ضرورت “پشتیبانی” و “مانع زدایی” مسئولان از کوچکترین کارگاه خانگی تولیدی تا بزرگترین کارخانه “تولیدی”
ضرورت “پشتیبانی” و “مانع زدایی” مسئولان از کوچکترین کارگاه خانگی تولیدی تا بزرگترین کارخانه “تولیدی”

نخستین نماز جمعه شهر سجزی در نوروز سال ۱۴۰۰ باحضور نمازگزاران در مصلی شهر سجزی به امامت حجت الاسلام والمسلمین جعفری امام جمعه شهر برگزار شد ، در بین دو نماز دکتر سید جواد هاشمی فشارکی به ایراد سخن پرداخت .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز سالروز میلاد امام مهدی (عج) را تبریک گفته و انقلاب اسلامی را زمینه ساز ظهور نامید و سپس بهار طبیعت را که یاداور بهار دلها و بعثت انسان از دل خاک و حضور در قیامت است را تبریک گفت .

ایشان آنگاه به عناوین سال در سنوات اخیر پرداخت که طی یک دهه اخیر عنوان‌ محوری سال از سوی رهبر انقلاب عمدتا موضوعات اقتصادی بوده است، به‌خصوص در هفت سال اخیر که «اقتصاد وفرهنگ،باعزم ملی ومدیریت جهادی » ، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» ، «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» ،«حمایت از کالای ایرانی» ، « رونق تولید»  و « جهش تولید»  شعار سال بوده است . و چنانچه این موضوع مورد توجه جدی نهادهای ذیربط قرار می‌گرفت بسیاری از مشکلات کشور یا به وجود نمی‌آمد و یا مانند اتفاقات اخیر تبدیل به بحران تبدیل نمی‌شد و دیگر نیازی نبود تا سال ۱۴۰۰ نیز  « تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدائیها » نام نهاده شود .

دکتر هاشمی فشارکی بیان داشت در چهار پنج سال گذشته کشور با چالش‌های مختلفی مواجه بوده است، افزایش تحریم‌ها از سوی شیطان بزرگ، افزایش واردات بی‌رویه، به‌خصوص کالاهای لوکس و مصرفی و همچنین کالاهایی که در داخل وجود داشته و نیاز به حمایت داشته‌اند، تعطیلی و یا کاهش تولید، رکود بازار و کاهش درآمد عمومی و به‌موازات آن رشد سرسام‌آور قیمت‌ها تا چند برابر که مشکلات معیشتی سخت و بی‌سابقه‌ای را برای مردم کشورمان رقم زده است. وعمده مشکلات ، عمدتا ناشی ازکاهلی مدیران و سو مدیریت بخش های مختلف بوده است .

وی درخصوص ضرورت این نام گذاری های سنوات اخیر به این جهت هست که گرچه در اسلام اقتصاد اصل و هدف نیست لکن اقتصاد موتور محرک جامعه و تولید ماده محترقه این موتور است و ابزار رسیدن به اهداف تعالی بخش می باشد.

دکتر هاشمی فشارکی آنگاه به تبیین سه بخش عنوان سال ۱۴۰۰ “تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” پرداخت .

ایشان درخصوص بخش اول نام گذاری سال  که  ” تولید می باشد ، چنین گفت : تولید از ریشه لغوی ولد و به مفهوم ایجاد کردن، به وجود آوردن و زایش است که در حوزه‌های مختلف موضوعیت دارد؛ تولید صنایع سبک و سنگین، صنایع و لوازم ساختمانی، صنایع معدنی، مواد کانی و معدنی، صنایع شیمیایی، صنایع نفتی و پتروشیمی، صنایع تبدیلی، محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی، صنایع، محصولات و مواد غذایی، لوازم بهداشتی، درمانی و بیمارستانی، صنایع دفاعی و امنیتی، لوازم مخابراتی و ارتباطی، محصولات فرهنگی، محصولات نرم‌افزاری، محصولات نوشت‌افزاری، لوازم‌خانگی و اداری، لوازم صوتی و تصویری و ده‌ها حوزه دیگر که هر کدام ده‌ها و بلکه صدها جزئیات کالا و محصولات دارند که مورد نیاز هر جامعه‌ای است و دولت‌ها برای تأمین آن از طریق تولید داخلی یا واردات از سایر کشورها اقدام می‌کنند. لکن هدف و منظور رهبر انقلاب تولید داخلی و بومی بوده به ‌گونه‌ای که وابستگی ها به خارج کاهش یابد؛ بخصوص اینکه نیازهای ضروری مردم و جامعه تماما در داخل کشور صورت گیرد تا تحریم ها بلا اثر شوند.به ویژه در کالاهای اساسی ونیازهای ضروری مردم و جامعه، کالاهای کلیدی و حیاتی کشور، که بایستی ، تولید آنها در اولویت قرار داشته باشند.

ایشان درخصوص بخش دوم یعنی ” پشتیبانی ها “چنین بیان داشت: یکی از موانع رشد تولید عدم و یا ضعف در پشتیبانی های لازم از تولید و مراکز تولیدی می باشد . وضرورت دارد ادارات مختلف در حوزه های مرتبط پشتیبانی های لازم را انجام دهند ، تا تولید ملی وبومی شکوفا گردد . دولت و وزارت خانه های کلیدی ، محدودیت سخت‌گیرانه برای واردات به‌خصوص برای کالاهایی که در داخل در حال تولید بوده و یا امکان تولید و یا افزایش آن وجود دارد بایستی اقدام عملی کنند و با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، کاستن از موانع تولید، کوتاه کردن فرآیند مجوزها ، سرازیر کردن و سهل کردن تسهیلات بانکی و کاهش بهره بانکی و تمهیل سررسید وام‌های گذشته مشروط بر افزایش تولید واحدها ، حمایت از صنایع کوچک بخصوص در مناطق محروم و روستاها ، استفاده از ظرفیت بسیج ، ارائه بسته مشوق‌ها به تولیدکنندگانی که در سال جدید منشا افزایش تولید خواهند بود ، پشتیبانی خود را عملی کنند .

ادارات شهر پشتیبانی عملی از تولیدکنندگان کشاورزی و کالا وخدمات در صنایع کوچک شهری و روستایی و کارگاههای خانگی و همچنین درخصوص فرهنگ سازی مصرف کالاهای تولید داخلی اهتمام ویژه داشته باشند و از تبلغ کالاهای بیگانه اجتناب و حتی ممنوع گردد. و بایستی پشتیبانی های درتشویق تولید کنندگان صورت گیرد و ممانعت از افزایش هزینه های تولید، نگهداری ، بسته بندی وتوزیع جلوگیری شود. تا هزینه تمام شده کاهش یافته تا هم سبب کسب بازار و هم امکان خرید مردم فراهم شود .

دکتر هاشمی فشارکی درخصوص بخش سوم عنوان سال یعنی” مانع زدایی ” چنین گفت : در راه تولید مانع های مختلفی وجود دارند ؛ که سبب سختی شرایط تولید و یا زمین خوردن تولید و یا مانع رشد کمی و کیفی آنان میشوند . لذا با توجه به شرایط کشور بایستی این موانع بایستی در اوایل سال ۱۴۰۰ زدوده شده و تا پایان سال تولید ملی شکوفا گردد . مانع زدایی از مقررات دست و پاگیر توسط سازمانهای مانع تراش واحیانا توسط برخی مدیران وکارشناسان مانع ساز و بهانه تراش و نیز حذف رانت های مانع تولید توسط سلطانهای چمبره زده بر کالاهای اساسی مردم و مانع زدایی در حوزه های دیگری که به هر نحو ،  مانع رشد وپیشرفت تولید می شوند ، بایستی مانع زدایی شوند .  تحقق شعار سال ، نیاز به همت همگانی مسولان ومردم شهر وروستا داشته تا ان شالله رونق و جهش تولید در همه نیازهای ضروری مردم وجامعه در سال جاری تحقق یابد.

دکتر هاشمی فشارکی درپایان گفت : با توجه به کاهلی های صورت گرفته در تحقق عنوان پنج شش سال گذشته ، ضرورت دارد مدیران عالی تا مدیران جز در بخش های کشور ، بصورت آتش به اختیار تحقق عنوان‌ محوری سال را مبنای برنامه‌ریزی خود قرار دهند. تولید در نیازهای اساسی مردم وجامعه ، بایستی دراولویت برنامه ریزی کشور قرارگیرد و مسولان ذیربط موانع را رفع و پشتیبانی های لازم را عملا  اقدام و پیگیری کنند .

ازظرفیت‌های استفاده نشده و یا کمتر استفاده شده مانند نیروی انسانی بخصوص نیروی ماهر و تجربی ، زمینهای مستعد کشاوورزی و باغی و کارگاهی ، فضاها ومکانهای موجود ، امکانات و تجهزیات موجود و ….. بنحویی که پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقاء یابد. تا با توجه به مشکلات معیشتی دو سه سال اخیر ناشی از  تورم و گرانی های چند برابری ،  در سال جاری شاهد رشد و شکوفایی تولید ملی باشیم .

وی بیان داشت : از انجا که بسیاری از مشکلات چند ساله اخیر ناشی از سو مدیریت و کاهلی مدیران بوده ، لذا بایستی در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ با بصیرت لازم ، به افراد اصلح رای داده و با روی کارآمدن مدیران انقلابی با روحیه جهادی و با انگیزه‌های قوی، اهداف گام دوم انقلاب اسلامی را بتوان محقق کرد. وزمینه سازی ظهور مهدوی (عج) صورت گرفته و مقدمات ظهور فراهم گردد .

پس از ایراد دو خطبه درخصوص بهار و نوروز ، کار وتلاش ، برنامه های ستاد نمازجمعه شهر و صفات مومنین توسط حجت الاسلام والمسلمین جعفری امام جمعه شهر ، نخستین نمازجمعه شهر سجزی در نوروز سال ۱۴۰۰ باحضور نمازگزاران در مصلی شهر سجزی به امامت ایشان برگزار شد .

پیش از نماز جمعه ی دیدار دوجانبه درخصوص مسایل مختلف بخصوص فعالیتهای خدمات رسانی شرایط کرونا در شهر سجزی و حومه مذاکره و تبادل نظر صورت گرفت .

ضرورت "پشتیبانی" و "مانع زدایی" مسئولان از کوچکترین کارگاه خانگی تولیدی تا بزرگترین کارخانه "تولیدی "