بازگشت طنین نماز روح بخش جمعه به جامعه
بازگشت طنین نماز روح بخش جمعه به جامعه

پس از بیست ماه تعطیلی نماز جمعه تهران ؛ در ۳۰ مهر ۱۴۰۰ نماز جمعه در دانشگاه تهران شکوفا گردید .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

پس از اجرای موفق طرح واکسیناسیون و عبور از موج پنجم کرونا، در اولین نمازجمعه تهران، پس از شیوع کرونا  شهروندان شریف، جوانان مؤمن و خانواده­های انقلابی و متدین شهر تهران ، در هفته وحدت، اقامه مجدد نماز عبادی – سیاسی و دشمن‌شکن جمعه و زمینه برای اجتماع وحدت ­بخش و انسجام ­آفرین مؤمنین در عید جمعه و در آستانه ولادت با سعادت پیامبر اعظم(صلی ­الله ­علیه­ و­آله­ و­ سلم) امام‌صادق(ع)  باشکوه و اشتیاق برگزارکردند .

درشرایط کرونا و سختی زندگی ،  فوت و بیماری بسیاری از مردم سبب وضعیت اضطراری شده بود و همین مساله سبب گردید بسیاری از فعالیتها از جمله نمازجمعه تعطیل گردید .”در یکسال و نیم گذشته همانطور که سیره مقام معظم رهبری بود، همراهی با ستاد کرونا بود. برگزاری نمازها را در مساجد در ایام کرونا مشاهده کردید و مراسمی که توسط ایشان در محرم و ایام فاطمیه بدون حضور جمعیت بود، نماز جمعه هم متاثر از این نگاه دقیق هماهنگ با سیاست های ستاد کرونا همراه بوده است.” ( ایرنا ، ۲۸ تیر ۱۴۰۰ )

در حالیکه عدم رعایت دستور العملهای بهداشتی توسط برخی افراد و برخی مکانها وجود داشت ؛ مراکز عبادی بالاترین مراعات را داشته اند و بجز پیک بیماری حق این نبود که ستاد روحانی این مراکز معنوی و خدمات رسان در شرایط بحران را تعطیل کند . ‌

“طی ۲۰ ماه گذشته، ۴ نوبت و هر بار در شرایطی که با فرود موج سرکش کرونا، مجالی برای اقامه مجدد نمازجمعه تهران فراهم می­شد، بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد­ظله­ العالی) که همزمان، به ­عنوان امام‌جمعه، دغدغه حفظ این سنگر مهم و نگرانی صیانت از سلامتی هموطنان عزیزمان را داشتند، از ستاد ملی مقابله با کرونا استعلام و پیگیری شد، که البته هر بار، با طغیان مجدد این ویروس منحوس، فرصت ادای این فریضه الهی سلب می­ شد. “( ایسنا ۲۶ مهر ۱۴۰۰ )

“نمازهای جمعه در۸۹۱ پایگاه سراسر کشور، در قریب به دو سال گذشته، همکاری قابل قبولی داشتند. پس از موج اول کرونا، حداقل ۱۳۷ و حداکثر ۶۹۴ پایگاه در کشور اقامه نمازجمعه داشتند که این نسبت در موج دوم، از حداقل ۳۶۱ تا حداکثر ۶۴۴ ، در موج سوم، از حداقل ۵۰ تا حداکثر ۸۰۰ ، در موج چهارم از حداقل ۵۴ تا حداکثر ۸۱۹ و در موج پنجم به دلیل صدور مجوز برپایی نمازجمعه مناطق قرمز، مشروط به اقامه در محیط باز و با تعداد نمازگزاران تعریف شده در پروتکل ابلاغی، از حداقل ۷۰۴ تا حداکثر ۸۶۹ متغیر بوده که تبعیت و همراهی قابل تحسین ائمه محترم جمعه و ستادهای نمازجمعه سراسر کشور را در راستای اجرایی­‌سازی مصوبات و شیوه ­نامه­‌های بهداشتی، به اذعان مسئولین و دست­اندرکاران ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می­دهد. ” ( ایسنا ۲۶ مهر ۱۴۰۰ )

 

نماز جمعه یکى از  فریضه های سیاسى- اجتماعى دین مبین اسلام است که فرصت عبادی بی نظیری براى اجتماع هفتگى مسلمانان و کانونی براى طرح مسائل اجتماعى- سیاسى و مشکلات جامعه اسلامی است که به برکت انقلاب اسلامی احیا و فرگیر شده است .

قلب فرهنگی شهر:  رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ  ۱۳۹۴/۱۰/۱۴  در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با ایشان بیان داشتند :” نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق در جنگ اعتقادی، فرهنگی و سیاسی است. فرمانده قرارگاه، شخص امام جمعه است و نماز جمعه، قلب فرهنگی هر شهر است.” رهبر انقلاب اسلامی ، صحبت رو در رو و چهره به چهره در نماز جمعه را بسیار تأثیرگذارتر و مهمتر از ارتباط های غیرحضوری و از طریق وسایل ارتباطی جدید دانستند و تأکید کردند “:  ائمه جمعه باید با استفاده از این فرصت مغتنم، در نمازجمعه که قلب فرهنگی هر شهر است، هدایتگری سیاسی و فرهنگی انجام دهند.”

دربحرانهای گذشته نمازجمعه تهران دایر و منشا خدمات بوده و در شرایط کرونا نیز این قلب فرهنگی ضرورت داشت تا با رعایت ملاحظات بهداشتی همچنان بتپد و منشا خیرات و برکات ، بخصوص محور کمک های مومنانه مساجد شهربه افراد نیازمند باشد ، لیک ستاد کرونای روحانی این مراکز معنوی و خدمات رسان را تعمدانه تعطیل کرده بود . واینک پس از بازگشایی ان شالله با رویکرد ارتقا یافته ، سبب تاثیرات زیادی در جامعه داشته باشد .

این قلب فرهنگی بایستی چنان بتپد که همه حوزه های شهر را معطر به فضای معنوی کرده و همه سازمانها ونهادها بایستی برمداراین قلب ، فعالیتهای خود را  تعالی بخش نموده وهمگام با گام دوم انقلاب سازند. تا ان شالله در چشم ‌انداز دهه پنجم انقلاب اسلامی، نماز جمعه تهران درمرکز امرالقرای جهان اسلام  ، نمازجمعه ای باشد تعالی بخش با جایگاه ممتاز در میان نهادهای دینی وفرهنگی در سطح جهان  با هویت انقلابی  ، باهدف ترویج ،تقویت و تعمیق بخشی اسلام ناب محمدی و با تعامل سازنده و موثر با نمازجمعه های جهان اسلام.