لزوم خلاقیت فیلمسازان دفاع مقدس
لزوم خلاقیت فیلمسازان دفاع مقدس

فیلمسازان امروز باید در تولید فیلم فاخر برای شهدا خلاق و نوآور باشند و در کنار پرداختن به سینمای جنگ با شاخص و معیار‌های مشخص داستان فیلم را طوری هدایت کنند که موضوع جنگ تحمیلی در داستان اجتماعی نهفته باشد.
یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

سینما و تلویزیون مهمترین و موثرترین ابزار رسانه‌ای برای معرفی شهدای دوران جنگ تحمیلی به نسل‌های بعد از دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی هستند.

امروز که ۴۱ سال از آن دوران حماسه ساز می‌گذرد اگرچه محصولات فرهنگی بسیاری با محوریت مفاهیم و ارزش‌های مدنظر شهدا تولید شد، اما کمتر به روش زندگی و روحیات اخلاقی این ایثارگران و زندگی شخصی آنان در حریم خانواده پرداخته شده است.

فرماندهان و سردارانی در دوران دفاع مقدس جان فشانی کردند که با رفتار، گفتار و عقاید انقلابی خود الگوی موثری برای اطرافیان و نزدیکان خود بودند و پس از شهادتشان جلوه دیگری از شخصیت عرفانی آنان آشکار شد که زمینه تحول بسیاری از جوانان این مرز و بوم را فراهم کرد.

در کنار این فرماندهان شهید، جوانان بسیاری هم پابه پای آنان با فرهنگ‌های مختلف از نقاط مختلف کشور در دوران جنگ تحمیلی حضور داشتند و در آن دوران شاید حماسه‌های جاویدانی را آفریدند، اما کسی از این دلاوری‌ها خبر ندارد و تنها نام این شهدا را بر سر کوچه و خیابان و اتوبان‌های شهر‌ها و روستا‌ها شاهدیم.

مدیران سینمایی و فیلمسازان کشور باید سریعتر به این موضوع ورود کنند و با پژوهش و تحقیقات میدانی از سراسر کشور شهدای زیادی را به ملت بزرگ ایران بشناسانند اگر این موضوع مغفول بماند با تحریف‌هایی که دشمنان انجام می‌دهند نسل آینده شهدای ما را تنها سربازانی می‌پندارند که در مقطعی از تاریخ این سرزمین در دوران نظام وظیفه تنها دغدغه خاک و وطن داشته‌اند ولاغیر؟!

فیلمسازان امروز باید در تولید فیلم فاخر برای شهدا خلاق و نوآور باشند و در کنار پرداختن به سینمای جنگ با شاخص و معیار‌های مشخص داستان فیلم را طوری هدایت کنند که موضوع جنگ تحمیلی در داستان اجتماعی نهفته باشد و تماشاگر احساس کند با یک فیلم اجتماعی مواجه است و از آن استقبال کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فعالان عرصه هنر دفاع مقدس هم تاکید کردند: کار هنری در زمینه‌ی دفاع مقدس یکی از برترین کار‌های هنری است. هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه‌ی زمانی نیست؛ گنجینه‌ی عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما میتواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند.

ایشان همچنین گفتند: حادثه‌ی عظیم این هشت سال، مجموعه‌ای است از صفات والا، فرهنگ‌های پسندیده و برگزیده و ممتاز، عقاید و معارف والائی که ملت ما در طول تاریخ ارث برده یا استعدادش را در خودش حفظ کرده بوده، که با انقلاب اسلامی این استعداد‌ها بروز کرد. تحقیقاً پرمشتری‌ترین آثار هنری بعد از انقلاب در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف، آن آثار هنری است که مربوط به دفاع مقدس بود؛ چه در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فیلم و سینما، چه در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کتاب، خاطره، داستان.

امام خامنه‌ای هنر سینما را یک هنر برتر دانستند و اظهار داشتند: یک روایتگر کاملاً مسلط که هیچ روایتگری تاکنون در بین این شیوه‌های هنرىِ روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده و یک هنر پیچیده و پیشرفته و متعالی است. شما (سینماگران) این دریچه را دمِ دست دارید؛ یعنی دریچه‌ی سینما به سوی معارف و پرتوی که از این دریچه به داخل افکنده می‌شود. این دریچه در اختیار شماست.

بنابراین فیلمسازان عرصه دفاع مقدس در کنار خلاق بودن با شناخت کافی از قهرمان اصلی فیلم و انتخاب عوامل ازجمله چینش بازیگران، پرداخت فیلمنامه و در نهایت روند تولید، کار را باید به درستی هدایت کنند تا شاهد استقبال گسترده از سوی مخاطبان باشند در غیر این صورت نتیجه عکس خواهد داد.