معارف اجمالی در زندگی و سیره امام زین العابدین
معارف اجمالی در زندگی و سیره امام زین العابدین

معارف اجمالی در زندگی و سیره امام زین العابدین دکتر  سید جواد  هاشمی فشارکی نسب امام سجاد (ع) چهارمین امام مسلمین جهان، معصوم از نسل معصوم و دارای ذریه معصوم می باشد : ایشان فرزند امام حسین (ع) ، برادر زاده امام حسن (ع) ف نوه امام علی(ع)  و حضرت زهرا (س) ، نتیجه پیامبر الهی […]

معارف اجمالی در زندگی و سیره امام زین العابدین

دکتر  سید جواد  هاشمی فشارکی

  • نسب امام سجاد (ع)

چهارمین امام مسلمین جهان، معصوم از نسل معصوم و دارای ذریه معصوم می باشد : ایشان فرزند امام حسین (ع) ، برادر زاده امام حسن (ع) ف نوه امام علی(ع)  و حضرت زهرا (س) ، نتیجه پیامبر الهی (ص) بوده و فرزندش نیز امام باقر (ع) و نوه اش نیز امام صادق (ع) می باشد .

 

  • خلاصه زندگی امام

امام علی ابن الحسین زین العابدین (ع) در سال ۳۸ق( یا ۴۸ق)  متولد شدند و دوران امامت امام علی(ع) ؛ امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) زندگی کرده وپس از شهادت امام حسین (ع) در کربلا امامت جامعه مسلمین در دوران پُر از اختناق بنی‌امیه بر عهده وی بوده است و این دوران امامت  ۳۴ سال به طول می انجامد .

با وجود دستگاه ظلم واختناق بنی‌امیه ؛ فعالیت ارشادی بشدت در محدودیت و فشار می بود ، با این حال، امام براساس رسالت خویش به طرق مختلف نسبت به ترویج احکام اسلام تلاش کردند . امام با شخصیت جامعی که داشتند ، یک روش بی بدیل امام گسترش معارف اهل بیت(ع) در قالب دعا بود.

براساس “پژوهشى در زندگى امام سجاد علیه السلام‏” رهبر انقلاب اسلامی در اسفند ۱۳۶۱ ، که در آن سیره امام سجاد (ع) را تبیین کرده اند ، یکی از ابعاد انرا چنین نگاشته اند :” بدون شک، هدف نهایى امام سجاد علیه السلام ایجاد حکومت اسلامى بود .”

 

  • اسارت

امام سجاد(ع) در واقعه کربلا حضور داشتتند ؛ لکن بنا به مشیت الهی برای بقای امامت ،ایشان بیمار شده بودند و لذا نتوانستند در جهاد عاشورا شرکت کنند . پس از واقعه غمبارکربلا  لشکریان امام واهل بیت را به بند کشیده و با شرایط سخت و تلخی به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد.

روشنگری های امام سجاد(ع) از طریق سخنرانی ها و دعاها و نیز نهضت اشک در صحنه های مختلف، یک انقلاب نرم و فرهنگی بوجود آورده و سبب زنده نگه داشتن و استمرار نهضت عاشورا

گردید .

 

  • شهادت

امام سجاد(ع) در سن ۵۷ سالگی در ۱۲ محرم سال ۹۴ و یا ۹۵ قمری به دستور ولید بن عبد الملک با سمّ به شهادت رسید. ودرکنار مزار عمویش امام حسن مجتبی(ع) به خاک سپرده شد . فرزند و نوه ایشان ؛ امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع)در کنار وی به خاک سپرده شدند . آن مکان شد محل زیارت چهار امام همام ، که حدود یکصد سال پیش بقعه آن چهار امام معصوم توسط وهابیون سعودی تخریب گشته وحتی مانع ایستادن وزیارت مسلمین میشوند.

 

  • صحیفه سجادیه

دعاها و مناجات هایی که امام(ع) داشته اند در کتابی بنام صحیفه سجادیه گرد آمده است . که تصویر و آینه‌ای است از شرایط آن روز جامعه و قابل بهره برداری و داروی بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی می باشد .

 

  • رساله حقوق

در این کتاب۵۰ حقّ منقول از امام سجاد (ع) می باشد . حقوق و تعهدات الهي انسان در قبال خودش شامل : حقوق اعضاء و جوارح بدن ( حق زبان ـ حق گوش ـ حق چشم ـ حق پا ـ حق دست ‌ ـ حق شكم و … ) و حقوق افعال (حق نماز ـ حق روزه ـ حق صدقه ـ حق قرباني ) وهمچنین حقوق و تعهدات الهي انسان در قبال ديگران شامل حقوق ائمه (ع) ـ حقوق رعيت و زير دست ( حق همسر ـ حق شاگرد و …. ) حقوق خويشان ( حق پدر ، حق مادر، حق فرزند حق برادر )… حق مؤذن ـ حق پيشواي تو در نماز ـ حق همنشين ـ حق دوست ـ حق شريك ـ حق مال ـ حق بستانكار ـ حق معاشر ـ حق …

 

  • تحریفاتی درخصوص امام

زین العابدین بیمار ، ازدواج امام حسین علیه السلام با شهربانو و….  از تحریفاتی است که به امام نسبت داده اند و در کتاب فلسفه حسینی ، شهید مطهری بدان پرداخته است .

 

  • سخن پایانی
  • بهره گیری از معارف ادعیه امام در امورات زندگی و بخصوص در رعایت حقوق و وظایف خود و دیگران یکی از نیازهای زمان می باشد .
  • راههای اسمان با معارف دعای امام سجاد از طریق عبادت و مناجات هموار گشته ، به موازات آن نیز تلاش در جهت اصلاح امور جامعه صورت پذیرد .
  • براساس رسالت بیدارگرانه امام سجاد( ع) در خصوص نهضت کربلا ، مانیز موظف به تبیین ابعاد دفاع مقدس و مدافعان حرم و… می باشیم .
  • همانند امام بایستی به ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻌﺎرف اﻟﻬﻰ و ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﺗﺤﺮﻳﻒ ﺣﻘﺎﻳﻖ امت اﺳﻼﻣﻰ در برابر تهدیدات نرم و تهاجم فرهنگی دشمن بایستی کوشا باشیم
  • با توجه گسترش ویروس منحوس کرونا ؛ به توصیه رهبر انقلاب در رابطه با خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه لازم است اهتمام لازم صورت گیرد تا با دعای برخاسته از دل پاک جوانان و افراد پرهیزگار ؛ درکنار رعایت تمام ملاحظات پزشکی و بهداشتی ؛ ان شالله بزودی این بلا از بلاد اسلامی رفع گردد .