نیروی انتظامی ستون فقرات نظم و امنیت جامعه بوده و در آشوبهای اخیر بهمراه بسیجیان ، فتنه بزرگ دشمنان را خنثی کرد !
نیروی انتظامی ستون فقرات نظم و امنیت جامعه بوده و در آشوبهای اخیر بهمراه بسیجیان ، فتنه بزرگ دشمنان را خنثی کرد !

تفاوت پلیس قبل و بعد از انقلاب در مراسمی که در صبح روز چهار شنبه  ۴ آبان ۱۴٠۱ با حضور فرماندهان ، مسول حوزه نمایندگی ولی فقیه ، نیروهای رسمی و وظیفه شیعه و اهل سنت در حسینیه مرکز انتظامی شهرستان چابهار برگزارشد ، سخنران این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی بود ، و […]

تفاوت پلیس قبل و بعد از انقلاب

در مراسمی که در صبح روز چهار شنبه  ۴ آبان ۱۴٠۱ با حضور فرماندهان ، مسول حوزه نمایندگی ولی فقیه ، نیروهای رسمی و وظیفه شیعه و اهل سنت در حسینیه مرکز انتظامی شهرستان چابهار برگزارشد ، سخنران این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی بود ، و ایشان مطالب مبسوطی بیان نمودند .

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن گرامیداشت شهدای فراجا بخصوص در شهدای این مرز و بوم و تشکر از زحمات شبانه روزی پلیس ، سوال نمود که چه تفاوتی بین نیروی انتظامی قبل و بعد ازانقلاب وجود دارد ، سپس با مزاح که با تعجب حاضران مواجه بود ، بیان داشت : از فرماندهی محترم انتظامی درخواست امان نامه داشته و  بر سنگ پرانی ام به کلانتری اعتراف کرده و سوال می کنم که چگونه است که بنده ای که سنگ پران به کلانتری بوده ام ، اینک سخن پران در درون مرکز انتظامی شده ام ! نیروی انتظامی بعد از انقلاب تفاوت ماهوی و کارکردی زیادی با پیش از انقلاب دارد .

* ایشان در خصوص پلیس در اهداف اظهار داشت : پلیس در پیش از انقلاب در برقراری نظم و امنیت برای سلطه شاه و سرکوب مردم ازادی خواه وارد عمل میشد .ولی پلیس پس از انقلاب برای برقراری نظم وامنیت برای نظام آزاد و مستقل و مردم سالاری دینی و امنیت مردم در برابر اشرار و دشمنان می باشد که دو رویکرد کاملا متفاوت می باشد .

* وی در خصوص تفاوت روش پلیس گفت : روش پلیس در پیش از انقلاب ، ضدمردمی ، عدم رعایت حقوق ضعفا و درخدمت باج دهندگان و براساس ظلم و ستم استوار بود ، ولی روش پلیس در بعد از انقلاب ، مردمی و اجرای قانون و حدود شرعی و براساس حق و عدالت می باشد . حتی دراشوبهای اخیر نیز با به جان خریدن صدمه به خویش ، با رافت اسلامی وارد عمل شده است و بسیار قابل تقدیر می باشد .

* ایشان در خصوص وضعیت مسولان انتظامی بیان داشت : مسولان انتظامی، در پیش از انقلاب اکثرمسلمان اسمی و بی قید و بند به احکام شرعی بودند ، ولی در پس از انقلاب کارکنان نیروی انتظامی مقید به احکام اسلام و دلسوز ملت می باشند ، پیش از انقلاب کارکنان نسبت به مردم بی رحم و امروز افراد مردم دار هستند ، در پیش از انقلاب کارکنانی بی اخلاق و بی ادب بودند ، ولی امروز اکثر کارکنان اخلاق مدار هستند .

* وی در خصوص  برخورد پلیس پیش از انقلاب اظهار داشت : پلیس پیش از انقلاب در عمل ، خشن ،ظالم و رشوه گیر بود و امروز برعکس بوده و از این صفات رزیله بدور هستند .

* این استاد دانشگاه در خصوص محیط کلانتری ها گفت : در محیط کلانتری ها نمازخانه ای یافت نمی شد و نمازخواندن و نماز جماعت و روحانی و عقیدتی جایگاهی نداشت و بر عکس مضموم نیز بود ولی پس از انقلاب متبرک به اینها شده و کارکنان از معنویت الهی صیقل می یابند .

* ایشان در خصوص در حراست از کارکنان گفت : حراست از کارکنان با سلطه ساواک در پیش از انقلاب ، به کارکنان متعهد و معتقد میدان نمی‌داد و بعضا با افراد متعهدی که مخالف سو استفاده دربار پهلوی بودند ، برخورد میکرد، اما امروز حراست به افراد بی اعتقاد میدان نمی‌دهد و با افرادی که تخلف از قانون و شرع دارند برخورد میکند.

* وی در خصوص پلیس در اغتشاشات گفت : پلیس در اغتشاشات لازمست، رصد اطلاعاتی شهر را بدقت داشته باشد، از هوشیاری و خنثی‌کردن فتنه قبل از تبدیل به تجمع و شورش  برخوردار بوده وبرخورد هوشمندانه با اشوبها با سرعت عمل و کمترین پیامدهای منفی را بهمراه داشته و همجنین هماهنگی بیشتر با بسیج وسپاه بعنوان همیاران مدد رسان در این شرایط حساس داشته باشند.

* ایشان با ذکر خاطره خود در خصوص حمله به کلانتری ۲۱تهران در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ گفت: حمله به  کلانتری امروز با حمله به  کلانتری سال ۵۷  بسیار متفاوت است . امروز هیچ دلیل منطقی ای بجز خسارت به انقلاب اسلامی و امنیت مردم ندارد . انروز بدنبال ایجاد امنیت برای مردم از نظام ستم شاهی به نظام عدالت خواهی جمهوری اسلامی را  بودیم که به حمدالله بهمراه داشت. از یک نظام وابسته به امریکا به یک نظام مستقل را بهمراه داشته است . لذا دیگر چیز عقلانی ای باقی نمانده که دستاویز حمله به مراکز انتظامی باشد و بویژه دو انتخاری ای که به این مکان صورت گرفته ، که قطعا کار دشمنان بیرونی بوده است .

* وی در خصوص خاطرات تلخ از پلیس قبل از انقلاب اظهار داشت : صدای بی ادبانه بلندگوی خودروی های پلیس شاهی که تا دو سه سال بعد از انقلاب هم وجود داشت ، ولی بحمدالله حذف شد.

* ایشان  دو خاطره  تلخ خویش از پلیس در رویکرد کلانتری ستم شاهی که در ایام اولیه بعد از انقلاب تداوم یافته بود ولی بحمدالله پالایش و بسیار نادر شده است را بیان داشت : وقتی یک فروشگاه موتور که وجه ثبت نام و خریداری موتور را داده بودم و متواری بود را به کلانتری جلب می کنم ، و ان فرد متخلف در نزد افسرنگهبان کلانتری نیز اقرار شفاهی میکند ، افسر نگهبان مرا به منزل می فرستد ولی بعد از اینکه از ان فرد از افسرنگهبان رشوه میگیرد، صورتجلسه باز جویی انکار را تهیه کرده و به مجتمع قضایی ارسال میکند که متاسفانه با مشکل مواجه شدم و نهایتا بعلت مفوقد المکان شدن موفق به اعاده حقم نمیشوم .

دیگر اینکه وقتی یک موتور سوار با ویراژ غیر مجازش به خودروی بنده برخورد میکند، افسر راهنمایی با رشوه ای که میگیرد ،کروکی خلاف واقع میکشد ، بنحویی که بنده مقصر شناخته میشوم. واین جابجایی حق و باطل توسط مامور متخلف رخ میدهد در حالیکه او مامور به مکاشفه حق و حقیقت بوده است ولی به متخلف کمک کرده و به مظلوم جفا کرده است. و به عبارتی به اعتبار مامور قانون لطمه وارد کرد . که خدا را شکر با برخوردهای قانونی با متخلفین این امور بشدت کاهش یافته است .

* وی در خصوص اهمیت فراجا اظهار داشت : نیروی انتظامی ستون فقرات نظم و امنیت جامعه بوده و در آشوبهای اخیر بهمراه بسیجیان ، فتنه بزرگ و سنگین دشمنان را خنثی کرده است و این تحرکات اخیر نیز بزودی رفع خواهد شد .

  * دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان درخصوص پلیس نسل گام دوم انقلاب گفت :  کارکنان نیروی انتظامی در گام دوم انقلاب اسلامی بایستی مجهز به معارف اسلامی و بصیرت انقلابی، توجه به خانواده،  حسن خلق و الگو بودن در محیط فامیل و محله و در محیط کار،  اجرای صحیح وظایف ، نیت خدمت به نظام اسلامی، سلامت خدمت رسانی، عدالت، ودر محیط بیرون مظهر اقتدار اسلامی و در مجموع کمک به تحقق اهداف انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب باشد .

و اینجانب بعنوان عضو شورای پژوهش فراجا از کلیه عزیزان انتظامی در ساحل بانی ، مرزبانی ، کلانتری ها ، مقر فرماندهی انتظامی و سایر مراکزی که در این مکان حضور یافته اند ، تشکر و قدردانی کرده و برای توفیقات روز افزون تان در ماموریت ها و فعالیتهایتان ، ارزوی موفقیت و عزتمندی  دارم .

مرکز انتظامی شهرستان چابهار – صبح پنج شنبه ۵ ابان ۱۴٠۱ –  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی