جنگ آب ، از سد پیش روی دشمن تا پیش روی فتنه دشمن
جنگ آب ، از سد پیش روی دشمن تا پیش روی فتنه دشمن

آب بدلیل اهمیتش همواره در زندگی انسانها وجوامع نقش بسزایی داشته و به همین دلیل نیز به ابزاری در جنگ و جدال استفاده شده است . دو واقعه ویژه در کشور ما رخ داده است . یکی جنگ آب در دفاع مقدس که در دنیا بی نظیر بوده است و یکی جدال آب ؛ که با فتنه دشمنان می توانست به بحرانی همانند فتنه دوسال پیش بنزین در ابان ۱۳۹۸ مبدل شود .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

اهمیت آب

زندگی تمامی موجودات زنده بطور مستقیم به آب وابسته است.آب برای مصارف آشامیدن ، شست وشو ،کشاورزی و صنایع نقش اساسی دارد. با این روند کنونی جهان وافزایش جمعیت دنیا، بحرانهای آینده پیچیده و متنوع خواهد بود ، که یکی از مهمترین آنها بحران آب می باشد و ملتی موفق خواهد بود که بتواند مصرف بهینه آب ومدیریت برمنابع ابی داشته باشد .

جنگ آب ، سد پیش روی دشمن

در حالی‏که کشور تازه رهیده از نظام شاهنشاهی بود وآشوب های مختلفی کشور را فراگرفته بود ؛ به یکباره  ارتش بعث عراق به ایران تجاوز کرد و بنی صدر در هماهنگی با دشمنان در حمایت از دفاع تعلل میکرد و لشکرهای زرهی عراق درحال پیشروی در دشت خوزستان بوده و اهواز نیز درمعرض سقوط قرار داشت ، یکی از ابتکارات رزمندگان مهندسی تاکتیک استفاده از جنگ آب ، با انتقال اب از کارون به دشت عباس توانست مانع پیشروی نیروهای زرهی ارتش عراق گردیده ،و فرصت لازم را برای نیروهای خودی جهت کسب آمادگی لازم در برابر حمله دشمن فراهم کند. وانگونه که شایسته بود ، دشمن را ابتدا متوقف و سپس از کشور بیرون می کنند .

بحران جهانی آب

طبق براورد سازمان هواشناسی جهانی تا سال ۲۰۲۵ م  ۶۶ درصد جمعیت جهان یعنی دو سوم مردم ساکن روی کره زمین با بحران آب مواجه خواهند بود. درمنطقه پیرامونی ایران ، با احداث سد کمال‌خان در افغانستان و سد الجزره وآتاتور در بالادست ترکیه ؛ با تغییرات اقلیمی و خشکسالی ، زندگی و معیشت مردم ما را بشدت تحت تاثیر گذاشته و در داخل ایران نیز مشکل خشک سالی سبب خشک شدن بسیاری از دریاچه های و کم شدن آب سدها شده است . بی توجهی دولت روحانی و از دست رفتن فرصتها سبب گردیده جدال آبی از استان به استان و شهر با شهر ، در حال رسیدن از روستا به روستا بوده . واین بحران ابی ، در حال تبدیل به بحران جابجایی جمعیتی و معیشتی می باشد .

تبدیل بحران آب به فتنه آب

در ابان ماه ۱۴۰۰ که کشاورزان اصفهانی که نسبت به وضعیت کشاورزی خود نگرانی‌هایی داشتند، در بستر خشک زاینده‌رود چادرهای خود را برپا کردند و تلاش کردند تا صدای اعتراض چندین ساله خود را که دولت روحانی مورد بی توجهی بود ، به گوش مسؤولان دولت جدید برسانند. لکن منافقین و شبکه‌های معاند مکرر در تلاش بودند تا مردم را به اغتشاش و برهم زدن امنیت و آرامش مردم اصفهان ترغیب کنند ، لکن مردم و کشاورزان اصفهانی در کنار هم مطالبات خود در خصوص آب زاینده رود را بصورت مسالمت آمیز مطرح کردند و در پی آن دستوراتی هم از جانب معاون اول رئیس جمهور برای بررسی و حل مشکل آب در استان‌های مربوطه صادر شد. و در نهایت مردم و کشاورزان بصیراصفهان بخوبی نشان دادند ، نجیبانه مطالبات خود را بیان می‌کنند و مقامات دولت جدید هم بر خلاف بی‌مهری سالیان گذشته دولت قبل ، دلسوزانه مطالبات و مشکلات مردم را رسیدگی و دنبال می کنند. و در نتیجه فتنه خناسان این بار هم شکست خورد.

سخن پایانی

جنگ آبی که زمانی در دوران دفاع مقدس ، سدی در مقابل دشمن بود ؛در چهار دهه بعد ، بحران آب با برنامه ریزی خناسان در حال مبدل شدن به فتنه در مقابل خودی وعلیه منافع ملی بود ، که چون گذشته فتنه دشمنان با بصیرت مردم به شکست انجامید . ولی از آنجا که کشور در حوزه های محتلف دارای مشکل می باشد ، برخی جهانی و برخی داخلی هستند ، انچه مهم است اینست ، که با توجه به تعامل دلسوزانه دولت سیزدهم ، خواسته های صنوف مختلف بایستی از بستر مناسبی به دولت منتقل شود ، تا هم ، با هم اندیشی بهترین راه حل هایی که منافع ملی را بهمراه خواهد داشت دنبال شود ، هم سبب تحمیل هزینه به نظام نگردد و هم اینکه بهانه ای برای دشمنان در هجمه به کشور نشود .