اهداف شعار سال و پیشنهاد زمان اعلام آن
اهداف شعار سال و پیشنهاد زمان اعلام آن

۱۹ اذر ۱۳۹۹   همه ساله در اواخر سال ، وهرچه به پایان سال نزدیک ترمیشویم ، صحبت همگان در خصوص عنوان سال جدید بوده و حتی برخی احتمال داده و بحث میکنند ، ودر هنگام تحویل سال همه منتظرند، ضمن استماع فرمایشات مقام معظم رهبری، نسبت به عنوان نام سال جدید توسط این فرزانه […]

۱۹ اذر ۱۳۹۹

 

همه ساله در اواخر سال ، وهرچه به پایان سال نزدیک ترمیشویم ، صحبت همگان در خصوص عنوان سال جدید بوده و حتی برخی احتمال داده و بحث میکنند ، ودر هنگام تحویل سال همه منتظرند، ضمن استماع فرمایشات مقام معظم رهبری، نسبت به عنوان نام سال جدید توسط این فرزانه انقلاب آگاهی یابند؛ نامگذاری‌هایی که به طور رسمی از سال ۱۳۷۸ به فراخور شرایط زمانی و با توجه به اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی انجام گرفته وبه یک سنت حسنه مبدل شده است .
نخستین بار که امام خامنه ای به طور رسمی نامی را برای یک سال برگزیدند، به پیام نوروزی ایشان در سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد. از آن پس این مسئله به صورت یک سنت، همه ساله تکرار شده است . نامگذاری سال‌های مختلف که از اول فروردین ۷۸ آغاز شده و رویکردی که تاکنون ادامه یافته و هر ساله نام مشخصی به عنوان شعار سال از سوی ایشان مطرح و دنبال می شود.

 

  • اهداف طرح شعار سال

برخی فلسفه این نامگذاری‌ها را جلب توجه مردم و مسئولان به یک ارزش و یا نقیصه و مشکل می‌دانند

رهبر انقلاب اسلامی ، با توجه به اِشراف نسبت به مسائل کلان کشور و همچنین دوراندیشی منحصر به فرد، بر روی مسایل و اولویت آن سال کشور تاکید می‌ورزند. وبعنوان چراغ مصباح و هادی امت عمل کرده و آحاد مردم و مسئولان را دعوت به اهتمام و تمرکز بر روی آن امور می‌کنند.

رهبرانقلاب اسلامی ، در تاریخ اول فروردین ۱۳۹۷ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، درباره اهداف طرح شعار سال، فرمودند ” : بعضی‌ها می‌گویند «شما شعار سال معیّن می‌کنید، فایده‌ای ندارد‌؛ عمل که نمی‌کنند، چرا بیخودی شعار سال معیّن می‌کنید؟»؛ بنده قبول ندارم این حرف را. شعار سال با دو منظور مطرح می‌شود: یکی جهت دادن به سیاست‌های اجرائی و عملکرد مسئولین دولتی و مسئولین حکومتی است، یکی توجه افکار عمومی است؛ یعنی افکار عمومی توجّه پیدا کنند به اینکه چه مسئله‌ای امروز برای کشور مهم است؛ امروز برای کشور مسئله‌ی کالای ایرانی یک مسئله‌ی مهمّی است. دولتی‌ها هم البتّه ممکن است در سالهای مختلف، بعضی‌هایشان این شعارهایی را که ما هر سال معیّن می‌کنیم قبول نداشته باشند، امّا آنهایی که قبول دارند تلاش میکنند، عمل میکنند، به قدر توان خودشان کار میکنند؛ البتّه اگر کار، بهتر و جامع‌تر انجام بگیرد، نتایج بیشتری به دست می‌آید. بنابراین، این‌جور نیست که این شعارها بی‌فایده باشد؛ نخیر، شعارها اتّفاقاً بافایده است. ”

 

  • پیشینه اسامی سال

طی سه دهه گذشته ، عناوین سال چنین بوده است ، در دهه هفتاد ( ۱۳۶۹ الی ۱۳۷۹ ) : تأکید بر «تحول درونی و اصلاح امور» – تأکید بر «صبح روشنی» – تأکید بر «تحکیم معنویت» – تأکید بر «عدالت اجتماعی» – تأکید بر «صرفه‌جویی» – تأکید بر «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی» – تأکید بر «ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور» – تأکید بر «توجه به معنویات و فضایل اخلاقی» – تأکید بر «صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی» – سال امام خمینی  – سال امام علی (ع)

ودر دهه هشتاد ( ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۹ ) :   اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی  –  عزت و افتخار حسینی –  خدمت‌گزاری.-  پاسخگویی –  همبستگی ملی و مشارکت عمومی –  پیامبر اعظم (ص) –   اتحاد ملی، انسجام اسلامی. – نوآوری و شکوفایی – حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف – همت مضاعف، کار مضاعف.

ودر دهه نود ( ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۹ ) : جهاد اقتصادی – تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی – حماسهٔ سیاسی و حماسهٔ اقتصادی – اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی – دولت و ملت، همدلی و همزبانی – اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل -اقتصاد مقاومتی، تولید ، اشتغال – حمایت از کالای ایرانی –  رونق تولید – جهش تولید

 

  • پیامدهای نامگذاری عنوان سال

بدنبال اعلام عنوان شعار سال اتفاقات زیر رخ می دهد :

  • نصب بنر در بیرون ودرون ادارات وسازمانها و … و نیز در بالای پایگاه اطلاع رسانی انها و سربرگ ها و…..
  • بهمراه بیان تبریک سال جدید، تبریک عنوان سال صورت میگیرد.
  • اغلب نهادها ونیروهای انقلابی اهتمام جدی برای تحقق آن داشته و دنبال کرده واجرا کرده و در پایان سال نیز گزارش مربوطه را ارایه میدهند.
  • مسولین عالی کشور فقط موضوع را تکرار می‌کنند ولی سیاست ها و برنامه های کلان خود رابرای تحقق عنوان سال بیان نمی کنند .
  • بعضی از مسئولین اجرایی فقط موضوع را تکرار می‌کنند ولی کاربست عملیاتی از آن درحیطه کاری خود ارایه نمی دهند.
  • بعضی از ائمه‌ی جمعه فقط موضوع را تکرار می‌کنند و ولی کاربست عملیاتی از آن ارایه نمی دهند و یا توصیه و راهکاری ارایه نمی نمایند.
  • زینت المجالس شدن برای برخی ادارات وسازمانها، بدون اقدام عملی
  • برخی مسولین نیز ، همان کارهای جاری عادی هرساله را مرتبط با عنوان سال اعلام میکنند !
  • دربرخی ادارت ، نیز نگاه کارمندی و نگاه کلیشه‌ای به این تغییر نامگذاری‌ها حاکم میشود. که نیازبه تغییر ذهن و عمل دارد.
  • و…..

 

  • پیشنهاد زمان اعلام عنوان سال جدید

با عنایت به مزایای زیر ، پیشنهاد می گردد : شعار سال جدید، بجای روز اول سال ، در دهه فجر سال قبل اعلام گردد ! و ان شا الله از سال ۱۴۰۰ شاهد تحول وارتقای اثر گذاری ان باشیم

 

  • مزایای جلو انداختن اعلام عنوان سال

اعلام عنوان سال جدید درر دهه فجر سال قبل مزایا و ثمرات زیر را بهمراه خواهد داشت:

  • مضاعف کردن شور وشعف مراسم جشن های سالگرد انقلاب اسلامی و پیوندگذشته با سال آینده
  • چهل روز فرصت مطالعه و برنامه ریزی بوده واز ابتدای سال قابلیت اجرایی میابد.ودر برنامه های سال قابلیت سایه اندازی می یابد.
  • درسررسیدها درج عنوان سال خورده و حتی در ایام سال قابلیت درج احادیث و جملات مرتبط یافته واثر گذاری بیشتر و فرهنگ سازی عملی خواهد شد. تبدیل به یک ادبیات مستقر و فراگیر بشود.
  • قابلیت تبدیل شدن به مطالبه‌ی عمومی در آحاد مردم میسر میشود.وانتظار مردم ازمسولین مبنی بر خروج از بیان زبانی وارایه برنامه های عملیاتی از ابتدای سال میشر میشود.
  • فرصت بیشتر برای تلاش در جهت تحقق حکمرانی سالانه و هماهنگی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها است که بخش زیاد آن به نظام اجرایی مستقر برمی‌گردد. همه اجزا پیکره کشور، دولت، حاکمیت و نهادهای عمومی واحاد مردم باید همراه بوده و تلاش نمایند تا مصلحت ساله به نتیجه برسد.
  • تحربه رویکرد دستاوردهای بی نظیر انقلاب در چله اول : “محصول تلاش چهل‌ساله، اکنون برابر چشم ما است: کشور و ملّتی مستقل، آزاد، مقتدر، با عزّت، متدیّن، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌هایی گرانبها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفتهای علمی، کورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانشها و فنّاوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلّول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیّت جوان کارآمد، و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه‌ی جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است. و بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی بود ــ که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود ــ بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت. “( مقدمه هفت سرفصل توصیه ها ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  • توجه مدیران به رویکرد در گام دوم انقلاب : لازم است شعار سال با توجه به بیانیه گام دوم رهبرانقلاب سرلوحه امور واقع شود: ” مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.” ( مقدمه هفت سرفصل توصیه ها ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، پژوهشگر و مولف کتاب  فرهنگ موضوعی بیانیه گام دوم انقلاب