اسلام در وصیت امام خمینی
اسلام در وصیت امام خمینی

امام خمینی در بیانات خود در طول حیات طیبه خود ، مصادق یک رهبر نمونه اسلام بود و در وصیت خود به مسایل مختلف اسلام و نظام اسلامی پرداخته اند . در این نوشتار وصایای امام خمینی با کلمه اسلام استخراج شده و در موضوعات مختلف تشریح ابعاد اسلام ، تهدیدات دشمنان اسلام ، صدمات وارده براسلام و وظایف همگان در خصوص اعتلای اسلام تبیین گردیده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

بیانات ومکتوبات امام‏‎ ‎‏خمینی(س) ، میراث گرانبهایی از یک مرد روحانی و رهبر آگاه وساده زیست می باشد ، که بعد ایمه اطهار (ع) بی نظیر بوده است  . گفتار و کردار ایشان تفسیری است ‎‏باز آیات و روایات در تطابق شرایط با عصر حاضر ، و یک منشور همه جانبه ماندگاری است برای‏‎ ‎‏ مجاهده در راه حق و نیز حکمرانی اسلامی . همانند اجداد مطهرش الگوی انسان کامل بود و  وصیتنامه امام خمینی عصاره همه وصایایی‏‎ ‎‏است که در طول حیات آن مردالهی در دوران مبازرات و تبعید و زعامت ده ساله جمهوری اسلامی داشته و برای نسلهای بعد خود بیان نموده است . رساله فوق دکترایی نظری وعملی برای زندگی‏‎ ‎‏خدا محوری و زیست تعالی بخش در ابعاد مختلف فردی واجتماعی است . در این نوشتار ؛ وصایای امام خمینی در خصوص احکام اسلامی استخراج شده و تبیین گردیده است.

 

  • الف – تشریح ابعادی از اسلام

دربخش هایی از وصیت نامه ؛ امام خمینی ابعادی از اسلام را تشریح کرده اند :

  1. اسلام پدیده الهی : اسلام و حكومت اسلامی پدیده الهی است كه با به كار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تامین می كند و قدرت آن دارد كه قلم سرخ بر ستمگریها و چپاولگریها و فسادها و تجاوزها بكشد وانسانها را به كمال مطلوب خود برساند. و مكتبی است كه برخلاف مكتبهای غیرتوحیدی ، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و از هیچ نكته ، ولو بسیارناچیز كه در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذارننموده است ؛ و موانع و مشكلات سر راه تكامل را در اجتماع و فرد گوشزدنموده و به رفع آنها كوشیده است . ( درمقدمه وصیت نامه)
  2. اسلام آدم ساز: و اینجانب به همه نوجوانان و جوانان در مرحله اول ، و پدران و مادران ودوستان آنها در مرحله دوم ، و به دولتمردان و روشنفكران دلسوز برای كشور درمرحله بعد وصیت می كنم كه در این امر مهم كه كشورتان را از آسیب نگه می دارد، با جان و دل كوشش كنید و دانشگاهها را به نسل بعد بسپرید. و به همه نسلهای مسلسل توصیه می كنم كه برای نجات خود و كشور عزیز و اسلام آدم ساز، دانشگاهها را از انحراف و غرب و شرقزدگی حفظ و پاسداری كنید و بااین عمل انسانی – اسلامی خود دست قدرتهای بزرگ را از كشور قطع و آنان راناامید نمایید. خدایتان پشتیبان و نگهدار باد. ( بند “و” وصیت نامه امام خمینی )
  3. اسلام وتلاش ائمه برای نشکیل حکومت عدل : ما مفتخریم كه ائمه معصومین ما – صلوات الله و سلامه علیهم – در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده كردن قرآن كریم كه تشكیل حكومت عدل یكی ازابعاد آن است ، در حبس و تبعید به سر برده و عاقبت در راه براندازی حكومتهای جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند. و ما امروز مفتخریم كه می خواهیم مقاصد قرآن و سنت را پیاده كنیم و اقشار مختلفه ملت ما در این راه بزرگ سرنوشت ساز سر از پا نشناخته ، جان و مال و عزیزان خود را نثار راه خدامی كنند. ( درمقدمه وصیت نامه)
  4. اسلام و نورهدایت آن : …. این نیست جز به مددهای غیبی حضرت باری تعالی – جلت عظمته – كه ملتهارا بویژه ملت ایران اسلامی را بیدار نموده و از ظلمات ستمشاهی به نور اسلام هدایت نموده. ( درمقدمه وصیت نامه)
  1. اسلام محمدی: در جهان حجم تحمل زحمتها و رنجها و فداكاریها و جان نثاریها ومحرومیتها مناسب حجم بزرگی مقصود و ارزشمندی و علو رتبه آن است ، آنچه كه شما ملت شریف و مجاهد برای آن بپاخاستید و دنبال می كنید و برای آن جان و مال نثار كرده و می كنید، والاترین و بالاترین و ارزشمندترین مقصدی است و مقصودی است كه از صدر عالم در ازل و از پس این جهان تا ابد عرضه شده است و خواهد شد؛ و آن مكتب الوهیت به معنی وسیع آن و ایده توحید باابعاد رفیع آن است كه اساس خلقت و غایت آن در پهناور وجود و در درجات و مراتب غیب و شهود است ؛ و آن در مكتب محمدی – صلی الله علیه و آله وسلم – به تمام معنی و درجات و ابعاد متجلی شده ؛ و كوشش تمام انبیای عظام – علیهم سلام الله – و اولیای معظم – سلام الله علیهم – برای تحقق آن بوده وراهیابی به كمال مطلق و جلال و جمال بی نهایت جز با آن میسر نگردد. آن است كه خاكیان را بر ملكوتیان و برتر از آنان شرافت داده ، و آنچه برای خاكیان ازسیر در آن حاصل می شود برای هیچ موجودی در سراسر خلقت در سر و علن حاصل نشود. ( بند “ص” وصیت نامه امام خمینی )
  1. اسلام و عدم پذیرش سلطه: من هم امروز به یاد آن شهید راه خدا به شما برادران مومن عرض می كنم اگرما با دست جنایتكار امریكا و شوروی از صفحه روزگار محو شویم و با خون سرخ شرافتمندانه با خدای خویش ملاقات كنیم ، بهتر از آن است كه در زیرپرچم ارتش سرخ شرق و سیاه غرب زندگی اشرافی مرفه داشته باشیم . و این سیره و طریقه انبیای عظام و ائمه مسلمین و بزرگان دین مبین بوده است و ما بایداز آن تبعیت كنیم ؛ و باید به خود بباورانیم كه اگر یك ملت بخواهند بدون وابستگیها زندگی كنند می توانند؛ و قدرتمندان جهان بر یك ملت نمی توانندخلاف ایده آنان را تحمیل كنند. ( بند “ن” وصیت نامه امام خمینی )
  2. اسلام وسیاست: و هرچه این بنیان ( انحراف بعداز شهادت حضرت علی ع ) كج به جلو آمد كجیها و انحرافها افزون شد تا آنجا كه قرآن كریم را كه برای رشد جهانیان و نقطه جمع همه مسلمانان بلكه عائله بشری ، ازمقام شامخ احدیت به كشف تام محمدی “ص ” تنزل كرد كه بشریت را به آنچه باید برسند برساند و این ولیده “علم الاسما” را از شر شیاطین و طاغوتهارها سازد و جهان را به قسط و عدل رساند و حكومت را به دست اولیاالله ،معصومین – علیهم صلوات الاولین و الاخرین – بسپارد تا آنان به هر كه صلاح بشریت است بسپارند – چنان از صحنه خارج نمودند كه گویی نقشی برای هدایت ندارد و كار به جایی رسید كه نقش قرآن به دست حكومتهای جائر وآخوندهای خبیث بدتر از طاغوتیان وسیله ای برای اقامه جور و فساد و توجیه ستمگران و معاندان حق تعالی شد. و مع الاسف به دست دشمنان توطئه گر ودوستان جاهل ، قرآن این كتاب سرنوشت ساز، نقشی جز در گورستانها و مجالس مردگان نداشت و ندارد و آنكه باید وسیله جمع مسلمانان و بشریت و كتاب زندگی آنان باشد، وسیله تفرقه و اختلاف گردید و یا بكلی از صحنه خارج شد،كه دیدیم اگر كسی دم از حكومت اسلامی برمی آورد و از سیاست ، كه نقش بزرگ اسلام و رسول بزرگوار – صلی الله علیه و آله و سلم – و قرآن و سنت مشحون آن است ، سخن می گفت گویی بزرگترین معصیت را مرتكب شده ؛ وكلمه “آخوند سیاسی ” موازن با آخوند بی دین شده بود و اكنون نیز هست( درمقدمه وصیت نامه امام)
  3. اسلام وسرمایه : یكی از اموری كه لازم به توصیه و تذكر است ، آن است كه اسلام نه باسرمایه داری ظالمانه و بیحساب و محروم كننده توده های تحت ستم و مظلوم موافق است ، بلكه آن را به طور جدی در كتاب و سنت محكوم می كند ومخالف عدالت اجتماعی می داند – گرچه بعض كج فهمان بی اطلاع از رژیم حكومت اسلامی و ازمسائل سیاسی حاكم در اسلام در گفتار و نوشتار خودطوری وانمود كرده اند “و باز هم دست برنداشته اند” كه اسلام طرفدار بی مرز وحد سرمایه داری و مالكیت است و با این شیوه كه با فهم كج خویش از اسلام برداشت نموده اند چهره نورانی اسلام را پوشانیده و راه را برای مغرضان ودشمنان اسلام باز نموده كه به اسلام بتازند، و آن را رژیمی چون رژیم سرمایه داری غرب مثل رژیم امریكا و انگلستان و دیگر چپاولگران غرب به حساب آورند، و با اتكال به قول و فعل این نادانان یا غرضمندانه و یا ابلهانه بدون مراجعه به اسلام شناسان واقعی با اسلام به معارضه برخاسته اند – و نه رژیمی مانند رژیم كمونیسم و ماركسیسم لنینیسم است كه با مالكیت فردی مخالف و قائل به اشتراك می باشند با اختلاف زیادی كه دوره های قدیم تاكنون حتی اشتراك در زن و همجنس بازی بوده و یك دیكتاتوری و استبداد كوبنده در بر داشته . ( بند “س” وصیت نامه امام خمینی )
  4. اسلام و شناخت مالکیت : بلكه اسلام یك رژیم معتدل با شناخت مالكیت و احترام به آن به نحومحدود در پیدا شدن مالكیت و مصرف ، كه اگر بحق به آن عمل شود چرخهای اقتصاد سالم به راه می افتد و عدالت اجتماعی ، كه لازمه یك رژیم سالم است تحقق می یابد. ( بند “س” وصیت نامه امام خمینی )
  5. اسلام افتخار کند : و اینها همه از عشق و علاقه و ایمان سرشار آنان است به خداوند متعال و اسلام و حیات جاویدان . در صورتی كه نه در محضر مبارك رسول اكرم – صلی الله علیه و آله و سلم – هستند، و نه در محضر امام معصوم -صلوات الله علیه . و انگیزه آنان ایمان و اطمینان به غیب است . و این رمزموفقیت و پیروزی در ابعاد مختلف است . و اسلام باید افتخار كند كه چنین فرزندانی تربیت نموده ، و ما همه مفتخریم كه در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی می باشیم . ( بند ج وصیت نامه امام خمینی )
  1. اسلام و بی اطلاع بودن چپگرایان از آن : وصیت من به چپگرایان ، …شماها بدون بررسی صحیح از مكتبها ومكتب اسلام نزد كسانی كه از مكتبها و خصوص اسلام اطلاع صحیح دارند، باچه انگیزه خودتان را راضی كردید به مكتبی كه امروز در دنیا شكست خورده رو آورید و چه شده كه دل خود را به چند “ایسم ” كه محتوای آنها پیش اهل تحقیق پوچ است خوش كرده اید؟ …. ملت روسیه ، مسلمانان و غیرمسلمانان ، تاكنون در زیر فشار دیكتاتوری حزب كمونیست دست و پا می زنند و از هرگونه آزادی محروم و در اختناق بالاتر از اختناقهای دیكتاتورهای جهان به سر می برند. ( بند “ن” وصیت نامه امام خمینی )
  1. اسلام بهتر است : من به شما احزاب و گروهها، …. مطمئن باشند كه اسلام برای آنان هم از قطب جنایتكار غرب و هم از قطب دیكتاتور شرق بهتر است وآرزوهای انسانی خلق را بهتر انجام می دهد. ( بند “ن” وصیت نامه امام خمینی )

 

  • ب- تهدیدات دشمنان اسلام

امام خمینی در طول زندگانی خویش همواره تهدیدات دشمنان را گوشزد کرده وهشدارهای لازم را می دادند ،دربخش هایی از وصیت نامه خویش نیز؛ ابعادی از تهدیدات دشمنان اسلام را بیان کرده اند :

  • اسلام ونقشه های ابرقدرتها : از نقشه های شیطانی قدرتهای بزرگ استعمار و استثمارگر كه سالهای طولانی در دست اجرا است و در كشور ایران از زمان رضاخان اوج گرفت و درزمان محمدرضا با روشهای مختلف دنباله گیری شد، به انزواكشاندن روحانیت است ؛ كه در زمان رضاخان با فشار و سركوبی و خلع لباس و حبس و تبعید وهتك حرمات و اعدام و امثال آن ، و در زمان محمدرضا با نقشه و روشهای دیگر كه یكی از آنها ایجاد عداوت بین دانشگاهیان و روحانیان بود، كه تبلیغات وسیعی در این زمینه شد؛ و مع الاسف به واسطه بیخبری هر دو قشر از توطئه شیطانی ابرقدرتها نتیجه چشمگیری گرفته شد. از یك طرف ، از دبستانها تادانشگاهها كوشش شد كه معلمان و دبیران و اساتید و روسای دانشگاهها از بین غربزدگان یا شرقزدگان و منحرفان از اسلام و سایر ادیان انتخاب و به كار گماشته شوند و متعهدان مومن در اقلیت قرار گیرند كه قشر موثر را كه در آتیه حكومت را به دست می گیرند، از كودكی تا نوجوانی و تا جوانی طوری تربیت كنند كه ازادیان مطلقا، و اسلام بخصوص ، و از وابستگان به ادیان خصوصا روحانیون ومبلغان ، متنفر باشند. و اینان را عمال انگلیس در آن زمان ، و طرفدار سرمایه داران و زمینخواران و طرفدار ارتجاع و مخالف تمدن و تعالی در بعد از آن معرفی می نمودند. و از طرف دیگر، با تبلیغات سوء، روحانیون و مبلغان و متدینان را ازدانشگاه و دانشگاهیان ترسانیده و همه را به بی دینی و بی بند و باری و مخالف بامظاهر اسلام و ادیان متهم می نمودند. نتیجه آنكه دولتمردان مخالف ادیان واسلام و روحانیون و متدینان باشند؛ و توده های مردم كه علاقه به دین و روحانی دارند مخالف دولت و حكومت و هر چه متعلق به آن است باشند، و اختلاف عمیق بین دولت و ملت و دانشگاهی و روحانی راه را برای چپاولگران آنچنان باز كند كه تمام شئون كشور در تحت قدرت آنان و تمام ذخایر ملت در جیب آنان سرازیر شود، چنانچه دیدید به سر این ملت مظلوم چه آمد، و می رفت كه چه آید. ( بند د وصیت نامه امام خمینی )
  • جدایی اسلام از سیاست ، نقشه دشمنان اسلام : و اما طایفه دوم كه نقشه موذیانه دارند و اسلام را از حكومت و سیاست جدامی دانند. باید به این نادانان گفت كه قرآن كریم و سنت رسول الله – صلی الله علیه و آله – آنقدر كه در حكومت و سیاست احكام دارند در سایر چیزها ندارند؛بلكه بسیار از احكام عبادی اسلام ، عبادی – سیاسی است كه غفلت از آنها این مصیبتها را به بار آورده . پیغمبر اسلام “ص ” تشكیل حكومت داد مثل سایر حكومتهای جهان لكن با انگیزه بسط عدالت اجتماعی . و خلفای اول اسلامی حكومتهای وسیع داشته اند و حكومت علی بن ابیطالب – علیه السلام – نیز با همان انگیزه ، به طور وسیعتر و گسترده تر از واضحات تاریخ است . و پس از آن بتدریج حكومت به اسم اسلام بوده ؛ و اكنون نیز مدعیان حكومت اسلامی به پیروی از اسلام و رسول اكرم – صلی الله علیه و آله – بسیارند. ( بند ب وصیت نامه امام خمینی )
  • تلاش وهابیت برای هدم اسلام : و می بینیم كه ملك فهد هر سال مقدار زیادی از ثروتهای بی پایان مردم را صرف طبع قرآن كریم و محال تبلیغات مذهب ضد قرآنی می كند و وهابیت ، این مذهب سراپا بی اساس و خرافاتی راترویج می كند؛ و مردم و ملتهای غافل را سوق به سوی ابرقدرتها می دهد و ازاسلام عزیز و قرآن كریم برای هدم اسلام و قرآن بهره برداری می كند. ( درمقدمه وصیت نامه امام)
  • تلاش دشمن در خارج کردن اسلام از صحنه : و اما به ملتهای اسلامی توصیه می كنم كه از حكومت جمهوری اسلامی و ازملت مجاهد ایران الگو بگیرید و حكومتهای جائر خود را در صورتی كه به خواست ملتها كه خواست ملت ایران است سر فرود نیاوردند، با تمام قدرت به جای خود بنشانید، كه مایه بدبختی مسلمانان ، حكومتهای وابسته به شرق و غرب می باشند. و اكیدا توصیه می كنم كه به بوقهای تبلیغاتی مخالفان اسلام و جمهوری اسلامی گوش فرا ندهید كه همه كوشش دارند كه اسلام را از صحنه بیرون كنندكه منافع ابرقدرتها تامین شود . ( بند ج وصیت نامه امام خمینی )
  • خطر درکمین اسلام: در این زمان كه مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی كمر به براندازی اسلام بسته اند و از هر راه ممكن برای این مقصد شیطانی كوشش می نمایند، ویكی از راههای با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناك برای اسلام وحوزه های اسلامی نفوذ دادن افراد منحرف و تبهكار در حوزه های علمیه است ،كه خطر بزرگ كوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه ها با اعمال ناشایسته و اخلاق وروش انحرافی است و خطر بسیار عظیم آن در درازمدت به مقامات بالا رسیدن یك یا چند نفر شیاد كه با آگاهی بر علوم اسلامی و جا زدن خود را در بین توده ها و قشرهای مردم پاكدل و علاقه مند نمودن آنان را به خویش و ضربه مهلك زدن به حوزه های اسلامی و اسلام عزیز و كشور در موقع مناسب می باشد. ( بند “ط” وصیت نامه امام خمینی )
  • دشمنان ضد اسلام : نصیحت و وصیت من به گروهها و گروهكها و اشخاصی كه در ضدیت باملت و جمهوری اسلامی و اسلام فعالیت می كنند، اول به سران آنان در خارج وداخل ، آن است كه تجربه طولانی به هر راهی كه اقدام كردید و به هر توطئه ای كه دست زدید و به هر كشور و مقامی كه توسل پیدا كردید به شماها كه خود راعالم و عاقل می دانید باید آموخته باشند كه مسیر یك ملت فداكار را نمی شود بادست زدن به ترور و انفجار و بمب و دروغ پردازیهای بی سر و پا و غیرحساب شده منحرف كرد، و هرگز هیچ حكومت و دولتی را نمی توان با این شیوه های غیرانسانی و غیرمنطقی ساقط نمود، بویژه ملتی مثل ایران را كه از بچه های خردسالش تا پیرزنها و پیرمردهای بزرگسالش ، در راه هدف و جمهوری اسلامی و قرآن و مذهب جانفشانی و فداكاری می كنند. ( بند “ن” وصیت نامه امام خمینی )
  • اسلام در معرض تهاجم: و وصیت اینجانب به رهبر و شورای رهبری در این عصر كه عصر تهاجم ابرقدرتها و وابستگان به آنان در داخل و خارج كشور به جمهوری اسلامی و درحقیقت به اسلام است در پوشش جمهوری اسلامی و در عصرهای آینده ، آن است كه خود را وقف در خدمت به اسلام و جمهوری اسلامی و محرومان ومستضعفان بنمایند؛ و گمان ننمایند كه رهبری فی نفسه برای آنان تحفه ای است ومقام والایی ، بلكه وظیفه سنگین و خطرناكی است كه لغزش در آن اگر خدای نخواسته با هوای نفس باشد، ننگ ابدی در این دنیا و آتش غضب خدای قهاردر جهان دیگر در پی دارد. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )
  • اسلام ودشمنانش : و ملت ما بلكه ملتهای اسلامی و مستضعفان جهان مفتخرند به اینكه دشمنان آنان كه دشمنان خدای بزرگ و قرآن كریم و اسلام عزیزند، درندگانی هستند كه از هیچ جنایت و خیانتی برای مقاصد شوم جنایتكارانه خود دست نمی كشند وبرای رسیدن به ریاست و مطامع پست خود دوست و دشمن را نمی شناسند. و درراس آنان امریكا این تروریست بالذات دولتی است كه سرتاسر جهان را به آتش كشیده و هم پیمان او صهیونیست جهانی است كه برای رسیدن به مطامع خود جنایاتی مرتكب می شود كه قلمها از نوشتن و زبانها از گفتن آن شرم دارند؛ و خیال ابلهانه “اسرائیل بزرگ “! آنان را به هر جنایتی می كشاند. ( درمقدمه وصیت نامه)
  • اسلام ومخالفان : شما اگر توجه نمایید و گرفتاریهای این جمهوری را در نظر بگیرید – ازقبیل توطئه ها و تبلیغات دروغین و حمله مسلحانه خارج مرز و داخل ، و نفوذ غیرقابل اجتناب گروههایی از مفسدان و مخالفان اسلام در تمام ارگانهای دولتی به قصد ناراضی كردن ملت از اسلام و حكومت اسلامی ، و تازه كار بودن اكثر یابسیاری از متصدیان امور و پخش شایعات دروغین از كسانی كه از استفاده های كلان غیرمشروع بازمانده یا استفاده آنان كم شده ، و كمبود چشمگیر قضات شرع و گرفتاریهای اقتصادی كمرشكن و اشكالات عظیم در تصفیه و تهذیب متصدیان چند میلیونی ، و كمبود مردمان صالح كاردان و متخصص و دههاگرفتاری دیگر، كه تا انسان وارد گود نباشد از آنها بیخبر است – و از طرفی اشخاص غرضمند سلطنت طلب سرمایه دار هنگفت كه با رباخواری و سودجویی و با اخراج ارز و گرانفروشی به حد سرسام آور و قاچاق و احتكار، مستمندان ومحرومان جامعه را تا حد هلاكت در فشار قرار داده و جامعه را به فساد می كشند،نزد شما آقایان به شكایت و فریبكاری آمده و گاهی هم برای باور آوردن وخود را مسلمان خالص نشان دادن به عنوان “سهم ” مبلغی می دهند و اشك تمساح می ریزند و شما را عصبانی كرده به مخالفت برمی انگیزانند، كه بسیاری ازآنان با استفاده های نامشروع ، خون مردم را می مكند و اقتصاد كشور را به شكست می كشند. ( بند “ع” وصیت نامه امام خمینی )

 

  • ج – صدمه های متوجه اسلام

امام خمینی برای هوشیاری بیشتر ،دربخش هایی از وصیت نامه خویش نیز؛ مواردی از صدمه هایی که اسلام خورده است ، را بیان کرده اند :

  • آسیب وارده بر اسلام در عدم انتخاب صحیح : …. با نظر به اصل یكصد و نهم و یكصد و دهم قانون اساسی ، وظیفه سنگین ملت در تعیین خبرگان و نمایندگان در تعیین رهبر یاشورای رهبری روشن خواهد شد، كه اندك مسامحه در انتخاب ، چه آسیبی به اسلام و كشور و جمهوری اسلامی وارد خواهد كرد كه احتمال آن ، كه در سطح بالای از اهمیت است برای آنان تكلیف الهی ایجاد می كند. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )
  • اسلام وبدخواهان : و وصیت من به گروههای مسلمان كه از روی اشتباه به غرب و احیانا به شرق تمایل نشان می دهند و از منافقان كه اكنون خیانتشان معلوم شد گاهی طرفداری می كردند و به مخالفان بدخواهان اسلام از روی خطا و اشتباه گاهی لعن می كردند و طعن می زدند، آن است كه بر سر اشتباه خود پافشاری نكنند و باشهامت اسلامی به خطای خود اعتراف ، و با دولت و مجلس و ملت مظلوم برای رضای خداوند هم صدا و هم مسیر شده … . ( بند “ن” وصیت نامه امام خمینی )
  • ازادی غربی از نظر اسلام محکوم است : باید همه بدانیم كه آزادی به شكل غربی آن ، كه موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می شود، از نظر اسلام و عقل محكوم است . و تبلیغات و مقالات و سخنرانیها و كتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح كشور حرام است . و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آنها واجب است . و از آزادیهای مخرب باید جلوگیری شود. و ازآنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و كشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می باشند. ( بند “م” وصیت نامه امام خمینی )
  • معلمان و استادان مخالف اسلام : ما می دانیم كه این انقلاب بزرگ كه دست جهانخواران و ستمگران را ازایران بزرگ كوتاه كرد، با تاییدات غیبی الهی پیروز گردید. اگر نبود دست توانای خداوند امكان نداشت یك جمعیت ۳۶ میلیونی با آن تبلیغات ضداسلامی و ضدروحانی خصوص در این صد سال اخیر و با آن تفرقه افكنیهای بیحساب قلمداران و …. و از همه بدتر وضع دانشگاهها و دبیرستانها و مراكز آموزشی كه مقدرات كشور به دست آنان سپرده می شد، با به كار گرفتن معلمان و استادان غربزده یا شرقزده صددرصد مخالف اسلام و فرهنگ اسلامی بلكه ملی صحیح ، با نام “ملیت ” و “ملی گرایی “، ….یك تحفه الهی و هدیه غیبی بوده كه از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارتزده عنایت شده است . ( درمقدمه وصیت نامه)
  • شایعه علیه اسلام : و از همین قماش توطئه ها ( اتهام عقب ماندگی احکام اسلام و جدایی دین از سیاست )و شاید موذیانه تر، شایعه های وسیع در سطح كشور، و در شهرستانها بیشتر، بر اینكه جمهوری اسلامی هم كاری برای مردم انجام نداد. بیچاره مردم با آن شوق و شعف فداكاری كردند كه از رژیم ظالمانه طاغوت رهایی یابند، گرفتار یك رژیم بدتر شدند! مستكبران مستكبرتر ومستضعفان مستضعف تر شدند! زندانها پر از جوانان كه امید آتیه كشور است می باشد و شكنجه ها از رژیم سابق بدتر و غیرانسانیتر است ! هر روز عده ای رااعدام می كنند به اسم اسلام ! و ای كاش اسم اسلام روی این جمهوری نمی گذاشتند! این زمان از زمان رضاخان و پسرش بدتر است ! …. و اساس مساله آن است كه بسیاری از آنان كه این مسائل رامی شنوند و باور می كنند اطلاع از وضع دنیا و انقلابهای جهان و حوادث بعد ازانقلاب و گرفتاریهای عظیم اجتناب ناپذیر آن ندارند – چنانچه اطلاع صحیح ازتحولاتی كه همه به سود اسلام است ندارند – و چشم بسته و بیخبر امثال این مطالب را شنیده و خود نیز با غفلت یا عمد به آنان پیوسته اند. ( بند ج وصیت نامه امام خمینی )
  • ضربه سیاسیون وابسته در مشروطه به اسلام : و به جامعه محترم روحانیت خصوصا مراجع معظم ، وصیت می كنم كه خودرا از مسائل جامعه خصوصا مثل انتخاب رئیس جمهور و وكلای مجلس ، كنارنكشند و بی تفاوت نباشند. همه دیدید و نسل آتیه خواهد شنید كه دست سیاست بازان پیرو شرق و غرب ، روحانیون را كه اساس مشروطیت را با زحمات و رنجها بنیان گذاشتند از صحنه خارج كردند و روحانیون نیز بازی سیاست بازان را خورده و دخالت در امور كشور و مسلمین را خارج از مقام خود انگاشتند وصحنه را به دست غربزدگان سپردند؛ و به سر مشروطیت و قانون اساسی و كشورو اسلام آن آوردند كه جبرانش احتیاج به زمان طولانی دارد. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )
  • اسلام چه صدماتی از مجلس غیر صالح ومنحرف خورده است : از مهمات امور، تعهد وكلای مجلس شورای اسلامی است . ما دیدیم كه اسلام و كشور ایران چه صدمات بسیار غم انگیزی از مجلس شورای غیرصالح ومنحرف ، از بعد از مشروطه تا عصر رژیم جنایتكار پهلوی و از هر زمان بدتر وخطرناكتر در این رژیم تحمیلی فاسد خورد؛ و چه مصیبتها و خسارتهای جانفرسا از این جنایتكاران بی ارزش و نوكرماب به كشور و ملت وارد شد. دراین پنجاه سال یك اكثریت قلابی منحرف در مقابل یك اقلیت مظلوم موجب شد كه هرچه انگلستان و شوروی و اخیرا امریكا خواستند، با دست همین منحرفان از خدا بیخبر انجام دهند و كشور را به تباهی و نیستی كشانند. از بعد ازمشروطه ، هیچ گاه تقریبا به مواد مهم قانون اساسی عمل نشد – قبل از رضاخان باتصدی غربزدگان و مشتی خان و زمینخواران ؛ و در زمان رژیم پهلوی به دست آن رژیم سفاك و وابستگان و حلقه به گوشان آن . ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )
  • اسلام وتبلیغات مایوس سازی توسط دشمنان: از توطئه های مهمی كه در قرن اخیر، خصوصا در دهه های معاصر، وبویژه پس از پیروزی انقلاب آشكارا به چشم می خورد، تبلیغات دامنه دار با ابعاد مختلف برای مایوس نمودن ملتها و خصوص ملت فداكار ایران از اسلام است .گاهی ناشیانه و با صراحت به اینكه احكام اسلام كه ۱۴۰۰ سال قبل وضع شده است نمی تواند در عصر حاضر كشورها را اداره كند، یا آنكه اسلام یك دین ارتجاعی است و با هر نوآوری و مظاهر تمدن مخالف است ، و در عصر حاضرنمی شود كشورها از تمدن جهانی و مظاهر آن كناره گیرند، و امثال این تبلیغات ابلهانه و گاهی موذیانه و شیطنت آمیز به گونه طرفداری از قداست اسلام كه اسلام و دیگر ادیان الهی سر و كار دارند با معنویات و تهذیب نفوس و تحذیر ازمقامات دنیایی و دعوت به ترك دنیا و اشتغال به عبادات و اذكار و ادعیه كه انسان را به خدای تعالی نزدیك و از دنیا دور می كند، و حكومت و سیاست وسررشته داری برخلاف آن مقصد و مقصود بزرگ و معنوی است ، چه اینها تمام برای تعمیر دنیا است و آن مخالف مسلك انبیای عظام است ! و مع الاسف تبلیغ به وجه دوم در بعض از روحانیان و متدینان بیخبر از اسلام تاثیر گذاشته كه حتی دخالت در حكومت و سیاست را به مثابه یك گناه و فسق می دانستند و شایدبعضی بدانند! و این فاجعه بزرگی است كه اسلام مبتلای به آن بود. ( بند ب وصیت نامه امام خمینی )
  • ظاهرهای بصورت اسلامی و ملی :پس وصیت برادرانه من در این قدمهای آخرین عمر بر قوای مسلح به طورعموم ، آن است كه ای عزیزان كه به اسلام عشق می ورزید و با عشق لقاالله به فداكاری در جبهه ها و در سطح كشور به كار ارزشمند خود ادامه می دهید، بیدارباشید و هوشیار كه بازیگران سیاسی و سیاستمداران حرفه ای غرب و شرقزده ودستهای مرموز جنایتكاران پشت پرده لبه تیز سلاح خیانت و جنایتكارشان از هرسو و بیشتر از هر گروه متوجه به شما عزیزان است ؛ و می خواهند از شما عزیزان كه با جانفشانی خود انقلاب را پیروز نمودید و اسلام را زنده كردید بهره گیری كرده و جمهوری اسلامی را براندازند؛ و شما را با اسم اسلام و خدمت به میهن و ملت از اسلام و ملت جدا كرده به دامن یكی از دو قطب جهانخوار بیندازند؛ وبر زحمات و فداكاریهای شما با حیله های سیاسی و ظاهرهای به صورت اسلامی و ملی خط بطلان بكشند.

 

  • د- وظایف ما در قبال حراست و اعتلای اسلام

با توجه تهدیدات مستمر دشمنان ، امام خمینی دربخش های مختلف خود وصایایی به همگان نموده اند :

  • حفظ اسلام در راس تمام واجبات است : اینك كه به توفیق و تایید خداوند، جمهوری اسلامی با دست توانای ملت متعهد پایه ریزی شده ، و آنچه در این حكومت اسلامی مطرح است اسلام و احكام مترقی آن است ، بر ملت عظیم الشان ایران است كه در تحقق محتوای آن به جمیع ابعاد و حفظ و حراست آن بكوشند كه حفظ اسلام در راس تمام واجبات است ، كه انبیای عظام از آدم – علیه السلام – تاخاتم النبیین – صلی الله علیه و آله و سلم – در راه آن كوشش و فداكاری جانفرسانموده اند و هیچ مانعی آنان را از این فریضه بزرگ بازنداشته ؛ و همچنین پس ازآنان اصحاب متعهد و ائمه اسلام – علیهم صلوات الله – با كوششهای توانفرسا تاحد نثار خون خود در حفظ آن كوشیده اند. ( درمقدمه وصیت نامه امام)
  • برای حفظ اسلام این جمهوری را تقویت کنید:اینجانب نصیحت متواضعانه برادرانه می كنم كه آقایان محترم تحت تاثیراینگونه شایعه سازیها قرار نگیرند و برای خدا و حفظ اسلام این جمهوری راتقویت نمایند. و باید بدانند كه اگر این جمهوری اسلامی شكست بخورد، به جای آن یك رژیم اسلامی دلخواه بقیه الله – روحی فداه – یا مطیع امر شماآقایان تحقق نخواهد پیدا كرد، بلكه یك رژیم دلخواه یكی از دو قطب قدرت به حكومت می رسد و محرومان جهان ، كه به اسلام و حكومت اسلامی رو]ی [آورده و دل باخته اند، مایوس می شوند و اسلام برای همیشه منزوی خواهد شد؛و شماها روزی از كردار خود پشیمان می شوید كه كار گذشته و دیگر پشیمانی سودی ندارد. و شما آقایان اگر توقع دارید كه در یك شب همه امور بر طبق اسلام و احكام خداوند تعالی متحول شود یك اشتباه است ، و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه ای روی نداده است و نخواهد داد. ( بند “ع” وصیت نامه امام خمینی )
  • هرکس به حد توانش در خدمت اسلام باشد: اكنون كه بحمدالله تعالی موانع رفع گردیده و فضای آزاد برای دخالت همه طبقات پیش آمده است ، هیچ عذری باقی نمانده و از گناهان بزرگ نابخشودنی ،مسامحه در امر مسلمین است . هركس به مقدار توانش و حیطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و میهن باشد؛ و با جدیت از نفوذ وابستگان به دو قطب استعمارگر و غرب یا شرقزدگان و منحرفان از مكتب بزرگ اسلام جلوگیری نمایند، و بدانند كه مخالفین اسلام و كشورهای اسلامی كه همان ابرقدرتان چپاولگر بین المللی هستند، با تدریج و ظرافت در كشور ما و كشورهای اسلامی دیگر رخنه ، و با دست افراد خود ملتها، كشورها را به دام استثمار می كشانند. بایدبا هوشیاری مراقب باشید و با احساس اولین قدم نفوذی به مقابله برخیزید و به آنان مهلت ندهید. خدایتان یار و نگهدار باشد. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )
  • اسلام را معرفی کنید ؛جهانگیر حواهد شد : باید وزارت خارجه كوشش كند تاسفارتخانه ها نشریات تبلیغی داشته باشند و چهره نورانی اسلام را برای جهانیان روشن نمایند؛ كه اگر این چهره با آن جمال جمیل كه قرآن و سنت در همه ابعادبه آن دعوت كرده از زیر نقاب مخالفان اسلام و كج فهمیهای دوستان خودنمایی نماید، اسلام جهانگیر خواهد شد و پرچم پرافتخار آن در همه جا به اهتزازخواهد آمد. چه مصیبت بار و غم انگیز است كه مسلمانان متاعی دارند كه ازصدر عالم تا نهایت آن نظیر ندارد، نتوانسته اند این گوهر گرانبها را كه هر انسانی به فطرت آزاد خود طالب آن است عرضه كنند؛ بلكه خود نیز از آن غافل و به آن جاهلند و گاهی از آن فراری اند! ( بند “ی” وصیت نامه امام خمینی )
  • ملت بادید اسلامی توطئه هارا خنثی نماید : …. حكومت حق برای نفع مستضعفان و جلوگیری از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتماعی ، همان است كه مثل سلیمان بن داوود و پیامبر عظیم الشان اسلام – صلی الله علیه و آله – و اوصیای بزرگوارش برای آن كوشش می كردند؛ از بزرگترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است ، چنانچه سیاست سالم كه در این حكومتها بوده از امور لازمه است . بایدملت بیدار و هوشیار ایران با دید اسلامی این توطئه ها را خنثی نمایند. وگویندگان و نویسندگان متعهد به كمك ملت برخیزند و دست شیاطین توطئه گر راقطع نمایند. ( بند ب وصیت نامه امام خمینی )
  • جوانی خود را در راه اسلام عزیز و…. صرف كنید: من برای آنكه شما جوانان شایسته ای هستید علاقه دارم كه جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف كنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید. واز خداوند غفور می خواهم كه شما را به راه مستقیم انسانیت هدایت كند و ازگذشته ما و شما با رحمت واسعه خود بگذرد. شماها نیز در خلوتها از خداوندهمین را بخواهید، كه او هادی و رحمان است . ( بند ج وصیت نامه امام خمینی )
  • مسولیت مردم در سرنوشت اسلام : از این قرار، عدم دخالت ملت از مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری وكشاورز و كارگر و كارمند، همه و همه مسئول سرنوشت كشور و اسلام می باشند؛چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آتیه ؛ و چه بسا كه در بعض مقاطع ، عدم حضور و مسامحه ، گناهی باشد كه در راس گناهان كبیره است . پس علاج واقعه را قبل از وقوع باید كرد، و الا كار از دست همه خارج خواهد شد. و این حقیقتی است كه بعد از مشروطه لمس نموده اید و نموده ایم . چه هیچ علاجی بالاتر ووالاتر از آن نیست كه ملت در سرتاسر كشور در كارهایی كه محول به اوست برطبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی انجام دهد؛ و در تعیین رئیس جمهور ووكلای مجلس با طبقه تحصیلكرده متعهد و روشنفكر با اطلاع از مجاری امور وغیروابسته به كشورهای قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام وجمهوری اسلامی مشورت كرده ، و با علما و روحانیون با تقوا و متعهد به جمهوری اسلامی نیز مشورت نموده ؛ و توجه داشته باشند رئیس جمهور ووكلای مجلس از طبقه ای باشند؛ كه محرومیت و مظلومیت مستضعفان ومحرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه داران و زمینخواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات كه تلخی محرومیت ورنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی توانند بفهمند. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )
  • شرط برقراری اسلام ، قطع دست دشمنان : اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می كنم كه اگر بخواهید اسلام و حكومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل ازكشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را كه خداوند تعالی در قرآن كریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه كه رمز پیروزی وبقای آن است ، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است . بی جهت نیست كه بوقهای تبلیغاتی در سراسر جهان و ولیده های بومی آنان تمام توان خود راصرف شایعه ها و دروغهای تفرقه افكن نموده اند و میلیاردها دلار برای آن صرف می كنند. بی انگیزه نیست سفرهای دائمی مخالفان جمهوری اسلامی به منطقه . و مع الاسف در بین آنان از سردمداران و حكومتهای بعض كشورهای اسلامی ، كه جز به منافع شخص خود فكر نمی كنند و چشم و گوش بسته تسلیم امریكا هستند دیده می شود؛ و بعض از روحانی نماها نیز به آنان ملحقند. ( بند الف وصیت نامه امام خمینی )
  • همه به اسلام و احكام آسمانی آن وفادار باشید : و از همه نمایندگان خواستارم كه با كمال حسن نیت و برادری با هم مجلسان خود رفتار، و همه كوشا باشند كه قوانین خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشدو همه به اسلام و احكام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نایل آیید. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )
  • همه در زیر پرچم پرافتخاراسلام مجتمع شوید: و شما ای مستضعفان جهان و ای كشورهای اسلامی و مسلمانان جهان بپاخیزید و حق را با چنگ و دندان بگیرید و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرتها وعمال سرسپرده آنان نترسید؛ و حكام جنایتكار كه دسترنج شما را به دشمنان شما و اسلام عزیز تسلیم می كنند از كشور خود برانید؛ و خود و طبقات خدمتگزار متعهد، زمام امور را به دست گیرید و همه در زیر پرچم پرافتخاراسلام مجتمع ، و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخیزید؛ و به سوی یك دولت اسلامی با جمهوریهای آزاد و مستقل به پیش روید كه با تحقق آن ،همه مستكبران جهان را به جای خود خواهید نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهید رساند. به امید آن روز كه خداوند تعالی وعده فرموده است . ( بند “ف” وصیت نامه امام خمینی )
  • مقابل احكام خداوند متعال خاضع باشید : وصیت من به مجلس و شورای نگهبان و دولت و رئیس جمهور و شورای قضایی آن است كه در مقابل احكام خداوند متعال خاضع بوده ؛ و تحت تاثیرتبلیغات بی محتوای قطب ظالم چپاولگر سرمایه داری و قطب ملحد اشتراكی وكمونیستی واقع نشوید،.. ( بند “س” وصیت نامه امام خمینی )
  • اسلام معیار انتخاب: و وصیت من به ملت شریف آن است كه در تمام انتخابات ، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی كه انتخاب می كنند روی ضوابطی باشد كه اعتبار می شود مثلا در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه كنند كه اگر مسامحه نمایند و خبرگان راروی موازین شرعیه و قانون انتخاب نكنند، چه بسا كه خساراتی به اسلام و كشوروارد شود كه جبران پذیر نباشد. و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول می باشند. ( بند “ز” وصیت نامه امام خمینی )
  • اسلام و مراکز تعلیم وتربیت: از امور بسیار با اهمیت و سرنوشت ساز مسئله مراكز تعلیم و تربیت ازكودكستانها تا دانشگاهها است كه به واسطه اهمیت فوق العاده اش تكرار نموده وبا اشاره می گذرم . باید ملت غارت شده بدانند كه در نیم قرن اخیر آنچه به ایران و اسلام ضربه مهلك زده است قسمت عمده اش از دانشگاهها بوده است . اگردانشگاهها و مراكز تعلیم و تربیت دیگر با برنامه های اسلامی و ملی در راه منافع كشور به تعلیم و تهذیب و تربیت كودكان و نوجوانان و جوانان جریان داشتند،هرگز میهن ما در حلقوم انگلستان و پس از آن امریكا و شوروی فرو نمی رفت ….. و اگر شخصیتهای پاكدامن با گرایش اسلامی و ملی به معنای صحیحش ، نه آنچه امروز در مقابل اسلام عرض اندام می كند، از دانشگاهها به مراكز قوای سه گانه راه می یافت ، … و دانشگاهها اگر اسلامی – انسانی – ملی بود، می توانست صدها و هزارهامدرس به جامعه تحویل دهد؛ لكن ….. ( بند “ک” وصیت نامه امام خمینی )
  • اسلام و قوای مسلحه :و من به همه نیروهای مسلح در این پایان زندگی خاكی ، وصیت مشفقانه می كنم كه از اسلام كه یگانه مكتب استقلال و آزادیخواهی است و خداوندمتعال همه را با نور هدایت آن به مقام والای انسانی دعوت می كند، چنانچه امروز وفادارید در وفاداری استقامت كنید. ( بند “ل” وصیت نامه امام خمینی )
  • آموزش نظامی برای دفاع از اسلام … از واجبات مهم : ما مفتخریم كه بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و كلان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر، و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن كریم فعالیت دارند؛ و آنان كه توان جنگ دارند، درآموزش نظامی كه برای دفاع از اسلام و كشور اسلامی از واجبات مهم است شركت ، و از محرومیتهایی كه توطئه دشمنان و ناآشنایی دوستان از احكام اسلام و قرآن بر آنها بلكه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتی كه دشمنان برای منافع خود به دست نادانان و بعضی آخوندهای بی اطلاع از مصالح مسلمین به وجود آورده بودند، خارج نموده اند؛ و آنان كه توان جنگ ندارند، در خدمت پشت جبهه به نحوارزشمندی كه دل ملت را از شوق و شعف به لرزه درمی آورد و دل دشمنان وجاهلان بدتر از دشمنان را از خشم و غضب می لرزاند، اشتغال دارند. و ما مكرردیدیم كه زنان بزرگواری زینب گونه – علیها سلام الله – فریاد می زنند كه فرزندان خود را از دست داده و در راه خدای تعالی و اسلام عزیز از همه چیز خودگذشته و مفتخرند به این امر؛ و می دانند آنچه به دست آورده اند بالاتر از جنات نعیم است ، چه رسد به متاع ناچیز دنیا. ( درمقدمه وصیت نامه)
  • به اسلام غریب رحم کنید : به حال این اسلام غریب كه پس از صدها سال ستمگری قلدرها وجهل توده ها امروز طفلی تازه پا و ولیده ای است محفوف به دشمنهای خارج وداخل ، رحم كنید. ( بند ج وصیت نامه امام خمینی )

 

  • ه – اسلام و کشورهای اسلامی

امام خمینی به کشورهای اسلامی درخصوص اسلام چنین وصیت کرده اند :

  • و وصیت من به ملتهای كشورهای اسلامی است كه انتظار نداشته باشید كه ازخارج كسی به شما در رسیدن به هدف كه آن اسلام و پیاده كردن احكام اسلام است كمك كند؛ خود باید به این امر حیاتی كه آزادی و استقلال را تحقق می بخشد قیام كنید. و علمای اعلام و خطبای محترم كشورهای اسلامی دولتها رادعوت كنند كه از وابستگی به قدرتهای بزرگ خارجی خود را رها كنند و با ملت خود تفاهم كنند؛ در این صورت پیروزی را در آغوش خواهند كشید. و نیز ملتهارا دعوت به وحدت كنند؛ و از نژادپرستی كه مخالف دستور اسلام است بپرهیزند؛ و با برادران ایمانی خود در هر كشوری و با هر نژادی كه هستند دست برادری دهند كه اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده . و اگر این برادری ایمانی باهمت دولتها و ملتها و با تایید خداوند متعال روزی تحقق یابد، خواهید دید كه بزرگترین قدرت جهان را مسلمین تشكیل می دهند. به امید روزی كه با خواست پروردگار عالم این برادری و برابری حاصل شود. ( بند “ی” وصیت نامه امام خمینی )

 

  • سخن پایانی

از آنجا که امام خمینی عمر خویش را صرف نهصت اسلامی و انقلاب اسلامی نمود و نظام  مردم سالاری دینی به برکت رهبربهای وی بنیان گذاری شده است ، لذا دینی بر گردن همه آحاد جامعه داشته  ، لذا ضرورت دارد، وصیت ایشان در حوزه های مختلف ملاک عمل قرار گیرد .

با آرمان مقدسی که انقلاب اسلامی دارد ، هرگامی که انقلاب را به اهدافش نزدیک کند ، بسیار اثر گذار بوده و ماجور بوده و بعکس هر فردی که درقبال انقلاب و نظام و تهدیدات دشمن ساکت و بی تلاش بوده و یا همسو با اهداف دشمن باشد ، مانع زمینه سازی ظهور مهدوی (عج) بوده و مورد عقاب الهی است .

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی مولف کتاب فرهنگ موضوعی وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره)