همایش عهد جهاد ، بدعت تحریف در جهادتبیین
همایش عهد جهاد ، بدعت تحریف در جهادتبیین

در این نوشتار اطلاعات اعلامی همایش عهد جهاد مورد نقد قرارگرفته است . و مبین آنست که عزیزان متولی با بهره گیری از جهاد تبیین در صدد چسباندن جهاد سازندگی به پیشگامی جهاد تببین بوده و یک بدعت غلطی را در تعریف جهادتبیین شکل داده اند . 
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

این نوشتار نیز در جهاد تبیینی در دفاع از اصل جهاد تبیین می باشد . لذا در ابتدا تعریفی اجمالی از عنوان جهاد ، جهاد سازندگی و جهاد تبیین ارایه شده است .

جِهاد به معنای کوشیدنِ همراه با فداکاری در راه خدا با جان، مال و دیگر سرمایه های انسانی در برابر دشمن بوده و ایات مختلفی در خصوص ان نازل شده است ، که دارای انواع و شرایط خاص خود می باشد .

جهاد سازندگی یک نهاد مهم انقلابی بود، که در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی با شعار همه با همه در کمک به رفع مشکل مناطق محروم به ارث مانده از رژیم منحوس پهلوی تأسیس شد. این نهاد  در دی‌ماه ۱۳۷۹ در وزارت جهاد سازندگی ادغام شد و روحیه جهادی آن به یک اداره بی روحیه تبدیل شد .

جهاد تبیین فرمان امام خامنه ای در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ش، و در آذرماه سال ۱۴۰۰ش، جهت روشن کردن افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های انجام شده در نظام جمهوری اسلامی ایران صادر شده است و نظر به اهمیّت و جایگاه آن ، که شامل بیان حقایق دستاوردهای انقلاب و نیز تبیینِ حقایق در جامعه مانند جلوگیری از تحریف، ایجاد گفتمان، از بین رفتن مشکلات و …، دارد، می باشد .

همایش عهد جهاد ، اطلاعیه ای که سه روز قبل از برگزاری مراسم درخصوص همایش عهد جهاد اعلام شده ! را مورد بررسی قرار میدهیم :

  • براساس اطلاعیه : همایش تبیینی ـ بین نسلی «عهد جهاد» به مناسبت ۲۷ خرداد ، چهل‌وچهارمین سالگرد فرمان تاریخی جهاد سازندگی ، جمعه ۲۶ خرداد ساعت ۱۶ تا ۱۹ در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. ( ایکنا ، ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ )
  • در جهاد سازندگی اقدامات فیزیکی ملاک بوده است . ولی در جهاد تبیین ، اقدامات کلامی و بیانی مد نظر می باشد . واین دو گرچه در ابتدایشان کلمه جهاد دارد ولی در یک امتداد نیستند .
  • در این مراسم پیام‌ها و منویات امامین انقلاب اسلامی درباره جهاد سازندگی بازخوانی خواهد شد و اندیشه و مشی مکتب جهادی تبیین می‌شود. ( ایکنا ، ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ )
  • جهاد سازندگی در حوزه اجرایی بوده و منشا تاثیرات زیادی در محرومیت زدایی داشته است . ولی در جهاد تبیین ، صرفا اقدامات بیانی و تبیین و لسانی مد نظر می باشد .
  • همچنین از جهادگران عرصه «جهاد تبیین» تجلیل خواهد شد و برخی آثار شاخص در حوزه تبیین گفتمان جهاد رونمایی و معرفی می‌شود و جهادگران با فرمان جهاد سازندگی در گام اول و دوم انقلاب اسلامی تجدید عهد خواهند کرد. ( ایکنا ، ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ )
  • اینکه از جهادگران عرصه جهادتبیین تجلیل شود ، نیکوست ولی انتساب تجدید عهد جهادگران در گام اول انقلاب ( که منظور جهاد سازندگی القا میشود ) بدعت و انحراف در جهادتبیین هست .
  • آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری، محمدرضا نوتاش و روح‌الله ایزدخواه سخنرانان همایش تبیینی، بین نسلی «عهد جهاد» هستند. ( ایکنا ، ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ )
  • ان شالله سخنرانان توجه به این بدعت و انحراف در جهادتبیین داشته باشند و جو گیر نشده و جهادتبیین را در راستای جهاد سانزندگی تفسیر نکنند !
  • این مراسم  با حضور خانوادگی جهادگران نسل دیروز و امروز و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران جهادی برگزار خواهد شد. ( ایکنا ، ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ )
  • اوج بدعت و انحراف در جهادتبیین تلقی کردن جهادگران جهاد سازندگی (بعنوان جهادگران نسل اول جهادتبیین) وجز پیشتازان جهادتبیین غالب کردن تلقی میشود .
  • تصویر همایش ، تصویری ازکارهای کشاورزی با دور نمای روستا و با زیر نویس جهاد سازندگی می باشد .
  • گرچه عمل جهاد سازندگی بسیار مهم و ارزشمند است ولی اوج انحراف و تحریف را نسبت به عنوان جهاد تبیین را بروز داده است .

پیشینه بدعت گذاری

سابقه این گونه بدعت گذاری ها در دوره شهرداری قالیباف صورت گرفت ، که در همان ابتدای سال مدیریت جهادی ،  همایش تجلیل مدیریت جهادی برگزار کرد تا عنوان مدیرجهادی را خود تصاحب کند . ( در حالیکه بایستی در انتهای سال و با معیارهای مدیریت جهادی برگزار میشد )

سخن پایانی

بنده با جهاد سازندگی مخالف نیستم و در سال ۵۹ در جهاد سازندگی مرکز در میدان انقلاب تهران نیز شاغل هم بوده ام. لکن با توجه به اینکه جهاد سازندگی، اقدام متفاوتی از جهاد تبیین بوده و بنظر میرسد ( که البته بعد از برگزاری ابعاد این مساله بیشتر مشخص خواهد شد ) که این گونه برنامه ها بیشتر برگزاری تشریفاتی و میوه چینی از مناسبتها و عنوانهاست . لکن مساله فراتر از ظاهر موضوع بوده و تحریف و لوث کردن جهاد تبیین هست و بدعت بدی است که موضوع جهادتبیین را تفسیر غلط کرده و به انحراف می کشاند و بایستی با آن مقابله کرد.

علاقمندان برای آگاهی بیشتر به منابع زیر رجوع فرمایید :

هاشمی فشارکی ، سید جواد ، «جهاد تبیین» جهادِ عظیمِ این روزگار ، فاش نیوز ، ۲۳  آبان ۱۴۰۱

هاشمی فشارکی ، سید جواد ، مفهوم‌شناسی و روش‌شناسی جهاد تبیین ، ایکنا ،  ۰۲ بهمن ۱۴۰۱