امام حسن (ع) با جهاد تبیین سبب خنثی کردن فتنه های معاویه شدند و امروز نیز با تاسی از ایشان بایستی با جهاد تبیین سبب خنثی کردن فتنه های معاویه های زمان شویم !
امام حسن (ع) با جهاد تبیین سبب خنثی کردن فتنه های معاویه شدند و امروز نیز با تاسی از ایشان بایستی با جهاد تبیین سبب خنثی کردن فتنه های معاویه های زمان شویم !

نمازجمعه باقرشهر در سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مصلی بزرگ باقرشهر در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ برگزارشد.  سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه این هفته ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی  با موضوع ” از صلح امام حسن تا جدال احسن ” بود . آنگاه خطبه های نمازجمعه توسط حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری بیان گردیده و سپس نماز وحدت بخش جمعه باقرشهر وکهریزک به امامت ایشان اقامه شد.

* امام حسن مجتبی (ع) *

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک روز میلاد امام حسن (ع) درخصوص  امام حسن (ع) بیان داشت : درنیمه ماه پربرکت رمضان سال سوم هجری، نخستین فرزند امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) و دومین نور امامت ، جهان را نورافشانی کرد وبه امر الهی حسن نام نهاده شد . آن امام معصوم ؛ بعد از شهادت پدر مظلومشان (ع) در ۲۱ رمضان سال ۴۰ هجری ، عهده دار امامت ده ساله مومنین و حکمرانی جامعه اسلامی ؛ به مشیت الهی بر عهده ایشان نهاده شد .

* ایشان در خصوص شرایط زمان امام حسن (ع) گفت :  اساس دین انبیای الهی اصلاح جامعه و تشکیل حکومت الهی بوده است و آخرین پیامبر الهی و اولین امام نیز حکومت ده ساله و پنج ساله ( بعد از وقفه ۲۵ ساله بر اثر بدعت ثقیفه مجددا حکمرانی به امام علی برگشت) و تشکیل دادند واین حکومت با شهادت امام علی (ع) به امام حسن (ع) منتقل شد و نزدیک به ۶ ماه هم به اداره امور مسلمین پرداخت ولی به علت شرایط سخت جامعه و عدم همراهی مسلمین و بنا به مصالح حفظ اصل اسلام و مسلمین صلح را پذیرفتند و و حکمرانی مسلمین را مجبور شدند رها نمایند و پس از آن نیز ۱۴ قرن مسلمین از حکمرانی ایمه هدی و جانشینان صالح آنان بی بهره بودند ، و تلاشها علمای مبارز به ثمر نمی نشست ، تا اینکه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و همراهی مردم مسلمان ایران در بهمن ۱۳۵۷ به ثمر نشست و حکومت اسلامی مجددا برقرار شد.

* ضرورت و ویژگیهای جهاد تبیین *

وی در خصوص ضرورت جهاد تبیین گفت : امروز تحریف واقعیت‌ها یک سیاست قطعی رسانه‌های معاند است. مخدوش کردن وکم انگاری انبوه دستاوردهای مثبت کشور، بزرگ‌نمایی و صد‌ها برابر کردن ضعف‌های داخلی توسط دیکتاتوری رسانه‌ای استکبار، خطرناک بودن تهاجمات دشمن و ضرورت جهاد تبیین را می‌نمایاند و اگر تبیین نباشد، دشمن فرصت‌ها را برای گمراه کردن مردم در عرصه‌های مختلف خواهد ربود.

ایشان در خصوص ویژگی های جهاد تبیین گفت : براساس بیانات رهبر انقلاب ، جهادتبیین یک نوع از جهاد فی سبیل الله و تلاش در راه خدا و در برابر دشمن ،یک فریضه و تکلیف دینی برمکلف است . یک امر قطعی و تردید ناپذیر بوده و ضرورتش یقینی است . یک جهاد عینی ، ونه کفایی است یعنی برای همه با هر توانی واجب است . یک اقدام فوری بوده و اتلاف زمان ، تعلل و موکول فریضه به بعد جایز نیست . ادای فریضه در وقتش مقبول است . یک جهاد عظیم روزگار بوده و بعبارتی بزرگتر و مهمتر از بقیه کارها و بقیه جهادها ست و باید تاکیدکرد که جهاد تبیین مهمترین کار نیروی انقلابی بوده و همه انرا جدی گرفته و مجدانه عمل کنند .

* انواع اقدامات جهاد تبیین *

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص  انواع اقدامات در جهاد تبیین چنین بیان کرد در جهاد تبیین که یک جهاد تکلیفیست ، همگان باید بتناسب توان خویش ، پنج گونه ویا پنج دسته اقدامات  را انجام دهند .

* اولین روش جهاد تبیین *

* ایشان در خصوص تعریف  جهاد تبیین ایجابی ( اثباتی  ،  کنشی ) گفت : اولین روش در جهاد تبیین ، جهاد تبیین ایجابی است ، یعنی بیان حقایق ، و ” روایت درست ” ، بیان مطالب و حقایق کارهای انجام شده با روش صحیح ، بیان دستاوردهای عظیم انقلاب ، توصیف و تشریح و مقایسه تطبیقی – عمومی ، تخصصی در حوزه های مختلف و هدف جهاد تبیین ایجاد امید به اینده درخشان در برابر هدف دشمن که کوچک نمایی ، ناموفق جلوه دادن ، انزجار از توان داخلی ، بزرگنمایی کارهای غربیهاست .

* ایشان در خصوص  جهاد تبیین ایجابی امام حسن (ع) گفت : امام (ع) بعد شهادت پدر خویش و انتقال بار مسولیت الهی ولایت اللهی ، سخنرانی های تبیینی و بصیرتی برای مسلمانان بیان کردند بنحویی که اکثریت آنان با وی بیعت کردند .

* وی در خصوص  جهاد تبیین ایجابی در شرایط فعلی جامعه گفت : پس از انقلاب اسلامی ، در عرصه های مختلف علمی ، سیاسی ، اجتماعی ، عمرانی ، دفاعی و … کارهای بسیار زیادی و پیشرفت های چند برابری نسبت به پیش از انقلاب شده است و انبوهی از دستاوردهای مادی بهمراه اورده است . ایرانی که پیش از انقلاب در دنیا هیچ بود ، به یک ایران قوی و مقتدر مبدل شده است و همچنین برکات معنوی زیادی رقم خورده است و مایه مباهات وافتخار برای هر ایرانی ازاد اندیش است . به برکت دفاع مقدس و مدافعان حرم دستاوردهای درخشانی برای کشور و اسلام رقم خورده است و در دولت سیزدهم نیز کارهای بسیار مهمی در حال انجام است که اینده نوید بخشی را می دهد . که بایستی ابعاد آن در جهاد تبیین برای مردم بیان شود و همچنین  حقایق سیاه قبل از انقلاب و علت وقوع انقلاب بازگو شود .

* دومین روش جهاد تبیین *

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص  تعریف جهاد تبیین دفاعی ( تدافعی )  چنین تبیین کرد : دومین روش در جهاد تبیین ، جهاد تبیین دفاعی است ،یعنی خنثی کردن اثر تهاجمات دشمن بر اذهان و افکار و رفتار مردم و متخصصان و تصمیم مدیران می باشد . هدف جهادتبیین ، شناخت اقدامات دشمن ، روشنگری ، بصیرت ، آگاهی ، خنثی کردن تهدیدات و تحریفات ، شبهه زدایی ، خنثی سازی حرکت دشمنان دربرابر تحریف یا انحراف و فریب و اغواگری در برابر جنگ شناختی بر ادراک مردم ، جنگ ترکیبی ، جنگ روایتها ، بمباران مغزها و تلاش در برابر آن می باشد .

* وی در خصوص   جهاد تبیین دفاعی امام حسن (ع)  چنین بیان کرد :  معاویه با دو رویی و فتنه گری در میان مسلمانان و توطئه‌های پنهانی علیه امام ، فعالیت منافقان ، جاسوسان ، خیانت برخی از یاران امام و گسل بینشی بین نگرش امام به وقایع و جامعه ایجاد شده بود و وقتی امام (ع) در برابر سرکشی معاویه اعلام جهاد نظامی کردند ، همزمان با جهاد تبیین سعی در روشنگری مردم داشتند ولی عاقبت مردم کوفه در رفتن به جنگ سستی کردند و امام برای مصلحیت بالاتر که حفظ اسلام و جلو گیری از شیعه کشی معاویه با پذیرش صلح موافقت کردند . و در صلح نامه نیز مفادی را گنجاندند وتدبیر امام در بندهایی در صلح‌نامه‌ ، بعدا سبب نقض آن توسط معاویه شد و ماهیت وی را اشکار ساختند . گرچه امام حکومت کوفه را رها عازم مدینه شدند و معاویه، امام را سخت‌ترین فشار و شکنجه و اختناق فقدان امنیت ، حتی در خانه خود نداشتند ولی امام با جهاد تبیین و روشنگری امام علیه دستگاه بنی‌امیه و بویژه معاویه. سبب شدتا ماهیت حکومت معاویه را در بین مردم رسوا شود . امام با جهاد تبیین ، سبب روشنگری و اثبات حقانیت شیعه و به گفتمان غالب تبدیل شد . بنحویی که در زمان قیام امام حسین(ع) اکثریت آنان به امام حسین (ع) نامه نوشتند؛ گفتند ما حاضریم قیام کنیم . گرچه اینان نیز عهد شکن شدند .

* وی در خصوص اتهام صلح طلبی به امام حسن (ع)  چنین گفت : اقای حسن روحانی برای چندمین بار درخصوص «صلح امام حسن(ع)» جهت زمینه‌سازی برای مذاکره با آمریکای جنایتکار چنین گفت : امام حسن به خواست اکثریت مردم صلح کرد! ( ۲۳ مهر ماه ۱۳۹۹) ، گرچه این تحریف تاریخ اسلام وی با واکنش گسترده علما ،فعالان سیاسی و مردم مواجه شد ، ولی ظلم بزرگی بر امام روا داشت . امام حسن(ع) در برابر فتنه معاویه اعلام جهاد کردند و مقاومت در برابرمعاویه و نه مذاکره ذلیلانه و تحویل دادن حکومت به آنها را دنبال میکردند ، لکن وقتی مسلمانان اغوا شدند و خطر در کمین نابودی اسلام بود، امام (ع) نرمش قهرمانانه داشتند بنحویی که شروط بسیار خوبی را در ان گنجاندند . لکن در برجام برعکس شد . شروط هشت گانه رهبری توسط تیم مذاکرات ذلت بار حسن روحانی عمل نشد . رهبری با جهد تبیین در قصه پرغصه برجام ، ذهن‌ها را هوشیار میکردند که دشمن قابل اعتماد نیست و عملا هم این مساله ثابت شد .

* ایشان در خصوص جهاد تبیین دفاعی در شرایط فعلی چنین گفت : بعد از اغتشاشات ۱۴۰۱ ، شبهاتی بر نظام وارد شد ، اتهاماتی زدند ، شیمایی در مدارس زدند و حتی اتهام کار خودشونه زدند ، اخیرا یک حادثه ماست پاشی را به اسید پاشی ارتباط دادند ، هجمه علیه حجاب اجباری راه انداخته ، بخشی از جامعه را با کشف حجاب الوده کردند ، دلار را در داخل برخی تجارتهای داخلی رواج دادند ، به افزایش قیمت سرطان دلار دامن زدند ، التهاب گرانی بوجود آوردند ؛ ارامش روانی را مختل می خواهند بکنند ؛ بدنبال تحریف حقایق اند ، بدنبال عدم موفقیت نظام در عبور از پیچ تاریخی هستند و …… و وظیفه ما شناخت این حوادث و رویدادها و تلاش برای شبهه زدایی ، خنثی سازی حرکت دشمنان دربرابر تحریف یا انحراف و فریب و اغواگری در برابر جنگ شناختی بر ادراک مردم ، جنگ ترکیبی ، جنگ روایتها ، بمباران مغزها و تلاش در برابر آن می باشد .

* سومین روش جهاد تبیین *

* ایشان در خصوص تعریف جهاد تبیین پیش گیرانه ( دفع کننده ) اظهار داشت : سومین روش جهاد تبیین ، جهاد تبیین پیش گیرانه ( دفع کننده ) می باشد ، یعنی آماده بودن برای دفع تهدید دشمن پیش از تاثیر تهاجم دشمن میباشد .بعبارتی قبل از انتشار ویروس ، با هدف آمادگی مردم در برابر تهدیدات اینده تلاش صورت گیرد .

* وی در خصوص  جهاد تبیین پیش گیرانه ( دفع کننده ) در شرایط فعلی بیان داشت : احتمالاتی در تشدید بی حجابی و ترویج سبک و مدهای جدید بی حیایی در تابستان ، فتنه انگیزی در کلاسهای درس وبهانه سازیهایی برای زنده کردن اغتشاشات در جامعه هستند و بایستی پیش بینی غایله های جدید بوده وامادگی های لازم برای مقابله تبیینی با آن باشیم .

* چهارمین روش جهاد تبیین *

* ایشان در خصوص تعریف جهاد تبیین پیش دستانه ( تهاجمی) گفت :  چهارمین روش جهاد تبیین ، جهاد تبیین پیش دستانه می باشد ، یعنی حمله تبیینی به قصد از میان بردن امکان حمله قریب‌الوقوع دشمنان با هدف پیش گیرانه به صورت دفع کنندگی در منشا فتنه می باشد .

* وی در خصوص  جهاد تبیین پیش دستانه ( تهاجمی) در شرایط فعلی بیان داشت : در این روش بایستی فعالیتهای دشمنان را رصد کرده وپیش از تهاج آنان با جهاد تبیین به انان حمله ور شویم . بعنوان مثال برای انتخابات مجلس در اخر سال ۱۴۰۲ ، مار ها دارن از لانه بیرون میایند و مثل مصاحبه حسن روحانی که اخیرا شبهه در ازاد بودن انتخابات کرده است ، که بایستی پیش از غلبه جریان انحرافی و نفاق ، با جهاد تبیین ببه بنیان های فکری و سو عملکردهای انان حمله ور شده ، تا امکان جولان مجدد و امکان فریب مجدد بخشی از افکار عمومی را نیابند . ویا طرح عفاف ، با تبلیغ صحیح و فرهنگسازی چنین برای اذهان عمومی جا بیافتند ؛ غوغا سالاران با انبوه سایتهای خبری ، روزنامه ها و کانالهای فضای مجازی نتوانند بدان حمله ور شوند .

امام حسن (ع) با جهاد تبیین سبب خنثی کردن بسیاری از فتنه های معاویه شدند و امروز نیز ما باید با تاسی از ایشان با جهاد تبیین سبب هویدا شدن چهره معاویه های زمان و خنثی کردن فتنه های آنان شویم !

* پنجمین روش جهاد تبیین *

* ایشان در خصوص تعریف جهاد تبیین آینده ساز  اظهار داشت :  یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی با زمینه ساز ظهور مهدوی درگام دوم انقلاب با هدف گفتمان سازی ، فرهنگ مهدوی و انتظار و زمینه ساز ظهور حضرت حجت می باشد . یک جدال احسنی که مستدل و براساس اصول حکمت و موعظه و مجادله نیکو می باشد .

* وی در خصوص  جهاد تبیین آینده ساز در شرایط فعلی  گفت : دشمنان بشریت با انحراف و تحریف و شبهه پراکنی در مهدویت ، بدنبال تضعیف شیعه و تضغیف فلسفه انتظار شیعه هستند ، شیعه انگلیسی ، اسلام امریکایی وهابیون ؛ اسلام داعش وحشی ؛ اسلام طالبان ، حجته ایها ، اسلام رحمانی خاتمی و روحانی بدنبال پذیرش دهکده جهانی و پذیرش کدخدای آن ( امریکا ) بدنبال نرمش و پذیرش سازش مردم با غربیها و حل شدن در نظام سلطه ودر تقابل با مهدویت هستند .  و رسالت ما در جهاد تبیین روشنگری فتنه دشمنان علیه مهدویت ، و ارتقای سطح انتظار در درون خویش و جامعه خویش می باشد .

وی در خصوص زمینه سازی ظهور گفت : برای نزدیک شدن فرج، ایجاد آمادگی فردی و اجتماعی است؛ «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» در حقیقت‏ خدا حال قومى را تغییر نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند» با کافران سخت جهاد و کارزار کن. وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا ” آیه ۵۲ سوره فرقان بایستی با محوریت قلب فرهنگی نمازجمعه شهر به جهادتبیین عمل کرد و این انقلاب که مطلع فجر بوده و مقصد انقلاب براساس بیانیه گام دوم زمینه سازی ظهور مهدوی بوده ، لذا راه مقدسی بوده و هر تلاشی در این راه ماجوریت دارد .

* تکلیف در جهادتبیینی در برابر جریان تحریف و انحراف *

* دکتر هاشمی فشارکی در انتهای سخن خویش گفت : از انجا که جریان تحریف و انحراف ، بدنبال قلب واقعیت های جامعه؛ شبهه افکنی ، تهاجم فرهنگی وترویج سبک غربی ، تشدیدمعظلات اجتماعی و مشکلات اقتصادی و…. و در نهایت بدنبال مایوس سازی از نظام وانقلاب می باشند ، وهمچنین دشمن بصورت جنگ ترکیبی ؛ همه روشها و ابزارها را به میدان تهاجم آورده ؛  لذا مومنین نیز بایستی براساس تکلیف عینی بودن جهاد تبیین ؛ در همه رده های سنی ؛ در حد استطاعت به تولید و نشر مطالب صحیح اهتمام وبا جریان تحریف و انحراف مقابله کنند . دشمنان مانع بیداری اسلامی و مانع ظهورند ولی آرمان گام دوم انقلاب زمینه سازی ظهور مهدوی است ، لذا تلاشگران گام دوم انقلاب جز منتظران واقعی مهدی (عج) هستند. وان شالله در ساختن تمدن نوین اسلامی سهم داشته در حد اعلای توان خویش توفیق زمینه سازی برای طلوع خورشید ولایت عظما (عج) را داشته باشیم .

******************

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه باقر شهر وکهریزک : دشمن می‌خواهد جبهه انقلاب را به خطای محاسباتی دچار نماید !

نماز پر شکوه جمعه۱۸ فروردین سومین جمعه ۱۴۰۲مصادف شانزدهم رمضان المبارک ۱۴۴۴   به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول: حقیقت عبودیّت وبندگی چیست؟ اگر بنده خدا تدبیر امور خود را به مدبرش بسپارد، مصائب و مشکلات دنیا بر وى آسان می‌گرددروی‌گردانی از یاد خدا در دنیا پیامدهای فراوانی دارد که مهم ترین آنها، قساوت قلب و سنگدلی است.

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:  ثروت و قدرت، در قیامت کارآیى ندارد. خداوند شب قدر را برای این گذاشته است که انسان جبران مافات کند وگذشته را جبران کند .دشمن می‌خواهد جبهه انقلاب را به خطای محاسباتی دچار نماید

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـه من الشیطان الرجیـم  بِسْـمِ اللَّــــهِ الرَّحْمـنِ الرَّحیــمِ ،  ابتداخودم را و همه شما برادران و خواهران نمازگزار به رعایت تقوا سفارش میکنم.  مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ اَلنَّارَ(هر کس ورعش کم شود قلبش می میرد و آنکه قلبش بمیرد داخل آتش می گردد. ( حکمت ۳۴۹ ) در جمعه گذشته گفتیم مناجات با خدا به‌ویژه در ماه مبارک رمضان، جذاب و شیرین‌ است که این خود، موهبتی از طرف خداوند است  اما گاهی این شیرینی از کام انسان گرفته میشود. ازبان امام سجاد (ع) به علت آن اشاره کردیم . که چرا این توفیق از ما گرفته میشود چرا ماه رمضان میآید و میرود تغییری در ما صورت نمیگیرد چرا از فرصتهای طلایی ماه رمضان استفاده نمیکنیم چرا سحرهای ماه رمضان، لحظه لحظه ماه رمضان که لبریزاز فیوضات الهی است نمیتوانیم استفاده کنیم ! گفتیم امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی به یازده دلیل برای سلب توفیق اشاره میکنند که یک مورد را تقدیم محضر شما نماز گزاران عزیز داشتم و آن دوری از درگاه الهی به واسطه گناه ومعصیت بود.

اما مورد دوم: سبک‌دانستن حق بندگی – «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیتَنِی مُسْتَخِفّاً بِحَقِّکَ فَأَقْصَیتَنِی‏»: شاید مرا چنین دریافته‌ای که حقّ‌ات را سبک دانسته‌ام که دورم کرده‌ای.سبک شمردن حقوق الهی آفت بسیار بزرگی است. امیرالمؤمنین (ع) فرمود «أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ»؛ یعنی شدیدترین گناه، آن است که صاحبش، آن گناه را سبک بشمارد.راوی می‌گوید: ازامام صادق (ع)پرسیدم: حقیقت عبودیّت وبندگی چیست؟ حضرت فرمود: حقیقت عبودیت و بندگى سه چیز است:

اوّل این‌که بنده در آنچه خدا بر او منّت گذاشته و بخشیده است براى خود مالکیت نبیند، بدان جهت که بندگان را ملکى نیست، مال را مال خدا می‌دانند، و آن‌را در جایى که خدا فرموده است قرار می‌دهند. بنابراین، اگر بنده خدا براى خودش ملکیتى را در آنچه که خدا به او سپرده است نبیند، انفاق نمودن بر او آسان می‌شود.

دوم: این‌که بنده خدا براى خودش مصلحت اندیشى و تدبیر نکند. اگر بنده خدا تدبیر امور خود را به مدبرش بسپارد، مصائب و مشکلات دنیا بر وى آسان می‌گردد.

سوم: این‌که تمام مشغولیاتش منحصر شود به آنچه که خداوند او را بدان امر نموده، یا از آن نهى فرموده است. زمانى که به آنچه خداوند به وى امر کرده و نهى نموده است اشتغال ورزد، دیگر فراغتى نمی‌یابد تا مجال و فرصت خودنمایى و فخر نمودن بر مردم پیدا نمایدو خشنود کن؛

مورد سوم: روی‌گردانی از یاد خداوند –  «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیتَنِی مُعْرِضاً عَنْکَ فَقَلَیتَنِی»: شاید دیده‌ای از تو روی‌گردانم؛ بدین‌سبب بر من غضب کرده‌ای. روی‌گردانی از یاد خدا در دنیا پیامدهای فراوانی دارد که مهم ترین آنها، قساوت قلب و سنگدلی است. خداوند می‌فرماید: «أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى‏ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَیلٌ لِلْقاسِیهِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ أُولئِکَ فی‏ضَلالٍ مُبینٍ»:  آیا کسى که خدا سینه‏اش را براى اسلام گشاده کرده است و بر فراز مرکبى از نور الهى قرار گرفته [هم‌چون کوردلان گمراه است؟] واى بر آنان که قلب‌هایى سخت در برابر ذکر خدا دارند؛ آنها در گمراهى آشکارى هستند. بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف مؤمنان، یاد خداست؛ چنان‌که خداوند می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً»:   اى کسانى که ایمان آورده‏اید، خدا را بسیار یاد کنید.

یکی از علما که در قید حیات است میگوید عازم زیارت بیت‌الله الحرام بودم، برای خداحافظی محضر علامه طباطبایی رفتم. عرض کردم: عازم بیت اللَّه هستم، آمده ام خداحافظی ‌کنم. بعد عرض کردم: نصیحتی بفرمایید که در این سفر توشه راه من باشد. این آیه مبارکه را به عنوان نصیحت و به عنوان توشه راه قرائت کردند و فرمودند: خدای سبحان می‌فرماید: «فاذکرونی اذکرکم»به یاد من باشید تا به یاد شما باشم. فرمود: به یاد خدا باش تا خدا به یادت باشد. اگر خدا به یاد انسان بود، انسان از جهل نجات پیدا می‌کند. اگر در کاری مانده است، خداوند یاری میکند اگر خدای قدیر به یاد انسان بود، هرگز انسان عاجز نمی‌شود و نمی‌ماند. اگر در مشکل اخلاقی هم گیر کرد، خداگره اخلاقی را هم می‌گشاید و انسان را از آن مشکل رهایی می‌بخشد.

مشروح خطبه دوم:  ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم . هنگامى که بیمارى هارون عباسی در خراسان شدید شد و اطباء به او گفتند که دیگر از این بیماری نجات نخواهد یافت و خواهد مُرد. او دستور داد در کنار بسترش قبری براى من آماده کنند، سپس نگاهى در قبر کرد و این آیات را تلاوت نمود: «ما أَغْنى‌ عَنِّی مالِیَهْ هَلَکَ عَنِّی سُلْطانِیَهْ‌» ثروتم عذاب را از من دفع نکرد، قدرت و توانم از دست رفت.و در همان روز از دنیا رفت(سفینه البحار، ج۱، ص۵۲۳، ماده رشد).نمازگزاران عزیز!مسئولین عزیز ! ثروت و قدرت، در قیامت کارآیى ندارد.

در دنیا بودند افرادی که ملیاردها ثروت‌ کسب‌ کردند که‌ یک‌ ریال‌ از آن‌ را نتوانستند با خود ببرند؛ تمام‌ اهل‌ دنیا یار و یاور انسان‌ باشند در وقت‌ ورود عزرائیل‌ یک‌ نفر را با خود نمی‌توانند ببرند، حتی در حال‌ مردن هم نمیتوانند به‌ او کمکی‌ بنمایند.تنها چیزی که انسان را کمک میکند تقواست ، عمل صالح است ، اطاعت است و عبادت است لذا هم خودم را وهم شما…..

مطلب اول: پیرامون لیالی قدر : در آیات قرآن از میان ماه‌هاى سال، تنها نام ماه رمضان آمده است. و با وجود آنکه ماه رمضان جزو ماه‌هاى حرام نیست امّا در قرآن از آن همراه با احترام خاصى یاد شده است (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ ..بقره: ۱۸۵) عظمت ماه رمضان  هم بدین جهت است که این ماه داراى ویژگیهای خاص است یکی از آنها «خَیرٌ مِن اَلفِ شَهرٍ» درباره همین نکته که شب قدر بیشتر از هزارماه برکت دارد، مطلبی عرض کنم این‌که چرا خدا شب قدر را از هزار ماه برتر کرده است؟ این‌که بیش از عمر انسان هشتادساله برکت داشته باشد! شخصی را فرض کنید که صد سال سن داشته باشد و در این سن تازه از خواب غفلت بیدار شده است و می‌گوید، صد سال از عمرم به هدر رفت، چطور گذشته را تدارک کنم؟!

خداوند شب قدر را برای همین گذاشته است. انسان بتواند تدارک کند، جبران مافات کند گذشته را جبران کند . ثواب هزار ماه را یعنی هشتاد و چهار سال را به انسان می‌دهد. یک شب قدر را به یاد خدا سپری کنیم، در قبال آن، هشتاد و چهار سال به یاد ما است. چرا خداوند این کار را می‌کند؟ این از بزرگی خداوند است. یک شب را گذاشته است که این یک شب را قدر بدانیم. هیچ مولایی نسبت به بندگانش این طور رفتار نمی‌کند. در دعای افتتاح دارد : «فَلَمْ اَرَ مَوْلاً کَریماً اَصْبَرَ عَلی عَبْدٍ لَئیمٍ مِنْک»خدایا هیچ مولای کریمی چون تو را ندیده‌ام که این همه صبور باشد و بنده پستی چون من را تحمل کند.

 باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ                گر کافر و گبر و بت‌پرستی باز آ

 این درگه ما درگه نومیدی نیست             صد بار اگر توبه شکستی باز آ

۲۱ رمضان مصادف با شهادت جانسوز حضرت امیر – در فرازی از وصیت نامه(نامه۴۷)می‌فرماید: «أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُم‌».سه توصیه محوری و حیاتی دارند

محور اول:تقواست تقوا روح همه ارزش‌ها و اساس و محور همه آنها است. از این رو اگر هزار بار هم تکرار شود جا دارد. «محور دوم:نَظْمِ أَمْرِکُم» حضرت چه خطرى را براى جامعه اسلامى احساس مى‌کند که بلافاصله بعداز سفارش به تقوا با جمله «نَظْمِ أَمْرِکُم» مى‌خواهند جلوى آن را بگیرند؟ آیا بحث بى‌نظمى است ، هرج و مرج است ، به‌هم‌ریختگى و حساب و کتاب نداشتن کارها ست ؟ علاوه بر اینکه در زندگی فردی نظم در امور لازم است مفهوم اجتماعی هم مراد ومنظور است که در امور اجتماعی «وحدت و پیوستگی» به‌دست می‌آید. لذا باید بگوییم یکی از مهم ترین دغدغه های امیرالمؤمنین در روزهای پایانی عمرشریفشان وحدت و اتحاد است

استفاده کنم امروزدشمن تلاش می‌کند تا به کم‌ حجابی‌ و بی حجابی دامن بزند و در مقوله حجاب تفرقه‌اندازی در جامعه را دنبال می‌کند. ضعیف کردن بعد معنوی انقلاب ، دوقطبی سازی جامعه و ایجاد تشتت، ناامید کردن مردم نسبت به نظام ودولت انقلابی و به جان هم انداختن بچه‌های حزب‌اللهی ازجمله اهداف دشمن است که باید در این زمینه با بصیرت و آگاهی عمل کرد. رعایت حجاب و پوشش امری قانونی است .همه افراد دغدغه‌مند حجاب باید ضمن حفظ وحدت و تلاش برای آرامش جامعه از قانون حجاب و مجریان این قانون حمایت کنند.

دشمن می‌خواهد جبهه انقلاب را به خطای محاسباتی دچار نماید که نتیجه آن، می‌تواند تفرقه و یا انفعال خطرناک در برابر اباحه‌گری، باشد لذا در جبهه انقلاب نباید تفرقه ایجاد شود‌، باید یکپارچه و یکدست در مقابل عارضه کشف حجاب با به‌کار گرفتن همه ابزارهای قانونی و مردمی به درستی عمل کنیم.والســـــــلام علیـــکم ورحمه اللــــه وبرکاته

******************

لازم به ذکر است دکتر سید جواد هاشمی فشارکی سال پیش در روز میلاد امام حسن (ع) ، با موضوع ” از حکومت امام حسن (ع) تا گام دوم انقلاب اسلامی” سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه باقرشهر بودند .

******************

لازم به یاد آوریست ، باقر شهر در محور ارتباطی تهران قم و در حوزه استحفاظی شهرستان ری واقع شده است . ودر تاریخ ۴/۴/۷۵ از مناطق ۲۰ و ۱۹ شهرتهران جدا و به شهر مستقل تبدیل شد . جمعیت این شهر براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ با بالغ بر ۵۹۰۹۱ نفر بوده و در دوران دفاع مقدس نیز ۱۵۴ شهید تقدیم میهن اسلامی نموده است .

قلب تپنده فرهنگی باقر شهر ، مصلی در حال ساخت در جمعه های هرهفته ، با حضور پرشورنمازگزاران جمعه و برگزاری نماز سیاسی عبادی جمعه به امامت امام جمعه باقر شهر می باشد .

مراکز مهم صنعتی این شهر شامل شرکت پالایشگاه نفت شهید تندگویان ، پژوهشگاه صنعت نفت ، شرکت پالایشگاه نفت بهران ، شرکت ایرانول ، شرکت سایپا پرس ، شرکت ایران گاز ، شرکت ایران سیلندر ، شرکت انرژی  ، نیروگاه گازی ری ، شهرک صنعتی شهر سنگ ، مجتمع تجریشی ، و دهها صنعت دیگر می باشد .

******************