نگاهی به ظهور و افول پدیده دوم خرداد
نگاهی به ظهور و افول پدیده دوم خرداد

در دوم خرداد ۱۳۷۶ با سرکار آمدن دولت موسوم به اصلاحات ، جریانی بنام دوم خرداد شکل گرفت و در مدت کوتاهی افول کرده و سپس با تغییر چهره به اسم دیگری به نام اصلاح طلبی بروز یافت و با دستان تهی از عملکرد ، و سو مدیت ،و برجام پرخسارت به پایان عمر سیاسی خود نزدیک شده است.
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

  • پس پایان جنگ تحمیلی هشت ساله ، دولت هاشمی با اختیارات گسترده با شعار توسعه اقتصادی و سازندگی روی کار آمد وکارگزاران تکنوکرات وی ، توسعه را در مسیر تکنوکراسی دنبال کردند.کشوری که بایستی مبتنی بر دستاوردهای دفاع مقدس شکل میگرفت ، با رویکرد رفاه زدگی ، تورم و توسعه نا متوازن مواجه شدو رفتار این دولت بگونه ای شد ، اکثریت جامعه انقلابی و پسا جنگ ، از روی مخالفت با ناطق نوری به ‌عنوان امتداد هاشمی‌رفسنجانی ، به شخص مقابل وی با داعیه تغییر مشی و روش رای دادند .
  • براین اساس در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶ ، فردی که درکنج کتابخانه ملی خزیده بود ؛ بصورت ناباورانه با کسب حدود هفتاد درصد آرا، به‌عنوان پنجمین رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد. این پیروزی منجر به ورود طیف زاویه دار با اسلام ناب و انقلاب به عرصه حاکمیت و پیدایش جنبش دوم خرداد و نطفه اصلاح طلبان شد.
  • جریان چپ در شرایطی پا به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری هفتم گذاشت که انتظاری برای پیروزی در این انتخابات و فتح پاستور نداشت. و باتصور نقطه مقابل سیاست‌های هاشمی‌رفسنجانی؛ که با حضور همان وزرای قبلی ، درکمال ناباوری کابینه‌‌ای تکراری نشکیل شد.
  • محمد خاتمی سومین فرزند اقای سید روح‌الله خاتمی است ؛ .آیت الله خزعلی به نقل خاطره ای از پدر محمد خاتمی نقل نمود که در زمانی که محمد خاتمی به وزارت ارشاد منصوب شد برای عرض تبریک به خدمت حضرت آیت الله خاتمی (پدر وی) رفتیم که با ناراحتی ایشان مواجه شدیم و ایشان گفت” خطرناک است پسر من غرب زده است ” ( یزد فردا ۱۶ دی ۱۳۸۸ ) لذا این تفکر خطرناک سکان دارد قوه مجریه کشور شد و پیامدهای زیانبار خود را برجای گذاشت .
  • انتخابات دوم خرداد ۷۶ آغازگر دورانی شد که به دوم خرداد وسپس به دوران اصلاحات معروف شد ، درحالیکه هیچ مشی و استراتژی نداشته و ارایه ننمودند . ودولتش نیز به دولت اصلاحات با شعارهای سیاسی، فرهنگی و آزادی‌های مدنی و اجتماعی بود . در این دوره به مسایل اقتصادی مردم و جامعه توجهی نشد و مشکلات زیادی در توسعه کشور بوجود امد.
  • این جریان در دو سال بعد از ۱۳۷۶ ، یعنی دوم خرداد ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ مراسم سالگرد دوم خرداد جشن میگرفت و رییس جمهور نیز سخنران آن بود . این سرمستی سبب شد تا در فتنه ۱۳۷۸ کشور را به اشوب کشاندند. ولی از انجا که پشتوانه نظری نداشتند ، تابلوی دوم خرداد به مرور کمرنگ شد . ولی پس از مدتی در لایه های دیگری با عنوان اصلاح طلبان ظاهر شدند، تابلویی که هیچ تعریف رسمی از ان ارایه نشد و دامنه ان مشخص نشد ، بنحویی که در فتنه ۱۳۸۸ جریان چپ ، با سلطنت طلبان و ضد انقلاب و منافقین هم راستا شدند و در به اشوبهای گسترده خیابانی مشارکت جستند . لکن با خروش انقلابی ملت در راهپیمایی سراسری نه دی بساط اشوب هشت ماهه فتنه گران برچیده شد . محمد خاتمی بدلیل نقشی که در راهبری فتنه ۸۸ داشتند ممنوع التصویر و دو بازنده انتخابات ۱۳۸۸ به همین دلیل محکوم به حصر خانگی شدند .
  • چهار سال بعد دوم خردادیها با تغییر چهره و با تابلوی اصلاح طلبی و با حمایت رسمی امریکا و غرب بعنوان سرمایه های اجتماعی انان ؛ از ۱۳۹۲ در لایه های مختلف نظام اجرایی کشور نفوذ کرده و با فشار برنظام و برمذاکرات سازشکارانه با غرب ، جام برجام را به کشور و نظام خوراندند و پس از نابودی صنعت هسته ای ، وعده های داده شده انان مبنی بر رفع تحریمها نه تنها بعمل در نیامد ، بلکه بر میزان ان نیز افزوده شد و با سو مدیریت دولت ۱۱ و۱۲ ، تورمهای چند برابری درکشور ایجاد و مشکلات شدید معیشتی برای مردم بوجود اوردند .
  • اینک این طیف ورشکسته سیاسی با دستان خالی از عملکرد مثبت ، خود را باخته افکار عمومی یافته اند ، و با هیاهوی کاذب و پروپاگاندای رسانه ای ، درصد ایجاد فریب دیگری برای تداوم حضور خود بر ارکان نظام اجرایی کشور هستند . لکن ….
  • ادامه سه فراز از بیانیه رهبر انقلاب :
  • “هرگاه دل‌زدگی پیش آمده، از روی‌گردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها. “( امام خامنه ای ،عبارت سوم درآغازین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، ۲۲ بهمن ۱۳۹۷)
  • ” انقلاب اسلامی …. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل میشمارد،… ” (امام خامنه ای ، عبارت چهارم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ )
  • عزیزان! …. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. ( عبارت هشتم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )