بورانی درخشان  از شهید اصغر بورانی
بورانی درخشان  از شهید اصغر بورانی

.
در این نوشتار نخست چکیده اطلاعات ۶۹ شهید والامقام فشارکی بیان شده ، سپس زندگی نامه شهید اصغر بورانی تبیین شده وسپس بخشی از وصیت نامه اش ارایه شده است .
تاریخ تولد: ۷/۲/۱۳۴۱ تاریخ شهادت: اواخر ۱۳۶۲

*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

ملتی که کمتر از دوسال از نظام وابسته و ظالم ستم شاهی رهاشده بودودرحال شکل گیری نظام مردم سالاری دینی بود؛ به یکباره با هجوم همه جانبه ارتش بعث عراق به نیابت از غرب وشرق و تمامی دشمنان انسانیت و اسلام واقع میشود.و مردمی ترین و مقدس ترین دفاع جبهه حق علیه باطل در سرتاسرکشور شکل میگیرد و در این راه عزیزترین افراد خون پاکشان را اهدا وکشور وانقلاب را بیمه و تضمین بخشیدند . اصفهان نقش بی بدیلی بخود میگیرد و دراین میان اقوام فشارکی نقش برجسته وممتازی داشتند.

اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی وصلت‌های درجه یک صورت گرفته را شامل می‌شود، که از میان جامعه فشارکی‌ها ، تعداد ۶۹ نفر تاکنون به شهادت رسیده اند و تقدیم اسلام وانقلاب شده اند.

شهدای والامقام فشارکی ، به ترتیب الفبا دارای این نام خانوادگی‌ها می‌باشند : اثنی‌عشری – احمدی فشارکی – اشجع – آقاجانی فشارکی – باب الخانی – بورانی – جعفری فشارکی – حاج شریفی – حسینی فشارکی – خوشبخت – سلمانی فشارکی – سوریان – شمس – عظیمی اصفهانی – علیمرادی – غلامی فشارکی – محمدی فشارکی -مطلبی فشارکی-  هاشمی فشارکی

از این تعداد دو نفر خانم که مسن‌ترین و خردسالترین شهید هستند مادر بزرگ (شهیده فاطمه مطلبی فشارکی) و نوه ( طیبه مطلبی فشارکی)  بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند.

همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم می باشد که در سوریه به شهادت رسید .

پدربزرگ شهید، مرحوم آقای علی عسگر بورانی می باشد. که از روستاهای جبل که در مجاورت روستای فشارک می باشد ، به روستای فشارک مهاجرت نموده و با اقوام فشارکی وصلت میکنند .

 

  • زندگی‌نامه شهید اصغر بورانی : 

شهید اصغر بورانی هفتم اردیبهشت سال ۱۳۴۱ در خانواده‌ای مذهبی در اصفهان پای به عرصه وجود گذاشت، نامش را اصغر نهادند. پدرش حاج حسین بورانی مردی ساده و آرام و بی آلایش بود که از طریق کار و زحمت امرار معاش می‌کرد و همیشه با سعی و کوشش فراوان در پی کسب روزی حلال برای خانواده خویش بود.

وی صاحب مادری بس صبور، مهربان و با ایمان بنام نرجس علی بورانی بود. که پیوسته می‌کوشید، تا کودکانی متدین و درستکار تربیت و تحویل جامعه نماید. آن عزیز فرزانه دوران ابتدایی را در دبستان فشارکی با موفقیت به پایان رسانید. و سپس جذب حرفه فلزکاری شد.شهید بورانی از همان کودکی اهل تلاش و فعّالیّت بود و در یادگیری حرف استعداد و خلاقیت زیادی داشت.

وی عاشق امام و انقلاب بود و نسبت به رعایت امور شرعی همیشه جانب احتیاط را رعایت می‌کرد. دوران انقلاب اسلامی به همراه برادرش جانباز، آزاده و شهید حاج اکبر در تظاهرات و اجتماعات حضور پرشوری داشت.و پس از پیروزی انقلاب به رهبری حضرت امام (ره) عضو فعال بسیج در پایگاه مسجد امام حسین (ع) و دیگر مساجد محل شد.

ایشان چهره‌ای آرام و صبور داشت. و بیشتر اوقات ساکت و کم حرف بود. ولی هنگام صحبت کردن دقیق، متین و منطقی بود.و هیچگاه کلامی نسنجیده بر زبان نمی‌راند. فردی متشرع بود. و بیشتر اوقات عادت داشت، قبل از نماز روی پشت بام برود. و با صدای بلند اذان بگوید. سال ۱۳۶۰ لباس مقدس سربازی به تن نمود و عازم شهر دزفول شد. و در پایگاه وحدتی آن شهر پایگاهی که بارها مورد اصابت موشک‌های دشمن بعثی قرار گرفت، مستقر شد. اما هیچگاه از مرگ نهراسید و در پاسداری از نظام بسیار استوار و محکم بود.

پس از اتمام دوره سربازی از طریق بسیج به کردستان اعزام گردید. خطه کردستان برای شهید بورانی فرصتی خوبی بود تا به سیر و سلوک الی الله بپردازد و آماده فناء فی الله و پیوستن شود. پس از بازگشت از کردستان مدتی کنار خانواده ماند. اما شوق عروج او را وادار ساخت تا عازم جبهه‌های جنوب شود. وقتی عازم جبهه‌های جنوب شد، مانند قطره‌ای زلال و پاک بود و می‌رفت تا به اقیانوس بي انتهای هستی بپیوندد.

همواره صفا و صمیميت در چهره‌اش موج می‌زد و هرکس او را می‌نگریست احساس می‌کرد شهادت اصغر نزدیک است در سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر شرکت نمود. و پس از عملیات نام ایشان در لیست مفقودین قرار گرفت سال‌ها پدر و مادرش در انتظار آمدن وی روز شماری می‌کردند تا آنکه در تاریخ ۲۷/ ۷/۱۳۷۳ پیکر پاکش شناسایی شد. و پس از تشییع در بین لاله‌های جاویدان شهر شهید پرور اصفهان بخاک سپرده شد.

(منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷، ص ۲۵۴ و ۲۵۵ )

 

  • وصیت نامه شهید اصغر شهید بورانی 

از آنجا که وصیت‌نامه‌ای که در آخرین روزهای تدوین واصل شد،کپی آن با کیفیت پایین بود، بخش‌هایی که جملات آن بصورت کامل قابل خواندن بود، در زیر ارایه شده است. و مابقی را از تصویر وصیت‌نامه ملاحظه بفرمایید:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر و خواهر ! جبهه پس از ما به شما و پس از شما به آیندگان نیاز دارد، تا به امید خداوند تبارک و تعالی پرچم اسلام را بر تمامی جهان بگسترانید و مستکبرین جهان باید نابود و ریشه کن شوند.

امام امت و روحانیت را حفظ کنید. و امام عزیزمان را همیشه دعا کنید.

پدر ! شب‌های جمعه به مزارم بیا. زیرا می‌خواهم ترا ببینم و با تو درد دل کنم و از کربلا برایت بگویم.

و تو‌ ای برادر عزیزم ! اسلحه خونین مرا بردار. و راهم را ادامه بده

خدایا خدایا خمینی را نگهدار

زیارت کربلا نصیبمان بفرما

والسلام علیکم و رحمه الله

(منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷، ص ۴۱۵ )

بوران : نوعی از وضعیت هوایی است که در آن وضوح دید به علت برف شدید، به شدت کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق زمانی رخ میدهد که دما در سطح ابر بالای صفر ولی در سطح زمین زیر صفر باشد بنابراین قطرات آب در میانه راه شروع به انجماد میکنند ولی چون سرعت بارش زیاد است قطرات آب فرصت انجماد کامل را نداشته و یخ و آب باهم مخلوط است. / انتسابی است به پیشه حصیربافی / نام خورشی که از اسفناج و کدوو بادنجان با ماست و کشک سازند. ( فرهنگ فارسی معین )