اگر نهضت ملی ، فقط نفت را ملی کرد، انقلاب اسلامی همه عرصه ها را ملی کرد./ اگر نهضت نفت بعد ۲ و نیم سال به شکست گرایید ، انقلاب اسلامی ۴ و نیم دهه راست قامت بوده و در گام دوم خویش فاتح قلل جهان خواهد بود !
اگر نهضت ملی ، فقط نفت را ملی کرد، انقلاب اسلامی همه عرصه ها را ملی کرد./ اگر نهضت نفت بعد ۲ و نیم سال به شکست گرایید ، انقلاب اسلامی ۴ و نیم دهه راست قامت بوده و در گام دوم خویش فاتح قلل جهان خواهد بود !

نماز جمعه پرشکوه شهر خوراسگان در آخرین جمعه سال با حضور نمازگزاران این شهر به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ربانی در مسجدجامع گلزار در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد . سخنران این هفته پیش از نمازسیاسی عبادی جمعه ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « مقایسه دستاوردهای نهضت ملی نفت و نهضت انقلاب اسلامی » بود.

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک ایام درخصوص نهضت ملی شدن نفت بیان داشت : بعد از کشف نفت ایران در ۱۱ سال پیش ، شاهان قاجار با نفت را با قرارداد ظالمانه و قیمت نازل و به انگلستان واگذارکردند و رضاخان که توسط انگلیسی‌ها سرکار آمد ،با قراردادهای ظالمانه تری اختیار کامل نفت را دست انگلیسی‌ها قرارداد. علمای اسلام به پرچمداری آیت‌الله کاشانی آگاه سازی شد و اعتراض‌های مردمی صورت گرفت و دکتر مصدق طرح ملی شدن صنعت نفت را با حمایت علما به مجلس شورا ارایه و در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ به تصویب رسید و صنعت نفت ملی شد. اما بعد از اینکه مصدق در سال ۱۳۳۰ نخست وزیر شد ، با اعتماد مطلق به آمریکا و عدم توجه به هشدارهای دلسوزانه ایت الله کاشانی ، با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برکنار شد و قراردادهای نفتی رژیم شاه با انگلستان و آمریکا عملا نهضت ملی‌ شدن نفت بلااثرشد و عملا امریکا و انگلیس ۲۵ سال دیگر نفت کشورمان را چپاول کردند .

* ایشان در خصوص نهضت انقلاب اسلامی اظهار داشت : پیروزی ملت ایران تحت رهبری امام خمینی در بهمن ۱۳۵۷ سبب شد ، علاوه بر نفت ، همه عرصه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور ملی شود .

* وی در خصوص تکرار فاجعه ملی گراها گفت : در ابتدای انقلاب اسلامی ،دولت موقت دست همین ملی گراها قرارگرفت . مهندس بازرگان به دنبال پس دادن هواپیماهای اف ۱۴ بود و دنبال کاهش خدمت سربازی و تضعیف ارتش بود و باشعار انقلاب تمام شدن ، بدنبال خانه نشین کردن مردم و خروج مردم ازصحنه های سیساسی اجتماعی کشور بود . اعضای هیات دولت بازرگان بشدت شیفته امریکا بودند و با شعارهای ضد امریکا مخالف بودند و نهایتا با اشغال لانه جاسوسی امریکا دستجمعی استعفا کردند و بحمدالله کشور از سقوط در دامن امریکا نجات پیدا کرد . امام خمینی نیز در سوم اسفند ۱۳۶۷ با پیامی که به منشور روحانیت معروف شد نیز اذعان نمودند :«من … گذشته اعتراف می کنم که بعضی از تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست ها و امور مهمه کشور به گروهی که عقیده خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی رود. گرچه در آن موقع هم من شخصا مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تایید دوستان قبول نمودم و الان هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمام اصولش و حرکت به سوی آمریکای جهانخوار قناعت نمی کنند»

* ایشان در خصوص ادامه چالشهای انقلاب بیان داشت : اگرچه انقلاب و ملت شرایط سخت تری چون نفاق بنی صدر و ترورهای کور سازمان منافقین اول و نفوذ منافقین جدید و برنامه های فتنه انگیزی خاتمی و حسن روحانی در عالی ترین مقام اجرایی را بخود دیده و از پیامدهای زیان بار آنان زخمهای عمیقی برتن دارد ولی بحمدالله از این شرایط بحرانی نیز با مقاومت و موفقیت عبور کرده وراه خویش را به سوی ارمانهای بلند انقلاب در حال پیمودن است .

* وی در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار داشت : انقلاب اسلامی علیرغم فتنه انگیزی های داخلی و دشمنی های استکبار ، دستاوردهای استقلال ملی و اقتدار بین‌المللی ، محرومیت زدایی ، ارتقای سلامت و بهداشت ، ارتقای شاخصهای اقتصاد ، امنیت بی نظیر ، ارتقای کمی آموزش عالی، تحقیقات و فناوری ، ارتقای رفاه و ارتقاء سطح زندگی ، مشارکت اجتماعی ، قانون‌گذاری هایی بر مبنای شرع و توجه به مردم ، ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های عمرانی ، ارتقای معنویت و اخلاق  وغیره را بهمراه داشته که چندین برابر فعالیتهای کل طول تاریخ ایران می باشد . ویک چله پرافتخار ودرخشان را سپری کرده ، که البته ضعف و اسیب هایی هم داشته است که بایستی رفع شود .

* ایشان در خصوص رمز شکست نهضت ملی نفت و رمز موفقیت انقلاب اسلامی گفت : رمز شکست نهضت نفت اعتماد ملی گراهای حاکم به امریکا و کنار زدن روحانیت متعهد بود، که با کودتا عملا نهضت ملی‌ شدن نفت بلا اثرشد و عملا سیطره مجدد امریکا و غرب را بهمراه اورد .و رمز موفقیت ملت ایران ، در عدم شکست و نیز موفقیت عدم اعتماد به امریکا و غرب و نیز خودباوری و اتکا به توان خودی بوده و هست و انهم با محوریت چشمان تیزبین و هدایت داهیانه هادی انقلاب اسلامی یعنی ولی فقیه در دوره قبلی و فعلی بوده و هست .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص پرچمداری عصر حاضر چنین تبیین کرد : امروز بزرگ پرچمدار اسلام ناب محمدی و ندای مهدویت در جهان و نیز سپر هجمه های سنگین دشمنان اسلام شدن ،جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی است و ما مکلفیم حمایت تام و پیروی از بیانات و تدابیر رهبر انقلاب داشته باشیم که به مصلحت خویش و جامعه بوده و از شوون عاقبت بخیری در عصر حاضر است .

* ایشان در خصوص عبرت آموزی نهضت ملی نفت اظهار داشت : اگر نهضت ملی فقط نفت را ملی کرد، انقلاب اسلامی همه عرصه ها را ملی کرد. و اگر نهضت نفت بعد ۲ ونیم سال به شکست گرایید، انقلاب اسلامی ۴ و نیم دهه راست قامت بوده و در گام دوم خویش فاتح قلل جهان خواهد بود ! و از عبرتهای نهضت نفت،  عدم اعتماد به ملی گراها و اصلاح طلبان است، که بایستی برای عبور سلامت از پیچ تاریخی بدانان اعتماد و اعتنا نکرده ؛ تا اینکه براساس بیانیه دوم انقلاب اسلامی ، در گام دوم انقلاب فاتح قلل جهان باشیم !

* وی در خصوص رسالت عمومی ما در عصر حاضر اظهار داشت : با عبرت گیری از تاریخ ، اطاعت ازنایب امام زمان ، بزرگ پرچمدار ، حمایت از جمهوری اسلامی بعنوان نظام برامده از شهدا ، حمایت از دولت انقلابی ، اهداف انقلاب ، دامن نزدن به ضعف ها که یاس اوراست  که البته نقد بجا بسیار ضرورت دارد . ندای هل من ناصر جهادتبیین ، یک فریضه و تکلیف دینی واجب عینی فوری است . که با جهاد تبیین ایجابی در بیان حقایق انقلاب و دستاوردهای آن بایستی روشنگری صورت گیرد . با جهادتبیین دفاعی در برابر تهدیدات گوناگون دشمن ، در جامعه مصون سازی صورت گیرد . وبا جهاد تبیین پیش دستانه آمادگی های لازم را قبل تهاجم فرهنگی و جنگ شناختی و جنگ روایتهای جدید دشمن بوجود اید.یاری انقلاب و نظام ،  کمک به سامان گرفتن امور جاری ، تحمل شرایط ، عدم نق زدن،  عدم همراهی با تبلیغات منفی رسالت عمومی همگانی است و رسالت ما در برابر شهدا ، حراست و صیانت و ترویج فرهنگ و تداوم بخشی راه شهداست .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص  اقدامات عملی مردم در جهاد تبیین چنین تبیین کرد در جهادتبیین پنج گونه و پنج اقدام  را بایستی انجام داد : اقدام نخست جهاد تبیین ایجابی ( اثباتی  ،  کنشی) یعنی بیان حقایق ، و ” روایت درست ” ، بیان مطالب و حقایق کارهای انجام شده با روش صحیح ، بیان دستاوردهای عظیم انقلاب ، توصیف و تشریح و مقایسه تطبیقی – عمومی ، تخصصی در حوزه های مختلف و هدف جهاد تبیین ایجاد امید به اینده درخشان در برابر هدف دشمن که کوچک نمایی ، ناموفق جلوه دادن ، انزجار از توان داخلی ، بزرگنمایی کارهای غربیهاست . اقدام دوم جهاد تبیین دفاعی ( تدافعی ) ، یعنی خنثی کردن اثر تهاجمات دشمن بر اذهان و افکار و رفتار مردم و متخصصان و تصمیم مدیران می باشد . هدف جهادتبیین ، شناخت اقدامات دشمن ، روشنگری ، بصیرت ، آگاهی ، خنثی کردن تهدیدات و تحریفات ، شبهه زدایی ، خنثی سازی حرکت دشمنان دربرابر تحریف یا انحراف و فریب و اغواگری در برابر جنگ شناختی بر ادراک مردم ، جنگ ترکیبی ، جنگ روایتها ، بمباران مغزها و تلاش در برابر آن می باشد . اقدام سوم جهاد تبیین پیش گیرانه ( دفع کننده ) یعنی آماده بودن برای دفع تهدید دشمن پیش از تاثیر تهاجم دشمن میباشد .بعبارتی قبل از انتشار ویروس ، با هدف آمادگی مردم در برابر تهدیدات اینده تلاش صورت گیرد .  اقدام چهارم جهاد تبیین پیش دستانه ( تهاجمی ،  آینده نگرانه) یعنی حمله تبیینی به قصد از میان بردن امکان حمله قریب‌الوقوع دشمنان می باشد . اقدام پنجم جهاد تبیین آینده ساز (عاقبت اندیش ) یعنی زمینه ساز ظهور مهدوی درگام دوم انقلاب با هدف گفتمان سازی ، فرهنگ مهدوی و انتظار و زمینه ساز ظهور حضرت حجت می باشد .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان درخصوص بستر سازی ظهور را چنین تبیین کرد:   امروز ما وارث ثمره حکومت اسلامی صدر اسلام هستیم و این توفیق برای ما هست که هم حکومت اسلامی را صیانت کرده و هم به جهان معرفی کرده  و هم برای ظهور تلاش کنیم و جز منتظران عملی باشیم . تکلیف و راهبرد شیعه در عصر غیبت ، زمینه سازی برای ظهور و فراهم سازی زمینه پذیرش امام زمان و نیز زیر ساختهای جامعه هم فراهم باشد  امروز وظیفه ما درگام دوم انقلاب اسلامی این است که ظهور را نزدیک و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را محقق کنیم .

***

شهر خوراسگان درشرق شهراصفهان واقع بوده و تا چند دهه قبل خارج از شهر اصفهان بود ولی اکنون به شهر ملحق شده و عملاً به صورت محله ای از محله های اصفهان درآمده است .این شهر در ناحیه تاریخی جی (‌به معنی زندگی و حیات) شهر سلمان فارسی صحابی گرامی رسول اکرم (ص) بر روی جلگه آبرفتی و حاصلخیز زاینده رود قرار گرفته است .

جمعیت خوراسگان در حال حاضر متجاوز از ۷۰۰۰۰ نفر و شیعه می باشند و فعالیت های اصلی مردم (بازرگانی ، کشاورزی ، صنعتی ، خدماتی و…) می باشد . مردم این دیار به خصایل تلاش و جدیت ، دیانت و پایداری شهره اند برحسب سنت های دیرینه و ثابت و محکم خود دارای یک نوع معیشت خودکفا و شیوه های پسندیده درامر زراعت هستند ده ها مسجد ، حسینیه و سقاخانه و امامزاده و برپایی باشکوه مراسم مذهبی اعیاد و وفیات نشان از علایق ریشه دار دینی این مردم دارد و تقدیم صدها شهید در جنگ تحمیلی نشانه استقامت آنان است . ( منبع : سیری در ایران )

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) به عنوان یکی از واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی در شرق شهر اصفهان واقع شده‌است، این دانشگاه در پایان جنگ تحمیلی تاسیس شد و در حال حاضر با حدود ۱۹۱۰۰ نفر دانشجو در مقاطع دکتری تخصصی، دکتری حرفه‌ای، کارشناسی ارشد و کارشناسی فعالیت علمی پژوهشی خود را در ۱۹۶ رشته و گرایش آموزشی ادامه می‌دهد و تاکنون بیش از ۷۵۰۰۰ دانش‌آموخته از این دانشگاه فارغ‌التحصیل گردیده‌اند.

*********