طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع) فصل نوینی از تجلی معماری اسلامی
طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع) فصل نوینی از تجلی معماری اسلامی

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی دبیر جشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع) گفت : بعد از اعلام فراخوان مسابقه طراحی برای طراحی و ارسال اثار به دبیرخانه جشنواره و پایان مهلت ارسال اثار در تاریخ  ۱۳مهر ۱۴۰۰، نخستین جلسه هیات داوران و کمیته برگزاری مراسم در تاریخ ۱۸مهر ۱۴۰۰برگزار شد . نخست اینجانب بعنوان دبیر […]

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی دبیر جشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع) گفت : بعد از اعلام فراخوان مسابقه طراحی برای طراحی و ارسال اثار به دبیرخانه جشنواره و پایان مهلت ارسال اثار در تاریخ  ۱۳مهر ۱۴۰۰، نخستین جلسه هیات داوران و کمیته برگزاری مراسم در تاریخ ۱۸مهر ۱۴۰۰برگزار شد . نخست اینجانب بعنوان دبیر جشنواره گزارشی از نحوه ثبت نام و ثبت اثار در سامانه جشنواره بقیع به نشانی  https://baqifestival.ir/  ارایه گردید، سپس گزارشی از تعداد اثار واصله در دو بخش گروهی و انفرادی و کلیاتی از کیفیت وکمیت آثار دریافتی و نیز نمایش ومرور برخی از آثار ارایه گردید . سپس حضار راجع به معیارهای داوری آثار،  چگونگی داوری و نحوه جمع بندی و انتخاب برگزیدگان بحث نمودند ، آنگاه راجع به چگونگی تنظیم و صفحه بندی و چاپ کاغذی آثار در قطع آ یک و نمایش طرحها برای جلسه داوری صحبت کردند و مقرر شد داوری اثار در یک نوبت در روز پنج شنبه ۲۲ مهرماه از صبح تا عصر صورت گیرد . در پایان جلسه همچنین راجع به برگزاری مراسم که در دوم ابان ۱۴۰۰ همزمان با سالروز میلاد اخرین پیامبر الهی (ص)  و میلاد اخرین امام بقیع (ع)  میباشد ، صحبت شده و هماهنگی های اولیه صورت گرفت . دبیر جشنواره گزارشی از هماهنگی های تالار مراسم و اسکان داوران و برگزیدگان در مجموعه آستان قدس رضوی در مشهد مقدس گزارشی ارایه نمود ، لکن  با توجه به شرایط بیماری کرونا و مشکل تهیه بلیط در این ایام شلوغ ، گزینه پیشنهادی آستان حرم رضوی در مشهد مقدس منتفی و مقرر شد مراسم اختتامیه در تهران برگزار شود و مقدمات هماهنگی سخنرانان، مدعوین و….  صورت پذیرد.

دکتر هاشمی فشارکی در پایان بیان داشت که این مسابقه سرآغاز و تمرینی برای تجلی هویت هنر و معماری اسلامی درمعماری زیارتگاه ها با تلفیق معماری ایرانی با شرایط محیطی و هم پیوندی با نقاط ارزشمندپیرامونی بخصوص با حرم نبوی (ص) بوده و ان شالله زمینه سازی برای امادگی بازسازی حرم مطهر چهار امام بقیع(ع) برای مطالبه گری جهان اسلام را بهمراه داشته باشد .

این جشنواره با محوریت سازمان بسیج عمران و معماری، قطب علمی معماری اسلامی ،  بنیاد معماری انقلاب اسلامی، و با مشارکت و حمایت دانشکده معماری دانشگاه سوره و شهرداری تهران و سایر نهادها و دانشکده های معماری ؛ در حال برگزاری می باشد.