رعایت سبک زندگی اسلامی یک تکلیف عمومی درگام دوم انقلاب بوده و مبارزه با سبک زندگی غربی یک ضرورت زمانه است !
رعایت سبک زندگی اسلامی یک تکلیف عمومی درگام دوم انقلاب بوده و مبارزه با سبک زندگی غربی یک ضرورت زمانه است !

در مراسم معاونت مهندسی ستاد کل سپاه پاسداران در ۲۱ ابان ماه ۱۴۰۱ ، سخنران بین نمازظهر و عصردر نمازخانه معاونت مهندسی ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « شرحی بر راهبرد هفتم گام دوم انقلاب اسلامی ( سبک زندگی ) » بود .که کلیات آن در این گزارش منهای توضیحات تفضیلی آن بیان شده است .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز چکیده ای از بیانیه گام دوم انقلاب را تشریح کرده و چنین گفت : بیانیه ای که رهبر انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ خطاب به ملت ایران صادر کردند ، دارای یک مقدمه در ورود انقلاب به دومین مرحله خود سازی،  جامعه پردازی و تمدن سازی بوده ،  شروع انقلاب از نقطه صفر را توضیح داده و دستاوردهای بزرگ انقلاب را با عنوان برکات انقلاب ذکر کرده اند ، که انرا عظیم، درخشان و بی نظیر و افتخار افرین دانسته و همچنین در آن علل عمده مشکلاتی را که هماکنون کشور دچار آن میباشد را نیزبیان نموده، تلاشهای دشمنان خارجی و داخلی و نیز چالشها وعیوب درونی کشور نیز بیان شده است ودر نهایت برای کشور در گام دوم هفت سرفصل توصیه راهبردی، رهنمود های عملیاتی و اجرایی بسیار مهم و راهگشا برای شرایط کشورتبیین و توصیه شده است. خطاب بیانیه به مردم بوده ، ولی تاکید آن بر جوانان مومن انقلابیست، این بیانیه یک سند راهبردی برای کشور بوده،  که گذشته و حال را ترسیم کرده و برای اینده ؛ راهبرهای هفت گانه در موضوعات »علم و پژوهش »؛ »معنویّت و اخلاق» ؛ »اقتصاد با رویکرد اقتصاد مقاومتی »، »عدالت و مبارزه با فساد »، »استقلال و آزادی» ؛ »عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن » و  »سبک زندگی » در گام دوم انقلاب ،  برای تحقق تمدن نوین اسلامی ارایه شده است، که بایستی مورد توجه واهتمام همه احاد ملت و بخصوص مدیران ادارات شهر قرارگرفته بنحویی که بعنوان چراغ فروزان و سوگیردر برنامه ریزی های سالانه ادارات وبخشهای مختلف جامعه ساری وجاری شود .

*وی درخصوص اهمیت سبک زندگی گفت : نوع سبک زندگی از اهمیت زیادی در زندگی هر انسانی و بخصوص در ادیان الهی و بویژه در دین مبین اسلام بعنوان یک دین کامل و جامع و حاوی جمیع جوانب زندگی بشری برخودار بوده ؛ اسلامی شدن سبک زندگی در حوزه های فردی و اجتماعی ضروری بوده و زمینه ساز و تعیین کننده سیرکمال دنیوی و اخروی می باشد. وتعیین کننده خوراک فکر و جسم و فضای مجازی افراد می باشد . وهمچنین درحوزه محیط وفضا نیز شامل سبک معماری خانه ؛ فضای اداری و فضای کسب وکار و فراغت وهمچنین در سبک شهرسازی و سیمای بصری شهر میباشد . که متاسفانه در این امور علیرغم مصوبات قانونی ؛ شاهد ترویج سبک منحط غربی و یا معماری بی هویت هستیم ؛ بایستی هویت اسلامی در معماری و شهرسازی توسط شهرداریها و مردم رعایت شود ؛ تا بستر و فضا ها دارای  هویت اسلامی شده و خود هویت ساز جامعه گردند .

*دکتر هاشمی فشارکی درخصوص  مبانی سبک زندگی گفت : سبک به معنی راه، روال، روش، شیوه، طرز، طریقه بوده و در بسیاری از حوزه ها موضوع سبک و سیاق کار وجود دارد . مانند سبک شعر ، نقاشی ؛ نگارش ، عکاسی ، موسیقی ، سبک معماری داخلی ، سبک مبلمان ، لباس و پوشاک ، راه رفتن ، سبک زندگی و ….. می باشد و سبک زندگی ، به علایق ، نظرات، رفتارها ، و شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه ، یا جامعه گفته میشود . «رفتار اجتماعی و سبک زندگی تابع هدف و تفسیر ما از زندگی است، هر هدفی که ما برای زندگی معین کنیم، به‌طور طبیعی متناسب با خودش، سبک زندگی مشخصی را پیش روی می‌نهد. در هدف زندگی یک نقطه اصلی وجود دارد و آن ایمان است ، که جهت زندگی را مشخص میکند ، اسلام ، مسیحیت ، لیبرالیسم، کاپیتالیسم، کمونیسم باشد وانواع سبک زندگی  وجود دارد ، سبک زندگی انسانی ( ارزشمدارانه ) ؛ سبک زندگی دینی ( اسلامی، مسیحی ، زرتشتی) ، زندگی اسلامی ( اسلام ناب ، اسلام امریکایی ، زندگی نفاق آمیز ) ، ضد انسانی ( ضد ارزش ) ، زندگی شیطانی ، سبک زندگی منحط غربی و استکباری ، پوچی و ماشینی و تابع مد ، … و سبک زندگی اسلامی ، زندگی بر اساس الگوهای دین اسلام، در قرآن و سنت بوده و هدف زندگی اعتلای ارزش‌های والای آدمی و رسیدن به ‌کمال الهی است. که برگرفته از حیات طیبه اسلامی و مبتنی بر توجه به تولید و آسایش همراه با احسان به دیگران است. ایمان و عمل صالح، ملاک و معیار اساسی سبک زندگی اسلامی و دستیابی به حیات طیبه است. و سبک زندگی بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی است .

* ایشان در خصوص زمینه های تاثیر گذار بر سبک زندگی  اظهار داشت : زمینه های درونی ، عوامل بیرونی بر انتخاب هدف زندگی و سبک و شیوه زندگی افراد بصورت مستقیم وغیر مستقیم تاثیرمی گذارند و همچنین برعکس هدف زندگی وسبک ایده آل فرد و خانواده وی بر انتخاب وضعیت ظاهر فردی ، پوشاک ؛ رفتار فردی و اجتماعی ، خانه و بسیاری از امور دیگر تاثیر مثبت و یا منفی می گذارد . رابطه متقابل ولی نه تام بین این دو وجود دارد ، که ازمنظر سبک زندگی اسلامی بسیار مهم می باشد .

* وی در خصوص بنیانهای شکل گیری شخصیت گفت : نخستین زمینه تاثیرگذار بر سبک زندگی هر فردی ، نطفه ، وراثت و ژنیتک ، و دوران بارداری و شیر دهی مادر،لقمه حلال  از لحاظ نوع درآمد والدین و نوع تغذیه می باشد ، که ریشه و بنیانهای شکل گیری شخصیت فرد را تشکیل میدهد .

* ایشان در خصوص سنگ زیر بنای شخصیت فرد بیان داشت : سنگ زیر بنای شخصیت فرد شامل باورهای فرد از قبیل اعتقادات و باورها و ایدلوژی ، باورها به مفاهیم هستی شناختی، انسان شناختی، خداشناختی و… که اشاره دارد به این که در فرد درونی شده و در لایه های زیرین عاطفی و شناختی او حضور دارند و به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه، نقش تعیین کننده ای در رفتارها دارند. همچنین ارزش ها شامل میزان توجه به ارزشهای اسلامی؛ الگوی(شخصیت) مورد نظر و مورد تایید( دینی- علمی-فرهنگی – سیاسی- ورزشی-هنری)؛ میزان توجه به فرائض دینی؛ میزان اعتقاد به حرام و حلال‌؛ میزان توجه به ارزشهای دینی به عنوان مبنای اخلاق و سلوک اجتماعی؛ میزان اهمیت عبادت خالق و خدمت به خلق؛ میزان توجه به روحیه گذشت و صداقت ، ارزش‌ها (مادی گرایی و معنویت گرایی) می باشد .

* وی در خصوص بسترهای تاثیر گذار بر سبک زندگی اظهار داشت : محل سکونت شامل موقعیت محله و شهر سکونت ،وضعیت خانه ؛نوع منزل، متراژ ، اسباب و اثاثیه و تزئینات آن ، معماری بعنوان فضای زیست انسان شامل معماری خانه  و مسایلی از قبیل کمیت و کیفیت اطاق خواب والدین ، اطاق فرزندان ، سرویس ، حمام و… ،معماری محل کار از قبیل  کارخانه ، شرکت خصوصی ؛ اداره دولتی ، فروشگاههای بزرگ ، مغازه و…. ،معماری فضای تحصیل شامل کیفیت معماری مهد کودک ، مدرسه و دانشگاه ، معماری فضای تفریح شامل سینما ، بوستان شهری ، بیرون شهری ، محافل خصوصی ، … ، معماری فضای ورزشی شامل مکان ورزشی محله ، مکان ورزشی مدرسه و دانشگاه ، ورزشگاههای بزرگ و…  ، شهرسازی شامل فضای شهر ویا روستا ؛ فضای محله؛ فضای عمومی شهری ، نمادهای شهری ، سیمای بصری شهر ؛ بوستانهای شهری ، میادین ؛ مرکز محله ، زمین های بازی و….. بر شکل گیری سبک زندگی بسیار تاثیرگذارند . و بعبارتی بسترهای زیر بعنوان کالبد فضای زیست میتواند سبک زندگی انتخابی فرد را سهل کرده و یا سخت کند .

* ایشان در خصوص شرایط تاثیر گذار بر سبک زندگی گفت : شرایط اقلیمی از قبیل نوع آب و هوای منطقه سکونت ، شرایط جغرافیایی از قبیل نوع جغرافیای زندگی مانند کوهستانی ، بیابانی ، ساحل و…. ،مولفه سلامت جسمانی و روانی فرد ، بحرانها و بلایای طبیعی شامل حوادث طبیعی و میزان رخدادهای آن بر سبک زندگی انتخابی تاثیر میگذارد ، تا حدودی بر خلق و خوی و رفتار اجتماعی در سبک زندگی تاثیرگذارند .

* وی در خصوص زمینه های تاثیر گذار بر سبک زندگی گفت : شغل شامل نوع شغل و حرفه و فعالیت فرد ؛ تناسب شغل و تحصیلات ، تحصیلات شامل سطح تحصیلات، میزان تاثیر تاثیرات بر انتخاب الگوهای رفتاری ، وضعیت اقتصادی شامل میزان درآمد فرد و خانواده بر وضعیت سبک زندگی فرد و اعضای خانواده وی تا حدودی تاثیرگذارند

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص برون دادها و عوامل تاثیر گذار بر انتخاب سبک زندگی فرد را چنین تبیین کرد : نتیجه سبک زندگی انتخابی فرد و خانواده وی بر رفتار فردی  ، روابط فرد با خالق خویش ، خانواده ، در خصوص فرزند ، آداب و رسوم ، روابط قوم وخویش ، مراسم عقد و عروسی ، روابط همسایگی ، روابط و رفتارهای اجتماعی ، حضور در اجتماع ، روابط با دوست ، ارتباط با حیوان ، ارتباط با طبیعت ، روابط وطن و میهن ، روابط با دشمنان ، اخلاق حرفه ای ، کسب و کار ، وضعیت ظاهری فرد ، پوشش ظاهری ، مصارف فرهنگی ، مراکز دینی ، خرید ، تغذیه ، کالاهای مصرفی ، رسانه های دیداری و شنیداری  ، رسانه های مکتوب  ، حضور در فضای مجازی ، اوقات فراغت  ، نام گذاری ، تردد وحمل و نقل  ، نوع و محل سکونت  ، لوازم زندگی ، حوزه مصرف سکونت گاه ، شهر ، آموزش فرد ، ورزش و…. تاثیر میگذارد و بعبارتی نتیجه هدف زندگی فرد و خانواده وی بر این موضوعات تاثیر مثبت و یا منفی می گذارد . که هرکدام از موارد فوق زیر موضوعاتی دارد که براساس نوع سبک زندگی اسلامی ، باید و نبایدهایی در انتخاب و الزام به رعایت ان ایجاب می کند .

* ایشان درخصوص هفتمین توصیه راهبردی رهبر انقلاب ؛ با موضوع سبک زندگی غربی گفت : رهبر انقلاب در هفتمین توصیه راهبردی در بیانیه گام دوم انقلاب بیان نموده اند : “تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.”

* وی در خصوص سبک زندگی مقدمه تمدن نوین اسلامی اظهار داشت : تمامی زمینه ها ، عوامل و شاخص های تاثیرگذار بر سبک زندگی بر مبنای دین مبین اسلام وجود دارد و لازمست متناسب با شرایط زمان و مکان احصا و فرهنگ سازی شود ،تا تمدن نوین اسلامی شکل گیرد .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : تمامی زمینه ها ، عوامل و شاخص های تاثیرگذار بر سبک زندگی بصورت شبیخون فرهنگی از سوی غربیها برای تحمیل سبک زندگی منحط غربی و ایجاد دهکده جهانی نظام سلطه در معرض تهاجم و تخریب می باشد و ضرورت دارد با آن مقابله شود . رعایت سبک زندگی اسلامی یک تکلیف عمومی درگام دوم انقلاب بوده و مبارزه با سبک زندگی غربی یک ضرورت زمانه است !