توسعه های آتی حرم رضوی بایستی براساس طرح جامع ۵٠ ساله و گسترش فضای زیارتی برمبنای سند راهبردی در افق بلندمدت باشد!
توسعه های آتی حرم رضوی بایستی براساس طرح جامع ۵٠ ساله و گسترش فضای زیارتی برمبنای سند راهبردی در افق بلندمدت باشد!

نشست تخصصی بررسی طرح توسعه حرم رضوی با موضوع مسقف کردن صحن جمهوری اسلامی با حضور اساتید مختلف و متولیان فنی آستان حرم رضوی و مشاور در اطاق جلسات شرکت مهندسان مشاور آستان قدس رضوی در صبح روز ۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار و بحث و تبادل نظر صورت گرفت .

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن ضمن تشکر از کارهای صورت گرفته بیان داشت : توسعه های اتی حرم بایستی در قالب طرح جامع ۵٠ ساله و گسترش فضای زیارتی در افق بلندمدت باشد!

* ایشان همچنین اظهار داشت : حفظ بخشهای باقدمت ( علاوه بر اثار باستانی) مهم است، لکن تامین نیازهای زوار مهم تراست، لذا اگر بخشهایی از چهل سال پیش نیز ضرورت به حذفیات داشت،  ناگزیر خواهد بود. بخصوص اینکه ۴۸۰۰۰  مترمربع فضای زیارتی نسبت به ۱۰۲۴۰۰۰ مترمربع زیربنای فضای موجود آستان رضوی که معادل ۴٫۷ درصد فضای زیارتی میشود، نسبت بسیار کمی است و بایستی نسبت فضای زیارتی با ساخت و یا تغییر صحن به شبستان افزایش یابد .

* دکتر هاشمی فشارکی گفت : ضرورت دارد حلقه کفشداری با فاصله بیشتری از حرم رضوی قرارگرفته و فضای بدون کفش شبستانی گسترش یابد ، لذا پوشش دایمی صحنهای دور حرم، و تبدیل انها به شبستان،  با رعایت سلسه مراتب تشرف،  و با قابلیت بام زیارتی، نسبت به سقف چادری ارجح است.

* ایشان اظهارداشت : طرح با رعایت مطلوبیت فضای زیارتی، سهولت تردد،  امنیت در شرایط حوادث،  اثر بخشی معنوی فضا

* وی بیان داشت : بجای افراط در تزیینات ، رعایت تعادل در میزان بهره گیری در کاشیکاری ، اینه کاری ، گچبری ، رسمی بندی، مقرنس کاری بوده و بیش از آن افراد بوده و که این سنت غلط از پیش از انقلاب مانده ، که هم ضرورت نداشته و هم مصداق اسراف و تجمل گرایی را دارد .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : در بام زیارتی نیز پیشنهاد میشود، جدارهای مشرف به فضاهای غیر گنبد مطهر، با دیوار ۱۸٠ سانتی پوشانده شود و بخشی از بام دارای چادرچتری کوتاه باشد تا مانع دید به گنبد نشود.

لازم به یاد اوری است در این نشست ، اقای دکتر جهان بخش و اقای دکترگرکانی دعوت شده بودند و اقای مهندس غفاریان و مهندس فرزانه از معاونت فنی سازمان عمران حرم مطهر ، مهندس مومنی مدیرعامل و همکاران فنی شرکت مهندسان مشاور آستان قدس رضوی نیز حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر پرداخته شد .