وحدت، ضرورت امروز جهان اسلام
وحدت، ضرورت امروز جهان اسلام

در این یادداشت به مساله وحدت در اسلام ،تلاش های دشمنان بشریت علیه اسلام ؛ فتنه رسانه ای وحمایت رسمی دولت فرانسه پرداخته شده و سپس به عکس العملهای ایران و جهان اسلام اشاره شده و ملاحظاتی درخصوص ضرورت امروز جهان اسلام تبیین شده است .

وحدت از نظر لغوی به معنای اتحاد ویگانگی بوده و در دیدگاه اسلامی، جایگاه خاصی در استمرار رسالت پیامبر و امامان معصوم(ع)دارد. قرآن کریم به مسئله «وحدت واتحاد» از دیدگاه اجتماعی نگریسته و بر اهمیت اتحاد میان ادیان، مسلمانان و نهاد خانواده تاکید نموده است و پیوند میان دلهای مومنان را نوعی تصرف الهی می‌شمارد. [۱]

در قرآن کریم آیات زیادی را می توان یافت که در آن ها به این مسأله مهم اشاره شده است؛ ازجمله مفاهیمی، چون «واعتصموا» [۲] «تعاونوا» [۳] ؛ «اصلحوا» [۴] ، «اصلاح بین الناس» [۵] ، «الَّف بینهم» [۶] ؛ «امّةٌ واحدة» [۷] ، «امّة وسط» [۸] ، «حزب الله» [۹]، «صبغة الله» [۱۰] و «اخوة» [۱۱]  . [۱۲]

قرآن کریم از اتحاد به صورت «نعمت بزرگ» سخنی به میان آورده و از مومنان خواسته است تا تلخی و خطر آفرین دوران تفرقه را از یاد نبرند و به یاد داشته باشند که چگونه خداوند میان آنان انس و الفت برقرار ساخته است. «واذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداءاٌ فالّف بین قلوبکم [۱۳] . در این آیه دو بار از نعمت اتحاد یاد شده است، که جایگاه و اهمیت آن را نشان می‌دهد. اتحاد و همبستگی همه انسان‌ها چنان مطلوب و در برابر، اختلاف چنان نکوهیده است که قرآن در پنج آیه شریفه  [۱۴]اعلام داشته: اگر مصلحت ایجاب می‌کرد، خداوند با ارادۀ تکوینی خود، همه مردم را یکپارچه و یک امت قرار می‌داد.

قرآن کریم می فرماید: و بسان آنان که پراکنده شدند و پس از آمدن دلیل های روشن الهی، اختلاف کردند، نباشید «زیرا» برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود [۱۵]. و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید….! [۱۶]

پیامبراسلام (ص)نیز چنین فرموده اند: إسمعوا و أطیعوا لمن ولاه الله الأمر، فإنه نظام الإسلام. پیامبر اکرم (ص) فرمود: از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری مایه «وحدت امت اسلام» است. [۱۷]

 

با توجه نکات فوق و تجربه ای که در طول تاریخ اسلام بویژه دو قرن اخیر ، و بالاخص بعد از پیروزی انقلاب آشکارشده ، حجت کافی بر وجوب وحدت بین شیعه و اهل تسنن وجود دارد ، زیرا مشاهده شده که دشمنان مسلمین ، از کوچکترین اختلافی سوء استفاده کرده ، مسلمین را به جنگ و خونریزی واداشته و به نفع خود بهره برداری میکنند !

وحدت و همدلی بین خداجویان ، در مقابله با شرک و دشمنان خدا ، آن قدر مهم و حیاتی است که خداوند به پیغمبر اسلام(ص) دستور داده حتی با اهل کتاب(یهود و نصاری) که خداپرستند ، حول کلمه الله ، همدل شوید،

حضرت علی(علیه السلام)اتحاد را ارمغان بعثت میشمارند که از جمله آثار آن، نفی کینه و ایجاد پیوند برادری است.

امام خمینی نیز همواره برمساله وحدت کلمه تاکید کرده اند:” همه ما باید این دشمنی را نهی کنیم، و وحدت اسلامی را شعارمان‏ کنیم. با وحدت، و بودن زیر پرچم «لا اله الاالله» پیروز می‏ شویم.”  [۱۸] .

رهبرانقلاب اسلامی نیز درمناسبتهای گوناگون توصیه کرده اند: ” امروز دنیای اسلام دچار محنتهای بزرگی است و راه‌حلّ ‌آن محنتها، اتّحاد اسلامی است. وحدت، هم‌افزایی، کمک به یکدیگر، از اختلافات مذهبی و فکری عبور کردن.” [۱۹] ” بدانید دشمنان اسلام و مسلمین امروز بیشترین تكیه‌شان بر روی ایجاد اختلاف و تفرقه است.”[۲۰] ” در مقابل دشمنهای متجاوز و در میدانهای مختلف، باید جهتگیریِ متّحد را حفظ کنیم؛ این وظیفه‌ی امروزِ ماست. ” [۲۱] ” «وحدت»، كلید موفقیت و رمز پیروزی انقلاب خونبار ما بوده و هست و حفظ و ادامه‌ی آن، به آسیب‌ناپذیری انقلاب و نیل به اهداف انقلابی و حفظ كامل دستاوردهای آن خواهد انجامید. ” [۲۲]

  • تلاش های دشمنان بشریت علیه اسلام

دشمنان اسلام ودرراس آن امریکا ؛ انگلیس و صهیونیسم تلاش بسیار گسترده ای را علیه اسلام برنامه ریزی کرده و در حال اجرای ان هستند . ایجاد اسلام انحرافی ( اسلام امریکایی با پرچم داری عربستان) ، ایجاد فرقه های ضاله ( مثل وهابیت) ؛ تبلیعات گسترده آنها از طریق ایجاد پایگاههای فرهنگی مذهبی در کشورهای اسلامی توسط وهابیت، تولید کتب ( مانند ایات شیطانی سلمان رشدی ) و نشریات انحرافی ،ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی ، ایحاد اختلاف ودرگیری بین کشورهای اسلامی ؛ عادی سازی روابط برخی کشورهای اسلامی با غده سرطانی اسلام ( اسراییل غاصب) ، محدودیت در کشورهای مختلف برای مسلمانان ؛ اسلام هراسی، ایجاد بدبینی در اسلام ناب در افکارعمومی، جنگ و خونریزی از طریق طالبان وداعش درکشورهای اسلامی و عربستان دریمن ،تشکیل و حمایت از گروههای تکفیری و سلفی و…. ،نوعی تمایز حقوقی و سیاسی دربسیاری از کشورهای اروپایی ؛ بین شهروندان این کشورها در شهرهای اروپایی وایجاد مشکلاتی برای شهروندان مسلمان این کشورها ؛خبرهایی مبنی بر پروژه خطرناک پنتاگون علیه مسلمانان بنام «فان وکس»[۲۳] به‌معنای «ویروسِ علیه بنیادگرایی مذهبی» ؛  ویروس خاص ساخته شده پس از ورود به بدن مسلمان قربانی با خشکاندن ریشه برخی باورهای دینی در فرد قربانی، و….

یکی از جلوه های این دشمنی ها بصورت توهین در رسانه ها می باشد.وتسری آن در سایر ظرفیتها مانند تدارک تصویر پیامبر اسلام (ص) به شکل توهین آمیز در برنامه درسی آموزش مدارس دانمارک می باشد.البته نمونه‌های شیطنت های همه جانبه وتلاش گسترده، منسجم و هدفمند دشمنان دین خدا برای حذف دین و دیانت از روی زمین، بسیار زیاد و روزافزون است.البته کار شیاطین، شیطنت است .

  • فتنه رسانه ای

«هفته‌نامه شارلی ابدو »، مجله چپ‌گرای فرانسوی در اقدامی گستاخانه در شهریور ماه ۱۳۹۹ کاریکاتوری توهین آمیز را به پیامبر الهی حضرت محمد (ص) منسوب کرد که البته با واکنش‌های تند و اعتراضی جریان‌های اسلامی سراسر دنیا رو به رو شد. با این حال مقامات فرانسوی با بهانه کردن آزادی بیان از اقدام قضایی و حقوقی علیه این مجله صرف نظر کردند و به صورت مشخص امانوئل مکرون – رئیس جمهور فرانسه ضمن بی اعتنایی به این گستاخی به رسانه ها گفت در جایی نیست که نسبت به این اقدام واکنش نشان دهد.  این در حالی است که مجله فوق سابق بر این به واسطه توهین به اسطوره‌های فرانسه مثل ژنرال دو گل تعطیل شده بود.

این نشریه فرانسوی که در توهین به مقدسات مسلمانان سابقه طولانی دارد . سال گذشته هم با انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام (ص) موجی از نفرت و اعتراضات را در سراسر دنیا علیه خود برانگیخت.

  • حمایت رسمی دولت فرانسه

رییس جمهور فرانسه ؛ که کشور سابقه طولانی در کشتار مسلمان و حمایت تسلیحاتی از دیکتاتورهایی مانند صدام حسین علیه ملت ایران را در پرونده جنایت کارانه خود دارد ؛ به بهانه آزادی بیان؛ بار دیگر روز جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ از اقدام نشریه «شارلی ابدو» در توهین به مقدسات دین مبین اسلام دفاع کرد. وی مدعی شد اقدام هجونامه «شارلی ابدو» در بازنشر تصاویری موهن از پیامبر اسلام (ص)، بر اساس برخورداری از حق آزادی بیان، قابل توجیه است!

امانوئل مکرون حرام زاده به تازگی گفته است کشورش کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اسلام (ص) را بار دیگر منتشر خواهد کرد، همین امر موجب شد که هشتگ “تحریم کالاهای فرانسوی” در کشورهای عربی به ترند اول تبدیل شود و بسیاری استفاده از این کالاها را ممنوع کنند.

  • عکس العملها :

اظهارات امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام (ص) باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است:

  • ایران

رهبر انقلاب اسلامی در پی اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه که وی را آدم بحساب نیاورده و مورد خطاب قرارندادند ؛خطاب به جوانان فرانسه درباره پیامبر(ص) پیامی صادر کردند:

جوانان فرانسه !  از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟

آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟

سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود اما اهانت به پیامبر آزاد است؟

مراجع تقلید، حوزه های علمیه ، سران قوا ، مقام‌های سیاسی ؛ احزاب وگروهها و مردم ایران نیزحمایت مکرون از نشریه شارلی ابدو را محکوم کردند.

  • جهان اسلام

توهین رییس جمهور فرانسه موج محکومیت را در جهان اسلام ازسوی مسلمانان و برخی زمامداران و اعتراضات مسلمانان از چهارگوشه جهان را بهمراه آورد.و در بعضی بلاد اسلامی مانند ترکیه و سرزمین‌های اشغالی، محکومیت‌ها به موج دوم یا حتی سوم رسیده و البته این در حالی است که دو کشور بزرگ جهان اسلام یعنی مصر و عربستان که حکومت‌های‌شان تحت کنترل کودتاگران سکولار و شاهزادگان وابسته قرار دارند، بعد از یک هفته سکوت ، تازه یاد محکوم کردن اسلام‌ستیزی فرانسوی افتاده‌ومجبور به عکس العمل شده اند.

  • هفته وحدت اسلامی

امام خمینی بخاطر تقویت وحدت بین جهان اسلام (تشیع و تسنن ) ، هفته وحدت فاصله میان ۱۲ ربیع‌الاول سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنابر روایات اهل سنت، تا ۱۷ ربیع‌الاول تاریخ ولادت حضرت محمد(ص) بنابر روایات شیعه ؛ را بعنوان هفته وحدت اعلام فرمودند ، که بحمدالله مورد استقبال اکثریت برادران اهل سنت(نه دولتهای وابسته آنان !) قرار گرفت .علت این نامگذاری ، آن بود که دشمنان اسلام و نظام اسلامی ، از همان آغاز پیروزی انقلاب ، درپی تشدید اختلاف بین شیعه و سنی بوده و هستند ! حیله ها و توطئه های مختلفی طراحی و اجرا کردند که بحمدالله نقشه هایشان نقش بر آب شده است ! ولی متاسفانه برخی کشورهای عربی و معدودی از مدعیان تشیع ، مانندتشیع انگلیسی ! در زمین دشمن بازی کرده و در پی اختلاف بوده و هستند ! پیروان واقعی اهلبیت(ع) باید فریب آنان را نخورده ، درپی تحکیم و تقویت وحدت باشند و یکصدا علیه دشمن مشترک ، قدم بردارند ! هفته وحدت فرصت مناسبی است تا طرفین در محیطی سالم و دوستانه به بحث و ارائه مستندات علمی بپردازند.وجمهوری اسلامی ایران با برگزاری کنفرانس اسلامی به این مهم پرداخته است .

رهبرانقلاب اسلامی ضمن تأکید فراوان بر حفظ وحدت در تعریف و تبیین وحدت، اظهار می‌دارند: “ما در مسئله وحدت، جدى هستیم. ما اتحاد مسلمین را هم معنا کرده‌ایم. اتحاد مسلمین، به معناى انصراف مسلمین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامى و فقهى خودشان نیست؛ بلکه اتحاد مسلمین به دو معناى دیگر است که هر دوى آن باید تأمین بشود: اول اینکه فِرَق گوناگون اسلامى (فرق سنى و فرق شیعه) حقیقتاً در مقابله با دشمنان اسلام، همدلى و همدستى و همکارى و همفکرى کنند. دوم اینکه فرق گوناگون مسلمین سعى کنند خودشان را به یکدیگر نزدیک کنند و تفاهم ایجاد نمایند … ….. حرف‌ ما در هفته‌ وحدت‌ و به‌ عنوان‌ پیام‌ وحدت‌ این‌ است‌ که‌ مسلمانان‌ بیایند با هم‌ متحد بشوند و با یکدیگر دشمنی‌ نکنند محور هم‌ کتاب‌ خدا و سنت‌ نبی‌اکرم‌ (ص) و شریعت‌ اسلامی‌ باشد. ”

  • سخن پایانی
  • براساس آیه ۵۷ سوره مائده ” ای اهل ایمان، با آن گروه از اهل کتاب و کافران که دین شما را به فسوس و بازیچه گرفتند دوستی مکنید و از خدا بترسید اگر به او ایمان آورده‌اید.” وبرمبنای تفسیر نور اقای قرائتی :” كيفر دنيوىِ كسانى كه به دين خدا و مقدّسات مذهبى توهين مى‌كنند، قطع رابطه است. لا تَتَّخِذُوا … (در روابط با ديگران، احترام به مقدّسات يك شرط ضرورى است)” [۲۴]
  • حماقت فرانسه فرصتهای خوبی را در حوزه های مختلف بوجود آورده است، اما دولت ما سیاست سکوت وتماشا درپیش گرفته است ! درحوزه انسانی-فطری : با پلشتی هتک پیامبران آسمانی ؛ دولت-ملت ها قابل فراخوانی واجماع موضوع گیری وجریان سازی هستند. درحوزه دینی-اسلامی : ادیان به ویژه مذاهب اسلامی قابلیت اجماع سازی دارند .درحوزه سیاسی : صلح آمریکایی-عربی با صهیونیسم در محور رسول خدا(ص) قابلیت قطع همکاری و بلکه انهدام است! و….
  • ضروری است دولت جمهوری اسلامی به‌عنوان یک کشوری مقتدربا نظام اسلام ناب و ام القرای جهان اسلام ؛ از حالت انفعال در حوزه دیپلماسی خارج شده و با اقدامات مدبرانه انقلابی ؛ مانند اخراج سفیر فرانسه که کمترین پاسخ به وقاحت ماکرون است، نشان دهد که در برابر گستاخی به ساحت قدسی پیامبر اعظم(ص) کوتاه نمی‌آید.
  • وزارت خارجه و یا نهادهای مشابه سیاسی و فرهنگی ایران باید دفاع حقوقی و دیپلماتیک از اسلام را با بهره گیری از تمام ظرفیت ممکن در فعال سازی نهادهای دیپلماتیک سایر کشورها رادر دستور کار وظایف خود قرار دهد.
  • جرم سب النبی یکی از مصادیق اهانت به مقدسات اسلام است اما به دلیل اهمیتی که دارد، مجازات قتل برای آن در نظر گرفته شده است و این حکم، یکی از احکام مسلّم اسلامی است. وبایستی از محاکم حقوقی پیگیریهای لازم صورت گیرد .
  • بایستی کلیه کالاهای فرانسوی؛ تحریم گردیده و ممنوعیت خرید وفروش اعمال گردد.
  • دشمنان اسلام ازیکپارچگی و وحدت مسلمین هراس دارند، و با سیاست معروف “تفرقه بینداز و حکومت کن” چندین دهه است که درحال اجرا کردن آن میباشند ، لذا می بایست اصول اشتراکی  میان مذاهب و عقاید بر حق دین اسلام ملاک روابط فرارگیرد. ونبایستی اجازه داد که اختلافات به تضادها ، تکفیرها ، تفسیق ها و بی محبتی ها مبدل گردد ، که خود عامل رکود، سقوط و انحطاط و نابودی توان خودی ونیز غلبه کفارمی گردد.
  • روشنفکران و اندیشمندان مسلمان، پرچم مقابله با اسلام ستیزی را در دست گرفته و امواج احساسات مقدس را در مسیر هوشمندانه دفاع عقلانی هدایت نمایند.
  • کنفرانس اسلامی و جنبش غیرمتعهدها با مدیریت ایران قادر است موجی را در سازمان ملل پدید آورد که با تصویب قطعنامه ها یا مصوباتی ریشه اقدامات ضد اسلامی را تا حد امکان خشکانده شود.
  • رسانه ها و نهادهای اطلاع رسانی و نیز دانشگاهی مسلمانان باید تصویر واقعی از اسلام را که در تضاد کامل با تصویری است که اسلام ستیزان تصویر می کنند؛ در جهان گسترش داده و تصویری خردگرا؛ بالنده و صلح جو را تبلیغ نمایند.
  • مسلمانان و رسانه‌های کشورهای اسلامی ضمن اینکه باید به وظایف اسلامی خود در قبال این اقدامات موهن عمل کنند، نباید ناخواسته در مسیر اهداف راهبردهای ضد اسلامی غرب گام بردارند. در پوشش خبری اعتراضات مسلمانان باید از نشان دادن اقدامات خشن و غیرمعقول خودداری شده و با برجسته کردن تصاویر منظم، شعارهای منطقی، مصاحبه ها و تظاهرات علما، دانشجویان و فرهیختگان و افراد آرام، منطقی و مطلع و استناد به مقررات بین المللی، هوشیاری کشورهای اسلامی به تصویر کشیده شود تا غربی ها نتوانند هم اهانت کنند و هم اینکه مظلوم نمایی کرده و خود را محق ستیزه جویی جا زنند.
  • وظیفهمسلمانان ترویج معارف قرآن در مقابل اسلام تحریف شده آمریکایی و خنثی کردن  تفکر ابوسفیانی در جامعه وترویج معارف و آموزه‌های قرآنی واسلام ناب محمدی است .
  • وحدت بین مسلمانان یک وحدت تاکتیکی و بنا بر مصالح سیاسی نیست. این وحدت مانند اتحاد دو گروه سیاسی برای رسیدن به یک هدف مشترک به صورت مقطعی نبوده و بایستی بصورت مستمر در طول سال در مسایل مهم جهان اسلام دنبال شود.
  • درنبرد همه جانبه میان دو جبهه حق و باطل ،وحدت، ضرورت امروز جهان اسلام بوده وبایستی در راس امور قرارگرفته و مستمرا پیگیری ودنبال شود.
  • بایستی به همبستگی ملی و اسلامی خود حول محور پرچم جهانی اسلام و برمدار ولایت فقیه ؛ به صورت آگاهانه و عاقلانه اهمیت داده ؛ و به تولید فکر و تحلیل وتحرک پرنشاط و امیدزا و سازنده اهتمام لازم صورت گیرد .
  • ان شاالله خداوند به همه مسلمین توفیق فهم دقیق آیات قرآن ، تسلیم امر خدا بودن و ضرورت حفظ و تقویت وحدت بین مسلمین را تا نابودی شرک و کفر ونفاق جهانی عنایت فرماید ، واینکه ان شالله بزودی زمینه ظهور منجی بشریت حضرت مهدی(عج) فراهم گردد . آمین یا رب العالمین [۲۵]

 

دکترسید جواد هاشمی فشارکی ؛ مولف کتاب فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب

زیرنویس :

[۱] https://wikifeqh.ir/%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA

[۲] سوره نساء، آیه ۱۶۴٫

[۳] سوره مائده، آیه ۲٫

[۴] سوره نساء، آیه ۱۶۴٫

[۵] سوره نساء ؛ آیه ۱۱۴

[۶] سوره انفال، آیه ۶۳٫

[۷] سوره انبیاء، آیه ۹۲٫

[۸] سوره بقره، آیه ۱۴۲٫

[۹] سوره مجادله، آیه ۲۲٫

[۱۰] سوره بقره، آیه ۱۲۸٫

[۱۱] سوره حجرات، آیه ۱۰٫

[۱۲] پایگاه اطلاع رسانی حوزه

[۱۳] سوره آل عمران، آیه۱۰۳

[۱۴] سوره مائده ، آیه۴۸.  – سوره انعام، آیه۳۵.  سوره هود ، آیه۱۱۸.-  سوره نحل آیه۹۳.  سوره شوری، آیه۸

[۱۵] آل عمران،آیه  ۱۰۵

[۱۶] سوره آل عمران ؛ آیه ۱۰۳

[۱۷] امالی مفید، ج۱، ص ۱۴

[۱۸] صحیفه امام، ج‏۷، ص: ۱۸۷

[۱۹] بیانات  ۱۳۹۵/۰۹/۲۷

[۲۰]  بیانات ۱۳۸۸/۱۲/۱۳

[۲۱] بیانات ۱۳۸۲/۰۶/۱۹

[۲۲] پیام به‌مناسبت برگزاری سمینار هفته وحدت حوزه و دانشگاه  ۱۳۶۰/۰۹/۲۷

[۲۳] Fun vax

[۲۴]http://wiki.ahlolbait.com/%D8%A2%DB%8C%D9%87_57_%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D9%85%D8%A7%D8%A6%D8%AF%D9%87

[۲۵]  وبا تشکر از روزنامه ها (کیهان و… )و پایگاههایی ( رهبری ؛ فارس ؛تسنیم و…) که جملاتی از آنان به عاریت گرفته شده است .