شهید محمدعلی فشارکیان
شهید محمدعلی فشارکیان

در این نوشتار نخست چکیده اطلاعات ۶۹ شهید والامقام فشارکی بیان شده ، سپس زندگی نامه شهید محمدعلی فشارکیان تبیین شده است .
 تاریخ تولد: ۷/۱۰/۱۳۴۳     تاریخ شهادت: ۲۰/۲/۱۳۶۱
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

ملتی که کمتر از دوسال از نظام وابسته و ظالم ستم شاهی رهاشده بودودرحال شکل گیری نظام مردم سالاری دینی بود؛ به یکباره با هجوم همه جانبه ارتش بعث عراق به نیابت از غرب وشرق و تمامی دشمنان انسانیت و اسلام واقع میشود.و مردمی ترین و مقدس ترین دفاع جبهه حق علیه باطل در سرتاسرکشور شکل میگیرد و در این راه عزیزترین افراد خون پاکشان را اهدا وکشور وانقلاب را بیمه و تضمین بخشیدند . اصفهان نقش بی بدیلی بخود میگیرد و دراین میان اقوام فشارکی نقش برجسته وممتازی داشتند.

اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی وصلت‌های درجه یک صورت گرفته را شامل می‌شود، که از میان جامعه فشارکی‌ها ، تعداد ۶۹ نفر تاکنون به شهادت رسیده اند و تقدیم اسلام وانقلاب شده اند.

شهدای والامقام فشارکی ، به ترتیب الفبا دارای این نام خانوادگی‌ها می‌باشند : اثنی‌عشری – احمدی فشارکی – اشجع – آقاجانی فشارکی – باب الخانی – بورانی – جعفری فشارکی – حاج شریفی – حسینی فشارکی – خوشبخت – سلمانی فشارکی – سوریان – شمس – عظیمی اصفهانی – علیمرادی – غلامی فشارکی – محمدی فشارکی -مطلبی فشارکی-  هاشمی فشارکی

از این تعداد دو نفر خانم که مسن‌ترین و خردسالترین شهید هستند مادر بزرگ (شهیده فاطمه مطلبی فشارکی) و نوه ( طیبه مطلبی فشارکی)  بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند.

همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم می باشد که در سوریه به شهادت رسید .

شهید محمد علی فشارکیان فرزند عباس آقا در سال ۱۳۴۳ در تهران در خانواده‌ای مذهبی در اصفهان به دنیا آمد. وی از طریق بسیج سپاه پاسداران گردان ابوطالب به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام ودر بیستم اردیبهشت ماه سال ۶۱ در عملیات رمضان در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره در حالی‌که تمام پیکر مطهرش سوخته بود به شهادت رسید. او تنها فرزند پسر خانواده بود و زمان شهادت تنها ۱۷ سال داشت.

مادر شهید محمد علی فشارکیان در دیدارهایی که مسئولان از این خانواده داشتند در مورد شهادت فرزندش این چنین بیان می‌کند: محمد که به شهادت رسید به مدت ۵ سال از وی خبری نبود و مفقود الاثر بود من به عنوان پشتیبان جبهه در اهواز بودم و با مادران دیگر دوخت و دوز البسه رزمندگان را انجام می‌دادیم، در حین شستشو ناگهان متوجه شدم یک کاپشنی وجود دارد که پشت آن نوشته شده است محمد علی فشارکیان، همین امر باعث شد یقین کنم محمد به شهادت رسیده است، دوستان گفتن کاپشن را به یادگار نگه دار، اما من آنرا برای احتیاج رزمندگان فرستادم.

وی درباره نحوه پیدا شدن شهیدش می‌گوید: یک خبرنگار هم محلی ما در خیابان غیاثی ۱۷ شهریور بود برای برنامه خبری فتح خرمشهر به آنجا می‌رود ناگهان در منطقه‌ای پشت سنگری یک جنازه را با آرم و علائم و کارت شناسایی می‌بیند ناگهان شهید فشارکیان را با توجه به هم محلی بودن می‌شناسد و برای اطلاع به محل مراجعه می‌کند آنجا بود که شهید فشارکیان شناسایی شد.

از نوشته شهید محمدعلی فشارکیان : “امیدوارم همه ما بتوانیم در راهی که قدم برداشته ایم وظیفه خود را خوب انجام بدهیم و به یاری و لطف الله در این راه ثابت قدم و استوار باشیم، گاهی که با خود می اندیشم در رابطه با انقلاب اسلامیمان ازابتدا تاکنون، چگونگی پیروزی انقلاب با توجه به دشمنان داخلی وخارجی، به این نتیجه می رسم که جز دست خدا و یاری و لطف بی حد و حسابش چیز دیگری نیست. پس برای حفظ آن سعی کنید در کارهایتان هدف داشته باشید و امر به معروف و نهی از منکر کنید و در بالا بردن سطح آگاهی خودتان کوشا باشید. مادرم اگر خداوند شهادت را نصیب من کرد برای من گریه نکنید و خوشحال باشید واگر جنازه من به دست شما نرسید به یاد مادرانی باشید که فرزندان خود را از دست داده اند ولی خبر ندارند و اگر خواستید به سر قبر من بیایید به بهشت زهرا نزد قبر شهیدان گمنام بروید که کسی را ندارند جز خدا.”

مزار شهید محمد علی فشارکیان در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)  در قطعه ۲۶ ، ردیف ۵۹ ، شماره ۹ قرار دارد.

امروز، به فضل همین شهادتها و به برکت خون شهدا، ملت ما، ملت سربلند و آبرومندی است و ملتها آبرو و عزت را این گونه باید پیدا کنند.  امام خمینی(ره)

روز به روز باید نکته یابی و نکته سنجی زندگی شهدا در جامعه ما رواج پیدا کند.  امام خامنه‌ای

شهدا با مجاهده، فداکاری وایثارجان خود، ازطریق خون اهدایی شان، خود را در جامعه جاوید کرده و برجامعه تاثیرات معنوی میگذارند و محیط را برای دیگران مساعد می‌کنند. و بدین جهت هیچکس حقی به اندازه شهدا بربشریت ندارند .

‌ای خوشا با فرق خونین در لقاء یار رفتن          سرجدا پیکر جدا در محفل دلدار رفتن

شعر درج شده در وصیت نامه شهید مرتضی غلامی فشارکی وشهید امیرحسین آقاجانی فشارکی )

این شهید والامقام  که تشابه اسمی با ۶۹ شهید اقوام فشارکی دارد، ولی نسبتی با اقوام فشارکی نداشته و صرفاً براساس علاقه این نام را برگزیده‌اند.که براساس مسما بودن آن با عنوان کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی و نیز به عنوان پاسداشت راه مشترکشان با شهدای فامیل فشارکی تبیین شده است .

منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷، ص ۴۹۸