بیانیه در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر تهران
بیانیه در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر تهران

پیرو برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برخی موارد مشاهده شده در فرایند این انتخابات در این بیانیه پرداخته شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

و قُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا ( سوره اسراء آیه ۸۰)

و بگو بارالها مرا از دروازه صدق و شرافت به هر کار داخل گردان و به قدم صدق و راستی از هر کار بیرون آور و از جانب خویش مرا بصیرت و حجتی روشن عطا فرما.

به برکت انقلاب اسلامی، انتخابات گوناگونی پس از انقلاب اسلامی برگزارشده است ، که پیش از آن سابقه نداشته است . در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰نیز چون دیگر انتخابات ، علیرغم همه مشکلات معیشتی مردم براثر سومدیریت دولت تدبیر وامید در سالهای اخیر ،وجود کرونا و تبلیغات منفی سنگین دشمنان خارجی و داخلی ، اقدامات عجیب وغریب ستاد انتخابات دولت تدبیر وامید در روز انتخابات که مشکلات زیادی را بوجود آورد ، چهار انتخابات( سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای دوم مجلس خبرگان رهبری) برگزار شد.

فارغ از نحوه و چگونگی آن بررسی های انجام شده در انتخابات شورای شهر تهران موارد زیر مشهود بوده است:

الف ) افراد فاقد صلاحیت تخصصی

درحالیکه که شورای شهر یک نهاد تصمیم ساز برای شهر و زیر ساختهای سخت و نرم ان میباشد ، افرادی حضور داشته اند که از دانش و  تجربه مرتبط باحوزه مدیریت شهری برخودار نبوده اند .

درمیان اسامی که درفهرست حایزین اکثریت اعلام شده اندافرادی مشاهده میشود که بدون هیچ سابقه کاری وتخصصی می باشند ، که این مساله سبب ناکارامدی شورای قبلی شده و فعلی میشود .

ب) پیش از موعد انتخابات

۱)         حدود چهار لیست مشهور و بیش از بیست لیست دیگر از ائتلافهای مختلف منتشر گردید. درجبهه نیروهای انقلاب ، سه لیست شورای ائتلاف وحدت و ابادگران و تعدادی لیست ائتلافی دیگر وجود داشته است . وهمین مساله بیانگر بی مسمایی عنوان لیست های ائتلاف و وحدت بوده و به عبارتی از وجاهت کارکردی خود را ازدست داده اند و نیاز به تجدید ساختار و رویکرد دارند ، تا فراگیر تلقی شوند.

۲)         در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب چهار نفر از افراد لیست خود نیز جز ستاد ائتلاف بوده که مغایر قانون (مغایرت منافع) بوده اند.

۳)         انتشار لیست شورای ائتلاف با تصویر رییس مجلس ( شهردار سابق تهران) ضمن اینکه خلاف قانون تفکیک قوا بوده ، سبب القای رای آوری لیست مذکور شده و خلاف عدالت بوده است .

۴)         درحالیکه در انتخابات ریاست جمهوری فرصت های مفرطی برای تبلیغ وجود دارد ، هیچ فضایی برای تبلیغ مستقیم کاندیداهای شورای شهر با شهروندان وجود ندارد.

برخی از لیست ها به بهانه های تبلیغات انتخاباتی وجوهات ملیونی دریافت کردند ، که سبب تاثیر ونفوذ ثروتمندان بر انتخابات و مسایل دیگر میگردد و مغایر با ارزشهای انقلاب اسلامی است.

 

            ج) روز انتخابات (رای گیری)

به تعدد مشاهده شده است در بسیاری از شعب برخی از متصدیان یا افراد متفرقه حاضر در محل رای گیری لیست مورد نظر خود را به رای دهندگان مراجعه کننده داده اند ، که این مساله خلاف قانون می باشد.

 

            د) پس از انتخابات ( شمارش آرا )

۱ – در بسیاری از شعب بعلت حجم زیاد کار صندوق ها وخستگی ناشی از آن  ، فقط لیستهای مشهور را شمارش کرده و مابقی را منظور نکردند و آمار واقعی ارایه شده افراد کاهش یافته است این عدم وجود عدالت ومساوات برای کلیه کاندیداها وخلاف قانون میباشد.

۲- در برخی از لیست نویسی ها نیز ، رای دهندگان رایشان بصورت منطبق برلیست نبوده و  برخی افراد را که می شناخته اند جایگزین کرده اندکه در شمارش این مهم در نظر گرفته نشده و با عدم دقت وتوجه با وجود چند عضو از یک لیست در رای موردنظر کل لیست لحاظ شده است.

 

سخن پایانی

فرجام آنکه نظر به اینکه نظام جمهوری اسلامی نظامی مردم سالار ومنطبق بردین مبین اسلام وارزشهای والای انسانیست در موضوع انتخابات که ازمهمترین صحنه های متاثر از این ارزشهاست عدم توجه وسلیقه ای عمل نمودن،قوانین را بی تاثیر،جامعه را بی اعتماد وجمهوریت رامبهم ونظام اسلامی را بی اعتبار می نماید در حالیکه اجرای صحیح نص قانون بدون جانب داریها پایه های مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی وانقلابی که برای بنیان منطبق بااسلام آن خونها ریخته شده است را مستحکم تر خواهدساخت.

افراد متخصص ومتعهد و انقلابی مختلفی با سوابق بسیار مرتبط و با برنامه مدون و باهدف رفع معضلات ومشکلات شهری برپایه تخصص و تجربه،برحسب وظیفه شرعی وانسانی در کمال صحت وسلامت در عملکرد، در انتخابات حضور یافتند؛ باتایید مطالب فوق الذکر ضمن احترام به نتایج انتخابات برای ملت شهید پرور و همیشه درصحنه ایران آرزوی پیروزی وسربلندی داشته وهمچون همیشه با تمام توان وقدرت وتخصص، متعهدانه ،در خدمت مردم ایران خواهد بود وامید آن دارد که شفافیت در عملکرد وخدمتگزار واقعی بودن در تمامی حوزه های مدیریتی نهادینه گشته وهویت ایرانی و پایبندی به ارزشهای انسانی واسلامی سرلوحه کارهای شورای شهر ششم و نیز مسئواین مربوطه قرارگیرد.

لازم است در انتخابات آتی برای پیشگیری از مشکلات مذکور چاره اندیشی شده و انتخاباتی فراگیر و براساس مر قانون برگزار گردیده و ثمرات بهتری عاید شرکت کنندگان و شهروندان گردد.

 

نامزدانتخابات شورای اسلامی شهر ۱۴۰۰تهران  

سید جواد هاشمی فشارکی

۵ تیرماه ۱۴۰۰