قرار گیرد و از ولایت شیطان بیرون رود ، از اداب این ماه می باشد .

* ایشان در خصوص رسالت اجتماعی در ماه رمضان اظهار داشت : این ماه فقط دارای اداب فردی نبوده و بر اداب اجتماعی نیز تاکید شده است ، که رسالت اجتماعی تعبدی تلقی میشود ، پاداش افطاری دادن هر چند با یک دانه خرما یا یک جرعه آب ، یتیم نوازی با اطعام و اکرام آنان ، صله‌رحم به عنوان عامل برکت و افزایش عمر ، آسان‌گیری درباره زیردستان و مدیریت خشم خویش ،  خوش خویی بعنوان مهم‌ترین اثر ماه رمضان در روزه‌دار ، صدقه به فقیران ،رفتار سالم در جامعه ، ترویج معروف ،نهی از منکرات بین در جامعه شامل رسالت اجتماعی روزه دار تلقی میشود ، کهان شالله عامل به وظایف فردی و اجتماعی خخویش باشیم.

* وی در خصوص درخواست عفو الهی گفت : در آداب عبادی این ماه و شب قدر ، در دعای جوشن کبیر، یکصد مرتبه می گوییم  اجرنا من النار یارب  و در دعای مجیر ۸۸ مرتبه میگوییم ، أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیرُ . یعنی خدایا ما را از آتش پناه بده . و در دعای افتتاح می گوییم خدایا بخششت از گناهم و گذشتت از خطایم دارم و الهی عفو میگوییم و در هنگام قران بر سر گرفتن می گوییم أَنْ تَجْعَلَنِى مِنْ عُتَقائِكَ مِنَ النّارِ. یعنی اینکه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهی. لذا درخواست عفو نسبت خطاها و گناهان را ملتمسانه می کنیم .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : در این شب با پناه گیری بر قرانی که بر سر میگیریم و با تدبر در ایات الهی و توسل ۱۴ معصوم و اسمایی که در قران ممدوح شده اند ، از خدا بخواهیم و می خواهیم که کسب معارف الهی داشته و عامل بدان باشیم و از حوادث صدر اسلام و مظلومیت های امام علی (ع) علاوه بر عزاداری ، عبرت گرفته و بصیرت یافته و در این فتن زمانه ، از خدا بخواهیم که راه را برما هموار سازد تا عاقبت بخیر شویم .