مصدومیت قلب تهران توسط ستاد ملی کرونا
مصدومیت قلب تهران توسط ستاد ملی کرونا

‌ دربحرانهای گذشته نمازجمعه تهران دایر و منشا خدمات بوده و در شرایط کرونا نیز این قلب فرهنگی ضرورت داشت تا با رعایت ملاحظات بهداشتی همچنان بتپد و منشا خیرات و برکات باشد …
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

” نماز جمعه” یکى از  فریضه های سیاسى- اجتماعى دین مبین اسلام است که فرصت عبادی بی نظیری براى اجتماع هفتگى مسلمانان و کانونی براى طرح مسائل اجتماعى- سیاسى و مشکلات جامعه اسلامی است که به برکت انقلاب اسلامی احیا و فرگیر شده است .

  • قلب فرهنگی شهر : رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ  ۱۳۹۴/۱۰/۱۴  در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با ایشان بیان داشتند :” نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق در جنگ اعتقادی، فرهنگی و سیاسی است. فرمانده قرارگاه، شخص امام جمعه است و نماز جمعه، قلب فرهنگی هر شهر است.”

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صحبت رو در رو و چهره به چهره در نماز جمعه را بسیار تأثیرگذارتر و مهمتر از ارتباط های غیرحضوری و از طریق وسایل ارتباطی جدید دانستند و تأکید کردند “:  ائمه جمعه باید با استفاده از این فرصت مغتنم، در نمازجمعه که قلب فرهنگی هر شهر است، هدایتگری سیاسی و فرهنگی انجام دهند.”
ایشان با تأکید بر اینکه هدایتگری فرهنگی بنیانی تر از هدایتگری سیاسی است، خاطرنشان کردند: “یکی از اهداف اصلی دشمنان اسلام و ملت ایران، تغییر فرهنگ و اخلاق مردم بویژه سبک زندگی آنان است.”

  • پیشینه نمازجمعه در شرایط بحران : نمازهای جمعه سراسرکشور و بویژه نماز جمعه تهران ، در بحرانهای مختلف مانند سیل ، زلزله ، جنگ وحتی بحران کشورهای دوست ( فلسطین ، لبنان ، سوریه و…) بعنوان ستاد پشتیبانی مردم عمل کرده و با جمع اوری کمکهای نمازگزاران و ارسال انها به مناطق نیازمند نقش بی بدیلی در کاهش آثار بحران داشته است .
  • نمازجمعه در قلب مبارزه با بحران کرونا : درحالیکه طی یک ساله ویروس کرونا ، اغلب مساجد و پایگاههای بسیج نقش مهمی در رفع الودگی ؛ کمک های مومنانه ، مبارزه با ویروس کرونا و…ایفا کردند ، نمازجمعه تهران با سابقه گذشته درخشان و نیز فضای بسیار وسیع و مناسب ، میتوانست کانون هماهنگی و پشتیبانی بحران بوده و مظهر تجلی باشکوه این اقدامات گسترده باشد، لکن بعلت به تعطیلی کشاندن آن ؛ تاکنون خاموش مانده است .
  • قلب تهران ماهها ؛ مصدوم تصمیم ستاد ملی کرونا : درحالیکه در شرایط بد گسترش ویروس منحوس کرونا ، مصلی ها می توانست با برگزاری نماز، ضمن عطر افشانی عنایت الهی بر شهر عمل کند ، درعین حال بعنوان کانون مبارزه با بحران شهر عمل نماید ، متاسفانه بعلت تصمیم نابجای ستاد ملی کرونا چندین ماه است که تعطیل شده است ، درحالیکه با رعایت ملاحظات بهداشتی می توانست برگزار گردیده و سبب تطهیر پیکر جسم جان جامعه آفت زده گردد و این اجتماع مومنانه که مورد رحمت الهی است ، سبب رافت الهی بر ریشه کنی همه آلودگی های ظاهری وباطنی ؛ آلودگی های مادی ومعنوی از جامعه اسلامی گردد.
  • ضرورت منشا خیر و برکات بودن قلب فرهنگی در شرایط کرونا: با توجه به بزرگ بودن و مرتفع بودن شبستان مصلی و برخورداری از سامانه تهویه مطبوع ؛ با ایجاد فاصله اجتماعی بین صفوف و نیز زدن ماسک که مرسوم شده است ، شرایط برای برگزاری نمازجمعه با حضور نمازگزاران میسر میباشد.
  • بازگشایی نماز جمعه : ستاد ملی کرونا بایستی در این تصمیم غلط خود تجدید نظرکرده و اصلاح نماید . و با اعلام بازگشایی مصلی بزرگ امام خمینی برروی نمازگزاران ، عرصه را برای برگزاری نماز ولو برای جمعیت محدود باز بگذارد ، تا ان شالله این اجتماع مومنانه مورد تاکید قران کریم ، برکت معنوی اش بر شهر و شهروندان جاری گردد.

 

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی پژوهشگر ومولف کتاب مبانی ، کارکردها و ویژگیهای مساجد– و- کتاب نمایندگی ولی فقیه وسیاستهای کلان استان