افراط و تفریط بیجا در دولت تدبیر و امید (نمونه موردی نحوه ثبت نام در سه انتخابات )
افراط و تفریط بیجا در دولت تدبیر و امید (نمونه موردی نحوه ثبت نام در سه انتخابات )

مقایسه میزان مدارک ثبت نامی ونحوه دریافت بسیار متفاوت مدارک در سه انتخابات اخیر و بیان رویه نامتعادل در هرسه
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

سه انتخابات با فاصله کمی از یکدیگر برگزارشده و خواهد شد ، در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر برگزار شد و انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در مرحله ثبت نام می باشد .

در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ که جایگاه هر دوی آن بسیار مهم می بود ، ثبت نام آن کاملا سهل گیرانه بوده است . و در دومی که ثبت نام از میان اعضا همان سازمان می باشد ، بی جهت بسیار سخت گیرانه می باشد . که سهل گیری و سخت گیری هردو غیر معقول و غیر منطقی می باشد. وبه عبارتی در اولی بایستی کنترلهای بیشتری میشد ولی نشد و در دومی بایستی مدارک کمترو سهل تری را میپذیرفتند که نپذیرفتند !

  • یک ثبت نام شورای شهر : بنده در شورای شهر ثبت نام اینترنتی کردم و بجز مدرک تحصیلی را که فقط رویت کردند ، اسکن همه مدارک را پذیرفتند. وهیچکدام را تایید برابر اصل نخواستند . وآزمایش عدم اعتیاد را نیز درخواست نکردند .
  • دو ثبت نام سازمان نظام مهندسی : برای ثبت نام در انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان مدارک درخواستی بایستی توسط دفاتر اسناد رسمی تایید و مهر میشد و عدم سوپیشینه اینترنتی واحد ثنا قضایی را قبول نکرده و بایستی توسط دفاتر قضایی تایید و مهر میشد . علاوه بر آن بایستی آزمایش عدم اعتیاد ، آنهم در صرفا بیمارستان ناجا انجام داده وتحویل شود . مدارک تحصیلی و پروانه اشتغال ام توسط سازمان نظام مهندسی بررسی و مهر زده و طی نامه ای به هیات اجرایی تحویل شده . و عکس چاپی بایستی تحویل شود . همه موارد نیز در شرایط کرونایی به جاهای مذکور با مراجعه حضوری صورت گیرد . در پایان ثبت نام تازه یک تعهد نامه هم گرفتند که اگر مغایرتی دیده شود ، ثبت نام شما کان لم یکن تلقی میشود و جای هیچ اعتراضی وجود ندارد و در ذیل رسید مدارک هم نوشته اند که نتیجه بررسی بعدا اطلاع داده میشود . بر چند جای در ودیوار ستاد ثبت نام نیز نوشته شده که عکس برداری از مدارک ثبت نامی مجاز نمی باشد . همه این موارد مربوط به سازمانی می باشد ، که در هنگام عضوشدن احراز هویت مدارک شخصی و تحصیلی در اغاز عضویت احراز شده بوده و هر دوسه سال نیز باید با ارایه مدارکی پروانه مان را باید تمدید کنیم . وقتی با مسول ستاداجرایی ثبت نام صحبت کردم ، هیچ ثمری نداشت و بیان داشت که ابلاغیه دستورالعمل اجرایی معاون مسکن وزارت راه وشهرسازی دولت تدبیر وامید میباشد !!
  • سه ثبت نام ریاست جمهوری : همین رفتار افراط و تفریط بیجای دولت در جریان ریاست جمهوری که از اهمیت بالاتری قرار دارد نیز مشاهده شد . شورای نگهبان معیارها و شرایط لازم نامزدهای ریاست‌جمهوری را به وزارت کشور برای اجرا ابلاغ کرد تا از ثبت‌نام‌های‌ بی‌رویه در انتخابات جلوگیری شود و روند فاقد ضابطه قبلی سامان یابد تا مجددا شاهد ثبت نام های فله ای نباشیم.لکن اقای روحانی به وزارت کشور دستوری مبنی برعدم اجرای مصوبه شورای نگهبان درباره شرایط نامزدی در انتخابات را داد و بعبارتی دولت از تدبیر و مصوبه قانونی و لازم‌الاجرای شورای نگهبان که نقشی تعیین‌کننده و حائز اهمیت داشت، امتناع کرده و راه را برای ثبت‌نام‌های فله‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری باز گذاشت. و متاسفانه مجددا شاهد ورود افراد فاقد صلاحیت های اولیه به ستاد انتخابات و ثبت نام انها از سوی وزارت کشور بودیم .که صحنه های عجیب وغریبی در ایام ثبت نام مشاهده شد واین بی توجهی دولت سبب تشدید مساله  زیر سوال بردن یکی از برکات انقلاب اسلامی در نعمت انتخابات مردم در سرنوشت خویش گردید.و نهایتا وزارت کشور ۵۹۲ نفر را بصورت فله ای ( برعکس ضوابط سازمان نظام مهندسی از اعضای خود)  ثبت نام کرده وبه وزارت کشور ارسال میکند. ومشکلاتی را بهمراه می اورد .
  • نکته پایانی : به همین دلیل نیز به هرجایی مراجعه میکنیم خشنود هستند که عمر این بی تدبیری های هشت ساله دولت تدبیر وامید رو به پایان است و امید به تحول وتغییردر دوره دولت انقلابی ایت الله رئیسی دارند .

 

*********************************۸

به پیوست اهم مدارک اعلامی و در سه انتخابات مذکور با ذکر منبع خبر جهت قضاوت تقدیم میشود :

 

  • یک : مدارک لازم برای ثبت نام شورای شهر ۱۴۰۰
  • اصل شناسنامه عکس دار و دو نسخه تصویر کلیه صفحات آن
    ۲- اصل کارت ملی و تصویر آن
    ۳- اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم برای مردان یا مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی طبق ماده ۱۰ قانون نظام وظیفه عمومی و تصویر آن
    ۴- چهار(۴) قطعه عکس جدید ۴ × ۳
    ۵- ارائه اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی معتبر فوق دیپلم یا معادل آن برای داوطلبان شورای شهرهای تا بیست هزار نفر جمعیت و ارایه اصل و یک نسخه تصویر مدرک لیسانس یا معادل آن برای داوطلبان شورای شهرهای بالای بیست هزار نفر جمعیت.
    ۶- دارا بودن سواد خواندن و نوشتن برای داوطلبان شورای روستاهای تا دویست خانوار جمعیت و ارائه اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی دیپلم برای داوطلبان شورای روستاهای بالای دویست خانوار
    ۷- کسانی که در دوره های قبل عضو شورا بوده اند به شرطی که در همان محل کاندیدای عضویت در شورا باشند از شرط مدرک معافند .
    ۸- اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفا از سمت یا شغل جهت مشمولین ماده ۲۸ قانون.
    ۹- اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا جهت برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر
    ۱۰- ارائه اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد.
    گفتنی است آن دسته از داوطلبانی که پیش از این از طریق دفاتر پیشخوان دولت نسبت به پیش ثبت نام اقدام نموده اند،‌ کد پیش ثبت نام خود را در هنگام ثبت نام ارائه می دهند. ( منبع خبرگزاری دانشجو ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ )  [۱]

 

  • دو : مدارک نامزدهای عضویت در نهمین دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

نظر به اینكه هیات اجرایی انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران فرآیند برگزاری انتخابات را آغاز نموده و مطابق با جدول زمانی اعلامی از سوی وزارت محترم راه و شهرسازی برگزار خواهد نمود، لذا بدینوسیله از کلیه علاقمندان حائز شرایط نامزدی دارای پروانه اشتغال به کار معتبر مهندسی در یكی از رشته های اصلی معماری، عمران، تأسیسات مكانیكی، تأسیسات برقی، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری که واجد شرایط مندرج درماده ۱۱ قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان و ماده ۵۹ آئین نامه اجرایی آن بوده و علاقه مند به عضویت در هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند، دعوت می شود با در دست داشتن :
۱) اصل و تصویر مصدق پروانه معتبر اشتغال به كار مهندسی.
۲) اصل و تصویر مصدق كارت یا گواهی معتبر عضویت درسازمان نظام مهندسی ساختمان استان.
۳) اصل و تصویر مصدق مدارک تحصیلی در رشته اصلی (مبنای صدور پروانه اشتغال به كار مهندسی)
۴) گواهی مشخصات فردی که می بایست از سوی سازمان استان تکمیل و تایید گردد.
۴) اصل و تصویر مصدق تمام صفحات شناسنامه.
۵)  اصل و تصویر مصدق كارت ملی.
۶) دو قطعه عکس ۴*۳٫
۷) تصویر مصدق نامه استعفا و برگ پذیرش آن برای بازرسان، اعضای شورای انتظامی استان و کارکنان دستگاههای نظارتی و اجرایی مرتبط با موضوع قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (تبصره ۳ ماده ۵۹ آیین نامه اجرایی قانون) که متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
۸) گواهی عدم سوء پیشینه كیفری.
۹) گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر از آزمایشگاه های مورد تأیید هیات اجرائی و دستگاه نظارت استان.
از تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ الی ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ به محل هیات اجرایی انتخابات واقع در شهرک قدس (غرب)، خیابان ایران زمین، کوچه پنجم، پلاک ۳ به شماره تماس ۸۸۰۷۵۶۴۷ و ۸۸۵۷۶۶۹۸ مراجعه و ثبت نام نمایند.
بدیهی است، …. به درخواست های ناقص یا …… و درخواست هایی که نامزد عضویت درهیات مدیره دارای شرایط لازم یا مدرک تحصیلی در رشته های مرتبط یا رشته ها یا گروه هایی است که اعضای آن کمتر از ۷ نفر موضوع تبصره ۱ ماده ۶۱می باشد، ترتیب اثر داده نمی شود و ثبت نام فقط از اعضایی صورت خواهد گرفت که دارای مدرک تحصیلی در رشته های اصلی ساختمان و حائز اعلامی از سوی این هیأت اجرایی باشند. ( منبع سایت سارمان نظام مهندسی تهران ، ۱۴۰۰/۲/۲۷ )  [۲]

 

  • سه : مدارک داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

۱) ۲ قطعه عکس ۴*۶ (مربوط به سال جاری)

۲) اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه (چهار نسخه)

۳) اصل و کپی مدرک تحصیلی (حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه)

۴) ارائه گواهی عدم سوء پیشینه

۵) مستندات تصدی حداقل چهار سال (در مجموع) در مناصب مذکور در بند ۲ ماده ۲ مصوبه شورای نگهبان شامل:

۱ـ۵) مقامات سیاسی موضوع بندهای «الف»، «ب» و «ج» ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۸/۷

۲ـ۵) معاونین رؤسای قوای سه‌گانه

۳ـ۵) اعضای شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام

۴ـ۵) مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور

۵ـ۵) رؤسای سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی

۶ـ۵) فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر

۷ـ۵) رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور

۸ـ۵) استانداران

۹ـ۵) شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت

۱۰ـ۵) اشخاص، مقامات و مدیران هم‌طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان

تذکر ۱: دارا بودن حداقل سن ۴۰ سال و حداکثر ۷۵ سال تمام شمسی هنگام ثبت‌نام

تذکر ۲: ثبت‌نام داوطلبان بدون ارائه مدارک مذکور فاقد اعتبار است.

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ( منبع : ایسنا ، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ) [۳]

نکته جالب اینکه در ستاد انتخاباتریاست جمهوری یک نفر نشسته بود و مدارک را دیده و بسرعت روی کپی مدارک یک مهر برابر اصل می زد ولی برای نظام مهندسی خود که برابر اصل را چک نمیکردند ؛ محضرخانه نیز کپی را قبول نمیکرد و خودش از مدارک کپی میگرفت و مهر برابر اصل میزد . یعنی جای اهم ومهم در دولت تدبیر وامید برعکس شده بوده است .

 

 چهار : رسید مدارک – که موید سخت گیری های بی مورد می باشد

[۱]snn.ir/003r7r

[۲] https://www.tceo.ir/?NEWS/235223/255404/257726/%D8%AF%D8%B9%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B2%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86

[۳] https://www.isna.ir/news/1400021912555/