بیانیه حماسه حضور در انتخابات نظام مهندسی
بیانیه حماسه حضور در انتخابات نظام مهندسی

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی بدنبال برگزاری انتخابات نهمین دوره نظام مهندسی ساختمان ، بیانیه زیر را ارایه دادند .

بسم الله الرحمن الرحیم

من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق

در حالیکه در پیش از انقلاب اسلامی مردم هیچ نقشی در شکل گیری نهادها و تعیین مسئولین و حکمرانی نداشتند ، به برکت انقلاب اسلامی بسیاری از امور به مردم واگذار شده است . یکی از مصادیق مردم سالاری دینی در قانون نظام مهندسی ساختمان که در سال ۱۳۷۴ مصوب گردیده تجلی یافته است و تا کنون نه دوره انتخابات هیات مدیره برگزارگردیده و منتخبین این نهاد صنفی بر مصدر امور سازمان قرار گرفته و مرجع تصمیم گیری نظام مهندسی و نیز امور جاری مهندسی بوده اند .

انتخابات نهمین دوره در استان تهران در ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ بصورت الکترونیکی با حضور ۲۱۰ نفر تایید صلاحیت شده نهایی (این تعداد در مقایسه با لیست قبلی تایید صلاحیت شده‌ها ۲۱ نفر کمتر شده بود . از این تعداد ۱۰ نفر رد صلاحیت شده و پروانه اشتغال به‌کار ۲ نفر دیگر از کاندیداها تعلیق گردیده) در رشته های هفت گانه معماری ، عمران ، نقشه‌برداری ، ترافیک ، برق ، ‌ مکانیک و شهرسازی برگزارگردید . حدود ۱۰۶۳۷۰هزار مهندس دارای پروانه نظام مهندسی شرایط شرکت در انتخابات را داشته اند ،  که ۳۲۵۶۶ نفر آنان در انتخابات شرکت کردند . درحالیکه در دوره قبل، در مجموع ۱۰ هزار نفر در انتخابات مشارکت داشتند.که یکی از دلایل افزایش مشارکت رای گیری غیرحضوری و بصورت مجازی بوده است .

از کلیه اعضای محترم سازمان نظام مهندسی که با شرکت خود بار دیگرحماسه آفریدند . و با انتخاب نمایندگان خود براستحکام جایگاه معظم سازمان نظام مهندسی افزودند. و از همه عزیزانی که به هرنحو این پیروزی بزرگ را بامشارکت سه برابری نسبت به دور قبل حماسه افرینی کرده  ، منتخبین محترم و همچنین براعضای گرامی سازمان نظام مهندسی استان تهران تبریک و تهنیت عرض می گردد .

از یکایک عزیزانی که اینجانب  را قابل دانسته و لطف کرده و رای دادند و در ردیف  ۲۷ جدول قراردادند ؛ تشکر میکنم . همچنین ازگروههایی که اسم بنده را در لیست خود قرار دادند ، بخصوص از جامعه اسلامی مهندسین ، خانه مهندسین ؛ گروه اثتلاف پایدار ، گروه ائتلاف ایده مهندسی ، معماران بیدار و برخی تشکلهای دیگر و همچنین از گروه زمان ، گروه مهندسان مکانیک و …. که در برنامه های خود از اینجانب دعوت بعمل اورده و فرصت ارایه مطالب دادند ، ونیز از ریاست محترم سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری ؛ آقای دکتر سید مهدی هاشمی ؛ مهندس حسین باقری و همه سرورانی که بنحویی مورد لطف وحمایت قراردادند ،  تشکر و قدرانی کرده و ارزوی موفقیت برای یکایک عزیزان دارم .

همچنین تشکر می کنم  از زحمات شخص اقای … مسول ….  که کرارا اینجانب را مورد لطف و ابراز شایستگی وارجحیت نسبت به برخی از اعضای لیست شان قراردادند ، ولی گفتند بنا به دلایلی لیستشان جا نداشت تا اسم بنده را اضافه کنند ! ( گرچه افراد با سابقه کمتر وحتی افراد مشکل دار و بخصوص رد صلاحیت شده درلیست ایشان جای داشته است . و هیچ معیار بندی برای تنظیم حتی لیست دوم وی در صبح روز رای گیری بر مبنای اهداف سازمان مطبوعش مشاهده نشد ! )

به منتخبین نهمین هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران در رشته های معماری ، عمران ، نقشه‌برداری ، ترافیک ، برق ، ‌ مکانیک و شهرسازی تبریک عرض کرده و توصیه به بهره گیری از فرصت خدمت پیش آمده را دارم و ارزوی موفقیت تان در راستای اهداف عالیه سازمان و بخصوص اجرایی کردن وظایف مغفول مانده سازمان را دارم . و برخی از مطالبات جهت اقدام از سوی هیات مدیره محترم اعلام می گردد.

نظام مهندسی ساختمان، ظرفیتهای قانونی بسیار خوبی و ظرفیتهای انسانی بسیار بالایی دارد ؛ که باید حداکثر استفاده از این ظرفیت ها شود . در عین حال سازمان دارای ضعفها . چالشهای درونی مدیریتی، تعارض منافع ، ضعف در در عدالت ارجاع سهمیه کار ، مشکلات حقوقی مسولیت حرفه ای ، بیمه مشاغل ، ضعفهای حرفه ای اعضا و مشکلات معیشتی و درآمدی برخی از اعضا و….  وهمچنین با چالشهای بیرونی از قبیل تعاملات با وزارات ، تعاملات با شهرداری و تعاملات با سایر نهادها و نیز شرکتهای صوری ، رابطه کارفرمایی ، پیمانکاری و مهندس مشاور و ناظر و مجری ، مشکلات اجرایی ساخت ، نظام هدایت و کنترل طرحها و ارزیابی عملکرد اعضا ، بازنگری قانون نظام مهندسی ساختمان براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و غیره می باشد ، که لازم است هیات مدیره با تشکیل کارگروههای تخصصی نسبت به یافتن راهکارهای لازم اقدام واهتمام ورزد .

یکی از معضلات مهم کشور افت کیفیت طراحی و ساخت ، بخصوص در هویت معماری بناها می باشد . و یکی وظایف هیات مدیره نظام مهندسی برابر بند یک  ماده دو قانون نظام مهندسی ساختمان ” تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و شهرسازی. ”  [۱]، می باشد . که تاکنون مورد اهتمام جدی قرار نگرفته است . که بخصوص در امر ساخت چهار ملیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم بایستی پشتیبانی های لازم صورت گیرد .

آنچه در گروهها مشاهده کردم ، انتظار اعضای سازمان که رای داده اند و یا بدلایلی در رای گیری شرکت نکرده اند ، از منتخبین محترم هیت مدیره نظام مهندسی اینست که مسئولیت نظارت واجرای ساختمان ارتقا یابد و موارد امضا فروشی منسوخ گردد و جایگاه مهندسین اثر بخش و تعالی بخش بوده و حاکمیت بساز بفروش برچیده و سرمایه های ملی کشور مایه افتخار گردد و نظام  ارجاع کار کاملا عادلانه و منطبق بر ضوابط باشد و ریشه فساد از امور صنفی ساختمان برچیده شود و مشکلات جاری صنف مهندسی ساختمان مرتفع گردد .

برخی از آرا نیز تحلیل معناداری داشته و حاوی پیام بود ؛ اینکه فردی که تقریبا در حدود ۲۰ لیست بوده است و همه مهندسین ایران ایشان را به واسطه سابقه مدیریت دولتی اش می‌شناسند ولی رای نیاورد ! ولی یک مهندس ناشناخته و با اولین بار حضور درانتخابات رای اورد . فردی که در دوره قبلی اصلا رای نیاورده بود ولی در این دوره در رشته خود اول شد. اینکه فردی در دوره قبل که معروف نبود ؛ نفر اول شده بود و همین فرد در این دوره که معروفیت یافته بود ؛ چندم شد! اینکه برخی افراد با سابقه مدیریتی و شاخص و سرگروه برخی لیست ها از انتخابات باز ماندند ؛ ولی بلاخره برخی از اعضای آن لیستها رای آوردند ! و …..

درحالیکه بر این اساس قانون ۲۴ ساعت قبل از آغاز رأی‌گیری مهلت تبلیغات نامزدهای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی مجاز به تبلیغات نبوده اند ولی متاسفانه برخی گروهها حتی در میانه روز رای گیری نسبت انتشار لیست خود اقدام ورزیده اند ؛ که لازم است هیات نظارت برخوردهای قانونی را اعمال نماید .

 

به امید اینکه نظام مهندسی ساختمان کشور در تراز جهانی و بعنوان الگو واقع گردد.

عضو پایه یک سازمان نظام مهندسی ساختمان

سید جواد هاشمی فشارکی

۲۷ مهر ۱۴۰۰

[۱]   https://rc.majlis.ir/fa/law/show/92643