از غدیر علوی تا غدیر مهدوی
از غدیر علوی تا غدیر مهدوی

پس از بعثت آخرین پیامبر الهی (ص) با تضمین بخشی تداوم ولایت مسلمین ، پس از رسالت نبوی ، واقعه غدیر خم بزرگترین رویداد جهان اسلام می باشد ، چرا که زمین تا پایان عمر جهان از حجت خدا خالی نماند . این مهم دارای سیر تحول بوده است :
*
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

  • ۱- ظهور اسلام : واژه اسلام از ریشه «سلم» به معنای صحت و سلامت و مبرا از هرعیب و نقص بوده و آخرین و کامل ترین دین الهی برای بشر تا پایان عمر جهان می باشد . حضرت محمد (ص) آخرین فرستاده الهی بوده و پیامبر دین متکامل و مترقی می باشد . معجزه وی برای قرون متمادی قران کریم بوده ، که علاوه بر اعجاز بیانی‌ و نزول‌ با فصاحت و بلاغت ، حاوی تمامی دستورات الهی برای بشر در زمینه های فردی ، خانوادگی ، اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی ، اقتصادی و دفاعی در نهایت شگفتی‌های‌ بیانی ‌می باشد. قران نسخه شفا بخش نیازهای روحی و مادی زندگانی دنیا بوده ؛ که سعادت آخرت را نیز بهمراه دارد .

لکن دشمنان اسلام که تاب وتحمل آنرا نداشتند ، در انتظار رحلت پیامبر (ص) بوده ، تا انرا خاتمه یافته تلقی کرده و یا مصادره نمایند . اما اراده خداوند بر خالی نبودن زمین از حجت و تداوم بخشی این دین الهی بود ، تـا آنـکـه بینات واحکام خدا باطل نشده و جاری شود.

  • ۲- غدیر خم : در سال دهم هجرت ، به امر الهی ، آخرین سفر پیامبر (ص)  به مکه مکرمه برای تعلیم حج و اعلام ولایت ائمه اطهار (ع) براساس آیه ” بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ” [۱]صورت می گیرد . ایشان آخرین خطابه خود را برای همه اعصار بیان کردند که ،« هر کس من مولای اویم ، پس علی مولای اوست. » وسپس دعا میکنند . پیامبر (ص) اکمال دین و اتمام نعمت را با ولایت علی (ع) و فرزندانش را اعلام فرمودند. آنگاه رضایت الهی در آیه ” الْیوْمَ …. رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دین ” [۲] اعلام میشود.
  • ۳ – دشمنان غدیر : خداوند در باره واقعه غدیر می فرماید : “امروز کافران از(نابود شدن)دین شما مایوس و نومید شدند.” [۳] اما دشمنان دست بردار نشدند، نخستین امام منصوب پیامبر رحمت و نیز ده امام بعدی را به شهادت رساندند و تقدیر الهی بر این قرارگرفت که آخرین آنها، حضرت مهدی (عج) در غیبت به سر ‌برد. در عصر غیبت کبری، بنا به روایاتی مانند ” در رویدادهای زمانه، بهراویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم ” [۴] ، ولی فقیه همانند جانشین امام (عج) و نقش زعامت و سرپرستی جامعه اسلامی را بر عهده دارد. ولی دشمنان اسلام ومنحرفین ؛ درطول تاریخ غاصبان حکومت مسلمین بودند .
  • ۴- غدیر انقلاب اسلامی : پس از حکومت ۵ ساله علوی ، دشمنان اسلام تداوم حکومت سایر ائمه را مانع شدند و پس از آن نیز علمای اسلامی در طول تاریخ تلاشها و مبازرات فراوانی داشتند ولی امکان تشکیل حکومت اسلامی میسر نشد . تا اینکه انقلاب اسلامی با سخنرانی امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ آغاز و در بهمن ۱۳۵۷ نظام ستم شاهی ساقط و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه اصل ولایت فقیه شکل گرفت . ده سال کشور تحت زعامت امام خمینی و سپس توسط امام خامنه ای تداوم یافته است ، لذا می توان گفت که غدیر خم در غدیر انقلاب اسلامی تجلی وتداوم یافته است .

حقیقتاً امامین انقلاب کشتی انقلاب را از طوفان‌های دشمنان خارجی و فتنه‌های داخلی و بحران‌ها و سوءمدیریت‌ها، به ساحل نجات هدایت کرده اند که اگراین عنایت الهی نبود، دوران بدتر از ستمشاهی برکشور حاکم می‌شد .

  • ۵ -غدیر انقلاب زمینه ساز ظهور : از منظر امام خامنه ای ، انقلاب اسلامی به عنوان یک الگوی زنده و پویا در برابر چشم مسلمانان جلوه گر شده و این الگو ، «تمدن غرب و شرق » و نظام سلطه جهانی را به چالش کشیده است . ایشان پس از تبیین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در دهه چهارم انقلاب ، مراحل پنج گانه ایجاد تمدن نوین اسلامی را تبیین نموده و با صدور بیانیه‌ «گام دوم انقلاب اسلامی» در چله انقلاب برای “برداشتن گام بلند انقلاب” و “دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی ” ، “فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی” را نوید داده و آمادگی و هموار سازی برای طلوع و ظهور خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) در جهان ظلمت‌زده را بشارت داده اند.
  • ۵- غدیرحکومت مهدوی : بر اساس روایات دوازدهمین و آخرین امام (عج)، پس از غیبت کبرا ، ظهور و قیام خواهد کرد . نشانه‌های متعددی نیز برای ظهور آنحضرت ذکر شده‌ ، ولی زمان دقیق ظهور مشخص نشده است ؛ لکن مهمترین نشانه ای که ذکر شده ، پس از ” ظلم و ستم فراگیر و فتنه‌ای که بر هر خانه‌ای وارد می‌شود ” [۵]. چنانچه هم اکنون مشاهده میشود، اکثر مردم جهان تحت انواع ظلمها توسط حاکمان ظالم و ظلم فکری و فرهنگی درجریان است و سازمانهای بین المللی تحت سلطه ظالمان جهانی گوش شنوایی نداشته و اعتراضات حتی به جوامع غربی نیز کشیده شده و روبه گسترش است . در چنین شرایطی امام مهدی جهان را از ستم و حاکمان زورگو رهانیده و جامعه‌ای پر از عدل و داد را به وجود خواهد آورد. طبق روایات متعدد ؛ شیعیان به انتظار فرج و مهیای ظهور امام زمان بودن ، ترغیب شده و جز برترین اعمال به شمار آمده است .

 

  • ۷- سخن پایانی :
  • دشمنان خارجی انقلاب اسلامی ؛ دشمنان غدیر خم و ظهور بوده و در حداکثر تلاش علیه اسلامند و برخی جریانات سیاسی داخلی کشور ؛ نیز همواره مشکل تراشی میکنند، به مصداق این حدیث نبوی : “هر کس از ولایت ائمه (ع) سرباز زند اعمال نیکش سقوط می کند و در جهنم خواهد بود” [۶] لذا هر کس از ولایت جانشین ائمه (ع) و غدیر انقلاب سرباز زند ، مانع ظهور تلقی شده و مشمول این فرمایش پیامبر خواهد شد .
  • کمک به ظهور امام زمان (عج) یکی از مهمترین وظایف مسلمانان بوده و بایستی با زمینه سازی معماری نظام نوین جهانی ، آمادگی های لازم را بوجود آوریم ، در غیر اینصورت همانند بنی اسرائیل و کوفیان بوده که حضرت موسی(ع) و امام حسین (ع) را تنها گذاشتند.
  • ثمره نهایی غدیر، با ظهور مهدی (عج) و برقراری حکومت عدل مهدوی به نتیجه نهایی خواهد رسید و بر اساس وعده الهی، پرچم این انقلاب به دست صاحبش داده خواهد شد و سخت می‌توان باور کرد کسی غدیر خم را قبول داشته باشد ، ولی غدیر انقلاب را قبول نداشته و التزام عملی به ناخدای کشتی نجات نداشته باشد. که بی سربازی انقلاب نتوان سرباز امام مهدی شد . چرا که غدیر انقلاب، تداوم بخش و احیاگر غدیر خم است و زمینه ساز غدیر مهدوی خواهد بود. در شرایط انبوه تهدیدات دشمنان اسلام ، راه نجات دنیا و آخرت دیگری وجود ندارد . و حیات انقلاب جهانی اسلام در گرو پاسداری از غدیر انقلاب اسلامی است.

زیرنویس :

[۱]  سوره مبارکه مائده-آیه ۶۷

[۲] سوره مبارکه مائده آیه ۳

[۳]  سوره مبارکه مائده، آیه ۳

[۴] حدیث نقل شده توسط ابن بابویه ، طوسی ، طبرسی، راوندی ، مجلسی و حر عاملی

[۵]  سید بن طاووس، الطرائف، ۱۴۰۰ش، ج۱، ص۱۷۷

[۶]  بخش پنجم خطبه غدیر