شهید حسن لاجوردی‌پور حافظ نه، بلکه محافظ قرآن بود
شهید حسن لاجوردی‌پور حافظ نه، بلکه محافظ قرآن بود

محمدحسین شالباف، همرزم و از شاگردان شهید حسن لاجوردی‌پور در دیدار با هیئتی از شورای عالی قرآن به توصیف آن شهید بزرگوار پرداخت و گفت: حسن در ۱۵ خرداد سال ۴۲ همزمان با آغاز قیام امام خمینی(ره) در خانواده‌ای مذهبی در محله بی سیم تهران دیده به جهان گشود. شیفته فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی بود […]

محمدحسین شالباف، همرزم و از شاگردان شهید حسن لاجوردی‌پور در دیدار با هیئتی از شورای عالی قرآن به توصیف آن شهید بزرگوار پرداخت و گفت: حسن در ۱۵ خرداد سال ۴۲ همزمان با آغاز قیام امام خمینی(ره) در خانواده‌ای مذهبی در محله بی سیم تهران دیده به جهان گشود.

شیفته فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی بود

وی ادامه داد: اوان کودکی را در سایه تعلیمات آیت‌الله بجستانی در مسجد رضوان‌الله گذراند. از همان ابتدا شیفته فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی به ویژه در ایام مذهبی بود؛ متفاوت از همسن و سال‌های خود بود. خوب درس می‌خواند و دیگران را نیز به این امر دعوت می‌کرد. به بزرگتر از خود همیشه احترام می‌گذاشت و کوچکترها را نیز همیشه یاری می‌کرد.

شالباف با بیان اینکه شهید لاجوردی‌پور در دوران متوسطه همزمان با قیام سال‌های ۵۶ و ۵۷ به مبارزه علیه رژیم طاغوت می‌پرداخت، تصریح کرد: از سال ۵۳ تا شروع قیام مردمی تهران در سال ۵۶ در مسجد امام‌صادق(ع) و زیر نظر اساتید برجسته‌ای همچون سید احمد علم‌الهدی به فعالیت می‌پرداخت.

مبارزه علیه رژیم طاغوت

وی افزود: همزمان با اوج‌گیری نهضت مردم علیه رژیم شاهنشاهی، حسن نیز فعالیت‌های خود را گسترده‌تر ساخت و به اقداماتی از قبیل شرکت در کلاس‌های کمک‌های اولیه در حسینیه محلاتی‌ها زیر نظر دکتر فیاض‌بخش، شرکت در کلاس‌های شبانه و خواندن درس طلبگی در مسجد آیت‌الله مجتهدی، شرکت در کلاس‌های آموزشی زبان انگلیسی، کلاس‌های قرائت قرآن در خیابان ایران و اعزام هیئات مذهبی به قم و مسجد جمکران پرداخت.

شاگرد شهید لاجوردی‌پور با بیان اینکه آن شهید در کنار فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی رویکرد هنری را نیز اختیار کرده بود، اظهار کرد: شهید لاجوردی هنرمند بود و به تئاتر نیز علاقه داشت؛ اولین بار در تئاتری تحت عنوان «حجربن عدی»، ایفای نقش کرد و از این ابزار نیز برای جذب جوانان به انقلاب و دین مبین اسلام بهره می‌برد.

عضویت در کمیته انقلاب اسلامی

وی بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، عضو افتخاری کمیته انقلاب اسلامی شد و به محافظت از جان شخصیت‌های انقلابی پرداخت؛ از سال ۶۰  نیز همزمان به عنوان مربی تربیتی در آموزش و پرورش مشغول خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان شد. سال ۶۴ نیز موفق به قبول در رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه تهران شد.

شالباف با تأکید بر اینکه شهید لاجوردی از نشاط و سرزندگی مثال‌زدنی برخوردار بود، گفت: با عضویت در بسیج به‌صورت داوطلبانه در عملیات‌ها شرکت می‌کرد و در سال ۶۰ به سوی کردستان اعزام شد و در شهرستان نوسود، به مقابله با اشرار و ضد انقلاب پرداخت؛ عملیات مسلم ابن عقیل در سومار، از دیگر عملیات‌هایی بود که آن شهید بزرگوار در آن شرکت کرد.

وی افزود: عملیات کربلای یک در مهران و والفجر ۱ در فکه، از دیگر عملیات‌هایی بود که آن شهید حضور تأثیرگذاری داشت؛ وی به طور مداوم در گردان میثم لشکر(۲۷) حضرت رسول اکرم(ص) تحت فرماندهی شهید اصغرارسنجانی حضور داشت و درحالی که موقعیت شغلی برای ایشان مهیا شده بود تا علاوه بر آموزش وپرورش دربخش فرهنگی شرکت نفت تهران انجام وظیفه کند، به جبهه رفت و به دنیادل نبست.

دل بسته دنیا نبود

شاگرد شهید لاجوردی پوردر ادامه سخنان خود به اصرار خانواده آن شهید بزرگوار مبنی بر که با توجه به آماده بودن شرایط برای ازدواج آن شهید اشاره کرد و افزود: حسن دفاع از آرمان‌هایش و حفاظت از انقلاب را در رأس برنامه‌های خود قرار داده بود و تا می‌توانست در این راه از خود گذشتگی نشان می داد. به هیج وجه از چای ننشت و در کنار فعالیت‌های نظامی در جبهه، فعالیت‌های فرهنگی و هنری را نیز دنبال کرد.

وی در پایان سخنان خود شهید لاجوردی‌پور را حافظ نه بلکه محافظ قرآن عنوان کرد و افزود: پیش از آغاز عملیات بیت‌المقدس ۷ نیز در جبهه حضور داشت؛ با آغاز آن عملیات، همراه با گردان میثم حضرت رسول اکرم(ص) در منطقه شلمچه عراق در عمق ۳۰ کیلومتری داخل خاک عراق در حالیکه از فرماندهی دستور عقب‌نشینی داده بود، در دمای ۵ درجه بالای صفر قادر به برگشت نبوده و از عطش فراوان، حسینی‌وار(ع)، شربت شهادت را نوشید و به آرزویش دیرینه‌اش رسید.

شهادت با زبان تشنه

شالباف ادامه داد: پیکر مظهر شهید حسن لاجوردی‌پور سال‌ها در دشت‌های عراق باقی ماند تا اینکه در سال ۷۷ پس از ۱۰سال دوری از خانواده، به خاک کشور بازگشت و در روز عاشورای حسینی(ع) بر دوش شیفتگان شهادت تشییع و در قطعه ۲۶ بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.