کتاب فرهنگ توصیفی دفاع غیر عامل دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
کتاب فرهنگ توصیفی دفاع غیر عامل دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

کتاب فرهنگ توصیفی دفاع غیر عامل،حاوی واژگان و اصطلاحات رایج در حوزه های دفاع غیر عامل توسط انتشارات علم آفرین ، در ۴۷۲ صفحه ، در سال ۱۳۹۱ منتشر وتجدید چاپ شده است .

کتاب فرهنگ توصیفی دفاع غیر عامل یک فرهنگ جامع موضوعی درخصوص دفاع غیر عامل می باشد. دراین کتاب هزاران کلمه واصطلاحات مربوط به دفاع غیر عامل و موضوعات مرتبط  درحوزه های مختلف   ویا مورد استفاده در امور دفاع غیر عامل در ۴۷۲ صفحه ارایه و توصیف شده است.

در این فرهنگ نامه ،سه دسته مطالب زیر ارائه شده است:

۱- کلیه عناوین و موضوعاتی که در خصوص دفاع (پدافند) غیرعامل مربوط میباشد.

۲- عناوین و موضوعاتی که در حوزۀ مسائل نظامی و تهدیدات و جنگ و دفاع بوده و اطلاعات پایه و مدخل شناخت به مسائل دفاع غیرعامل میباشد.

۳- عناوین و موضوعات فنی و مهندسی و تخصصی و امثالهم که دفاع غیرعامل  میبایستی در آن اثرگذار بوده ،مانند آمایش طرح های کالبدی ،مباحث شهر وشهرسازی ،ضوابط و مقررات ملی و … که جهت شناخت محیط عمل وضرورت اثر گذاری اقدامات دفاع غیرعامل، ارائه گردیده است.

مقدمه

بنام خداوند درهم کوبنده ستمگران

انقلاب شکوهمند سال ۵۷ ، انقلابی علیه نظام وابسته ستمشاهی وباهدف استقلال کشور از نظام سلطه بین المللی بوده است و به دلیل ماهیت اسلام نابش از ابتدا مورد آماج تهدیدات مستقیم و غیرمستقیم دشمنان استکباری قرارگرفته ، تحمیل جنگ ۸ساله و همه جانبه بر علیه ارکان نظام نوپای جمهوری اسلامی و دفاع حماسی ملت ، مصداق بارز آن میباشد.

با توجه به استمرار تهدیدات دشمنان ، ضرورت داشت که برنامه های پدافند غیرعامل پس از دفاع مقدس استمرار و تکامل می یافت.لکن پس از اتمام جنگ ، آهنگ سازندگی و توسعه سیاسی ، سبب افول آن گردید و توسعه کشور غالباً در تضاد با سیاست های دفاع غیرعامل صورت پذیرفت، تا اینکه در مهرماه سال ۱۳۸۲ با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی (روحی فداه) دفاع غیرعامل مجدداً احیاء وسازمان متولی آن شکل گرفت. به نحوی که امروزه درکشور عزیزمان، دفاع غیرعامل جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است و میرود تا به سان شعله ای تمام شئون طرح ها و برنامه های کلان کشور را در بر گیرد. با توجه به نوپا بودن این مقوله و دامنه گسترده موضوعات دفاع غیرعامل در اغلب رشته های تخصصی  و کمبود شدید منابع ، نیاز مدیران و کارشناسان مرتبط با دفاع غیرعامل ، به یک کتاب مرجع و دردسترس را بیش از پیش نمایان ساخته است.

لذا این جانب ، طی مدت بیش از یک سال به جمع آوری کلمات واصطلاحات مربوط به این حوزه و مرتبط با آن پرداخته ام و با وجود خلاء منابع ، سعی و کوشش گردید سودمندترین و تازه ترین اطلاعات مورد نیاز را در این مجموعه ارائه نمایم. یقیناً این کتاب به عنوان نخستین فرهنگ جامع دفاع غیرعامل به دور از نقص و اشکال نبوده و از همه اساتید و سروران گرامی تقاضا دارم چنانچه به نواقص و اشکالاتی برخورد نمودید به این جانب منعکس فرمائید.

دلگرمی و ادامه به کار این مجموعه را مدیون دوستان گرامی ام میباشم که با رهنمودها و راهنمایی های خود ، این جانب را یاری نمودند. و بدینوسیله از زحمات ایشان و دیگر همکاران تشکر و قدردانی مینمایم.

در این فرهنگ نامه ،سه دسته مطالب زیر ارائه شده است:

۱- کلیه عناوین و موضوعاتی که در خصوص دفاع (پدافند) غیرعامل موجود میباشد.

۲- عناوین و موضوعاتی که در حوزۀ مسائل نظامی و تهدیدات و جنگ و دفاع بوده و اطلاعات پایه و مدخل شناخت به مسائل دفاع غیرعامل میباشد.

۳- عناوین و موضوعات فنی و مهندسی و تخصصی و امثالهم که دفاع غیرعامل  میبایستی در آن اثرگذار بوده ،مانند آمایش طرح های کالبدی ،مباحث شهر وشهرسازی ،ضوابط و مقررات ملی و … که جهت شناخت محیط عمل واقدامات دفاع غیرعامل ارائه گردیده است.

بهمن ۱۳۹۰

                       سید جواد هاشمی فشارکی

                          امیر محمود زاده

 برگزیده جشنواره پایداری ملی  و جشن کتاب استان اصفهان و مورد استقبال نشریات مختلف

سرشناسه:هاشمی فشارکی، سیدجواد، ‏‫۱۳۴۰ -‏
‏عنوان و نام پديدآور:فرهنگ توصیفی دفاع غیر عامل/ مولفان سیدجواد هاشمی‌فشارکی، امیر محمودزاده؛ ویرایش سیدمحمد نظام‌الدین.
‏مشخصات نشر:اصفهان : علم‌آفرین‏‫، ۱۳۹۱.
‏مشخصات ظاهری:‏‫۴۸۰ ص.
‏شابک:‏‫۹۷۸۶۰۰۵۴۵۰۱۰۱ :‏‫۱۷۰۰۰ریال
‏وضعیت فهرست نویسی:فیپا
‏موضوع:دفاع غیر نظامی — واژه‌نامه‌ها
‏موضوع:دفاع غیرنظامی — اصطلاح‌ها و تعبیرها
‏شناسه افزوده:محمودزاده، امیر، ‏‫۱۳۵۵ -‏
‏شناسه افزوده:ن‍ظام‌ال‍دی‍ن‌، سیدم‍ح‍م‍د، ‏‫۱۳۳۷ – ‏، ویراستار
‏رده بندی کنگره:‏‫UA۹۲۶‏‫/ھ۲ف۴ ۱۳۹۱
‏رده بندی دیویی:‏‫۳۶۳/۳۵۰۳
‏شماره کتابشناسی ملی:۲۸۴۶۲۵۵