نقش احزاب در حفظ حاکمیت ملی ، تامین منافع ملی و قانون مداری
نقش احزاب در حفظ حاکمیت ملی ، تامین منافع ملی و قانون مداری

فعالیت حزبی در هر کشوری جهت تعامل با حکومت و روان سازی ارتباط مردم با حکومت و تسهیل امور و کنشها و تاثیر گذاری بیشتر برای بهبود امورات مردم است.

به گزارش جمعیت یاران انقلاب اسلامی جلسه دوره ای خانه احزاب ایران با حضور روسای احزاب و نمایندگان آنان  و گروههای  سیاسی مختلف در مورخه  ۱۴۰۲/۴/۲۲ در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار گردید. در این اجتماع دبیرکل محترم جمعیت یاران انقلاب و دو نفر از  اعضای این تشکل نیز حضور داشتند.

قرار بوده که از سه جریان عمده سیاسی  اصولگرا ، مستقل و اصلاح طلب نفراتی مشخص گردیده و صحبت کنند ولی بدلیل عدم اطلاع رسانی نماینده احزاب اصولگرا ( آقای متکی )به دوستان جریان اصولگرایی مبنی بر اعلام آمادگی برای سخنرانی درصورت تمایل؛ نفراتی دیگری از قبل برای ایجاد سخنرانی مشخص شده بودند که با اعتراض دبیرکل محترم و اصرار دوستان، بالاخره آقای متکی مجبور شدند تا به دلیل نیامدن یکی از سخنرانان، به آقای زریبافان امکان صحبت داده شود که ایشان هم وقت خود را به آقای دکتر  ثروتی دادند و ایشان به عنوان نماینده صحبت کردند.

دکتر ثروتی در سخنان خود عنوان نمود که در مرحله اول فعالیت حزبی در هر کشوری جهت تعامل با حکومت و روان سازی ارتباط مردم با حکومت و تسهیل امور و کنشها و تاثیر گذاری بیشتر برای بهبود امورات مردم است. اما متاسفانه درطول زمان برخی احزاب  نه تنها نقش کمک به نظام را نداشته اند، بلکه افراط و تفریط ها و خروج از قانون را از آنها مشاهده میکنیم.

وی در ادامه افزود نکته دوم ذات کارکرد احزاب در توجه به قانون و حمایت و تاکید به آن است و اگر برخی  مجریان بخواهند برخوردی سلیقه ای با قانون داشته یا بر ان شرط بگذارد، این کاری غیر متعارف است. باید احزابی که نقش مخالف را در خروج از قانون و عدم پذیرش و قبول قانون‌ بازی میکنند توسط خانه احزاب یا وزارت کشور حذف شوند یا تضامین لازم را در تعهد به نظام بدهند.

مسئله مهم دیگر مرزبندی شفاف و مشخص جریانهای داخل نظام با گرایشات و جریانهای خارج از نظام و خارج نشینان است. حفظ منافع ملی اصل اساسی در هر نظام است، نمیشود که در نظام با گرایش خاص حزبی  پست داشته باشیم و نقش اپوزیسیونی بازی کنیم. امام (ره)چرا منافقین را رد صلاحیت میدانستند؟ چون قانون اساسی و نظام را قبول نداشتند و درعین حال میخواستند در انتخابات هم کاندیدا شوند و در نظام پست هم بکیرند.

احزاب و نشریات و روزنامه های این روزها را ببینید و خود قضاوت کنید آیا اینها منافع ملی را حفظ میکنند؟

دکتر ثروتی گفت مسئله دیگر نگاه دو یا چندگانه احزاب و گروهها به قانون ،دین ،فرهنگ و دریک کلام منافع ملی نظام  است .چرا برخی گروهها با مواضع خاص خود در زمین دشمن بازی میکنند.

یکی نظارت استصوابی را زیر سوال میبرد. یکی خواستار حذف ماده ۶۳۸ میشود. یکی خواهان استقلال قوه قضائیه می گردد. یکی خواهان حذف نقش نهادهای امنیتی و نظامی در حفظ امنیت در شرایط اخیر میشود. یکی هم‌ خواهان حذف نقش نظارتی شورای نگهبان درانتخاب خبرگان میشود. یکی رهبری را شورایی میکند. یک‌عده هم استاد سیاه نمایی و انتقاد گری  و تزریق ناامیدی در نظام میشوند و…..

وی خطاب به دلسوزان نظام  گفت از شما می پرسم : وقتی همه در دنیا رهبر ما را بعنوان حکیمی فرزانه و مدیری منحصربفرد می ستایند ،چرا روزنامه ها در جنگ ترکیبی ویژه دشمنان ایران از رهبر و نظام حمایت و دفاع نکردند؟ مگر در ایران زندگی نمیکنند؟

در پایان این جلسه دوره ای از همه احزاب خواسته شد که در چهارچوب قانون و در محدوده نظام  و برای حفظ منافع ملی ایران حرکت و اقدام کنند.

لازم به ذکر است که دراین نشست نمایندگان دیگر گروهها و احزاب مستقل ، چپ و اصولگرا هم صحبت کردند که مواضع برخی احزاب بسیار دلگرم کننده و همراه با بلوغ سیاسی بود اما متقابلا موضع گیری های برخی گروهها ساختار شکنانه بود و ظاهرا بنظر میرسد که هنوز  آنها  قائل به حرکت در چهارچوب نظام و قانون نیستند.

 

منبع:  جمعیت یاران انقلاب اسلامی

  • نویسنده : شفیق فکه، شبکه ایثار
  • منبع خبر : جمعیت یاران انقلاب اسلامی