شهدا چگونه پیاده‌روی اربعین را پرشورتر کردند
شهدا چگونه پیاده‌روی اربعین را پرشورتر کردند

شهدای زیادی طی سالیان دراز برای تثبیت امنیت زائران اربعین حسینی (ع) جان خود را فدا کردند تا امروز زوار حسینی بتوانند در کمال امنیت و آرامش ارادت خود را به حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) ابراز کنند.

از اوایل سال ۹۰ بود که شور پیاده روی اربعین در بین ایرانی‌ها افتاد و هر سال شمار زائرینی که قصد پیاده روی مسیر نجف به کربلا را داشتند افزایش یافت. بودند افرادی که به نسبت ارتباط با مردم عراق و آشنایی با مراسم اربعین حسینی در پیاده روی شرکت می‌کردند، اما حماسه پیاده روی به صورتی که امروز وجود دارد و با حضور زائرینی از همه کشور‌های جهان برگزار می‌شود نبود.

در جریان تبلیغات رسانه‌ای و افزایش امنیت کشور عراق با خروج نیرو‌های اشغالگر آمریکایی مسیر پیاده روی اربعین روز به روز شلوغ‌تر شد. با وجودی که دشمنان اسلام و شیعیان چه در سده‌های قبلی و چه در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این حماسه عظیم به وقوع نپیوندد، اما حکمت الهی و عنایت خود اباعبدالله سال به سال به تعداد زائران اربعین اضافه کرد.

شهدا چگونه پیاده روی اربعین را پرشورتر کردند؟ +فیلم

سابقه اربعین از هزار سال پیش تا به امروز

بزرگترین گردهمایی شیعیان جهان سابقه دیرینه دارد. زیارت با پای پیاده از زمان حضور ائمه رایج بوده و در نقاط مختلف سرزمین‌های اسلامی صورت می‌گرفت، اما به اقتضای حکومت‌ها با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. نکته اینکه زیارت اربعین سیدالشهدا (ع) هیچ گاه به راحتی امکان پذیر نبوده و هر دوره با سختی‌های خاص خودش همراه بوده است. آنچه به گسترش فرهنگ زیارت پیاده اربعین کمک کرد حضور طلاب و علمای دینی در شکل گیری این حرکت عظیم بود. در سال‌های نه چندان دور روحانیون ساکن نجف با پای پیاده به قصد زیارت اربعین حسینی راهی کربلا می‌شدند و کراماتی که در این سفر‌ها نقل شده مردم را به برگزاری حماسه‌ای از شور حسینی سوق داده.

با روی کار آمدن حکومت بعث و در پی سخت گیری‌های صدام پیاده روی اربعین تعطیل شد. حکومت صدام به شدت با زائران پیاده روی اربعین برخورد می‌کرد و در نقل قول‌ها هست که برخی از زائران در این راه قطع عضو و یا اعدام شده‌اند با این وجود شعله عشق عاشقان حسین (ع) کم نشد و پس از سقوط حکومت صدام، مردم پیاده روی اربعین را با قوت بیشتر از سر گرفتند. در این سال‌ها علاه بر مردم عراق زائران زیادی از سراسر جهان اسلام به جمعیت میلیون زائران اضافه شدند. پرچم‌های کشور‌های مختلفی در طول پیاده روی دیده می‌شود که نشان از حضور اهالی آن کشور دارد، ترکیه، پاکستان، بحرین، قطر، عربستان، افغانستان، آذربایجان، یمن، لبنان، هندوستان تنهای تعدادی از کشور‌های هستند که نمایندگان آن در مسیر پیاده روی حضور دارند، به علاوه این زائرانی از کشور‌های اروپایی و حتی آمریکا نیز در بین مشتاقان اباعبدالله (ع) دیده می‌شوند.

شهدا چگونه پیاده روی اربعین را پرشورتر کردند؟ +فیلم

تلاش حاج قاسم سلیمانی و حشدالشعبی در تامین امنیت زائران اربعین

در ابتدای دهه ۹۰ بود که گروهک‌های تکفیری داعش و جبهه النصره و … در عراق و شام شکل گرفتند و باعث ایجاد ناامنی در منطقه شدند. با وجود نبود امنیت کافی، اما خللی در زیارت اربعین به وجود نیامد، حشدالشعبی، و گروه‌های مقاومت در کشور‌های عراق و سوریه مانع از نفوذ هرچه بیشترگروهک‌های تکفیری در عراق شدند و امنیت زائران را فراهم کردند. در این میان حاج قاسم سلیمانی و گروه‌های مقاومت مردمی در عراق نقش بسزایی در تامین امنیت در این کشور ایفا کردند.

سردار حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و دوستان و همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی در اینباره گفته است: «مه فکر می‌کردند سردار در میدان نبرد حضور دارد، اما کسی نمی‌دانست که او دو ماه پیش از اربعین در عراق است و حشدالشعبی و تمام جریان‌های همسو را برای امنیت زائران ساماندهی می‌کند؛ او حتی امکانات پشتیبانی و لجستیکی را فراهم می‌کرد.

شهدای دیگری هم بودند که در تامین امنیت زائران اربعین نقش داشتند. شهید حمیدرضا تقوی فر از رزمندگان دوران دفاع مقدس و از فرماندهان میدانی جبهه عراق در دفاع از حرم آل الله مقابل داعش و تکفیری‌ها یکی از کسانی بود که در طول سال‌های جنگ عراق حضور فعال داشت. پیاده روی میلیونی اربعین حسینی سال ٩٣ و ندادن تلفات در عراق مرهون زحمات حاج حمید و فرماندهی حاج قاسم بود. سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در آن زمان می‌گوید: «داعش در منطقه‌ای به نام جرف الصخر در مسیر نجف به کربلا پایگاه زده بود و به زائران پیاده‌روی اربعین اشراف نظامی داشت و می‌توانست آن‌ها را زیر توپخانه خود بگیرد. همه نگران حمله خمپاره‌ای داعش بودیم که سردار سلیمانی دستور عملیاتی را در جرف الصخر داد و یک هفته قبل از آغاز پیاده‌روی، عملیات موفقی در این منطقه انجام شد و ضمن آزاد شدن منطقه، داعش شکست سختی خورد. بدین ترتیب امنیت زائران اربعین تأمین شد.» حاج حمید تقوی فر سال ۹۱ به عراق رفت و از آنجا که به زبان عربی تسلط خوبی داشت با استفاده از د وستی دیرینه‌اش با مقامات عراقی جهت دفاع از مردم عراق برابر حملات داعش با «حشدالشعبی» همکاری کرد.

نقش شهدا در پرشورتر کردن حماسه اربعین

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان دیدار با تعدادی از خانواده شهدا در سال ۱۳۹۷ فرموده بودند: «یک روزی خلای بنی عباس همت گماشته بودند که قبر مطهر حضرت اباعبدالله و لابد به تبع آن بقیه قبول اهل بیت (ع) را از بین ببرند، گفتند اگر بیایید، دستتان را، پایتان را قطع می‌کنیم، در عین حال، اما این‌ها رفتند. همان رفتن‌ها بود که حالا رسیده به بیست میلیون زائر اربعین. خشت اول این را کسانی بنا کردند که جان خود را برای زیارت اباعبدالله فدا کردند، فرزندان شما نیز همینطور هستند.»