بودجه بنیاد شهید باید مشخص باشد/ بزرگترین مسأله بنیاد شهید مدل حکمرانی بر بنیاد است
بودجه بنیاد شهید باید مشخص باشد/ بزرگترین مسأله بنیاد شهید مدل حکمرانی بر بنیاد است

رئیس بنیاد شهید گفت: قانونگذار مسوولیت رزمندگان را به ما نسپرده است، چون منابع مالی می‌خواهد و باید بین وظایف و ساختار سازمان و توان مالی توازن وجود داشته باشد. اما چون مراجعه کننده برای پاسخگویی به ما مراجعه می‌کند باید موضوع حل و فصل شود.

اولین نشست خبری سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در آستانه هفته دفاع مقدس با اصحاب رسانه پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در ساختمان رسول‌زاده واقع در ساختمان مرکزی بنیاد شهید برگزار شد.

قاضی‌زاده هاشمی بزرگترین مسئله بنیاد را حکمرانی و مدل آن دانست و اظهار داشت: قانونگذار مسوولیت رزمندگان را به ما نسپرده است، چون منابع مالی می‌خواهد و باید بین وظایف و ساختار سازمان و توان مالی توازن وجود داشته باشد. اما چون مراجعه کننده برای پاسخگویی به ما مراجعه می‌کند باید موضوع حل و فصل شود.

وی افزود: از آنجا که تعیین تکلیف وضعیت جانبازان، مبتنی بر درصد است، اگر معیار تغییر پیدا کند رفتار هم تغییر پیدا می‌کند و شاید به راحتی این موضوع قابل اصلاح نباشد چرا که قوانین باید بازبینی شوند.

رئیس بنیاد شهید با اشاره به عدم شفافیت‌های قانونی و تاکید بر شفافیت قانونی در بنیاد شهید گفت: باید قوانین اصلاح شده و کیفیت ارائه خدمات تدقیق شوند.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در بحث شفافیت حرف ما روشن است، بودجه بنیاد شهید باید معلوم باشد. اینکه برش قانونی بر اساس تکالیف چقدر باید باشد و اصلا بار مالی چقدر است؟ آیا توافقنامه‌ای بین بنیاد شهید و سازمان برنامه و بودجه وجود دارد؟ چقدر از مطالبات باید توسط بنیاد شهید و چقدر توسط دولت تامین شود؟ در بخش اقتصادی حجم دارایی‌ها چقدر است، آن‌هایی که بورسی هستند تا حدودی مشخص است، اما مابقی مثل املاک و دارایی‌ها چقدر است؟ چقدر در اختیار ماست و چقدر در اختیار ما نیست و یا چقدر توسط مردم تصرف شده، از مجموعه این اموال چقدر باید درآمد حاصل شود. بعد مشخص می‌شود اگر بودجه می‌گیریم برای کدام هدف است. اینکه می‌گوییم شفافیت در بنیاد شهید وجود ندارد از این لحاظ است. وقتی همه ابعاد معلوم بود می‌توانیم بگوییم شفافیت داریم.

وی در ادامه افزود: یکی از بزرگترین وظایف بنیاد و سازمان‌هایش این است که کار‌ها روشن و قابل دفاع باشند. اولین کاری که باید بکنیم تهیه زیرساخت الکترونیکی و ثبت داده‌هاست. می‌پرسند چطور می‌خواهیم عدالت را برقرار کنیم، می‌گوییم که تحقق عدالت از مسیر شفافیت می‌گذرد.

رئیس بنیاد شهید با اشاره به جامعه آماری این نهاد بیان داشت: در قانون جامعه ایثارگری، چون رزمنده جزو مفهوم ایثارگران آمده آمار این جامعه نزدیک به ۱۲ میلیون نفر است که الان سه میلیون نفر تحت پوشش ما هستند و همچنان ورودی داریم. این آمار مرتب در حال اضافه شدن است. یکی از اشکالات هم تعدد متولیان امور ایثارگران است. در حوزه فرهنگ و خدمات متولیان ایثارگران متعدد هستند. جامعه هدف ما تعداد زیادی فرزند شهید، همسر شهید و جانباز متخصص در امور مختلف دارد که باید از ظرفیت این‌ها در جهت پیشبرد اهداف بنیاد استفاده کنیم.

قاضی‌زاده همچنین اشاره کرد: در بنیاد شهید مطالبات تمام نمی‌شود، چون مدام در حال افزایش است. باید مدل حقوقی را تغییر دهیم، البته که گاهی قانون اجازه نمی‌دهد. ما یک سازمان خدماتی هستیم که خدمات را در طول زمان ارائه می‌کنیم پس نوع انتظارات با کشوری که تنها یک غرامت پرداخت می‌کند فرق دارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هویت اساسی بنیاد شهید را فرهنگی ـ اجتماعی دانست و افزود: اگر توانستیم هویت سازی و منزلت‌سازی انجام دهیم باید گفت موفق هستیم. اگر این فرهنگ تبدیل به ارزش اجتماعی نشود کار را درست انجام نداده‌ایم. ما جامعه‌ای مقدس را ارائه می‌کنیم و تقدس ذاتی دارد از این رو هر خدمتی می‌کنیم باید در لفافه باشد و اگر چیزی بیان می‌شود عظمت و سیر تربیتی شهداست.

وی تصریح کرد: بسیاری از والدین شهدا دیگر در قید حیات نیستند و لذا باید خاطرات مابقی آنان ثبت و ضبط شود تا جامعه بدانند شهدا در چه بستری به این جایگاه رسیدند. رویکرد ما در بنیاد شهید هدفی است که امام و رهبری در این نهاد بنا نهادند و آن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. در این خصوص کمیته ایثارگران تشکیل شد و همه دستگاه‌های استانی نقش آفرینی کردند. در این راستا هم تلاش کردیم از ظرفیت شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم.

قاضی زاده هاشمی خطاب به خبرنگاران گفت: شما راویان صادق، کمک کنید فرهنگ ایثار در کشور اوج بگیرد و باعث بنای تمدنی ما باشد. این حوزه متعلق به همه است و ما از همه ادیان و فرق شهید داریم.

انتهای پیام/ ۱۴۱