دستاوردهای کشور مرهون صبر خانواده شهداست
دستاوردهای کشور مرهون صبر خانواده شهداست

امیر محمدحسن نامی، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دومین جشنواره ملی اسوه‌های صبر و مقاومت در سالن همایش‌های کتابخانه ملی گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دو سال اخیر با عنایاتی که سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح داشتند، تغییراتی کرد و سازمان‌هایی ایجاد شدند […]

امیر محمدحسن نامی، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دومین جشنواره ملی اسوه‌های صبر و مقاومت در سالن همایش‌های کتابخانه ملی گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دو سال اخیر با عنایاتی که سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح داشتند، تغییراتی کرد و سازمان‌هایی ایجاد شدند که یکی از آن سازمان‌ها، سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس بود.
نامی با بیان اینکه جایگاه زنان در دفاع مقدس سهم ۵۰ درصد و بیشتر از آن است، افزود: برخی از بانوان در خط مقدم نبرد با دشمن حضور داشتند. شهید شهناز حاجی شاه نمونه‌ای از زنان فداکار است که در خرمشهر به شهادت رسید و مادر این شهیده بزرگوار محل دفن او را جلوی پادگان خرمشهر تعیین کرد و در حضور خودش تدفین شد. همچنین مادران بزرگی مانند خانم مازندرانی که مادر پنج شهید است یا خانم نجاریان که مادر چهار شهید است، اسوه‌های واقعی مقاومت در طول تاریخ خواهند بود.
وی به زنان امدادگر دوران دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: کسانی که در بیمارستان‌های صحرایی زیر گلوله توپ از مجروحان پرستاران می‌کردند. همچنین زمانی که رزمندگان در جبهه‌ها بودند، مادران و خواهران توانستند امنیت فکری برای رزمندگان فراهم کنند که نقش بزرگی داشتند.
نامی با تاکید بر نقش ویژه و برجسته زنان ایرانی در جنگ تحمیلی تصریح کرد: جنگ‌های زیادی در دنیا اتفاق افتاده است، ولی در هیچ کدام از آن زنان نقش مهم و اساسی را ایفا نکردند. به عنوان مثال در جنگ جهانی اول ۱۴ میلیون نفر کشته شدند و در جنگ جهانی دوم نیز ۷۲ میلیون نفر کشته شدند ولی در این دو جنگ بزرگ و دیگر جنگ‌های جهان زنان نقشی را ایفا نکردند در حالیکه زنان ما که الگوی آنان حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) است، نقش ارزشمندی در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشتند.
وی با بیان اینکه امروز اگر بخواهیم به صورت صحیح فرهنگ جهاد و شهادت، مقاومت و پایداری را به نسل جدید منتقل کنیم، تنها زنان می‌توانند این ماموریت را بر عهده بگیرند، گفت: به فرمایش مقام معظم رهبری حرکت و نقش حضرت زینب(س) عین حرکت امام حسین(ع) بود، چرا که توانست فرهنگ جهاد، شهادت و عاشورا را به خوبی منتقل کند. انتظار می‌رود که این نقش ارزشمند توسط بانوان محترم که در حقیقت هسته‌های مدیریتی جامعه اسلامی یعنی خانواده را بر عهده دارند، ایفا شود.
امیر نامی با بیان اینکه دفاع مقدس بیشتر مدیون بانوان گرامی است گفت: رزمندگانی که در دفاع مقدس بودند و توانستند به خوبی از اسلام دفاع کنند توسط همین بانوان گرامی تربیت صحیح اسلامی پیدا کردند و این جای شکرگزاری دارد. همچنین این بانوان گرامی که الگوی آنان حضرت زهرا(س) هستند پیروان بسیار ارزشمند ولی فقیه به شمار می‌روند.
همچنین در این جشنواره، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات در این مراسم با اشاره به جنایاتی که به ملت ایران از دیرباز تاکنون رفته‌است، گفت: دشمنان اسلام از هر نوع جنایتی که می‌توانستند نسبت به ملت ما دریغ نورزیدند اما ملت با یک عامل بسیار مهم پاسخ همه این شرارت‌ها را داد و آن مقاومت بود. از همان روز اول فریادش این بود که حتی اگر شب و روز برما گلوله بارد.

وی افزود: انسان‌ها در زندگی آرزوهایی دارند ایرادی هم ندارد هرکسی با توجه به علاقه‌مندی‌هایش آرزوهای مختلفی نیز دارد. بعضی آرزوی دستیابی به قدرت، برخی رسیدن به شهرت و جمعی هم خواهان رسیدن به دانش و بینش هستند. همه این آرزوها یک کلید دارد که قفل رسیدن به آنها را باز می‌کند و آن صبر و مقاومت است. اگر انبیا این ویژگی را نداشتند در تبلیغات حق، موفق نمی‌شدند.

تقوی با اشاره به ایستادگی در مقابل مخالفان گفت: امر به معروف و نهی از منکر و تبلیغ ارزش‌های دینی مخالفان را برمی‌انگیزد ولی جواب همه آنها از صحنه خارج نشدن و ایستادن است. اینجاست که صبر، می‌تواند بزرگترین عامل برای خارج کردن دشمن از صحنه باشد و آثار فراوانی دارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات در ادامه تصریح کرد: مقاومت در جنبه معنوی درجه انسان را بالا می‌برد برترین اعمال سخت‌ترین اعمال است و انسان مومن مثل صخره است. امروز ایران ابرقدرت جهانی است دیپلمات‌هایش یک طرف می‌نشینند و قدرت‌های سلطه گر و زیادی‌خواه طرف دیگر و نماینده ملت حرفش را می‌زند تا جائی که رئیس جمهور‌آمریکا می‌گوید نمی‌شود ملت ایران را تسلیم کرد و ما باید مذاکره کنیم و بارها آزموده‌ایم که اینها ایستاده‌اند، نیروهای رزمنده، سرداران رشید، بسیجیان مخلص ملت عاشق ما نشان داده‌اند که ایستادگی عامل پیروزی است و ما باید با همراهی آن از آرمان‌های شهدا دفاع کنیم و این روحیه است که به ما قدرت می‌دهد.
همچنین در این همایش معصومه میرمحمدی، مادر شهیدان غیاثوند وهمسر جانباز شهید که منزلش را به کانون فرهنگی و امور خیریه تبدیل کرده در سخنانی به بیان خاطراتی از فرزندان و همسر شهید خود پرداخت و گفت: نماز اول وقت پسران شهیدم ترک نمی‌شد و از کودکی بسیار راستگو و فداکار بودند. همچنین عطاءالله غیاثوند، همسر شهید جانبازم، هیچ گاه در نهایت بیماری نیز شکوه و ناله نمی‌کرد. وی همواره آرزو داشت مقام معظم رهبری را ملاقات کند ولی متاسفانه افتخار حضور مقام معظم رهبری به منزل ما پس از شهادت ایشان به دست آمد.
عذرا رستمیان، همسر شهید محمدرضا دستواره، قائم مقام لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) نیز در سخنانی با بیان اینکه شهید دستواره رفیقی دوست داشتنی و عاشق خانواده بود به بیان خاطره جاری شدن خطبه عقد ایشان توسط امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: امام (ره) در مراسم عقد ما را به خوب بودن با هم  دعوت کردند که این توصیه را همواره در زندگی به کار بردیم.
در این مراسم همچنین از آلبوم موسیقی «‌هشت سال‌های من» با صدای امید معنوی شماره ۹ قطعه موسیقی با نام‌های «الگوی سوم»، «مژده ای دل»، «خانوم کوچولو»، «الوعده وفا»، «کی به اندازه من خوشبخته»، «کپسول اکسیژن»، «مثل موج …»، «چند تا شهید دادی؟» و «فقط شما» رونمایی شد.
این اثر با حمایت سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس تولید شده است.
همچنین در این جشنواره از ۶ کتاب جدید سازمان نشر آثار و ارزش‌های زنان در دفاع مقدس به نام‌های «حق الناس»، «ولایتمداری»، «جهاد نفس»، « رسم دلدادگی»، «می‌شود از اینجا هم فرار کرد؟» و«زندگی به سبک اطلسی‌ها» رونمایی شد.
«می شود از اینجا هم فرار کرد؟» خاطرات علی احدی‌نژاد با تدوین مریم‌سادات ذکرایی است و «زندگی به سبک اطلسی‌ها» به قلم محبوبه زارع به تبیین الگوی ایرانی اسلامی فرهنگ در سبک زندگی زنان شهیده اختصاص دارد. «رسم دلدادگی» به قلم منیژه جانقلی نیز داستانک‌هایی در مورد زنان فعال انقلاب و دفاع مقدس را شامل می‌شود.
کتابهای «ولایتمداری»، «حق الناس» و «جهاد نفس» نیز مجلدهای اول تا سوم مجموعه «سیره شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی» است.
دومین جشنواره «اسوه‌های ایثار ومقاومت» ۲۵ فروردین در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

ایکنا ۲۵ فروردین ۱۳۹۴