شاخص‌های مدیریتی حاج قاسم؛ نسخه شفابخش درد‌های جامعه
شاخص‌های مدیریتی حاج قاسم؛ نسخه شفابخش درد‌های جامعه

اج قاسم سلیمانی دوگانه تخصص و تعهد را با هم داشت و خالصانه، خستگی‌ناپذیر و پرتلاش در راه خدا مجاهده کرد. درک و عمل به شاخص‌های مدیریتی حاج قاسم نسخه شفابخش درد‌های جامعه ماست.

امروزه یکی از دغدغه‌های اساسی حکومت‌ها، استفاده از مدیران شایسته و فرماندهان کارآمد است. جامعه اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس، فرماندهان و مدیران لایقی به خود دیده است که همواره بر اجرای اصول مدیدیت اسلامی تاکید کرده و به مدیریت جهادی اعتقادی عمیق داشته‌اند. سبک زندگی شخصی و سازمانی این افراد چراغ روشنی است برای مسیر آینده تا بالندگی و نشاط و موفقیت را برای مردم به ارمغان آورد.

شهید سپهبد قاسم سلیمانی یکی از مدیران عالی کشور در حوزه امنیت بین‌الملل بود که توانست ضمن بهره‌مندی از توان بالای مدیریت نظامی، با حکومت بر قلوب سربازان خود و مردم، اهداف جمهوری اسلامی و امنیت کشور و منطقه را محقق کند.

رهبری کردن در حقیقت هنر نفوذ در دیگران و یک مفهوم انسانی است. یک رهبر از توانایی نفوذ در دل دیگران برخوردار است و شخصیت قابل اعتمادی دارد. نفوذ سردار سلیمانی در دل‌ها کاملا مشهود بوده و پایدار است. در صحنه و در صف اول بودن و یکی بودن حرف و عمل سردار تا آخرین لحظه یکی از عوامل توفیق ایشان در فرماندهی میدان بود.

تنها زمانی دیگران شما را به عنوان رهبر می‌پذیرند و دوست می‌دارند که توانایی تسلط بر خود را به آنان اثبات کرده باشید و این دلیل پذیرش سردار در دل مردم است. سردار همواره به گونه‌ای رفتار می‌کرد که گویا فردی عادی است. با سربازان در نهایت احترام برخورد می‌کرد. کودکان را می‌بوسید و جوانان را بدون نگرانی از مسائل امنیتی در آغوش می‌گرفت.

اخلاق آن چیزی است که سردار سلیمانی در نهایت کمال در خود پرورانده بود و این نشان می‌دهد برای رهبری کردن ابتدا باید فردی با شاخص‌های بالای اخلاقی بود، آنچه که در مدیران امروزی کمتر مشاهده می‌شود.

در بعد نظامی نیز توانایی مدیریت بحران و مخاطرات در سردار سلیمانی بی‌نظیر بود. امروزه عملیات‌های نظامی پیچیده و شامل جزئیات بسیار هستند و واضح است که تصمیمات فرماندهان نظامی در شرایط پرخطر، سرنوشت عملیات‌های نظامی را تعیین می‌کند. در تاریخ انقلاب اسلامی در بسیاری از موارد مدیریت هوشمندانه حضرت امام (ره) نظام و مردم را حفظ کرد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز طی سه دهه رهبری انقلاب اسلامی، پیچیده‌ترین چالش‌ها را مدیریت و کشور و ملت را حفظ کردند.

شهید حاج قاسم سلیمانی نیز که مرید و پرورش‌یافته مکتب ولایت است متخصص مدیریت در شرایط بحران بود و مسائل منطقه را در بدترین شرایط حل می‌کرد. در بحث سوریه راهکار‌هایی که ایشان به بشار اسد ارائه دادند بسیار راهگشا بود.

زمانی که آمریکا در نقطه ثقل غرب آسیا شروع به فعالیت کرد و رژیم صهیونیستی به نیابت از او وارد منطقه شد، کمتر کسی می‌فهمید آغاز و پایان کار کجاست. رژیم صهیونیستی جنگ ۳۳ روزه را با هدف حذف حزب‌الله شروع کرد تا آغاز شکل‌گیری خاورمیانه بزرگ را کلید بزند و حاج قاسم سلیمانی عمق این توطئه را تشخیص داد و بر آن متمرکز شد و جریان را در نطفه خفه کرد.

در حقیقت حاج قاسم سلیمانی دوگانه تخصص و تعهد را با هم داشت و خالصانه، خستگی‌ناپذیر و پرتلاش در راه خدا مجاهده کرد. درک و عمل به شاخص‌های مدیریتی حاج قاسم نسخه شفابخش درد‌های جامعه ماست. محور مقاومت حاصل تلاش‌ها و الگوی مدیریتی حاج قاسم است. ما نیازمند مدیرانی هستیم که شاخص‌های حاج قاسم را داشته باشند.

یادداشت/ فهیمه روح‌الهی

انتهای پیام/ ۱۱۲