اولویت اول دولت رئیسی در نیمه دوم ۱۴۰۰
اولویت اول دولت رئیسی در نیمه دوم ۱۴۰۰

طی سه چهار سال گذشته مردم با مشکلات زیادی ناشی از سو تدبیر و کاهلی دولت ۱۱ و ۱۲ مواجه شده اند و دولت تدبیر و امید انبوهی از مشکلات را چون زلزله ویرانگر به ارث گذاشته است ، که نیروهای امدادی نخست بایستی کارهای فوریتی آوار برداری و امداد و نجات را انجام دهند تا راه برای دوره بازسازی فراهم شود . لذا عمل به تحقق شعار سال در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ معبر بسیار خوبی برای کمر راست کردن دولت انقلابی در برابر انبوه آوارهای موجود و انتظارات مردمی می باشد .
دکترسید جواد هاشمی فشارکی

رهبر انقلاب اسلامی چند سال اخیر براساس شرایط کشور شعار سال را بر موضوعات اقتصادی و محور تولید نام گذاری کردند ( «اقتصاد وفرهنگ،باعزم ملی ومدیریت جهادی»، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی»، «رونق تولید» و « جهش تولید» )  ؛ چنانچه این موضوعات مورد توجه جدی نهادهای ذیربط قرار می‌گرفت سر مردم و جامعه آوار نمیشد و بسیاری از مشکلات کشور یا به وجود نمی‌آمد و یا مانند اتفاقات اخیر تبدیل به بحران تبدیل نمی‌شد و دیگر نیازی نبود تا سال ۱۴۰۰ نیز  «تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدائیها » نام نهاده شود.

در سنوات اخیر کشور با چالش‌های مختلفی مواجه بوده است، افزایش تحریم‌ها از سوی شیطان بزرگ، سومدیریت های داخلی، با افزایش واردات بی‌رویه، به‌خصوص کالاهای لوکس و مصرفی و همچنین کالاهایی که در داخل وجود داشته و نیاز به حمایت داشته‌اند، تعطیلی و یا کاهش تولید، رکود بازار و کاهش درآمد عمومی و به‌موازات آن رشد سرسام‌آور قیمت‌ها تا چند برابر که مشکلات معیشتی سخت و بی‌سابقه‌ای را برای مردم کشورمان رقم زده است.

سرنوشت شعار سال در نیمه اول  : رهبر انقلاب نام سال جاری را ”  تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ” نام نهادند که در نیمه اول سال فقط تبدیل به بنر ورودی وزارتخانه ها و صفحه نخست پایگاه اطلاع رسانی هاگردید . لکن ضرورت دارد دولت انقلابی اولویت کار خود را با این شعار آغاز و مبنای گشایش امور قرار دهند .

ضرورت اولویت قرارگرفتن توسط دولت انقلابی:  اقتصاد موتور محرک جامعه و تولید ماده محترقه این موتور است «اقتصاد یک نقطه کلیدی تعیین‌کننده است… اقتصاد البته هدف جامعه اسلامی نیست، اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید. تأکید بر تقویت اقتصاد مستقل کشور که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیت و توزیع عدالت محور و مصرف به‌اندازه و بی اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه است» (بند نخست توصیه سوم، بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب، بهمن ۱۳۹۷) ومتاسفانه در سالهای اخیر با سو مدیریت مدیران داخلی و نیز تحریمهای خارجی وضعیت اقتصاد کشور به مرز بحرانی صعود کرده است .

همانطور که رهبر انقلاب پیش بینی کرده بودند ” انتخابات خرداد ۱۴۰۰ و روی کارآمدن مدیریت‌های جدید و احتمالاً تازه‌نفس و با انگیزه‌های قوی، امسال را سالی بسیار مهم، حساس و تأثیرگذار در آینده کشور کرده است. ( رهبر انقلاب اسلامی، ۳۰ اسفند ۱۳۹۹)  لازم است مدیران تازه نفس باتحقق شعار سال ، امسال را به سالی بسیار مهم وتاثیر گذار مبدل نمایند .

شعارسال ۱۴۰۰ سه بخش  دارد که هر سه بخش مهم و توجه به آن بسیار راهگشاست :
الف تولید : -تولید از ریشه لغوی ولد و به مفهوم ایجاد کردن، به وجود آوردن و زایش است . تولید در نام‌گذاری سال یعنی تولید داخلی و به مفهوم بومی بودن تولید است . و در حوزه‌های مختلف کشور موضوعیت دارد.

تولید در نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ : تولیدنیازهای ضروری واساسی جامعه بایستی در داخل کشور صورت گرفته و وابستگی به خارج کاهش یابد؛ تا نیازهای اساسی بدون تکانه های اقتصادی ، تولید و تأمین شود. بنابراین در هدف‌گذاری تولید در کشور باید تمرکز بر تأمین نیازهای جامعه باشد به نحوی که واردات را به‌شدت کاهش داده و حتی در بسیاری از موارد بی‌نیاز از واردات شویم ، به‌خصوص در کالاهای اساسی مردم و جامعه، کالاهای کلیدی و حیاتی کشور، کالاهای زیاد ارز بر، کالاهای پرمصرف جامعه و در اولویت آن‌ها نیز تولید کالاهایی که در معرض تحریم دشمنان قرار دارند، است. علی‌القاعده کالاهای لوکس، تزیینی، تجملی، تشریفاتی، آرایشی، تفننی و… ضمن اینکه در شرایط تحریم کشور باید ممنوع‌الورود باشند بایستی در اولویت آخر تولید قرار داشته باشند.

تولید صنایع سبک و سنگین، صنایع و لوازم ساختمانی، صنایع معدنی، مواد کانی و معدنی، صنایع شیمیایی، صنایع نفتی و پتروشیمی، صنایع تبدیلی، محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی، صنایع، محصولات و مواد غذایی، لوازم بهداشتی، درمانی و بیمارستانی، صنایع دفاعی و امنیتی، لوازم مخابراتی و ارتباطی، محصولات فرهنگی، محصولات نرم‌افزاری، محصولات نوشت‌افزاری، لوازم‌خانگی و اداری، لوازم صوتی و تصویری و ده‌ها حوزه دیگر که هر کدام ده‌ها و بلکه صدها جزئیات کالا و محصولات دارند که مورد نیاز هر جامعه‌ای است .

ب- پشتیبانی ها :یکی از موانع رشد تولید عدم و یا ضعف در پشتیبانی ها از تولید و مراکز تولیدی می باشد . وضرورت دارد نهادهای مختلف در حوزه های مرتبط خویش پشتیبانی های لازم را انجام دهند، تا تولیدملی شکوفا گردد:
– پشتیبانی ها در نیمه دوم سال ۱۴۰۰
پشتیبانی تقنینی: مجلس شورای اسلامی  باید با مصوبات قانونی دولت را موظف به پشتیبانی از تولیدکنندگان کند، همچنین بانک‌ها را از واسطه‌گری و خرید املاک و امثالهم منع کرده و موظف به حمایت مالی از تولید نماید.

پشتیبانی قضایی: قوه قضاییه با نظارت بیشتر و رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان داخلی به‌خصوص در امور حیاتی و نیازهای اساسی جامعه از آنان حمایت و پشتیبانی کرده و با مانعان تولید برخورد نماید، همچنین در رسیدگی به پرونده‌های قضایی و کاهش زمان دادرسی در امور مربوط به تولیدات در حوزه های مختلف ضرورت دارد.

پشتیبانی دستگاههای مسول: هیات دولت جدیدو وزارت خانه های کلیدی، محدودیت سخت‌گیرانه برای واردات به‌خصوص برای کالاهایی که در داخل در حال تولید بوده و یا امکان تولید و یا افزایش آن وجود می داشت، حمایت از تولیدکنندگان داخلی، کاستن از موانع تولید، کوتاه کردن فرآیند مجوزها، سرازیر کردن و سهل کردن تسهیلات بانکی و کاهش بهره بانکی و تمهیل سررسید وام‌های گذشته مشروط بر افزایش تولید واحدها، حمایت از صنایع کوچک، استفاده از ظرفیت بسیج، ارائه بسته مشوق‌ها به تولیدکنندگانی که در سال جدید، پشتیبانی خود را عملی کند و درپایان سال گزارش واقعی ارایه دهد.

پشتیبانی اجرایی: مسولین دستگاههای اجرایی ، لازمست بصورت میدانی مشکلات بخشهای تولیدی را رسیدگی کرده و پشتیبانی های لازم و عملی از تولیدکنندگان را دنبال نمایند.

پشتیبانی از کارگاههای کوچک:  پشتیبانی از صنایع کوچک شهری و روستایی و کارگاههای خانگی

پشتیبانی اطلاعاتی: تولیدکنندگان در مواردی که نیاز به امارهای وضع موجود و نیازهای اتی دارند و بایستی در سامانه ای هوشمند، این نیازها تامین و مدیریت شوند .

پشتیبانی تبلیغاتی و فرهنگ سازی: وزارت خانه ها و سازمان ها وبخصوص رسانه ملی و جراید و پایگاههای خبری بایستی درخصوص فرهنگ سازی مصرف کالاهای تولید داخلی اهتمام ویژه داشته باشند و از تبلغ کالاهای بیگانه احتناب و حتی ممنوع گردد.

پشتیبانی درتشویق و ممانعت از افزایش هزینه ها: “اوضاع کسب‌وکار در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق شوند و از افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود. “( رهبر انقلاب اسلامی ، ۳۰ اسفند ۱۳۹۹)

– پشتیبانی در استفاده از ظرفیت‌های مادی و  سرمایه های انسانی استفاده نشده و یا کمتر استفاده شده وهر پشتیبانی لازم دیگری لازم و ضروری است .

ج- مانع زدایی :  مانعی به معنی بازدارنده ، جلوگیرنده و منع کننده و زدایی به معنی زدودن و گندزدایی بوده و در اینجا به مفهوم زدودن موانع تولید در بخشهای مختلف می باشد .
مانع زدایی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ :  براساس فرمایش رهبری “چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایتهای همه‌جانبه‌ی قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد. “(رهبر انقلاب اسلامی، ۳۰ اسفند ۱۳۹۹) بایستی مانع های مختلفی که در مراحل کار تولید وجود دارند ؛ نخست شناسایی و سپس مانع زدایی شده و تولید ملی شکوفا گردد .مانع زایی ها شامل موارد زیر می باشد :
مانع زدایی از مقررات دست و پاگیر ، مانع زدایی درسازمانهای مانع تراش ، توسط مدیران مانع کور بین باقیمانده از دوره قبل
مانع زدایی توسط کارشناسان مانع ساز و بهانه تراش ؛ توسط دستگاه دیپلماسی و عدم گره زدن امور تولید به نتایج مداکرات بی ثمر ، از جریانات سیاسی غربگرا ،از فرآیند‌های مطول که تولید کننده نتواند در زمان مناسب و با قیمت معین کالای خود را عرضه کند ،از بهانه ای بنام شرایط کرونا ؛ در حذف رانت های مانع تولید توسط سلطانهای چمبره زده بر کالاهای اساسی و  مانع زدایی در حوزه های دیگری که به هر نحو،  مانع رشد تولید می شوند.
سخن پایانی :  بحمدالله با تغییر ریل دولت ، موانع نرم افزاری با حذف مدیران کاهل و استقرارمدیران انقلابی تازه نفس رفع شده و ضرورت دارد تحقق عنوان‌ محوری سال را مبنای برنامه‌ریزی قرار گیرد . تولید نیازهای اساسی مردم و جامعه، بایستی در اولویت برنامه‌ریزی کشور قرار گیرد و مسولان ذیربط موانع را رفع و پشتیبانی های لازم را عملا  اقدام و پیگیری کنند.

-همه سازمان‌ها و نهادها بایدبراساس عنوان محوری سال و بیانیه گام دوم انقلاب برای تک‌تک ادارات و سازمان‌های زیر مجموعه خود برنامه شش ماهه تهیه کند، به نحوی که تا پایان سال در تمامی بخش‌ها با جهش تولید مواجه شویم تا هم کارخانه‌ها رونق و توسعه یابند، هم نیاز داخل تأمین و هم مشکلات مردم کم شود، هم اشتغال و درآمد مردم افزایش یابد و هم درآمد ملی ارتقا یابد. اگر چنین شود در سال بعد می‌توان با جهش دوم تولید، بازارهای جهانی را کسب کرد و کشور از یک درآمد پایدار برخوردار شده و از وابستگی به درآمد نفت خارج شود.

-از اقدامات صورت گرفته دو سه سال اخیر توسط بسیج سازندگی در تولیدات خانگی ، الگو برداری شده و ضمن حمایتهای لازم ،بصورت یک شبکه گسترده ملی از تولید تا توزیع درشهرها و روستاها توسعه یابد.
سخن پایانی اینکه این بند از بیانیه گام دوم انقلاب درخصوص تولید بسیار راه گشاست و باید مبتای کار قرار گیرد: “«دهه دوم چشم‌انداز باید زمان تمرکز بر بهره‌داری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده نشده باشد تا پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقاء یابد»” (رهبر انقلاب، مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب، بهمن ۱۳۹۷)

-اگرموانع تولید رفع شود، تولید رونق میگیرد ، کسب و کار بهبود می یابد ، اقتصاد به حرکت در می اید و مشکلات کاهش می یابد و مردم نسیم بهار را احساس کرده و راه برای جهش در سالهای بعد بار می شود .

دکترسید جواد هاشمی فشارکی، مؤلف کتاب « فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب»