بازتاب عملیات کربلای ۴ در رسانه‌های خارجی
بازتاب عملیات کربلای ۴ در رسانه‌های خارجی

عملیات کربلای ۴ در آخرین ساعات روز پنجم دی متوقف شد و رسانه‌های غربی به انتشار اخبار آن پرداختند.

عملیات کربلای ۴ در آخرین ساعت روز پنجم دی متوقف شد و در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت. برخی رسانه‌های عربی از موفقیت عراق در دفت این عملیات تجلیل و برخی دیگر از اوج گیری جنگ ابراز نگرانی کردند. رسانه‌های غربی نیز تنها به انتشار اخبار اعلام شده از سوی دو طرف پرداختند.

روزنامه‌های کویتی الرأی العام، الأنباء القبس، الوطن و السیاسه در شماره‌های امروز خود عراق را در مقابله با عملیات کربلای ۴ پیروز خواندند و با تجلیل از آن نوشتند عراق تهاجم جدید نیرو‌های ایران را دفع کرد، و ایران نیز مجبور شد اعلام کند. عملیاتش محدود بوده است.

البیان و الاتحاد دو روزنامه چاپ امارات عربی متحده هم با ابراز نگرانی از اوج گیری جنگ عراق و ایران در آستانه برگزاری اجلاس سازمان کنفرانس کشور‌های اسلامی در کویت بر ضرورت پایان یافتن این جنگ تأکید کردند و از هیئت حسن نیت این سازمان خواستند به تلاش‌های خود برای این منظور شدت بخشند.

در این میان، هر چند رادیو و تلویزیون‌های کویت، امارات عربی متحده، قطر، بحرین و اردن نیز در صدر گزارش‌های امروز خود به نقل از بیانیه‌های نظامی عراق از موفقیت نظامیان این کشور در مقابله با این عملیات گفتند اما رادیو و تلویزیون عربستان سعودی در این‌باره هیچ گونه خبری منتشر نکرد.

از سوی دیگر، اغلب رسانه‌های خبری کشور‌های غربی مانند خبرگزاری‌های رویتر، آلمان غربی و فرانسه، رادیو‌های لندن، آمریکا، فرانسه و کلن و نیز تلویزیون‌های آلمان غربی، بلژیک، هلند و لوکزامبورگ تنها به انعکاس گزارش‌های رسمی منتشره در تهران و بغداد درباره این عملیات بسنده و از اظهار نظر خودداری کردند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رادیو آمریکا با اعلام اینکه گزارش‌ها حاکیست این نبرد از شدیدترین نبرد‌هایی بوده است که در سال میلادی جاری بین ایران و عراق رخ داده است، اخبار انتشار یافته از سوی این دو کشور را ادعا‌های ضد و نقیض خواند و گفت این ادعا‌های متناقض توسط منابع مستقل تأیید نشده است.

رادیو لندن نیز اگر چه در بخش اخبار فارسی خود همچون رادیو امریکا ادعا‌های طرفین را متناقض و تأیید نشده از جانب منابع مستقل اعلام کرد، اما در بخش اخبار انگلیسی خود ادعا‌های عراق را یک تصویر متفاوت در برابر اظهارات ایران توصیف و از پیروزی عراق خبر داد.

رادیو فرانسه هم حمله ایران را وسیع اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه مقامات ایرانی قبلا از یک حمله بزرگ و نهایی سخن می‌گفتند، تهران در حال حاضر از حمله نهایی صحبتی نمی‌کند. ایرانی‌ها عملیات کربلای ۴ را یک عملیات محدود اعلام کردند.

انتهای پیام/ ۱۴۱