جوادآباد متبرک به ۲۶۴ شهید ، مولد محصولات کشاورزی ؛ دامپروری ، تولید مواد غذایی و تولیدات صنعتی
جوادآباد متبرک به ۲۶۴ شهید ، مولد محصولات کشاورزی ؛ دامپروری ، تولید مواد غذایی و تولیدات صنعتی

در این نوشتار جواد اباد ورامین بصورت اجمالی معرفی شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

شهرجوادآباد از توابع شهرستان ورامین در استان تهران و مرکز بخش ‌جوادآباد و جنوبی‌ترین‌ شهر در شهرستان‌ ورامین‌ بوده و در فاصله‌ ‌حدود ۵۴ کیلومتری با تهران است‌.

بخش جواد آباد ورامین ؛ ۲۶۴ شهید والامقام تقدیم انقلاب اسلامی نموده است . حجت الاسلام حسين رضا پور ؛ امام جمعه جواد آباد ورامين می باشند ؛ که در خطبه های نماز مسایل دینی و همچنین مسایل سیاسی روز و اجتماعی شهر و حومه را تبیین می کنند .

جوادآباد شامل ۱۲۳ روستا است که تنها ۵۵ روستا دارای سکنه است و این بخش ۳۸ شورا و ۲۹ دهیاری فعال دارد. ۲۵ هزار نفر جمعیت ایرانی همراه با اتباع ۵۰ هزار جمعیت را شامل می شوند که در این بخش ساکن هستند.

قسمت مهم و اعظم محصولات کشاورزی و دامپروری تولید مواد غذایی و همچنین تولیدات صنعتی محسوب میشود. یک هزار و ۵۰۰ دامداری و ۳ شهرک صنعتی از جمله فعالیت های اشتغالزایی است که به کارآفرینی مشغول‌اند. تنها در یکی از روستاها بنام حصارگلی ۶ هزار هکتار پسته کاری وجود دارد و شهرک گلخانه‌ای در همین روستا درحال فعالیت است. قالیچه ‌بافی ‌در بین‌ اهالی‌ این ‌شهر از اهمیت ‌فراوانی ‌برخوردار است‌ . از شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه واقع در این بخش صادرات قابل توجهی به نقاط مختلف دنیا صورت میگیرد.چهار پادگان نظامی و یک سایت ماهواره ای در این منطقه فعال است.

بیشترین ‌دمای ‌آن ‌در تابستانها ْ۴۴، كمترین ‌آن ‌در زمستانها ْ۶- و میانگین ‌بارش‌ سالانه ‌آن‌۱۸۰ میلیمتر است‌ .

آبادی‌ جوادآباد ، در ۳ اسفند ۱۳۷۲، به ‌شهر تبدیل ‌شد و نام ‌آن ‌به‌ جوادیه ‌تغییر یافت‌ . در ۳۰ بهمن ‌۱۳۷۹، طبق ‌تصویبنامه‌ هیئت‌وزیران‌، دوباره ‌نامش‌ جوادآباد گردید . در سال ۱۳۷۵ ش‌، جمعیت ‌آن ۸۳۶ ، ۳ تن ‌بود .

شهر جوادآباد، كه‌ در دوره‌ قاجار (۱۲۱۰ـ۱۳۴۴) جوادیه‌ نامیده ‌می‌شد، منسوب‌ به ‌سید جواد ظهیرالاسلام‌ ‌ از علمای‌ دوره‌ قاجار در این ‌منطقه ‌است‌ . این‌ شهر در منطقه‌ قدیمی ‌بهنام‌، كه‌ نخستین‌ بار در سده ‌هشتم‌ حمداللّه ‌مستوفی‌ (ص‌۵۳)، آن‌ را با شصت‌ دیه‌ از نواحی‌ ولایت ‌ری‌ وصف‌ كرده ‌است‌، قرار دارد .

مهمترین دغدغه اهالی و نظریه کارشناسان، کمبود آب و فرونشست زمین عنوان شده که این مهم با تامین حق آبه از سد ماملو مرتفع خواهد شد.