کتاب شهرسازی و معماری ازدیدگاه قرآن کریم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
کتاب شهرسازی و معماری ازدیدگاه قرآن کریم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

این کتاب در شرف انتشار ( دنبال حامی نشر ) حاصل جستجو در کل قران کریم و استخراج آیات مرتبط با موضوعات عمران وآبادانی ، تدبردرپیشینه شهرها وروستاها، برنامه ریزی شهری و روستایی وشهرسازی ،معماری و ساختمان سازی ، مدیریت شهری وشهروندان و زیر موضوعات مرتبط با آنها میباشد و ارایه ترجمه و تفسیر از منابع معتبر در ادامه آیه می باشد . وبرای مديران برنامه ریزان وکارشناسان اين حوزه ها که علاقمندند تا کلام الهی را دریابند وبدان عمل کنند بسیار سودمند وضروری می باشد.

امورمهندسی در آیات قرآن

(شهرسازی معماری مدیریت شهری برنامه ریزی شهری روستا ساختمان سازه- …. ) 

پیش گفتار مولف

بنام یگانه معمار هستی بخش

دین مبین اسلام دینی فراگیر و جامع در تمام عرصه های زندگی و جامعه محسوب می شود که هدف آن سعادت بشر و هدایت او در مسیر کمال می باشد. مکتب اسلام دینی است که مسائل مادی بشر را با معنویات پیوند زده و هیچگاه این دو مقوله را از همدیگر جدا ندانسته است. قرآن بعنوان کلام الهی ،مهمترین منبع استنباط احکام به شمار می رود و احکام موضوعات جدید با بهره گیری از عمومیات و اطلاقات آیات قابل استنباط است و احادیث ائمه طاهرین (ع)، مصادیقی از آنها را ذکر کرده اند و آنها را تخصیص نزده و مقید نساخته اند.

یکی از حوزه های بسیار اثرگذار بر زندگی فردی و اجتماعی، مهندسی می باشد . قرآن کریم مباحث مختلفی را در خصوص توجه به مسائل شهرسازی مطرح کرده که به طور حتم توجه به آنان می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند . شهر اسلامی باید طوری برنامه ریزی و طراحی شود که تبلور و نماد خضوع و خشیت بندگان در برابر قدرت لایتناهی الهی شود. در برخی از آیات قرآنی به تعدادی از صفات شهر اسلامی پرداخته شده است که از جمله آنها می توان به شهر امن اشاره کرد چرا که شهر اسلامی باید مستحکم باشد و بناهای ایمن و پر صلابتی در آن ساخته شود. ایجاد حصار و بارو دور شهر از شیوه های قدیمی امن نمودن شهرهای تاریخی محسوب می گردد.

معماری و شهرسازی اسلامی، معماری و شهرسازی است که به طور مستدل و با استناد به منابع دست اول دینی (آیات و روایات) بتوان آن را منتسب به اسلام نمود و در تطبیق آن با سبک زندگی اسلامی، تردیدی نباشد.

آنچه مسلم و بدیهی است که انسان بیشترین ساعات عمر خود را در بناها وبخصوص مسکن خود سپری می کند. مسکن و ساختمان از ابداعات و دست ساخته های بدیع و همیشگی انسان در هر فرهنگ و تمدن بوده و هنوز از تازگی، شگرفی، مطلوبیت و پیچیدگی در تمام ابعاد برخوردار است . با توجه به اهمیت نقش مهندسان شهرساز ومعمار در ساماندهی محیط زندگی ضرورت دارد ، مباحاث دینی ، بخصوص انچه در آیات قران کریم بدان پرداخته شده ات ، مورد توجه قرار گیرد .

فرایند کاردر تدوین این کتاب بدینگونه بوده است که  ابتداجستجو وتدبر در  آیات قران کریم وبعد از یافتن موضوعات مرتبط با حوزه های مهندسی، از ترجمه استادحسین انصاریان در دانش نامه اسلامی بهره گیری شده  وسپس از برخی پیامهای تفسیرقران حجه الاسلام محسن قرائتی استفاده شده ( که در انتهای ترجمه امده است ) آنگاه عنوان آن آیه به حوزه تخصصی تعمیم داده شده و در نهایت در فصل و بخش مربوطه جایگزاری شده است . ودر پایان برای تکمیل برخی مطالب از بخشی از مقالات مرتبط نیزبهره گیری شده است .

 بهتراست برای درک بهتر و بیشتر به متن تفاسیر قرآن کریم مراجعه شود . بدیهی است بسیاری از آیات قران کریم سیاق کلی داشته و بایستی در حوزه تخصصی نیزبدانها تمسک جسته واز انها بهره گرفت وهمچنین به احادیث ائمه و سیره آنان تمسک جست ،تا نتیجه جامع تری را بتوان کسب کرد.

موضوع بندی و تیتر گذاری استنباطی مولف بوده وممکن است دارای ضعفهایی باشدکه نیاز تعمق داشته باشد.و این جستار مقدمه ایست برای تحقیق گسترده و تفسیر موضوعی قران کریم توسط صاحب نظران دینی درخصوص فقه معماری وشهرسازی، که انشاالله باب اجتهاد موضوعی در مسائل مهندسی و دیگر امورگشوده گردیده و نیازهای ضروری به جامعه های تخصصی ارایه گردد .

براین اساس در این کتاب فصول زیر تقدیم گردیده است:

  • در فصل اول، آیات قرآن کریم با موضوعات عمران وآبادانی وتدبر ارایه شده است
  • در فصل دوم، آیات قرآن کریم با موضوعات برنامه ریزی شهری و روستایی وشهرسازی معرفی شده است.
  • در فصل سوم، آیات قرآن کریم با موضوعات معماری و ساختمان سازی شده است.
  • در فصل چهارم، آیات قرآن کریم با موضوعات مدیریت شهری وشهروندان ارایه گردیده است

درپیوست نیز برخی اصطلاحات مرتبط، تعریف شده اند

از آنجا که این موضوع، موضوعي چندوجهی میباشد بابت نواقص احتمالي آن پوزش خواسته و پذيراي نظرات و ديدگاههاي صاحب نظران بوده و اميدواریم که بتواند راهگشاي مديران وکارشناسان اين حوزه ها و علاقمندان گرامي واقع گردد.

بهار۱۳۹۹

سید جواد هاشمی فشارکی

پیش گفتار حامی کتاب

بسم الله الرحمن الرحیم

پس از تائیدات خداوند متعال و مساعدت ها و همدلی یکایک شما عزیزان در این سالیان متمادی بعد از پدیرش قطعنامه ۵۹۸ با تائیدات حضرت بقیه الله الاعظم ((عجل الله تعالی و فرجه الشریف ))و با همکاری مسئولین محترم لشکری و کشوری سازمان مردم نهاد غیرسیاسی،غیر دولتی و غیرانتفاعی ((مجمع مهندسی دفاع مقدس ))در جهت توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به شماره ۴۷۸۹۱ مورخ ۹۵/۴/۲۳ ثبت رسمی وزارت کشور گردیده و فعالیت خود را شروع نمود که با رهبری های امام گونه حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای ((دامت برکاته ))اهداف بلند انقلاب اسلامی در عرصه مهندسی را همچون گذشته رقم زند .

بر این اساس بنا به فرموده معظم له در دیدار روز مهندس سال ۱۳۹۵ دامنه وسیع مهندسی در زمان شکل گیری انقلاب اسلامی همچنین دوران دفاع مقدس و بعد از آن جمله ((ما میتوانیم ))را ثابت نموده است .ما نیز بر آن شدیم که در جهت تحقق یکی از فعالیت های محوری تدوین شده در مجمع مهندسی برای بررسی موضوعات تخصصی مهندسی از دیدگاه قرآن کریم اعم از رشته های :عمران ،معماری،شهرسازی،صنایع و معادن ،هوافضا،کشاورزی،رایانه،و فناوری،مکانیک،برق،شیمی و هسته ای ،موادوانفجارات و…..،گام های موثرتری رابردارشته وگام نخست آن بدلیل اهمیت موضوع درحوزه شهرسازی و معماری می باشد.

هدف از اهداءاین کتاب نفیس تحت عنوان ؛” شهرسازی و معماری ازمنظر قرآن کریم “تآلیف ” برادر عزیز دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی” که توسط “موسسه قرآنی تفسیرجوان ” از سوابق پرشمارقرانی و ارزشمند وماندگار برخورداراست ،تشکیل کارگاه های قرآنی در خانواده بزرگ مهندسی کشور بلکه جهان اسلام و تاسیس قرآن پژوهی همانند سایر رشته ها از دیدگاه قرآن مجید است تا مشمول حدیث نبوی (صلوات الله علیه )در غریب ماندن قرآن شریف نباشیم .هم اکنون در رشته های غیر مهندسی ما شاهد آثار ،کتب،نشریات،مقالات،پایان نامه هاو رساله های فراوان می باشیم که برای مثال می توان آثار پزشکی،مدیریتی،اخلاقی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی و …. از دیدگاه قرآن و روایات را نام برد .در عرصه وسیع مهندسی نیز این قدم مبارک مقدمه ای برای توسعه مباحث می باشد. تدوین کتاب های لازم در این زمینه مورد انتظار جوامع اسلامی است تا ان شاءالله با همکاری تمامی فرهیختگان این اقدام شایسته ارتقاء یابد . وطبعا نظرات و پیشنهادات سازنده همکاران گرامی در اعتلاء این حرکت مقدس بسیار ضروری است .

پائیز ۱۳۹۹

 تقدیم به:

  • آنان که برای میهمن اسلامی جانفشانی کرده اند
  • مهندسان شهید دفاع مقدس ؛ مدافع حرم و مهندسی رزمی محورمقاومت
  • آنان که عالم و عامل به آیات قرآن هستند
  • آنان که به اسلامی شدن امور مهندسی کشور می اندیشند
  • آنان که جهت ارتقای کیفی هویت امور مهندسی آن می کوشند
  • آنان که امورخدمات مهندسی را باهویت اسلامی همراه می کنند
  • آنان که بر این مهم اهتمام داشته و در تلاشند.
  • صاحب نظران امور دینی بخصوص علما و طلاب محقق
  • مهندسان شهرسازاسلامی و معمار اسلامی
  • دانشجویان رشته های مختلف مهندسی
  • و همه علاقمندان قرآنی

 شوراهاى شهرى در فعالیتهاى خود باید به  : مختصات “شهر اسلامى” توجه كرده و خدمات شهرى را در جهت تأمین این مقصود به كارگیرند و بخصوص به معمارى و شهرسازى متناسب با حیات طیبه‌ى اسلامى به طور كامل توجه كنند. در شهر اسلامى، عدالت در تقسیم خدمات شهرى، تأمین آرامش روحى و امنیت معنوى، ظهور و اعتلاى مظاهر اسلامى و انقلابى، عمران و آبادى و زیبایى، حفظ طبیعت و فضای طبیعی , همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد.(مقام معظم رهبری ۸/۲/۱۳۷۸)

باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر امکان‌پذیر باشد. ( ۱۳۹۲/۱۰/۲۳ دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رهبر انقلاب)

بیانات رهبرانقلاب اسلامی

مادرباره قران ، باید فراتراز مسایل علوم قرانی توجه داشته باشیم .

 نگاه ما باید به این سمت باشد که برای آشنا کردن دل وذهن مردم خودمان با قران ، کاری انجام دهیم .این کارهای تحقیقاتی ، پژوهشی وعلمی که درسطح بسیار متنوعی درکشورانجام می گیرد ، چند برابر هم انجام بگیرد ، باید برای مردم باشد .

 اگر جهت تحقیقات وکارها ، مردم نباشد، مثل سدی است که از آب پر می کنیم وبرایش کانال آبیاری قرار نمی دهیم . خب ! این سد فراهم شده است .اما مردم بهره ای نمی برند ومزرعه کسی با آن آبیاری نمی شود. اگر تحقیقات برای اشنایی مردم نباشد ، این طور خواهد شد ، که مردم بهره ای ازقران نمی برند. باید هدفمان این باشد ، که با دل مردم مواجه و روبه رو شود.

منبع :

کتاب قران درکلام مقام معظم رهبری، انتشارات دارالقران الکریم ، ص ۵۴

گزیده بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با قران پژوهان حوزه علمیه قم

 

فهرست مطالب

موضوع                                                     صفحه

فصل اول :  عمران وآبادانی وتدبر

           عمران، ارزشی الهی۱۶

            عوامل مادی و معنوی عمران۱۷

            آبادانی ، حیات و  تدبر ۱۸

        تدبر در آثار باستانی۲۳

        زوال و نابودی شهرهای گذشته ۳۰

        شهرهای صالح در در امان الهی۳۳

        هشدار ومهلت به شهرهای فعلی و آینده۳۴

        نابودی شهرها۳۵

فصل دوم: برنامه ریزی شهری و روستایی وشهرسازی

        برنامه ریزی شهری وروستایی۴۰

             مدیریت بحران شهری۶۱

        دفاع و امنیت شهری۶۶

        شهرسازی۷۴

        شاخص های شهری در قرآن۷۵

            موانع و آفات عمران و آبادانی۸۰

        معضلات شهری۸۲

        ویژگیهای شهر و آبادی۸۷

        اموربین شهری۹۰

فصل سوم :معماری و ساختمان سازی

        بنا وساختمان۹۳

        بلند مرتبه سازی ( برج) ۹۴

        مسکن و خانه سازی۹۵

        خانه سازی حیوانات ۱۰۷

        خانه سازی اقوام گذشته۱۱۰

        خانه های خاص۱۲۲

        مسجد ۱۲۲

        سایر کاربری‌ها۱۲۶

        باغ و بوستان ۱۳۷

        اجزا ساختمان۱۴۵

        نور و آب ۱۴۶

        مصالح ساختمانی ۱۴۷

        مکانهای خاص ۱۵۰

        مکه و مسجدالحرام ۱۵۰

        شهر بیت المقدس ومسجد الاقصی۱۵۳

            سدسازی ذوالقرنین ۱۵۴

فصل چهارم :مدیریت شهری وشهروندان

        مدیران شهری۱۵۷

        روابط اجتماعی در شهرسازی (شهروندان و حقوق شهروندی) ۱۵۹

پیوست ها

        پیوست ۱ : تعاریف اصطلاحات۱۷۲

        پیوست ۲ : درباره مولف۱۷۵

        پیوست ۳: در باره ناشر۱۸۰

        منابع۱۶۹

فهرست الفبایی ۱۸۳

 منابع :     

  • انصاریان ، حسین ، دانش نامه اسلامی، به نشانی : http://wiki.ahlolbait.com
  • انصاریان ، استاد حسین ، پایگاه اطلاع رسانی به نشانی : http://www.erfan.ir/farsi
  • اخوت هانیه، بررسی نقش آیات قرآن و احادیث شیعه در شکل‌گیری کالبد مسکن سنتی، فصل نامه شیعه شناسی ،دوره ۱۳، شماره ۵۲، زمستان ۱۳۹۴، صفحه ۱۹۱-۲۳۴
  • پارس قران به نشانی : http://parsquran.com/data
  • پور جعفر محمدرضا ، انصاری مجتبی ، وثیق بهزاد ، بررسی باغ و عناصر منظر در قرآن ، مجموعه مقالات قرآن و علوم روز(قرآن و هنر(۲))، مشهد: بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه- شرکت چاپ و نشر بین الملل، چاپ اول، ۱۳۸۷
  • خامنه ای ، سید علی به نشانی http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=42075
  • دانش نامه حوزوی ویکی فقه به نشانی : http://wikifeqh.ir
  • دانش نامه اسلامی با موضوع حضرت هود علیه السلام به نشانی : http://wiki.ahlolbait.com
  • دولتی کریم ، جمالی حامد و قاسمی مرتضی ، کشف سرزمین قوم عاد از منظر قرآن و باستان‌شناسی ، مجله قرآن و علم شماره ۱۴
  • رزاقی ابوالقاسم ، مسجد پایگاه توحید و تقوی، صفحه ۱۲-۱۳ به نشانی :

https://www.mehrnews.com/news/2889363

  • رهبری ، پایگاه اطلاع رسانی به نشانی : https://www.leader.ir/fa/content/1747/leader.ir
  • رهبری حسن ، شهر و روستا در فرهنگ قرآن، پژوهشهای قرآنی ۱۳۸۷ شماره ۵۴ و ۵۵ ویژه نامه قرآن و مهندسی فرهنگی
  • فصلنامه قرآن و علوم بشری ، واکاوی مدل ارزیابی شهر اسلامی با رویکردی بر قرآن کریم ، دوره ۲، شماره ۲، پاییز ۱۳۹۳، صفحه ۵۳-۷۶
  • قرائتی محسن، تفسیر نور، ، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، ۱۳۸۳ ، چاپ يازدهم
  • قرائتی محسن، سیمای مسکن و شهر اسلامی ، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن ، ۱۳۹۴
  • میری سید سعید واکبری زهره ،شگفتی اعجازآمیز قرآن در اشاره به سازه مستحکم آهن و مس در عملیات سدسازی ذوالقرنین ،مطالعات تفسیری ، سال پنجم تابستان ۱۳۹۳ شماره ۱۸
  • معاونت فرهنگی وتبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه، قرآن بشیر ، انتشارات بیان جوان ، ۱۳۹۶
  • مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۱
  • منصوری ،آیت الله خلیل ، به نشانی : http://www.samamos.com
  • ویکی فقه به نشانی : WikiFeqh: خانه‌سازی_قوم_ثمود_قرآن
  • هاشمی فشارکی ، سید جواد، ودل زنده ، علی، معماری وشهرسازی اسلانی در آیینه قوانین و مقررات ، انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین ، ۱۳۹۸
  • Encyclopedia of Islam, New Edition, V.Ι, A-B, Leiden- London, 1960.
  • وبرخی منابع دیگر که در داخل متن ذکر شده است

پیوست ها

  • پیوست ۱ : تعاریف اصطلاحات
  • آبادی : عمارت عمران آبادانی مقابل ویرانی خرابی
  • مترادف آبادی: آبادانی، عمارت، عمران، ده، دهات، دهکده، روستا، شهر، واحه، ولایت
  • قرية: قرى: جمع كردن. شهر را از آن قريه گويند ، كه مردم در آن جمع شده ‏اند . اكثر استعمال در شهر است، گاهى به معناى روستا نيز آيد. وبسیاری از امور مربوطه درخصوص روستا نیز مصداق دارد
  • ده : ده از قدیمي‌ترين زمان يک واحد اجتماعي و تشکيلاتي و جايي بوده‌است كه در آن گروههايي از مردم روستايي براي همكاري در زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي گرد هم تجمع يافته‌اند. ده اساس زندگي اجتماعي ايران را تشكيل مي‌دهد و اهميت آن به اعتبار اينكه يك واحد تشكيلاتي در زندگي روستايي است. در عرف ده عبارت از محدوده‌ای از فضای جغرافيايي است که واحد اجتماعي کوچكي مركب از تعدادي خانواده كه نسبت به هم داراي نوعي احساس دلبستگي، عواطف و علائق مشترك هستند، در آن تجمع مي‌يابند و بيشتر فعاليت‌هايي كه براي تأمين نيازمندي‌هاي زندگي خود انجام مي‌دهند، از طريق استفاده و بهره‌گيري از زمين و در درون محيط مسكوني‌شان صورت مي‌گيرد، اين واحد اجتماعي كه اكثريت افراد آن به كار كشاورزي اشتغال دارند در عرف محل ده ناميده مي‌شود.
  • روستا در قانون : روستا به عنوان یک سکونت گاه مستقل در قانون ایران تعریف شده است كه اگر جمعيت آن از يك نصاب معيني افزون تر شود دولت مي تواند آن را به شهر ارتقاء دهد.پس پايه سكونت گاهها روستاها بوده است و اغلب شهرهاي امروز در سطح استان و كشور تا چند سال قبل روستايي بوده اند كه در اثر تحولات منطقه اي با جذب جمعيت و تغيير ساختار فضايي تبديل به شهر شده اند.
  • مدینه : واژة «مدینه» از ریشة کلمة «دین» گرفته شده است. دین، معانی زیادی دارد که عبارت است از: حساب، حکومت، شریعت، قانون، قضاوت، سیرت، اخلاق، تدبیر، سیاست، معصیت، گناه، تقوا، پرهیزکاری، طاعت، بندگی، پاداش، مجازات، خواری. (ابن منظور، ۱۳/ ۱۷۰- ۱۶۶)
  • بلد : «البَلدَة» و «البَلَد» در لغت به معنای دیار، کشور، سرزمین و شهر آمده است؛ ولی در اصطلاح قرآن، تنها معنای سرزمین و منطقه را افاده می نماید. شهر و قریه، محدوده ای با طول و عرض جغرافیایی معیّن و با شاخص های تعریف شده ای را گفته می شود؛ در حالی که بلد، منطقه ای بدون هرگونه شاخص و حد و مرزی می باشد.
  • شهر : مجموعه مسکونی بزرگی با خانه ها و ساکنان بسیار (بیش از ۵۰۰۰ نفر) و تأسیسات رفاهی و اداری می باشد.» (صدری افشار و حکمی، /۷۳۳)
  • مترادف شهر: آبادی، بلد، دیار، شهرستان، کشور، مدینه، ملک، ناحیه، ولایت، برج، ماه
  • منزل : جای فرود آمدن، خانه، سرای، منازل جمع، فرود آمده، فروفرستاده شده
  • مترادف منزل: جا، مکان، جایگاه، مقام، بیت، خانه، دار، دولت سرا، سامان، کاشانه، ماوا، مسکن، موطن، نشیمن، وثاق، یورت، مرحله، اهل بیت، زن و فرزندان، مقصد، هدف، اقامتگاه، مسافت بین دواتراق، منزلگاه، منزلگه
  • بیت : خانه، بیوت جمع، ابیات جمع،جمع الجمع : بیوتات
  • خانه : آن جایی که در آن آدمی سکنی می کند. (ناظم الاطباء). سرا. منزل. مستَقَرّ
  • مترادف خانه: سرا، منزل، مسکن، دار، بیت، آپارتمان، کاشانه، اتاق، وثاق، حجره، چاردیواری، سرپناه، اقامتگاه، ساختمان مسکونی، ماوا، کلبه، سراچه، آلونک، کوخ، دولت سرا، قصر، کاخ، لانه، آشیانه، غار، سوراخ، کنام، بوم، میهن
  • شهر اسلامی: شهر از نظر کالبدی، جلوه­گاه تجلی خاصی از اصول و ارزش­های اسلامی بوده و از شهرهای سایر تمدن­ها و فرهنگ­ها متمایز می­باشند (نقی­زاده، ۱۳۹۰: ۱۵). ر تعریف دیگری آمده است؛ شهر اسلامی، مکانی است که در آن احکام اسلامی جاری بوده و بر اساس فرهنگ اسلامی ساخته شده باشد. در الگوی شهر اسلامی عامل مسلط دین اسلام است و به طور حتم تمام شاخص­ها و عناصر زندگی اجتماعی و کالبدی شهر بر اساس این نظام هویت می­یابد (ایازی، ۱۳۷۸: ۱۰۲). به عبارت دیگر، شهر اسلامی، شهری است که بر اساس مبانی و آموزه­های مطابقی، تضمنی یا التزامی قرآن و روایات صحیح بنا شده باشد (شکرانی، ۱۳۷۸: ۲۳۶). آیت الله خامنه­ای مد ظله العالی در عبارتی رسا، شهر مطلوب، آرمانی و شاخص‌های اساسی آن را چنین ترسیم می‌کنند: «بنابراین شهری می‏تواند هدف یک ملت زنده، بیدار، باهوش قرار بگیرد؛ یعنی آن تصویر آرمانی یک شهر برای یک‏ چنین ملتی، آن شهری است که در او معنویت باشد، عدالت باشد، عزت و قدرت باشد، ثروت و رفاه باشد. اگر بخواهیم این مجموعه با هم باشد، بدون معنویت ممکن نیست، بدون آرمان معنوی ممکن نیست، بدون اخلاق ممکن نیست، بدون در نظر گرفتن خدا ممکن نیست، بدون مجاهدت فی‏سبیل‏اللَّه ممکن نیست.» (بیانات رهبری در دیدار پاسداران به مناسبت روز پاسدار ۱۷/۷/۱۳۸۱)
  • شهرغیر اسلامی : شهری است که بر اساس مبانی و آموزه­های قرآن و روایات وسیره ائمه شکل نگرفته باشد.
  • معماری اسلامی : معماری اسلامی آن گونه معماری است که نشات گرفته از مبانی دین مبین اسلام بوده و آبشخور جوهره یک چنین معماری از فرهنگ اسلامی باشد . ( از لحاظ بعد هویتی )
  • معماری جهان اسلام : بیشترین حجم آثارمعماری اسلامی در گستره مکانی جهان اسلام شامل:هند، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و قفقاز، ایران، عراق، ترکیه، سوریه، فلسطین، مصر، تونس، الجزایر، مراکش (مغرب) بوده که تحت عنوان معماری جهان اسلام نامیده میشود. ( از لحاظ بعد مکانی )
  • معماری دوران اسلامی:گستره زمانی معماری جهان اسلام از سالهای اولیه ظهور اسلام تا کنون وآینده را دربرمی گیرد . که تحت عنوان معماری دوران اسلامی نامیده میشود. ( از لحاظ بعد زمانی )
  • معماری مسلمانان : به آثار معماران مسلمان ،” معماری مسلمانان” گفته میشود( از لحاظ بعد فاعلی )
  • معماری غیراسلامی : معماری اسلامی آن گونه معماری است که نشات گرفته از مبانی دین مبین اسلام نبوده و آبشخور جوهره یک چنین معماری از فرهنگ اسلامی نباشد .
  • معماری ضد اسلامی : آن گونه معماری است که در تضاد با مبانی دین مبین اسلام بوده و آبشخور جوهره یک چنین معماری از فرهنگ ضددینی باشد .

پیوست ۲ :

در رابطه با مولف

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی، متولد سال ۱۳۴۰ در شهر تهران بوده و دارای تحصیلات کارشناسی­ارشد مهندسی معماری و دکتری مدیریت راهبردی می­باشد. ایشان مدرس دانشگاه بوده همچنین دهها مقاله علمی در همایش­های ملی و بین­المللی ارایه نموده و نیز درنشریات علمی و تخصصی و پانصد وده یادداشت در جراید و پایگاههای خبری چاپ ومنتشر شده است. ایشان دبیر همایشهای تخصصی زیر بوده است :

  • عضو هیات رییسه همایش علمی پژوهشی معماری وشهرسازی با رویکردپدافند غیرعامل – دانشگاه مالک اشتر- ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰[۱]
  • دبیر علمی دومین همایش ملی معماری پایدار وتوسعه شهری قم – ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۳ –   [۲]
  • دبیر نمایشگاه دستاوردهای نوین مهندسی دفاعی- تهران -۴ مهرماه ۱۳۹۵ – [۳]
  • دبیرعلمی اولین همایش ملی پدافند غیرعامل وتوسعه پایدار- وزارت کشور – ۱۲و۱۳ مهرماه۱۳۹۵  –  [۴]  و   [۵]
  • دبیرعلمی همایش مبانی طراحی موزه های دفاع مقدس موزه دفاع مقدس تهران – ۸ اسفند۱۳۹۵ –  [۶]   و  [۷]
  • دبیر علمی برگزاری دومین همایش ملی پدافند وپیشرفت پایدار وزارت کشور- ۲۵ مهر۱۳۹۶ –  [۸]
  • داور مسابقه ملی طراحی سرپناه نیمه موقت حادثه دیدگان – مرکز معماری اسلامی حوزه هنری ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ – [۹]
  • دبیر کمیته نشست زیرساختهای ملی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی متروی تهران – ۶ مرداد۹۷ – [۱۰]    
  • دبیر نشست گفتمانی«نقد و ارزیابی نظام آموزش معماری و شهرسازی کشور با رویکرد هویتی» ، باغ موزه دفاع مقدس ، ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ [۱۱]
  • دبیر کمیته نشست روستاها وعشایر جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی محل برگزاری در روستای گلحصار- ۱۴ مهر ۹۷  –
  • دبیر نشست «هم اندیشی نهادهای مسول در حوزه معماری وشهرسازی با رویکرد هویتی» ۲۵ مهر ۱۳۹۷ در باغ موزه دفاع مقدس
  • دبیرنشست دبیر نشست “تکریم حرم ائمه مظلوم بقیع “، درمجتمع ولایت سازمان بسیج عمران ومعماری ، ۲ ابان ۱۳۹۷
  • دبیر علمی اولین همایش همایش ملی شهرسازی، معماری و مدیریت شهری اسلامی ایرانی (آموزش و نظام آموزش شهرسازی و معماری در ایران)- اسفند ماه ۱۳۹۷ – [۱۲]
  • دبیر مراسم گردهمایی رزمندگان مخابرات لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) ، ۲۲ ابان ۱۳۹۹
  • دبیر مسابقه مسابقه طراحی جنه البقیع ،۲ ابان ۱۴۰۰
  • ایشان دارای تالیفات زیر می­باشد:
  • تالیفات منتشرشده (بصورت منفرد و یا مشترک):
  • درحوزه معماری و شهرسازی :
  • مبانی نظری معماری – انتشارات وانیا – ۱۳۹۶
  • مقدمه ای برمبانی معماری مساجد – انتشارات وانیا – ۱۳۹۶
  • نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی – ایرانی ( برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی ) – انتشارات جهاددانشگاهی قزوین -۱۳۹۷
  • معماری وشهرسازی اسلامی در آیینه قوانین ومقررات – انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین– ۱۳۹۸
  • حرم مطهر سامرا – انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین – ۱۳۹۸
  • شکوه معماری اسلامی درصحن حضرت زهرا (س) – انتشارات وانیا –۱۳۹۸
  • مبانی طراحی معماری مساجد مرکزرسیدگی به امورمساجد استان البرز-  ۱۳۹۸
  • مسجد و نمازخانه در آینه قوانین ومقررات – انتشارات جهاد دانشگاهی  قزوین ۱۳۹۸
  • اصول طراحی همساز با اقلیم ، اقلیم کاربردی برای معماران ۲  مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی.-–  انتشارات جهاد دانشگاهی ۱۳۹۸
  • معماری اسلامی-ایرانی (اصول و راهبردهای طراحی) – انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین – ۱۳۹۹ 
  • درحوزه های مهندسی (میان رشته ای) :
  • مبحث بیست ویک مقررات ملی ساختمان –نشر مرکز تحقیقات ساختمان(عضو گروه تدوین) – ۱۳۸۸
  • راهنمای مبحث بیست ویک مقررات ملی ساختمان– انتشارات بوستان حمید -۱۳۹۱
  • طراحی شهری از منظر دفاع غیر عامل – انتشارات بوستان حمید -۱۳۹۰
  • طراحی فاضلاب شهری- انتشارات رواق سازه آکام پایدار – ۱۳۹۴
  • مبانی طراحی فضای سبز پایدار- مرکزتحقیقات کاربردی مهندسی ناجا -۱۳۹۵ – دریافت لوح تقدیر از ناجا
  • طراحی محوطه وفضاهای بازشهری – مرکزتحقیقات کاربردی مهندسی ناجا -۱۳۹۵ – دریافت لوح تقدیر از ناجا
  • مبانی طراحی مراکزداده امن – انتشارات نخبگان – ۱۳۹۵
  • طراحی ایستگاه راه آهن – انتشارات دانشگاه جامع امام حسین ع – ۱۳۹۵
  • طراحی ورودیها ی فضاهای زیر زمینی – انتشارات نخبگان – ۱۳۹۵
  • مبانی طراحی وساخت فضاهای امن پناهگاهی– انتشارات نخبه سازان – ۱۳۹۰-کسب رتبه برترین در چهارمین جشنواره انتخاب برترین های پژوهش ونوآوری در حوزه مدیریت شهری – ۲۱ / ۹ /۱۳۹۰  – و برگزیده رتبه دوم هشتمین جشنواره کتاب سال اهل قلم در تیرماه۱۳۹۱
  • حفاظت وایجاد پناهگاههای ضد بارش هسته ای- انتشارات بوستان حمید -۱۳۹۱
  • اصول مهندسی دفاع غیرعامل در طراحی و اجرای تأسیسات آبرسانی شهری- انتشارات تایماز -۱۳۹۳
  • طراحی معماری ساختمانهای صنعتی – انتشارات جهاد دانشگاهی – ۱۳۹۵
  • روش‌های طراحی سازه ‌های مـقاوم – انتشارات باغ فکر- ۱۳۹۵
  • طراحی پالایشگاه ایمن –انتشارات فارسیران – ۱۳۹۵
  • مبانی دفاع غیر عامل در مکان یابی سدها-انتشارات قرب ۱۳۹۶
  • مبانی طراحی محله امن وپایدار ، انتشارات بعثت ۲۷ ، ۱۳۹۶ – برگزیده رتبه اول سیزدهمین جشنواره کتاب سال اهل قلم در ۸ بهمن ۱۳۹۷
  • مدیریت شهری ومدیریت بحران – انتشارات شرافت – ۱۳۹۷
  • حرم مطهر سامرا، تهدیدات وراهکارها – انتشارات جهاد دانشگاهی – ۱۳۹۷
  • طراحی بیمارستان صحرایی و سامانه تریاژ در حوادث هسته ای – انتشارات نارون دانش، ‏‫۱۳۹۸.
  • کتاب برنامه‌ریزی و مدیریت شهر پایدار در برابر تهدیدات تروریستی – کرج: موسسه نشر سیمرغ آسمان آذرگان ‏ – ۱۳۹۹
  • کتاب معیارهای پایش مناطق آسیب پذیر کلانشهرها – انتشارات جهاد دانشگاهی – ۱۳۹۹
  • طرح جامع شهرهای پایدار وامن– انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی –۱۴۰۰
  • در حوزه فرهنگی – مذهبی :
  • مبانی ، کارکردها و ویژگیهای مساجدنشر وانیا – ۱۳۹۵
  • ایستادگان هرگز نمی میرندانتشارات باغ فکر – ۱۳۹۵
  • سرای اربعین ( راهنمای طرح وتجهیز موکبهای اربعین حسینی) – نشر باغ فکر۱۳۹۵
  • برنامه خودسازی یک ماهه – انتشارات وانیا – ۱۳۹۶
  • گنجینه معارف شهدا –ستاد یادواره شهدای فشارکی – انتشارات وانیا- ۱۳۹۷ – رونمایی در سومین جشنواره شهدا – مسجد شهدای اصفهان – اردیبهشت ۱۳۹۸
  • مسجد و نمازخانه در آینه قوانین ومقررات – انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین – ۱۳۹۸
  • فراتر از مدرسه ( شهید محمد عباسی ) انتشارات وانیا – ۱۳۹۸
  • در حوزه اقتصادی :
  • تهدیدات اقتصادی و اقتصاد مقاومتی–انتشارات پارس ضیاء وعلم آفرین – ۱۳۹۲( چاپ سوم) -برگزیده دهمین دوره کتاب سال اهل قلم در دیماه ۱۳۹۳- (دریافت لوح تقدیرویژه )
  • درحوزه مدیریت بحران :
  • استاندارد مدیریت بحران- انتشارات پارس ضیاءعلم آفرین -۱۳۹۱(چاپ دوم)
  • استاندارد مدیریت تداوم کسب وکار- انتشارات پارس ضیاءعلم آفرین -۱۳۹۱(چاپ دوم)
  • بیمارستان صحرایی – انتشارات قرب – ۱۳۹۵
  • مخاطرات شهری- انتشارات عمارت پارس و انتشارات جهان جام جم-۱۳۹۴
  • مدیریت شهری و مدیریت بحران – انتشارات شرافت،– پژوهشگاه شاخص پژوه و آمایش سرزمین ایران  – ‏‫۱۳۹۷.
  • درحوزه دفاع غیرعامل :
  • پدافند غير عامل در آئينه قوانين و مقررات ـ انتشارات سازمان پدافند غير عامل كشور – ۱۳۸۹ کسب رتبه سوم هفتمین جشنواره کتاب سال اهل قلم ۲۰ / ۴ /۱۳۹۰
  • ماهیت وفلسفه دفاع غیر عامل- انتشارات بوستان حمید -۱۳۹۱
  • فرهنگ تشریحی پدافند غیر عامل- انتشارات علم آفرین – ۱۳۹۱- پژوهشگاه شاخص پژوه    مولف برگزیده درنسخه پیش چاپ در اولین جشنواره پایداری ملی ۳ /۳ / ۱۳۸۸ -دریافت لوح سپاس از جشنواره کتاب سال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درسال ۱۳۹۲ اصفهان
  • استاندارد مدیریت کیفیت پدافند غیر عامل- انتشارات پارس ضیاءعلم آفرین -۱۳۹۱(چاپ دوم)
  • آیین نامه ضوابط فنی پدافند غیر عامل در مکان یابی سد ها و خطوط انتقال آب ، انتشارات سازمان پدافند غیرعامل- ۱۳۹۲
  • کتابنامه تشریحی دفاع غیر عامل–دانشگاه مالک اشتر – ۱۳۹۳
  • راهنمای ماده ۲۱۵ قانون – انتشارات پیرانو – ۱۳۹۵ –  رونمایی در کنفرانس ملی توسعه پایدار وزارت کشور  ۱۲ مهر ۱۳۹۵
  • مقالات توسعه پایدار و پدافند غیر عامل – انتشارات پیرانو – ۱۳۹۵
  • پدافند غیر عامل و پیشرفت پایدار – انتشارات پیوست – ۱۳۹۶
  • درحوزه دفاعی :
  • روند تهاجم غرب به عراق- انتشارات بوستان حمید -۱۳۹۳
  • جنگ پیشگیرانه امریکا در مناطق پیرامونی جمهوری اسلامی ایران – انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی (عضو گروه تدوین)– ۱۳۹۵
  • عوامل شناسایی اهداف – انتشاراتسازمان جغرافیایی نیروهای مسلح – ۱۳۹۲
  • ره توشه مدافعان حرم – انتشارات وانیا – ۱۳۹۶
  • مبانی طراحی اردوگاهها ومقرهای امن نظامی – انتشارات جهاد دانشگاهی – ۱۳۹۸
  • کتاب ماهیت جنگهای ترکیبی وراهکارهای دفاعی – انتشارات وانیا، ‏‫۱۳۹۹. – برگزیده پانزدهمین دهمین جشنواره کتاب سال اهل قلم در ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ 
  • سایر :
  • نماینده ولی فقیه وسیاستهای استان – انتشارات مسیر دانشگاه – ۱۳۹۵
  • فرهنگ موضوعی گام دوم انقلاب انتشارات جهاد دانشگاهی – ۱۳۹۸ – چاپ دوم ۱۴۰۰
  • فرهنگ موضوعی وصیت نامه امام خمینی انتشارات جهاد دانشگاهی – ۱۳۹۹
  • کتاب آشنایی با کشورسوریه – انتشارات جهاد دانشگاهی – ۱۴۰۰
  • درمرحله تالیف و نشر : کتب زیر در سیرمراحل نشر می­باشد:
  1. مبانی طراحی ساختمان های امن جمعی انتشارات جهاد دانشگاهی – ۱۴۰۰
  2. راهبردمقاومت دراندیشه امام خمینی (ره) و نگاهی به جنبش حزب ا… انتشارات جهاد دانشگاهی – ۱۴۰۰
  3. شهرسازی و معماری از منظر قران کریم (امورمهندسی در آیات قرآن)- موسه تفسیر جوان – ۱۴۰۰
  4. معرفی حرم مطهر حضرت زینب کبری (س) ، تهدیدات و تمهیداتدرمرحله انتخاب ناشر – ۱۴۰۰
  5. معماری اسلامی دانشگاه امام حسین (ع) – در مرحله تدوین – ۱۴۰۰
  6. سلام برحسن  (شهیدحسن اثنی عشری)-  درمرحله مذاکره با ناشر – ۱۴۰۰
  7. مهندسی در دروران دفاع مقدس – درمرحله تدوین  – ۱۴۰۰
  8. مخابرات در دفاع مقدس – در مرحله تحقیق  – ۱۴۰۱
  9. فرهنگ موضوعی سجادیه درمرحله ندوین –  ۱۴۰۱
  10. کنکاشی در زیارت جامعه – درمرحله ندوین – ۱۴۰۱
  11. معارف جوشن کبیر -درمرحله مذاکره با ناشر – ۱۴۰۱

 

[۱] http://www.iust.ac.ir/find.php?item=32.1256.19335.fa

[۲] https://www.civilica.com/Papers-SAUD01=همایش-ملی-معماری-پایدار-و-توسعه-شهری.html

[۳] http://www.iribnews.ir/fa/news/1315250/نمایشگاه-ماشین-آلات-ودستاوردهای-نوین-مهندسی-دفاعی

[۴] http://kermanshah.iribnews.ir/fa/news/1320146/برگزاری-کنفرانس-پدافند-غیرعامل-و-توسعه-پایدار

[۵] http://www.pdfconf.ir/fa/

[۶] http://www.iust.ac.ir/find.php?item=27.7953.47954.fa

[۷] http://www.iranhdm.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=686&newsview=1834

[۸] http://allconferences.ir/conferences/دومین-کنفرانس-ملی-پدافند-غیرعامل-و-توس/

[۹] http://www.irac.ir/fa/pages/NewsDetail/27123/جلسه-دفاع-و-داوری-مسابقه-ملی-ط

[۱۰] https://www.farsnews.com/news/13970506001040/چمران-مسکن-مهر-مشکل-کم-درآمدها-را-حل-کرد-حسینی-انقلاب-اسلامی

[۱۱] http://www.honaronline.ir/بخش-معماری-۹/۱۲۳۷۷۲-جلسه-نقد-ارزیابی-نظام-آموزش-معماری-شهرسازی-برگزار-شد-ضرورت-تحول-در-بنیادهای-معماری

[۱۲] http://www.aumiconf.ir/fa/news.php?id=19

 

پیوست ۳

درباره ناشر

معرفی آثار مؤسسة قرآنی تفسیرجوان در یک نگاه

قرآن کریم در آیات ۸۲ سورة اِسراء و ۴۴ فُصِّلَت و ۵۷ یونُس خود را به عنوان نسخة شفابخش معرفی می کند. بنابراین می توان این کتاب آسمانی را همچون داروخانه ای فرض کرد که بیماران و نیازمندان متناسب با نوع بیماری و نیاز خاص خود باید به سراغ آن رفته و برنامة زندگی و نجات خود را از این گنجینة معنوی و مادی انتخـاب کننـد تـا پرنـدة زیبــای خوشبختـی را در آغـوش گرفتـه و در ســاحـل امـن و آرام آن طـی مسیــر نمــوده و دنیـــا و آخـرت خـود را در ســایـــه عمــل بــه محتــوای قــــرآن کریم آبـاد سازنـد.

در همیـــن راستـــا «اتحادیــة مؤسسـات قـرآنــی تفسیر جوان» که تشکلــی مــردمی و غیرانتفـاعـــی اســـت «۴۰ مؤسسة تخصصــی قرآنــی» را تأسیس نموده تا هریک از مؤسســات متناسـب با «مخاطب خاص» یا «موضوع خاص» مندرج در اساسنامة رسمی خود، گروههای سِنّی گوناگون را با آیات موردنیاز همان گروه مأنوس ساخته و درک و فهم آیات موضوعی را برای آنان ساده ومیسرسازد. لذا براساس فلسفة وجودی تأسیس هر مؤسسه، «چهارده نوع تفسیر» براساس چهارده جمعیت هدف، در مؤسسات مذکور تدوین و منتشر شده است. خلاصــة ویژگــی هریــک از تفاسیــر مذکــور به شـرح زیـــر می باشــد:

۱تفسیر  کــودک» که حدود«۲۰۰ آیه» موردنیاز کودکان عزیز پیش دبستانی تاپایان دبستان رابه صورت گرافیکی، در۱جلد به صورت تمام رنگی با قطع رحلی درخودجای داده است.

۲تفسیرنـوجـوان» ویژةدانش آموزان مقطع متوسطة اول می باشد،که برگرفته ازتفسیرنمونه آیت الله العظمی مکارم شیرازی بــوده و حــدود «۲۰۰۰ آیه موضوعی» را دربـرگـرفته و با  قطع جیبی در ۳۰ جلد چاپ و منتشـر شده است.

۳تفسیـرجــوان» ویژة جوانان مقطع متوسطه دوم(دبیرستان)، دانشجویان وبزرگسالان می باشدکه کل آیات قرآن را بااستفاده از تفسیرنمونه در۳۰جلد به خود اختصـاص داده است.

۴تفسیر زنـــان» که بررسی آیات مشترک و اختصاصی خانم ها است، تعداد آیات گزینش شده در این تفسیر «۲۷۵ آیه» و تعداد مجلدات آن، دو جلـد با قطـع وزیـری می باشد.

۵تفسیر مــردان» که بررسی آیات مشترک و اختصاصی آقایان می باشد و تعداد آیات گزینش شـده در این تفسیـر «۳۵۰ آیـه» و در دو جلـد با قطـــع وزیری چـــاپ شـــده اســت.

۶تفسیر  خانـواده» ویژة خانـواده هــای عزیز می باشــد و تعـداد آیـات گزینـش شــده در این تفسیــر «۴۲۵ آیه» و در دو جلــد بـــا قطــع وزیـــــری چــــاپ شــــــده اســـت.

۷تفسیـر مشاغـل» که در ارتبــاط با انواع حِرَف و مشاغــل می باشــد و تعداد آیات گزینـش شده در این تفسیر حدود «۲۰۰۰ آیه» و در دوجلد بــا قطـع وزیــری چاپ شده است.

۸تفسیر مساجـد» ویژة تلاوت روزانة قرآن در مساجد و ادارات می باشد. در این تفسیر، برای هر نوبت تلاوت، نصف صفحه از قرآن با صفحه آرایی عثمان طه دربالا، ترجمه درزیر وخلاصة تفسیـرنمونه درمقابل طراحی شده است.

۹تفسیر مجـالس» این تفسیر که برگرفته از تفسیرنمونه است در ۱۲۰ جلدبرای مجالس ختم وترحیم تدوین شده است که هرجلد شامل یک حزب بوده و ترجمه و خلاصة تفسیر در آن لحاظ شده  است.

۱۰تفسیرعـلامـه» که از روی تفسیــر المیـــزان، خلاصه بـــرداری و در ۷۰ جلـــد به صـــورت مـــوضـــوعــی در دسـت چــاپ می باشد و ۵ جلــــد آن  چــــاپ شــده اســت. 

۱۱تفسیرسبحـان» که موضوعی است و با اقتباس از تفسیــر منشورجاویــد و سایــر آثار قرآنـیِ آیت الله جعفرسبحانی به تدریج چـاپ و منتشـر می شــود و تاکنــون ۵ جلد آن چاپ شده است.

۱۲تفسیرقطره ای» یا «قــرآن بشیــر» که خلاصة تفسیر ۳۰ جلدی جوان (برگرفته از تفسیرنمونه) می باشد، که با قطع وزیری در یک جلد و ۶۰۴ صفحه تنظیم شده است و ترجمة آیات در زیر، تفسیر آیات در مقابل و شرح لغات و مفاهیم و کلیدواژه های هر صفحه نیز در حاشیة سمت راست قرار داده شده است. در انتهای این کتاب، ۴ نوع فهرست لحاظ شده است شامل: فهرستوارة موضوعی با بیش از ۳۰۰۰ عنوان، فهرست سوره های قرآن به صورت الفبایی و نیزبه ترتیب نزولی وترتیبی. درانتهای این کتاب، برای نخستین بار جدول شناخت کلی سوره های قرآن شامل؛ ردیف، نام سوره،معنی نام سوره،علت نام گذاری سوره وخواص وفضیلت تلاوت سوره،در یک نگاه با۱۳۰ صفحه درج شده است.

۱۳نخستین دیکشنری لغت شناسی ومفاهیم قرآن کریم» (یک جلدی، قطع نیم وزیری) شامل کــل لغات و مفاهیم قــرآن کریــم (۲۰۰۰ واژه) بــوده و بصــورت الفبایــی، به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی  و فرانسه چاپ شده است.

۱۴-«نخستین بانک جهانــی قرآن پژوهـی»(۱۲۰جلدی، قطع وزیری)شامل۵۳۰۰۰موضوع کاربردی، الفبایی ومیان رشته ای قرآن کریم است که ویژة مقاله نویســی، تألیـف  پایان نامه ارشد و رساله دکتـری و هر نوع تحقیــق موضوعی قرآن کریم می باشد.

۱۵ ويژگى منحصر بفرد در كليه محصولات مؤسسه قرآنى‏ تفسير جوان

۱ـ تأييد كتب خاص يا سبك تحقيق آثار قرآنى اين مؤسسه از سوى مراجع عظام تقليد و علماى برجسته حوزه‌هاى علميه نظير حضرات آقايان: مكارم شيرازى،جعفرسبحانى،نورى همدانى،محمديزدى،مرتضى مقتدايى،ابوالقاسم خزعلى،على اصغردستغيب،قرشى،مرحوم آية الله معرفت و….

۲ـ «آزاد بودن هرگونه نسخه بردارى و چاپ» از روى آثار مكتوب با هماهنگى مؤسسه و درج عبــارت «حـق چـاپ محفوظ نيسـت»بــــر روى  شنـــاسنــامــه كتاب‌هـــا.

۳ـ تنوع تخصصى محصولات قرآنى «متناسب با جامعه هدف»يعنــى«كودك، نوجـوان، جوان، زنـان، مردان، خانواده، مشاغل، مساجد، مجالس، علامه، سبحان و قطره ای».

۴ـ قراردادن متن الكترونيكى (E.BOOK) مربوط به همه آثارچاپ شده يا در دست چاپ بر روى سايت مؤسسه به آدرس: WWW.Tafsirejavan.com با امكان دانلود و پرينت رايگان و تـرجمـه به ۱۴ زبان زنده دنيا.

۵ـ اعـــراب‌گذارى كـــامل «همـــه» آيات، روايات و كلمـه‌هاى عربـى (به جز پاورقى‌ها).

۶ـ طـرح جلدهاى جذّاب، ابداعى و گـــرافيكــــــى متناسب با «جمعيت هـدف هر كتـاب».

۷ـ صفحه‌آرايى شعرگونه و چشم‌نواز تا خواننده به دليــل پرش مرتب چشم «خسته»نشود (بـه جـــــز  مـوارد خــاص).

۸ـ همه محصولات مؤسسه پس از فروش و استفاده، حتى اگر آسيب‌ديده باشد، از افراد حقيقــى «پــس گرفتـه  مى‌شود».

۹ـ فروش اقسـاطـى همه آثار مؤسســه به قيمت نقــد و با«تعيين اقساط توسط خريدار» .

۱۰ـ آثار مؤسسه به افراد بى‌بضـاعت در سراسر جهان به طـور«رايگـان»تقديـم مى‌گردد.

۱۱ـ «رايگان بودن»همه آموزش‌هاى تخصصى قـرآنىِ مؤسسه در ســـراســــر جهــــان.

۱۲ـ براى هيچ‌يك از آثار، حق‌التأليف دريافت نمى‌شود (به جز مواردى كه ناشر مايل به اهداء حـق‌التـأليـف بـاشــد).

۱۳ـ نشر نهايى آثار پس از نشر آزمايشى و موفقيت در طرح پـايلوت (Pilot Plan) براى «جمعيت مخاطـب هــدف».

۱۴- ارائه «ضمانت‌نامه و خدمات پس از توليد»به خريداران و سفارش‌دهندگان همه آثار مؤسسه، بدين معنا كه در صورت تقاضاى آنها، هرگونه نقص و اشكال احتمالى در توليدات متنوع اين مؤسسه (نظير كتاب، نرم‌افزار، CD، روزنامه ديوارى، كتاب صوتى، فلش كارت، كارت پستال، و …)، به مــدت ۱۰ ســال از «اشخــاص حقيقـى» به‌طـور «رايگـان» برطرف، جايگزين يا پس گرفته خواهد شد.

۱۵ـ استانداردسازى روش تحقيق و تأليـف آثــار و تفسيـرهـاى موضوعـى، كاربردى و ميان‌رشتـه‌اى از طريق «آمـوزش رايگان» ۵۰۰٫۰۰۰ نفــر از افراد مستعـد و سازماندهــى تيم‌هـاى پــژوهشى ۳ نفـره از بين آن‌ها.

درصورتى‌كه هركس از صدر اسلام تا سال ۱۳۷۰ شمسى (معادل ۱۴۱۲ هجرى قمرى، سال تأسيس

مؤسسه قرآنى تفسير جوان) يك نمونه كتاب قرآنى را با«جمع ۱۵ ويژگى»مذكور، به اين مؤسسه

ارائه دهد، براى هموطنان داخل كشور مبلغ«۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰  تومان» و براى افراد مقيم خارج

از كشــور، مبلغ «۱۰۰٫۰۰۰ دلار»جايزه به عنــوان حــق‌الكشــف تعلـق مى‌گيــرد.

دكتر محمد بيستونى

رئيس اتحاديه مؤسسات قرآنى تفسيرجوان (آموزشى – پژوهشى)

(شامل ۴۰ مؤسسه تخصصى و موضوعى قرآن كريم)

https://www.tafsirejavan.com/index.php/library/2019-07-16-18-56-12

 فهرست الفبایی

موضوع                                                     صفحه

  • آب و نور ۱۴۶
  • آبادانی ، ۱۸
  • آبادانی- موانع و آفات ۸۰
  • آبادی -ویژگیها ۸۷
  • آثار باستانی۲۳
  • اجزا ساختمان۱۴۵
  • امان الهی – شهرهای صالح ۳۳
  • امنیت شهری۶۶
  • اموربین شهری۹۰
  • باغ و بوستان ۱۳۷
  • بحران شهری۶۱
  • برج (بلند مرتبه سازی) ۹۴
  • برنامه ریزی شهری وروستایی۴۰
  • بلند مرتبه سازی ( برج) ۹۴
  • بنا وساختمان۹۳
  • بوستان ۱۳۷
  • بین شهری۹۰
  • تدبر ۱۸
  • تدبر در آثار باستانی۲۳
  • تعاریف اصطلاحات۱۷۲
  • حقوق شهروندی ۱۵۹
  • حیات ۱۸
  • خانه سازی اقوام گذشته۱۱۰
  • خانه سازی حیوانات ۱۰۷
  • خانه سازی۹۵
  • خانه های خاص۱۲۲
  • دفاع و امنیت شهری۶۶
  • روابط اجتماعی در شهرسازی (شهروندان و حقوق شهروندی) ۱۵۹
  • زوال و نابودی شهرهای گذشته ۳۰
  • ساختمان۹۳
  • سایر کاربری‌ها۱۲۶
  • سدسازی ذوالقرنین ۱۵۴
  • شاخص های شهری در قرآن۷۵
  • شهر بیت المقدس ومسجد الاقصی۱۵۳
  • شهر در قرآن – شاخص های شهری ۷۵
  • شهر و آبادی -ویژگیها ۸۷
  • شهرسازی (شهروندان و حقوق شهروندی)- روابط اجتماعی ۱۵۹
  • شهرسازی۷۴
  • شهرهای صالح در امان الهی۳۳
  • شهرهای فعلی و آینده -هشدار ومهلت ۳۴
  • شهرهای گذشته – زوال و نابودی ۳۰
  • شهروندان و حقوق شهروندی ۱۵۹
  • شهری – مدیریت بحران ۶۱
  • شهری وروستایی –برنامه ریزی۴۰
  • عمران- عوامل مادی و معنوی ۱۷
  • عمران و آبادانی- موانع و آفات ۸۰
  • عمران، ارزشی الهی۱۶
  • عوامل مادی و معنوی عمران۱۷
  • مدیران شهری۱۵۷
  • مدیریت بحران شهری۶۱
  • مسجد ۱۲۲
  • مسجد الاقصی۱۵۳
  • مسجدالحرام ۱۵۰
  • مسکن و خانه سازی۹۵
  • مصالح ساختمانی ۱۴۷
  • معضلات شهری۸۲
  • مکانهای خاص ۱۵۰
  • مکه و مسجدالحرام ۱۵۰
  • موانع و آفات عمران و آبادانی۸۰
  • نابودی شهرها۳۵
  • نابودی شهرهای گذشته ۳۰
  • نور و آب ۱۴۶
  • هشدار ومهلت به شهرهای فعلی و آینده۳۴
  • ویژگیهای شهر و آبادی۸۷

 فهرست عربی

——————–

 

فهرست لاتین

———————————————————————————–

  Urbanization) Urban planning(

and Architecture

 From the point of view

of the Holy Quran

التخطيط العمراني والهندسة المعمارية

من وجهة نظر

من القرآن الكريم

Dr. seyed Javad Hashemi Fesharaki

دین مبین اسلام دینی فراگیر و جامع در تمام عرصه های زندگی و جامعه محسوب می شود که هدف آن سعادت بشر و هدایت او در مسیر کمال می باشد. مکتب اسلام دینی است که مسائل مادی بشر را با معنویات پیوند زده و هیچگاه این دو مقوله را از همدیگر جدا ندانسته است. قرآن بعنوان کلام الهی ،مهمترین منبع استنباط احکام به شمار می رود و احکام موضوعات جدید با بهره گیری از عمومیات و اطلاقات آیات قابل استنباط است.

یکی از حوزه های بسیار اثرگذار بر زندگی فردی و اجتماعی، مهندسی می باشد . قرآن کریم مباحث مختلفی را در خصوص توجه به مسائل شهرسازی مطرح کرده که به طور حتم توجه به آنان می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند . شهر اسلامی باید طوری برنامه ریزی و طراحی شود که تبلور و نماد خضوع و خشیت بندگان در برابر قدرت لایتناهی الهی شود. در برخی از آیات قرآنی به تعدادی از صفات شهر اسلامی ومعماری اسلامی پرداخته شده است  .

این  کتاب حاصل جستجو در کل قران کریم و استخراج آیات مرتبط با موضوعات عمران وآبادانی ، تدبردرپیشینه شهرها وروستاها، برنامه ریزی شهری و روستایی وشهرسازی ،معماری و ساختمان سازی ، مدیریت شهری وشهروندان و زیر موضوعات مرتبط با آنها میباشد و ارایه ترجمه و تفسیر از منابع معتبر در ادامه آیه می باشد . وبرای مديران برنامه ریزان وکارشناسان اين حوزه ها که علاقمندند تا کلام الهی را دریابند وبدان عمل کنند بسیار سودمند وضروری می باشد.

 

سرشناسه             :               هاشمی فشارکی، سیدجواد، ‏۱۳۴۰ -‏

‏عنوان و نام پديدآور            :               شهرسازی و معماری از دیدگاه قرآن کریم: امور مهندسی در آیات قرآن (شهرسازی معماری مدیریت شهری برنامه‌ریزی شهری روستا ساختمان سازه …)/ سیدجواد هاشمی‌فشارکی؛ [برای] موسسه قرآنی تفسیر جوان.

‏مشخصات نشر      :               تهران: بیان جوان، ‏۱۴۰۰.

‏مشخصات ظاهری :               ‏۱۹۰ ص.: مصور (رنگی).

‏شابک     :               ‏۱۰۰۰۰۰۰ ریال :‏ ۹۷۸-۶۰۰-۲۲۸-۳۷۱-۹

‏وضعیت فهرست نویسی      :               فیپا

‏يادداشت                :               ‏ص.ع. به انگلیسی: Seyed Javad Hashemi Fesharaki. Urbanization (Urban planning) and architecture from the point of view of the Holy Quran.

‏عنوان دیگر           :               ‏امور مهندسی در آیات قرآن (شهرسازی معماری مدیریت شهری برنامه‌ریزی شهری روستا ساختمان سازه …).

‏موضوع   :               شهرسازی — جنبه‌های قرآنی

‏موضوع   :               City planning — ‪Qur’anic teaching

‏موضوع   :               معماری — جنبه‌های قرآنی

‏موضوع   :               Architecture — Qur’anic teaching

‏موضوع   :               شهرداری– جنبه‌های قرآنی

‏موضوع   :               Municipal government — Qur’anic teaching

‏شناسه افزوده       :               موسسه قرآنی تفسیر جوان

‏رده بندی کنگره   :               ‏BP۱۰۴

‏رده بندی دیویی   :               ‏۲۹۷/۱۵۹

‏شماره کتابشناسی ملی       :               ۷۵۶۴۸۷۱

‏اطلاعات رکورد کتابشناسی               :               فیپا