تاثیر متقابل حرم مطهر بقاع متبرکه و حرم بزرگی چون جمهوری اسلامی ، یکی از دستاوردهای بزرگ و مقدس انقلاب اسلامی است !
تاثیر متقابل حرم مطهر بقاع متبرکه و حرم بزرگی چون جمهوری اسلامی ، یکی از دستاوردهای بزرگ و مقدس انقلاب اسلامی است !

مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مردم آمل در حرم مطهر امامزاده ابراهیم آمل در شامگاه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ ، برگزار شد . سخنران پیش از خطبه های این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع « ” تاثیر متقابل انقلاب اسلامی و حرمهای مطهر و رسالت متولیان بقاع متبرکه در گام دوم انقلاب ” » بود.

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک  یوم الله ۲۲ بهمن درخصوص جایگاه ائمه اطهار و ذریه آنان در اسلام ایران بیان داشت : براساس فرازی از زیارت جامعه میخوانیم :” أَرْکَانَ الْبِلَادِ وَ أَبْوَابَ الْإِیمَانِ ” «حضرات ایمه و ذریه آنان ، اركان سرزمینها و درهای ایمان هستند» ، لذا همان طور که امام باقر (ع) فرموده اند :” خداى عز و جل ، امامان را اركان زمين قرار داد تا زمين ، اهل خود را نلرزانَد ، و ايشان را ستون هاى اسلام و پاسداران راه هدايت خويش  قرار داده است ” لذا این ائمه هدی ، رکن شهر و جامعه بوده و  رشد درخت ایمان با آب معرفت و تعالی بخش و آرامش بخش درتوسل به انان و همچنین مانع لرزش و اضطراب و تزلزل‌های جسمی و روحی انسان  بوده و اینان دروازه های اعتقاد قلبی ، عمل با اعضاء و جوارح و اعتراف به زبان می باشند و به همین جهت نیز ملجا و پناه مردم در مشکلات و راز و نیازها قرار داشته و بایستی این اماکن همواره بعنوان قلب تپنده فرهنگی ، هم در زیر ساختهای شهری و روستایی و هم در مدیریت شهری و روستایی و برنامه های انان قرارگیرند .

* ایشان در خصوص نقش بقاع متبرکه بر انقلاب اظهار داشت : بقاع مطهر ائمه هدی و ذریه انان مرکز معنویت بخش و نیز فعالیت برای مبارزان در شرایط روزهای حماسه و خون و نیز پشتیبان برای انقلاب بوده و هستند .

* وی در خصوص دستاوردهای انقلاب درحوزه امامزادگان گفت : از دستاوردهای مبارک انقلاب در خصوص امامزدگان واجب التعظیم خروج از فضای سنگین اختناق ساواک و سرکوب ( که نمونه آن کشتار مسجدگوهرشاد در حرم امام رضا علیه السلام و مسجد کرمان می باشد ) ،خروج از غربت و محجوریت در سیاست کنار زدن بقاع رژیم شاهی و تبدیل به کانون بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و…. شده و جمهوری اسلامی از توسعه حرمها ، حمایت قانونی و مالی نموده است و درطرحهای جامع شهری و یا طرح های هادی روستایی مبنا قرار گرفته است . ونهادها دولتی در برنامه های سالانه خود حمایته های لازم را دارند .

* ایشان در خصوص مقایسه تطبیقی رهبران پیش و بعد از انقلاب در حمایت از امامز ادگان بیان داشت : در حالیکه درپیش از انقلاب هیچ حمایتی از بقاع ائمه اطهار و امامزادگان به جز تظاهر و فریب عمومی از سوی مقامات دربار و وزرا صورت نمیگرفت ، در بعد از انقلاب اسلامی مورد توجه رهبران انقلاب قرار داشته ودارد . چنانچه امام خمینی فرمود : “مامی‌خواهیم که در پناه این امامزادگان مردم در آرامش زندگی کنند، موقوفات باید به حال وقفیت باقی و عمل به وقف شود.” و امام خامنه ای نیز فرموده است : “امامزادگان و بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند.” هدایت و راهبری کلان این مراکز مقدس در اشراف عالیه ولایت فقیه جامع الشرایط قرار دارند .

* وی در خصوص مقایسه تطبیقی حمایت عملی از حرمهای امامز ادگان در پیش و بعد از انقلاب اسلامی اظهار داشت : در حالیکه در پیش از انقلاب در هیچ سندی حمایت رسمی از بقاع متبرکه را نمی توان یافت ، لکن در بعد از انقلاب که رویکرد اسلامی بر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی حاکم بوده و هست ، درسیاستها و قوانین ،حمایتهای مختلفی صورت گرفته است ، از تصویب قانون سازمان حج و اوقاف و امور خیریه در ۱۳۶۳ تا شناسایی موقوفات بقاع مطهر و احیای و بهره برداری بهینه در راستای وقف و نیت واقفان بوده است . براساس آمار سازمان اوقاف دوران پهلوی در  ۱۳۵۲ش ، ۱۰۵۹ تن امامزاده شمارش شده بود اما پس از انقلاب بنا بر تحقیقات ۸۱۸۶ باب از بقاع متبرّکه را در کلّ کشور شناسایی و احیا شدند . در برنامه های دولت نیز در تخفیف عوارض عمرانی و اب و برق و گاز ، حمایت های فرهنگی ، احیا و تقویت مناسبتهای اعیاد و عزاداری در بقاع ،  در برگزاری برنامه های مشترک فرهنگی مذهبی ، تهیه گزارش های زیادی توسط صدا و سیما از برنامه های بقاع وپخش سراسری و یا استانی ، برگزاری کرسی های تلاوت مجلسی قران کریم توسط قاریان بین المللی و … بوده است .نهاد امور رسیدگی امامزادگان ( اوقاف ) در زیر مجموعه نمایندگان ولی فقیه در استان و پیگیری مسایل خدام ، هیات امنای استانه مطهر و نظارت بر امورات آن همه ، از دستاوردهای انقلاب اسلامی است .

* ایشان در خصوص نقش تاریخی در ۴ و نیم دهه گفت : بقاع متبرکه درطول ۴ ونیم دهه گذشته در تمامی صحنه های انقلاب و کشور از قبیل دوران مبارزات و پیروزی انقلاب ، در دوران جنگ تحمیلی ، در بحرانهای طبیعی سیل و زلزله ، در بحران ویروس کرونا ، ایجاد صندوقهای رای انتخابات ،ایجاد مرکز و پایگاه مقاومت بسیج ، پذیرایی از پیکر ابدان مطهر شهدا و غیره نقش بی نظیری داشته اند .

* وی در خصوص جایگاه بقاع متبرکه درجامعه گفت : با توجه به جایگاه امامزاده و مزار مطهر شهدا در فرهنگ دینی جامعه ، بایستی برنامه امامزاده محوری و محورشدن امامزاده در شهر در کارکرد عینی ، در سیمای بصری و در معنویت بخشی گسترش یابد و در افق اینده این شعله ایمان و معنویت ، بستر پرورش نسلهای آینده زمینه ساز ظهور (عج) در تراز گام دوم انقلاب  بوده و بقاع امامزاده مرکز ثقل محله اسلامی  و هسته شکل دهنده شهر اسلامی و زیر ساخت تمدن نوین اسلامی واقع گردد.

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص تاثیر متقابل جمهوری اسلامی و بقاع متبرکه چنین تبیین کرد :  به برکت انقلاب اسلامی ، یک تاثیر متقابل و عمیقی بین جمهوری اسلامی و بقاع متبرکه بوجود آمده است ، حرمهای مطهر برشکل گیری و فراگیری انقلاب اسلامی وجمهوری اسلامی نیز متقابلا نقش بسزایی بر احیا و رونق حرمهای مطهر داشته است . رابطه ناگسستنی و از انجا که جمهوری اسلامی حافظ تمام عیار از حرمهای مطهر می باشد ، و خود حرم است ، و اگر این حرم باقی نمی ماند ، قطعا دشمنان وهابی همان تخریب هایی را که برای بقاع مطهر بقیع در یکصد سال پیش در عربستان انجام دادند و داعشی ها می خواستند در عراق و سوریه حرمها را تخریب کنند ، در ایران عزیز نیز این اهانت غمبار را بعمل می اوردند . لذا است که حیات و بقای این دو حرم به یکدیگر وابسته است . بعبارتی تاثیر متقابل حرم مطهر بقاع متبرکه و حرم بزرگی چون جمهوری اسلامی ، یکی از دستاوردهای بزرگ و مقدس و معنوی انقلاب اسلامی است !

* ایشان در خصوص رسالت متولیان بقاع متبرکه در گام دوم انقلاب اظهار داشت : براساس بیانات امام خامنه ای درخصوص “قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه ” بایستی  برنامه برای فرصتهای حضور زوار در حرم ، اقدامات ارتقای معنویت و بصیرت زوار اهتمام داشته و دامنه انرا به محلات و شهر گسترش دهند . شایسته است شروع بسیاری از فعالیتها ، اردوها در این مکان باشد ، برنامه منظمی برای حضور دانش آموزان و دانشجویان مراکز مختلف تدارک دیده شود ، بایستی تحقیقات کاربردی برخی رشته ها مثل جامعه شناسی و روان شناسی صورت گیرد ، ملجع نیازمندان باشد و دامنه خدمات به افراد نیازمند گسترش یابد و فعالیت‌های بقاع متبرکه پشتوانه انقلاب اسلامی قرار گیرد و حتما برنامه های مشترک با مزار قریب ۵۰۰ تن از شهدا آرمیده در جوار امامزاده صورت گیرد .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت :  براساس این فراز زیارت نامه این امامزادگان :” بِهذِهِ الشَّهادَهِ لاَکُونَ مِنَ الْفائِزینَ بِمَعْرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ وَتَصْدیقِکَ وَاتِّباعِکَ ” ، ” این گواهى را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروى کردنت که از زمره رستگاران باشم ”  زایر واقعی بایستی برای رستگاری علاو بر زیارت و دعا اقدامات عملی را با جهاد تبیین در جامعه به تکلیف عینی خویش در بیان دستاوردهای انقلاب و نیز خنثی سازی تهدیدات جنگ شناختی اقدامات لازم را بعمل آورد .

لازم به یاد آوریست امام‌زاده به فرزند یا نواده امام معصوم و گاهی به مزار او گفته می‌شود. نسب امام زاده ابراهیم به حضرت موسی الكاظم(ع) می رسد و بنا به قولی نسب ايشان به امام سجاد(ع) بر می گردد.

تعداد قریب ۵۰۰ تن از شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی در جوار امام زاده ابراهيم(ع) آرميده اند. از اين تعداد ۱۴ تن از شهدای گمنام و ۲۱ تن از شهيدان حماسه ۶ بهمن ۱۳۶۰ آمل ، ۵ تن از شهدای مدافع حرم ، پیکر ۲ شهید حادثه تروریستی ۱۴۰۱ آمل می باشد .