نخستین جشن ۲۲ بهمن ، بدون شور و شعار راهپیمایی
نخستین جشن ۲۲ بهمن ، بدون شور و شعار راهپیمایی

۲۲ بهمن روز با شکوه ملت ایران و روز جشن ملی بوده و همه ساله راهپیمایی های باشکوهی برگزار میشد ، لکن در سال ۱۳۹۹ بگونه دیگری جلوه گر شد . در این نوشتار به سیر گذشته تا حال پرداخته شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

  • وقوع انقلاب : انقلاب اسلامی یک انقلاب سیاسی-اجتماعی مبتنی بر آموزه های دینی و به رهبری یک مرجع دینی ، با مشارکت طبقات مختلف ملت مسلمان ایران بوده ، که از خرداد ۱۳۴۲ شروع گشته و بین ۱۷ دی ۱۳۵۶ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شعله ور شد و نهایتا نظام ستم شاهی پهلوی را سرنگون و زمینه روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرد.
  • دهه فجر انقلاب : دهه فجر در ادبیات سیاسی اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران به روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ؛ از روز فرار شاه ،تا سرنگونی نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی می باشد ، که همه ساله به شکرانه این نعمت الهی جشن پیروزی انقلاب درسراسر کشور برگزار میشود.
  • جشن ۲۲ بهمن : همه ساله در روز ۲۲ بهمن ،راهپیمایی  باشکوهی با حضور آحاد ملت ایران در سراسر کشور اسلامی ایران برگزار میشود و مردم در راهپیمایی آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید عهد می کنند و علیه توطئه های آمریکایی و استکباری ، شعار سر میدهند. و به یک سنت اجتماعی ملی تبدیل شده است .
  • ۲۲بهمن در دوران دفاع مقدس : در دوران دفاع مقدس ، در یوم الله ۲۲ بهمن ، رزمندگان اسلام ، اگر میسر بود ، در مراسم راهپیمایی شهرهای نزدیک جبهه حضور می یافتند و اگر میسر نبود ، در همان مکانی که مستقر بودند ، تکبیر و شعار سر میدادند .
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ : در این سال که همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران بود ، منجر به صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر انقلاب گردید . در این بیانیه با  نگاهی به گذشته و تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی ، تبیین وضعیت حال نموده ، و با تجربه اندوزی و عبرت اموزی از گذشته ، راهبردهای آینده در هفت حوزه را مشخص نموده اند .
  • تشکر هر ساله رهبر انقلاب : ” از حضور سرافرازانه و افتخارانگیز و دشمن‌شکن ملّت عزیز در بیست‌ودوّم بهمن و چهلمین سالگرد انقلاب عظیم اسلامی تشکّر میکنم و پیشانی سپاس بر درگاه حضرت حق میسایم. ( بند آخر گام دوم انقلاب اسلامی )
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ : در حالیکه از اسفند ۱۳۹۸ تا کنون جهان و ایران با ویروس منحوس کووید ۱۹ دچار مشکلات و محدودیتهایی شده است ، به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری و ورود به موج چهارم کووید -۱۹، امکان راهپیمایی های ملیونی میسر نگردید و با رعایت ملاحظات بهداشتی مراسم امسال بصورت خودرویی و موتوری برگزار گردید.
  • سخن پایانی : ۲۲بهمن نقطه تغییر تاریخ ایران ، اسلام و بلکه در جهان بوده است . انفجار نوری که به یکباره ظلمات ستم شاهی را شکافت و ملت ایران را به نور اسلام ناب  منور ساخت و به نعمت انقلاب اسلامی بسیاری از ارزشهای اسلامی احیا گردیده و ان شالله با ایجاد تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی  ، زمینه سازی ظهور نور مهدوی (عج) خواهد گردید .