پل عبور از قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ بسوی بهشت قیامت
پل عبور از قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ بسوی بهشت قیامت

در این نوشتار ، قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و قیام مردم ورامین و همچنین شهدای كفن پوش قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ ورامین تبیین شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

پل باقرآباد قرچک : این پل در ۱۰ کیلومتری غرب ورامین و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی تهران واقع است. این پل آجری و سنگ آهکی بر روی رودخانه جاجرود دردوره قاجار احداث شده است .  بزرگترین دهانه آن ۱۱ متر، وبا عرض تقریباً ۷٫۰ متر و ارتفاع از کف بستر رودخانه ۸٫۰ متر ( که۶٫۰ متر آن مشاهده میشود ) است. این پل به خاطر قتل‌عام معترضان مبارز ،توسط نیروهای رژیم سفاک پهلوی در پانزدهم خرداد ۱۳۴۲، اهمیت دارد. امروزه گاهی به همین دلیل پل پانزده خرداد خوانده می‌شود. و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است .

قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ : بدنبال سخنرانی افشاگرانه امام خمینی علیه رژیم پهلوی در مدرسه فیضیه در انتقاد به لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب ننگین سفید ؛ منجر به دستگیری امام گردید . مردم مسلمان شهرهای مختلف ایران در اعتراض دست به تجمع و راهپیمایی زدند ؛ رژیم سفاک در قم، تهران و ورامین مردم را به خا و خون کشانده و تعدادی از مردم را کشته و مجروح کردند .

قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ورامین : با دریافت خبر دستگیری امام خمینی ، مردم پیشوا و ورامین که در مراسم عزاداری امام حسین بودند ؛ وصیت و غسل شهادت کرده و حرکت شده و با الحاق برخی روستاییان ، جمعیتی قریب ۴ هزار نفر به سمت تهران حرکت کردند. گروه نظامیان اعزامی از تهران ؛ در پل باقرآباد جلوی راه آنان را مسدود کرده و به گلوله می بندند و هفت نفر مظلومانه به شهادت رسیده و تعدادی نیز مجروح میشوند . بدن های مطهرشان به بدترین وضع حمل و غریبانه در گورستان مسکرآباد به خاک سپرده شد ، و رژیم سفاک اجازه برگزاری مراسم ترحیم به خانواده آنان داده نداد و حتی هزینه تیرهایی که به بدن مطهرشان اصابت کرده بود را از آنان گرفت!

پلی از تاریخ قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ ، مقتل شهدای کفن پوش ورامین

شهدای کفن پوش قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ ورامین :  در این قیام هفت نفر از جوانان ورامینی بنامهای شهید ‘سید مرتضی طباطبایی رفیعی ‘  متولد سال ۱۳۰۸ در روستای محمد آباد ؛ شهید ‘ عزت الله رجبی’ متولد سال ۱۳۱۲ در روستای سناردک از توابع شهر ورامین ، شهید’امیر هوشنگ معصومشاهی’ متولد سال ۱۳۱۴ در شهر ورامین ؛ شهید ‘جعفر عرب مقصودی’ متولد سال ۱۳۱۴ در روستای محمد آباد ؛ شهید ‘مسیب مهابادی’ در سال ۱۲۹۴ متولد روستای قلعه نو کهنک ورامین ، شهید ‘ ابوالقاسم اردستانی’ متولد سال ۱۳۱۳ در روستای کهنک ، شهید ‘ حسن خانی ‘ متولد سال ۱۳۱۸ در روستای جعفر آباد اخوان ، با مشت های گره کرده ، فریاد یا مرگ یا خمینی سر داده و از پیشوا و ورامین به سمت تهران بودند ؛ .به جرم حمایت از مرجعیت به خاک و خون کشیده شده و با خون خود ریشه های درخت نوپای انقلاب را آبیاری کردند .

پلی در عبور بسوی بهشت

یادمان شهدای ۱۵ خرداد درمجاور این پل تاریخی یادمانی از این رویداد تاریخی ، بنام یادمان شهدای ۱۵ خرداد احداث شده ، از نظر ظاهری تقریبا شبیه آرامگاه حافظ بوده و ضرورت دارد شهرداری نسبت به مرمت و احیای آن اهتمام ورزیده و یاد اور آن ایثار و جان فشانی پرشکوه واقعه تاریخی بوده و ترویج روحیه مقاومت و فداکاری باشد.

سخن پایانی : قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم ، جرقه شروع انقلاب اسلامی گردیده و ۱۵ سال بعد با سرنگونی نظام شاه در شاهی به ثمر میرسد و نظام مقدس جمهوری اسلامی برپا گردیده و قریب ۴۴ سال در برابر طوفانهای دشمنان خارجی و داخلی مقاوم و پویا در حرکت می باشد و سند افتخاری از ولایت مداری و از فداکاری مردان و زنانی است که در دفاع از حریم ولایت جان خود را تقدیم اسلام کردند و برگردن همگان حق داشته و بایستی برای صیانت و حراست از آن در برابر تهدیدات و حوادث کوشا باشیم

پل تاریخی باقرآباد قرچک / مقتل شهدای کفن پوش ورامین / یادمان شهدای ۱۵ خرداد